A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Biztosan nem fogják Rafale-ok váltani a Belga Légierő F-16AM/BM vadászbombázóit. Belgium tavaly márciusban indított tendert a kiöregedő 34 darab F-16-os leváltására, melyre 4,2 milliárd dollárt tudnak szánni. A Lockheed Martin és az Eurofighter GmbH is elküldték a hivatalos ajánlatukat, előbbi F-35-ösre, utóbbi a Typhoon-ra. A Dassault Aviation azonban más utat választott, elkezdtek lobbizni a belga kormánynál, hogy az ő portékájukat válasszák. A Rafale megrendeléséért cserébe 4 milliárd dolláros ellentételezést ígértek, melyet később 20 milliárd dollárra növeltek. Ez az ajánlat azonban a belga kormány szemében „túl jó hogy igaz legyen”, így visszautasították.
Szintén ide tartozik, hogy a Trump adminisztráció jóváhagyta az F-35 eladását Belgiumnak, így a diplomáciai akadálya elhárult annak, hogy az 5. generációs típust rendszeresítsék.
Január 15-én megérkezett a Francia Légierő első C-130J szállítógépe az Orlean légibázisra. Összesen két C-130J-30 és két KC-130J szerepel a bevásárlólistájukon, melyeket az A400M késedelmei és problémái miatt szereztek be.
Öten pályáznak Lengyelország következő generációs vadászgép beszerzési pályázatának elnyerésére. A Lengyel Légierő egyetlen többfeladatú vadászbombázója a 2006-tól beszerzett 48 darab F-16C/D Block 52+, a MiG-29-esek csak légvédelmi feladatok ellátására alkalmas, míg a Szu-22-esek a földi célpontok támadásában jeleskednek. Utóbbiak leváltása egyre sürgetőbb, így hamarosan újabb beszerzés kiírása várható. A pályázók között a szokásosakkal találkozhatunk, a tengerentúlról a Lockheed Martin az F-35-össel, a Boeing az F/A-18E/F Super Hornettel indul, míg az öreg kontinensről az Eurofighter GmbH a Typhon-nal, a Saab pedig a JAS-39E/F Gripennel szeretné elnyerni a megrendelést. Ötödikként használt F-16-osok merülnek fel, de az nem tisztázott, hogy melyik állam ajánlatát képezik. A hírek szerint Varsó 10,5 milliárd amerikai zöldhasút tud a beszerzésre szánni.
Új földi indítású csapásmérő roborepülőgépet fejlesztenek Ukrajnában. A KORSHUN elnevezésű fegyverről kevés adat szivárgott ki, hatótávolsága 500-700 kilométer közötti, alacsony repülésben közelíti meg a célpontját. Indításkor egy rakéta fokozat gyorsítja utazósebességre, majd a beépített sugárhajtómű szolgáltatja a szükséges tolóerőt az útonvonalrepülés során.
Lezuhant egy török CN-235 könnyű szállítógép január 17-én. A géppel helyi idő szerint 12:50-kor szakadt meg a kapcsolat, a két pilóta és a fedélzeti technikus életét vesztette. Egyelőre nem tudni mi okozta a balesetet.
Ambiciózus terveket állított maga elé a VR-Technologies, a Russian Helicopters alá tartozó tervező iroda. 2019-re szeretnék befejezni egy új, konvertiplán UAV protípusának építését. A VRT30-as egy technológiai demonstrátort, melyben megtalálhatók a legújabb szupravezetők, ennek pedig pozitív hatással kell lennie a gép tömegére és repülési teljesítményére. A típus modelljét tavaly augusztusban, a MAKS Nemzetküzi Légi és Űrszalonon mutatták be a nagyközönségnek.
Halad az új orosz könnyű szállító repülőgép fejlesztése. A United Aircraft Corporation (UAC) leányvállalata, a Voronyezsi Repülőgépgyár (Voronezh Aircraft Production Plant) megkezdte az Il-112V második prototípusának építését. A 01-02 sorozatszámú gép szolgál majd a földi terhelési tesztek próbapadjaként. Közben a 01-01-es első prototípus építése a végéhez közeledik, várhatóan március végén vagy április elején gurul ki az összeszerelő üzem hangárjából, az első felszállásra pedig az év második felében kerülhet sor.
Az Orosz Légierő egyes századai közútra való touch-and-go gyakorlással kezdték az évet. Egy rövid videó, ahogy a Szu-30M2-esek és Szu-34-esek gyakorolják a manővert.
A katari miniszterelnök és védelmi miniszter Londonban tartottak beszédet, ahol arról is nyilatkoztak, hogy a 2022-es labdarúgó-világbajnokság során a légtérvédelmet egy közös katari-brit század felállításával kívánják ellátni. Katar az elmúlt években óriási volumenű képességfejlesztést indított el, a légierő 24 darab Dassault Rafale után 36 darab F-15E Strike Eagle vadászbombázót is rendelt, ezt fejelték meg tavaly szeptemberben 24 Eurofighter Typhoon-al. A világbajnokság ideje alatt már az összes típus rendszeresítés alatt áll majd, ám még egyikkel sem rendelkeznek majd megfelelő tapasztalattal, emiatt nyújtanak majd segítséget brit kollégáik.
Idén kezdik meg a BrahMos megnövelt hatótávolságú verziójának tesztelését Indiában. Az eredeti fegyver 290 kilométeres hatótávolságát először 400-ra növelték, melyet tavaly márciusban sikeres teszteknek vetettek alá, az új cél ennek megduplázása.
25 milliárd dollárt szán a második hazai építésű repülőgép-hordozójára India. A hajóval együtt 57 modern nyugati vadászbombázó beszerzése várható, a két lehetséges opció az F/A-18E/F Super Hornet és a Dassault Rafale M.
A Janes jelentése szerint Indonézia tanulmányt folytat légi utántöltő gépek beszerzése ügyében. 2 példányt állítanának szolgálatba, a jelöltek a Boeing KC-46A és az Airbus A330 MRTT. Mivel a légierő fő ütőerejét az F-16-osok és Szu-27/30 különböző verziói képzik, így mindkét utántöltési metódusra szükségük van.
Még egy hír Indonéziáhóz kapcsolódóan – a légierő új parancsnoka, Yuyu Sutisna légi marsall az eskütétele után a médiának nyilatkozott. Reményei szerint még ebben a hónapban sikerül aláírniuk a szerződést, melynek értelmében 11 darab Szu-35Sz vadászbombázó megrendelésével fejleszthetik a légierő támadó kapacitását. A gépek a 14. század F-5E Tiger II gépeit váltják majd.
Januárban érkezik meg a Misawa légibázisra az első japán F-35A. A Japán Önvédelmi Légierő összesen 10 példányt szán az 5. generációs típusból a Honsú sziget északi csücskében található légibázisra. A fekelő nap állama összes 42 darabot rendszeresít a vadászbombázóból.