|

Belgium a Rafale-beszerzés küszöbén?

A Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon A/B MLU verzióját alkalmazó észak-európai országok (Norvégia, Belgium, Hollandia és Dánia) szinte mindegyike megkezdte már a típus utódjának kiválasztását, ami komoly üzleti lehetőségeket jelent a nagy nyugati repülőgépgyártók számára. Az említett országok közül van, amelyik már el is kezdte új vadászbombázójának rendszeresítését, ám van, ahol az igazi verseny még csak most kezdődik. Utóbbi kategóriába tartozik Belgium, amely idén márciusban hirdette meg tenderét F-16-osainak leváltására. A 34 új repülőgépről szóló, közel 3,5 milliárd euró értékű szerződésért természetesen a francia Dassault is versenybe szállt, ám most Párizs előállt egy alternatív megoldással.

Rafale l Forrás: dassault-aviation.com ,

A francia védelmi tárca csütörtöki bejelentése szerint országuk a Dassault Rafale eladása helyett, illetve azon túlnyúlóan kínálna hosszú távú és széleskörű együttműködést Belgiumnak. A kooperáció keretében azonos technikát alkalmaznának (ez lenne esetünkben a Rafale), és együttműködnének annak üzemeltetésében, a személyi állomány kiképzésében, valamint a bevonnák a két fél hadiipari résztvevőit az alkatrész-ellátásba és a fejlesztésekbe. Párizs célja ezzel az összeurópai védelmi kapcsolatok szorosabbra fűzése, első lépésként pedig ideális partner lenne ehhez Belgium.

Franciaország olyannyira komolyan gondolja a dolgot, hogy a tenderre már egyből az együttműködési csomaggal neveztek be. Belga források szerint a csütörtöki határidőig rajtuk kívül a Lockheed Martin és az Eurofighter konzorcium nyújtott még be ajánlatot – előbbi nyilván az F-35-öst, utóbbi a Typhoont nevezte be. A Dassault Aviation egyelőre nem kommentálta az értesülést, a belga védelmi minisztérium pedig a pályázatok értékelésének lezárultáig nem kíván semmilyen információt szolgáltatni a témában. Döntést egyébként jövő nyáron szeretnének hozni, hogy a típusváltás minél hamarabb elkezdődhessen.

Fórum hozzászólások

  • Szittya
    Tajvan szerintem meg tobbet is fizetett volna a gepekert.... Azert jelzes erteku hogy mar csak a top4 gepet kaphatjak usatol... /innet is latszik a kinai nyomas.. Hogy tajvan bizomy kina lessz.../ f 15 el jobban jartak volna a meglevo flotta melle... Hiaba lenne szinesebb a flotta logisztikailag katasztrofa... Vegtere is haborura keszulnek egy potensebb gep ennyi cecot biven megert volna.../
    szerintem , amíg Trump az elnök addig aztán készülhetnek úgysem lesz ott semmi
  • Ha szar a reptér ugrik a gari. :oops: (tudod: apró betűs rész a lap alján :))

    "A védelmi tárca szerint azért van szükség a repülőtér felújítására, mert az nincs jó állapotbon, és nem felel meg azoknak a technikai feltételeknek, amelyek az új F-16-os vadászgépek üzemeltetéséhez szükségesek. Figyelmeztettek: ha nem végzik el a javításokat, akkor az új vadászgépeket csak korlátozottan tudják használni, és így nem tartják be az ezekre vonatkozó jótállási feltételeket sem – magyarázta a tárca abban a javaslatban, amelyet tárcaközi egyeztetésre bocsátott."

    https://www.bumm.sk/belfold/2019/09...felujitasat-a-honvedelmi-tarcanak-kell-allnia
  • Ha esetleg Magyarország is venne ilyesmit és ennyit, akkor kb. ennyibe kerülni....


    "Morocco of additional F-16 ammunition for an estimated cost of $209 million.

    The Government of Morocco has requested a possible sale of

    five thousand eight hundred and ten (5,810) MK82-1 Bombs (Tritonal);

    three hundred (300) MK84-4 Bombs (Tritonal);

    one hundred and five (105) Joint Direct Attack Munitions (JDAM) KMU-572F/B Tail Kits;

    one hundred eighty (180) MXU-651B/B Air Foil Groups (AFG), GBU-10;

    four thousand one hundred twenty five (4,125) MXU-650C/B AFGs, GBU-12;

    four thousand three hundred and five (4,305) MAU-169L/B Computer Control Groups (CCG), GBU-10,-12,-16; and

    five thousand one hundred seventy-eight (5,178) FMU-152 Fuzes. Also included are flares M-206, Flares MJU-7A/B, Impulse Cartridges BBU-36, Impulse
    Cartridges BBU-35/B, Bomb Sensor DSU-33C/B, chaff, bomb components,

    spares, repair parts, support equipment, publications and technical documentation, engineering technical and support services, and other related elements of logistics, transportation, and program support.


    The principal contractors will be Raytheon USA, Orbital ATK (USA), General Dynamics, Kilgore Cheming Groupe (USA), Cheming Groupe (USA), and Kaman Precision Products (USA). The purchaser typically requests offsets, however there are no known offset agreements at this time in connection with this potential sale.

    Implementation of this proposed sale will not require U.S. Government or contractor representatives to be assigned to Morocco."
    "
  • Terminator
    Ha esetleg Magyarország is venne ilyesmit és ennyit, akkor kb. ennyibe kerülni....


    "Morocco of additional F-16 ammunition for an estimated cost of $209 million.

    The Government of Morocco has requested a possible sale of

    five thousand eight hundred and ten (5,810) MK82-1 Bombs (Tritonal);

    three hundred (300) MK84-4 Bombs (Tritonal);

    one hundred and five (105) Joint Direct Attack Munitions (JDAM) KMU-572F/B Tail Kits;

    one hundred eighty (180) MXU-651B/B Air Foil Groups (AFG), GBU-10;

    four thousand one hundred twenty five (4,125) MXU-650C/B AFGs, GBU-12;

    four thousand three hundred and five (4,305) MAU-169L/B Computer Control Groups (CCG), GBU-10,-12,-16; and

    five thousand one hundred seventy-eight (5,178) FMU-152 Fuzes. Also included are flares M-206, Flares MJU-7A/B, Impulse Cartridges BBU-36, Impulse
    Cartridges BBU-35/B, Bomb Sensor DSU-33C/B, chaff, bomb components,

    spares, repair parts, support equipment, publications and technical documentation, engineering technical and support services, and other related elements of logistics, transportation, and program support.


    The principal contractors will be Raytheon USA, Orbital ATK (USA), General Dynamics, Kilgore Cheming Groupe (USA), Cheming Groupe (USA), and Kaman Precision Products (USA). The purchaser typically requests offsets, however there are no known offset agreements at this time in connection with this potential sale.

    Implementation of this proposed sale will not require U.S. Government or contractor representatives to be assigned to Morocco."
    "
    nem rántották le nagyon marokkót :/
  • arcas
    Ha szar a reptér ugrik a gari. :oops: (tudod: apró betűs rész a lap alján :))

    "A védelmi tárca szerint azért van szükség a repülőtér felújítására, mert az nincs jó állapotbon, és nem felel meg azoknak a technikai feltételeknek, amelyek az új F-16-os vadászgépek üzemeltetéséhez szükségesek. Figyelmeztettek: ha nem végzik el a javításokat, akkor az új vadászgépeket csak korlátozottan tudják használni, és így nem tartják be az ezekre vonatkozó jótállási feltételeket sem – magyarázta a tárca abban a javaslatban, amelyet tárcaközi egyeztetésre bocsátott."

    https://www.bumm.sk/belfold/2019/09...felujitasat-a-honvedelmi-tarcanak-kell-allnia
    Egy Mig-29 lezuhant. Elfogyott az uzemanyag - hogy mi miatt meg viszgaljak de eleg gyanus a dolog...
  • Talán nem túl közismert, de az F-16 első felszállása nem tervezett volt, egy gurulópróba során kicsit túllőttek a célon.



    Érdekes, hogy az új nagy képernyő körül vannak gombok, de mégis mennyire össze van tapizva, érintő képernyő is. A régi MFD-k azok csak gomb vezérlésűek.

    [​IMG]

    [​IMG]
  • molnibalage
    Talán nem túl közismert, de az F-16 első felszállása nem tervezett volt, egy gurulópróba során kicsit túllőttek a célon.



    Érdekes, hogy az új nagy képernyő körül vannak gombok, de mégis mennyire össze van tapizva, érintő képernyő is. A régi MFD-k azok csak gomb vezérlésűek.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ez a kabinbelső ez már melyik változatra jellemző?(mármint az érintőkép)
  • molnibalage
    Talán nem túl közismert, de az F-16 első felszállása nem tervezett volt, egy gurulópróba során kicsit túllőttek a célon.



    Érdekes, hogy az új nagy képernyő körül vannak gombok, de mégis mennyire össze van tapizva, érintő képernyő is. A régi MFD-k azok csak gomb vezérlésűek.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Szerintem működés közben nem zavaró ez. Az órámon is hasonló bevonat van duplán, és ha olyan szögből nézel rá azt hiszed üveg sincs benne (persze tudod, hogy van :) )
  • Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
  • Allesmor Obranna
    Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
    Nem USAF-es gép repült ehhez közeli demót már, legalábbis a hollandok és belgák is. Bár itt tényleg nagyon sok volt a magas G tartomány, illetve azok végén az orsók és még abból manőver indítás. Ez inkább USAF mércével szokatlan. Az is igen feltűnő, hogy kis sebességen meg sem próbáltak vele semmit mutatni. Esélytelen a F-35A-val szemben azon a téren.
  • Allesmor Obranna
    Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
    Hát ez gyönyörű, kemény bemutató volt, 2,9-től szuperjól nézett ki a több ponton a helyi hangsebességen kialakult kis páracsomó/gyűrű a gép körül!! Le a sisakkal a pilóta előtt!! :):D
  • molnibalage
    Nem USAF-es gép repült ehhez közeli demót már, legalábbis a hollandok és belgák is. Bár itt tényleg nagyon sok volt a magas G tartomány, illetve azok végén az orsók és még abból manőver indítás. Ez inkább USAF mércével szokatlan. Az is igen feltűnő, hogy kis sebességen meg sem próbáltak vele semmit mutatni. Esélytelen a F-35A-val szemben azon a téren.
    Nem nagyon tudok olyanról, hogy valaha, valaki kis sebességű elemeket repült volna 16-ossal.
    Valahogy nem szokás.
    A legendás néhai Neil Anderson, az egykori General Dynamics főpilótájának legelső, az YF-16-ossal bemutatott Le Bourget-i demója óta a Falcon szinte mindig, mindent dinamikusan, hatalmas túlterhelésekkel csinál.
    A világ különféle F-16-os demópilótái sose szokták a gépük orrát a MiG-29-esek, F/A-18-asok, vagy Szu-27-esek 350-400km/h alatti világába elhúzni.

    Az általam linkelt videóban talán az az érdekes, hogy egyrészt USAF-mércével szokatlanul, már-már "hollandosan-belgásan" sűrű, másrészt nyoma sincs a szokásos biztonsági játéknak, amit csak zajjal kompenzálnak.
    A pilóta igen magabiztosan gyorsít földközelben olyan sebességekre, amiből korábban lekapták a gázt, most meg teljes utánégetéssel megtépik a vasat.
    Iszonyatosan nagy tempójú, ultraszűk fordulók, amcsiktól szokatlan dobott figurák, manőverkombinációk.

    Amúgy az is látszik, hogy földközelben a GE F110-es ezen szériája ezeken a 700-800 km/h-s sebességeken már borzasztóan erős.
    Csak érzékeltetésképp, itt már olyan 15-16 tonna tolóerő dolgozik, vagyis a MiG-29-es két hajtóművének együttes fékpadi ereje.
    Tempóvesztés nélkül mennek a nagy energiaigényű manőverek.

Ugrás a fórum topichoz