|

Belgium a Rafale-beszerzés küszöbén?

A Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon A/B MLU verzióját alkalmazó észak-európai országok (Norvégia, Belgium, Hollandia és Dánia) szinte mindegyike megkezdte már a típus utódjának kiválasztását, ami komoly üzleti lehetőségeket jelent a nagy nyugati repülőgépgyártók számára. Az említett országok közül van, amelyik már el is kezdte új vadászbombázójának rendszeresítését, ám van, ahol az igazi verseny még csak most kezdődik. Utóbbi kategóriába tartozik Belgium, amely idén márciusban hirdette meg tenderét F-16-osainak leváltására. A 34 új repülőgépről szóló, közel 3,5 milliárd euró értékű szerződésért természetesen a francia Dassault is versenybe szállt, ám most Párizs előállt egy alternatív megoldással.

Rafale l Forrás: dassault-aviation.com ,

A francia védelmi tárca csütörtöki bejelentése szerint országuk a Dassault Rafale eladása helyett, illetve azon túlnyúlóan kínálna hosszú távú és széleskörű együttműködést Belgiumnak. A kooperáció keretében azonos technikát alkalmaznának (ez lenne esetünkben a Rafale), és együttműködnének annak üzemeltetésében, a személyi állomány kiképzésében, valamint a bevonnák a két fél hadiipari résztvevőit az alkatrész-ellátásba és a fejlesztésekbe. Párizs célja ezzel az összeurópai védelmi kapcsolatok szorosabbra fűzése, első lépésként pedig ideális partner lenne ehhez Belgium.

Franciaország olyannyira komolyan gondolja a dolgot, hogy a tenderre már egyből az együttműködési csomaggal neveztek be. Belga források szerint a csütörtöki határidőig rajtuk kívül a Lockheed Martin és az Eurofighter konzorcium nyújtott még be ajánlatot – előbbi nyilván az F-35-öst, utóbbi a Typhoont nevezte be. A Dassault Aviation egyelőre nem kommentálta az értesülést, a belga védelmi minisztérium pedig a pályázatok értékelésének lezárultáig nem kíván semmilyen információt szolgáltatni a témában. Döntést egyébként jövő nyáron szeretnének hozni, hogy a típusváltás minél hamarabb elkezdődhessen.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    [​IMG]

    A kép története:

    "Star flight 331 skv

    On 13 December 2019, no less than 23 Luftforsvaret (RNORAF, Royal Norwegain Air Force) 331 skvadron F-16AM/F-16BM Fighting Falcons took to the air from homebase Bodø Main Air Station (Hovedflystasjoner). Traditionally, the unit performed a fly-past along various cities and villages in the area of the air station.
    During the flypast, the F-16s formed a figure portraying the Northern Star. On 1 April 2019, all active Fighting Falcons were concentrated with 331 skv. On the same date, the other F-16 unit, 338 skv, temporarily disbanded. It will be stand up again later, to be re-equipped with the F-35A Lightning II."

    Source and photos: Luftforsvaret


    [​IMG]

    [​IMG]
  • Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
    Ez számomra kicsit érthetetlen. Tudtommal minden F-16 változat tisztán különösebb erőlködés nélkül eléri az M2.0-át. Még a nehezebb gépek is.
    Alig 2 perc alatt gyorsított fel ez a gép. A sebesség változás alapján M2.0-nál is tudott volna fizikailag túl menni, csak gondolom tilos, mert egyből lassítottak.
  • Allesmor Obranna
    És ezen a videón te látod, hogy milyen helyzetben van a max power kapcsoló?
    Egy ismerkedő repülésnél békeidőben miért kapcsolnák át? Ez bevett gyakorlat lenne?
    Az F-16 FM-ekben levő 1G envelope elmegy M2.0-áig és semmiféle kapcsololó feltételt nem említ ehhez. Az F-15 FM esetén külön engine trim diagramok vannak.
  • Allesmor Obranna
    Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
    Már a MiG-21-ben is volt ilyen, ott úgy hívták hogy "Vész-forszázs kapcsoló", aminek a használatakor a GSF-redőnyök azonnal max keresztmetszetre nyitottak, és ezzel vezérelte a Max Forszázs üzemmód bekapcsolását. Semmi gázkart tolom meg ütközőn átemelem és tolom a következő ütközőig, csak egy kapcsolás.
  • emel
    Már a MiG-21-ben is volt ilyen, ott úgy hívták hogy "Vész-forszázs kapcsoló", aminek a használatakor a GSF-redőnyök azonnal max keresztmetszetre nyitottak, és ezzel vezérelte a Max Forszázs üzemmód bekapcsolását. Semmi gázkart tolom meg ütközőn átemelem és tolom a következő ütközőig, csak egy kapcsolás.
    Melyik 21-esen volt ez?
    Amúgy a max power, vagy Vmax kapcsoló az nem ezért volt.
    Ez inkább a 29-esek RPT rezsimjének a megfelelője.
  • Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
  • hunter85
    Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
    Jaj én annak nagyon örülnék :D jó is lenne , drukkolok a szőröstalpuaknak! :p:D
  • fedett_mókus
    Jaj én annak nagyon örülnék :D jó is lenne , drukkolok a szőröstalpuaknak! :p:D
    Csak lehetőleg hitelből vegyék ezt is!
  • zsolti
    Csak lehetőleg hitelből vegyék ezt is!
    az lenne a legjobb de én azt se bánom ha helyette másra nem jut pénzük mert "ez kiemelten fontos project a számukra" :D
  • hunter85
    Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
    ha jol emlekszek a croatak akartak megvenni az izraeli gepeket..

    lehet most az amcsik megengedik az uzletet..
  • altx
    ha jol emlekszek a croatak akartak megvenni az izraeli gepeket..

    lehet most az amcsik megengedik az uzletet..
    ezek után szerintem még ki is röhögik őket és dörzsölik a markukat a zsíros felújítási biznisz lehetsége miatt

Ugrás a fórum topichoz