|

Aláírták a 12 milliárd Dolláros katari F-15 beszerzést

Szerdán célegyenesbe fordult a még az Obama adminisztráció ideje alatt megindított F-15 beszerzés: Jim Mattis és Khalid Al-Attiyah védelmi miniszterek szerdán aláírták a megállapodást, melynek értelmében Katar légiereje 36 F-15QA vadászbombázóval gyarapszik. Az üzlet megnevezett értéke 12 milliárd Dollár.

A korábban Szaúd Arábia által rendelt F-15SA 8 AIM-120 AMRRAM és 8 AIM-9 Sidewinder rakétával. Talán izraeli színekben is láthatunk hasonlót | Fotó: Boeing ,

Az évek alatt több alkalommal írtunk Katar légierejének megújításáról, egyben bővítéséről. A Mirage 2000 gépek cseréjére 2010-ben beindított folyamatban elsőként a franciák győzedelmeskedtek, 24 Dassault Rafale-t sikerült értékesíteniük az arab ország részére. A közmondás szerint evés közben jön meg az étvágy, ami igaznak bizonyult Doha esetében is, hiszen a Rafale üzlet mellett F-15 Strike Eagle vadászbombázókra is szemet vetettek. Eleinte 72 gépről szóltak a hírek, mely később 36 példányra mérséklődött. Legalábbis első körben.

Hogy a szomszédjai által éppen elszigetelni próbált, melynek részeként általuk és nemrégiben Donald Trump amerikai elnök által is terrorizmus állami támogatásával megvádolt Katar által megvásárolt csomagnak mi a pontos összetétele, azt egyelőre nem tudni, így jelenleg csak a 36 gép ami biztosra mondható.

Fórum hozzászólások

  • Nem világos a hír. Ezek a zsír új Golden Eagle gépeket vonnák ki? Vagy az ANGs F-15-ösök azon nem kapján meg a GE fejlesztést?
  • Nem is modernizálják az összes F-15C/D gépet, a korábbi szerződés szerint az USAF és ANG összesen felújított 176 gépet vehet át, ebből csak 48 darab az ANG-é, ami a teljes kivonandó ANG-s flotta (236 gép) elenyésző része. Azt is el tudom képzelni, hogy a modernizált gépeket átveszi az USAF. De várjuk meg a végleges döntést.
  • Én nem értem ezt nagy Golden Eagle programot.Az USAF-nak 3 század van F-15C-vel felszerelve (2 szd Japán, 1 szd Egyesült Királyság) a többség az ANG-nél van, meg néhány tesztelő alakulatoknál. A Lakenheath bázison F-35-ösök lesznek pár év múlva. Ha az ANG leállítja őket akkor a USAF mit csinálna velük?
  • Terminator
    ANG thinking of retiring F-15C/Ds; replace homeland defense with F-16s
    https://www.airforcetimes.com/articles/are-the-f-15-eagles-days-numbered
    Újabb adalék a témához:
    http://aviationweek.com/defense/cen...m=email&elq2=560429f41b074a25b9811f199e5dfdb7

    Azt írják az F-15C6D-k Achillesz sarka a törzsközép szekció.
    Ahhoz hogy a gépek 2020 után is repülhessenek fokozatosan valamennyi gépnek át kéne építeni a törzsközép szekcióját.
    Ez mai áron gépenként 30-40 millió $ lenne! :eek:
    Az árat a Boeing kalkulálta úgy, hogy tavaly augusztusban elvégeztek egy fáradásos tesztet két a szolgálatból kivont és nekik átadott F-15-ösön.
    A kivonás mind a 235 db F-15C/D-t érintené!
    A dolog pikantériája hogy a Raytheon 2010-óta dolgozik az APG-63(V)3 AESA radarok integrációján az F-15-kön, tavaly novemberben meg nekikezdtek az EWS rendszer korszerűsítésének.
  • arbalest
    Az E változatot ez nem érinti?
    A cikk konkrétan csak a C/D-k kivonását említi.
    Az E-k jóval fiatalabbak. Gondolom ott még kisebbek a strukturális gondok...
  • rudi
    A cikk konkrétan csak a C/D-k kivonását említi.
    Az E-k jóval fiatalabbak. Gondolom ott még kisebbek a strukturális gondok...
    Nem véletlen, a C-hez képest több mint 1,5 tonnával nehezebb az üres súlya, szóval a nagyobb harci terhelés cipeléséhez rendesen meg is van erősítve a sárkányszerkezet, jobban is kell neki bírni a nyúzást.
  • Allesmor Obranna
    Az E modellek törzshátsórésze, közelebbről a hajtóműgondolák is teljesem mások. Az E egy igen masszív gép.
    Eleve 16k órára voltak tervezve...
  • Lassan kezdem elhinni hogy az USA-ban tényleg gondok vannak védelmi beszerzések árazásával...:confused:
    http://aviationweek.com/defense/boe...m=email&elq2=f348872651c746b4a56a8a539c513a2a
    Múltkor a Boeing kapott két F-15-öst amin elvégeztek egy fáradásos vizsgálatot.
    Ebből az jött ki nekik hogy 30-40 milló $/gép áron tudnák biztosítani a gépek további légi alkalmasságát.
    Erre a légierő felvetette hogy akkor ők meg inkább kivonnák az F-15-ket...

    Valószínű a Boeingnél rájöttek hogy hogy egy "picit" túllőttek a célon mert most bejelentették hogy a törzs kritikus hossztartóinak cseréjével 1 millió $/gép költséggel megoldható lenne a gépek üzemeltetése 2030-ig (talán tovább).:eek:
    Arra hivatkoznak hogy a 30-40 millió $/gép kalkuláció (új törzsközép rész) csak "worst-case scenario" volt és ebben az esetben a gépeket strukturálisan további 40-50 évig lehetne használni. :)
    Lehet hogy én vagyok csak rosszindulatú, de szerintem a Boeing blöffölt egy marha nagyot, és mikor látta hogy az nem úgy sült el mint gondolta - nem kap egy szép kövér sokmilliárdos megrendelést - akkor hogy mentse a menthetőt, visszatáncol egy reálisabb megoldás irányába.
    Amúgy állítólag erről az alkatrészről van szó:
    [​IMG]
  • F-15SG-k hazamenetele az ausztrál Avalon 2017 airshow-ról. A GE F110GE129C hajtóműve - az F-16-osokkal ellentétben - az F-15-ösökbe építve kissé füstöl, de ez nem jelent gondot. Érdekes, mellékzönge, hogy már nem először látom a szingapúri Sasokat CFT nélkül. Az, hogy az SG-k demorepüléshez ugyanúgy nem használnak CFT-t mint az izraeli F-15I-k, az véleményem szerint dícséretes, de a demo az mégiscsak demo. Viszont szingapúrék úgy fest akkor is 3 pótossal dolgoznak, ha csak statikon vesznek részt és csak átrepülés van. Persze más eseményeknél, hadgyakorlatoknál azért fenn vana CFT. mert anélkül nem Strike eagle az F-15SG sem...

  • weasel007
    Ennyit azért igazán lefordíthatnál magyarra ilyenkor :)
    Köthetünk alkut. Én feliratozom a videót, a közösség lefordítja a HT összefoglalót kész állapotában. :)
  • Pár érdekesség.

    F-15 Harang manőver belülről, némi háton lapos dugóhúzóval, amiből kijött a gép:



    NASA teszteli az egyik ősöreg F-15B-ével az új hajtóművezőhelyet, ahol lehet páros utánégetős hajtóműtesztet is végezni:



    Azt gondolom ti is megfigyeltétek, hogy kéthajtóműves gépekkel szinte soha nem csinálnak/csináltak páros hajtóművezést, ahogy nálunk a 29-essel se.
    Az F-15E-nél is az a szokás, hogy ha az egyik hajtóművet utánégetővel tesztelik, akkor a másikat maximum 85%-on járathatják, hogy legalább a tolóerőaszimmetriát kompenzálják valahogy. A világ minden táján a két hajtóműves gépeknél a hajtóműteszt szinte mindig darabonként megy.
    Valahogy így:



    Ehhez képest itt egy másik páros utánégetés teszt, ráadásul rögtön egy Lakenheath-i F-15E-vel, amiben F100PW229-es hajtómű van, ami 30%-al még erősebb is, mint a NASA F-15B-je.



    A kommentből kiderül, hogy ez nem egy bevett szokás.

    Végezetül az 'állásszögbajnok kontra erőművész", azaz az F/A-18C párbaja egy F-15C-vel:


  • Számorma érthetetlen az előadás eleje. A pilóta félelmetes tévedést mond, hogy az F-15-öt nem tervezték csapásmérésre. Pedig de... Mai napig ott van az összes gépen az A/G-hez tartozó kapcsoló a fegyverzeti panelon is...

Ugrás a fórum topichoz