|

Aláírták a 12 milliárd Dolláros katari F-15 beszerzést

Szerdán célegyenesbe fordult a még az Obama adminisztráció ideje alatt megindított F-15 beszerzés: Jim Mattis és Khalid Al-Attiyah védelmi miniszterek szerdán aláírták a megállapodást, melynek értelmében Katar légiereje 36 F-15QA vadászbombázóval gyarapszik. Az üzlet megnevezett értéke 12 milliárd Dollár.

A korábban Szaúd Arábia által rendelt F-15SA 8 AIM-120 AMRRAM és 8 AIM-9 Sidewinder rakétával. Talán izraeli színekben is láthatunk hasonlót | Fotó: Boeing ,

Az évek alatt több alkalommal írtunk Katar légierejének megújításáról, egyben bővítéséről. A Mirage 2000 gépek cseréjére 2010-ben beindított folyamatban elsőként a franciák győzedelmeskedtek, 24 Dassault Rafale-t sikerült értékesíteniük az arab ország részére. A közmondás szerint evés közben jön meg az étvágy, ami igaznak bizonyult Doha esetében is, hiszen a Rafale üzlet mellett F-15 Strike Eagle vadászbombázókra is szemet vetettek. Eleinte 72 gépről szóltak a hírek, mely később 36 példányra mérséklődött. Legalábbis első körben.

Hogy a szomszédjai által éppen elszigetelni próbált, melynek részeként általuk és nemrégiben Donald Trump amerikai elnök által is terrorizmus állami támogatásával megvádolt Katar által megvásárolt csomagnak mi a pontos összetétele, azt egyelőre nem tudni, így jelenleg csak a 36 gép ami biztosra mondható.

Fórum hozzászólások

  • Am komálom ezt mert tudtommal le lettel szólva régebben hogy a gagyi R-27 modern változata (is) nem találja el a célt meg stb.
  • aquarell
    Hogyan müködik ez az inditás?
    Az infra-vezérlésű rakéták hangjelet adnak a pilóta fülhallgatójába, ha az infrafej befogta/érzékeli a célt. A rakétának mindegy, hogy egy Szu-27 szárnya alatt lóg vagy a rakétasínt egy teherautóra barkácsolták föl a hozzávaló indítódobozokkal és kábelezéssel együtt. Ha Abdul jól céloz a mozgathatóra szerelt indítóállvánnyal, akkor a befogásnál a rakéta ugyanúgy jelezni fog és indítható a célra. Egyetlen különbség lesz a repülőgépről indításhoz képest: a kisebb kezdősebesség miatt (0!!) kisebb lesz a hatótávja, mintha szárny alól mondjuk 850km/ó-nál indították volna.
  • emel
    Az infra-vezérlésű rakéták hangjelet adnak a pilóta fülhallgatójába, ha az infrafej befogta/érzékeli a célt. A rakétának mindegy, hogy egy Szu-27 szárnya alatt lóg vagy a rakétasínt egy teherautóra barkácsolták föl a hozzávaló indítódobozokkal és kábelezéssel együtt. Ha Abdul jól céloz a mozgathatóra szerelt indítóállvánnyal, akkor a befogásnál a rakéta ugyanúgy jelezni fog és indítható a célra. Egyetlen különbség lesz a repülőgépről indításhoz képest: a kisebb kezdősebesség miatt (0!!) kisebb lesz a hatótávja, mintha szárny alól mondjuk 850km/ó-nál indították volna.
    Nem a kezdősebesség a nagy difi, hanem a légkör sűrűsége és a magasságkülönbség.
  • molnibalage
    Nem a kezdősebesség a nagy difi, hanem a légkör sűrűsége és a magasságkülönbség.
    Jogos, de mindegyik probléma.
  • emel
    NAEMMÁ NEM KICSI VALAMI ÁM!! :):hadonaszos:
    Magyar vadászpilóta egész életében, összesen minden típusán se sűrűn repül/t ennyit!!! :(
    Khöm, a 29-es század nem repült ennyit évek alatt...
  • molnibalage
    Khöm, a 29-es század nem repült ennyit évek alatt...
    Én nem a szegényes, csóró koldus-évekről beszéltem :(, voltak azért a magyar pilótáknak jobb éveik is, de mint céloztam rá annyira akkor se ment a repülés, mint az F-15 zsokénak. :eek:
  • emel
    Én nem a szegényes, csóró koldus-évekről beszéltem :(, voltak azért a magyar pilótáknak jobb éveik is, de mint céloztam rá annyira akkor se ment a repülés, mint az F-15 zsokénak. :eek:
    Elsővonalas vadászgépen szerintem egy kézen meg lehet számolni hány olyan magyar pilóta, aki repült volna 2000 óránál többet.

    K. A. az egyik, de ő messza átlagnál hosszabb karrierrer bír. Ennyi év után egy 30 éve USAF pilóta legalább 5 ezer óránál járna úgy, hogy 10 éve nem repül, mert csak vezető beosztásban van.
    https://www.veol.hu/hirek/foldon-az-eg-katonaja-1514484/


    Ehhez képest, egy átlag USAF pilóta, aki megunja a banánt is 5-6 év után lazán repül 1000+ órát. Az F-16.net oldalon igen érdekes statisztikákat lehet találni.
    K.A-hoz hasonló karrierhosszal repüő pilóta kb. 13 év alatt repülte le azt, amit K.A élete során. Óriási a szakadék.
  • emel
    Én nem a szegényes, csóró koldus-évekről beszéltem :(, voltak azért a magyar pilótáknak jobb éveik is, de mint céloztam rá annyira akkor se ment a repülés, mint az F-15 zsokénak. :eek:
    A jobb évek is gyengék nyugati szemmel, és szánalmasak USAF szemmel.

    MiG-17PF 73
    MiG-19PM 70
    MiG-21F-13 74

    MiG-21PF 80
    MiG-21MF 79
    MiG-21bisz A 73

    MiG-21bisz AP 80
    MiG-23MF 86
    MiG-29B (9.12) 43

    Éves repült óra mennyiség egy repülőgépre fajlagosítva. A pilótákra eső ennél rosszabb. A másodvonalas olasz F-104 flotta is 130 órát repült évente gépenként. Még ezzel összemérve is 60-90 % az eltérés. USAF, holland vagy belga F-16 pilótához képest meg tényleg vicces a MN vagy a későbbi időket mérni.
  • hmmm---- keleti blokk ezek alapján erősen "egy bevetésre készítette fel a pilótákat.
    (Féltestvérem anno ezredforduló előtt Tapolcán szolgált a harckocsizóknál. Ők már képben voltak, mivel rendelkeznek ők, és mivel ez esetleges ellenfelek, és megállapították,hogy ők igazi egybevetéses alakulat- többet nem fognak túlélni..)
  • molnibalage
    A jobb évek is gyengék nyugati szemmel, és szánalmasak USAF szemmel.

    MiG-17PF 73
    MiG-19PM 70
    MiG-21F-13 74

    MiG-21PF 80
    MiG-21MF 79
    MiG-21bisz A 73

    MiG-21bisz AP 80
    MiG-23MF 86
    MiG-29B (9.12) 43

    Éves repült óra mennyiség egy repülőgépre fajlagosítva. A pilótákra eső ennél rosszabb. A másodvonalas olasz F-104 flotta is 130 órát repült évente gépenként. Még ezzel összemérve is 60-90 % az eltérés. USAF, holland vagy belga F-16 pilótához képest meg tényleg vicces a MN vagy a későbbi időket mérni.
    Nem az volt a magyar légierőnél, hogy csak minden másnap repülhettek felváltva az itt állomásozó szovjet alakulatokkal?
    Mert ez is magyarázhatja részben a kevesebb óraszámot.
    Aztán meg nem tudom, hogy mennyivel volt kevesebb pl. a szovjet harci gépek javításközi repideje/felszállások száma, mint a nyugati gépeké?
    Mert ha sűrűbben kellett kivonni a szolgálatból a gépeket, mint a nyugati alakulatoknál, akkor az is csökkentette repülési lehetőségeket.
    S akkor nem említettük azt, hogy az eltérő műszaki megbízhatóságból fakadóan hogyan alakulhatott a hadrafoghatóság?

    Terméktámogatás: Az imprlsta gyártók tényleg profitorientáltak voltak; ahol igencsak vaskos számlákat lehetett benyújtani egy kutyaközönséges kalapács leszállításáért is, mert egy típushoz lett dedikálva, ott anyagi érdeke volt a beszállítóknak az alkatrészek, eszközök biztosítása. /Persze ettől még lehetett ott is probléma ebből/
    Sorkatonaként parancsnoki sofőr voltam 89-ben. Egy alkalommal tiszteket fuvaroztam Nagykanizsáról Bajára (UAZ-zal, hajh' régi szép idők!o_O), s a gépjárműben ment a diskurzus a pótalkatrészellátásról. Az egyik tiszt sorolta értesüléseit, hogy mennyire akadozik a MiG-21-sek alkatrészellátása, sokszor "filléres" alkatrészek miatt.
    Igencsak mások voltak az érdekeltségi viszonyok a két táborban, ez összességében bőven megmagyarázza a különbségeket repült óraszámban...

    ...keleten politikai foglalkozásokat is tartottak a pilótáknak, nyugaton addig is repültek...
    Akár.
  • misinator
    Nem az volt a magyar légierőnél, hogy csak minden másnap repülhettek felváltva az itt állomásozó szovjet alakulatokkal?
    Mert ez is magyarázhatja részben a kevesebb óraszámot.
    Aztán meg nem tudom, hogy mennyivel volt kevesebb pl. a szovjet harci gépek javításközi repideje/felszállások száma, mint a nyugati gépeké?
    Mert ha sűrűbben kellett kivonni a szolgálatból a gépeket, mint a nyugati alakulatoknál, akkor az is csökkentette repülési lehetőségeket.
    S akkor nem említettük azt, hogy az eltérő műszaki megbízhatóságból fakadóan hogyan alakulhatott a hadrafoghatóság?

    Terméktámogatás: Az imprlsta gyártók tényleg profitorientáltak voltak; ahol igencsak vaskos számlákat lehetett benyújtani egy kutyaközönséges kalapács leszállításáért is, mert egy típushoz lett dedikálva, ott anyagi érdeke volt a beszállítóknak az alkatrészek, eszközök biztosítása. /Persze ettől még lehetett ott is probléma ebből/
    Sorkatonaként parancsnoki sofőr voltam 89-ben. Egy alkalommal tiszteket fuvaroztam Nagykanizsáról Bajára (UAZ-zal, hajh' régi szép idők!o_O), s a gépjárműben ment a diskurzus a pótalkatrészellátásról. Az egyik tiszt sorolta értesüléseit, hogy mennyire akadozik a MiG-21-sek alkatrészellátása, sokszor "filléres" alkatrészek miatt.
    Igencsak mások voltak az érdekeltségi viszonyok a két táborban, ez összességében bőven megmagyarázza a különbségeket repült óraszámban...

    ...keleten politikai foglalkozásokat is tartottak a pilótáknak, nyugaton addig is repültek...
    Akár.
    Egyik sem okolja az ennyire alacsony magyar repóraszámot. Pénztelenség. Ennyi.
  • telefon akad, na mindegy . így bedobom ide is, ha gondoljátok szerkesszétek össze valahogy a média rovatos hozzászólással:

Ugrás a fórum topichoz