|

Aláírták a 12 milliárd Dolláros katari F-15 beszerzést

Szerdán célegyenesbe fordult a még az Obama adminisztráció ideje alatt megindított F-15 beszerzés: Jim Mattis és Khalid Al-Attiyah védelmi miniszterek szerdán aláírták a megállapodást, melynek értelmében Katar légiereje 36 F-15QA vadászbombázóval gyarapszik. Az üzlet megnevezett értéke 12 milliárd Dollár.

A korábban Szaúd Arábia által rendelt F-15SA 8 AIM-120 AMRRAM és 8 AIM-9 Sidewinder rakétával. Talán izraeli színekben is láthatunk hasonlót | Fotó: Boeing ,

Az évek alatt több alkalommal írtunk Katar légierejének megújításáról, egyben bővítéséről. A Mirage 2000 gépek cseréjére 2010-ben beindított folyamatban elsőként a franciák győzedelmeskedtek, 24 Dassault Rafale-t sikerült értékesíteniük az arab ország részére. A közmondás szerint evés közben jön meg az étvágy, ami igaznak bizonyult Doha esetében is, hiszen a Rafale üzlet mellett F-15 Strike Eagle vadászbombázókra is szemet vetettek. Eleinte 72 gépről szóltak a hírek, mely később 36 példányra mérséklődött. Legalábbis első körben.

Hogy a szomszédjai által éppen elszigetelni próbált, melynek részeként általuk és nemrégiben Donald Trump amerikai elnök által is terrorizmus állami támogatásával megvádolt Katar által megvásárolt csomagnak mi a pontos összetétele, azt egyelőre nem tudni, így jelenleg csak a 36 gép ami biztosra mondható.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Itt a lényeg. AZ USN ezt azóta se engedte el. A katapult mindenben segít, az alaposan megpakolt gép rásegítéssel startol.
    Van, hogy még az utánégető se kell, de legalábbis csak nagyon rövid ideig.
    Minden a BVR-nek és a hatótávolságnak van alárendelve. A legnagyobb tolóerő/tömeg arányú USN gép az F/A-18C/D platform, de csak olyan minimális töltésnél és fegyverzetnél, ami a haditengerészeti repülésben nem igazán értelmezhető.
    Az F-14D repülőnapokon megcsodált látványos erőfeleslege se nagyon jelentkezett a normál, hajófedélzeti bevetéseknél, mert amennyire csak lehet, telitankolták és megpakolták az amúgy üresen 19 tonnás vasat. A hajtóművei tolóereje meg kb a Szu-27M-ekkel egyezett meg. Ahogy az üres tömege is. Energetikai oldalról egy kései F-14D kb a kilencvenes évek nullszériás Szu-27M (Szu-35) szintjén mozgott. Vagyis inkább a sárkány adott kedvező tulajdonságokat, nem a nyers erő.
    Nem volt rossz, de ez így nem egy F-15C vagy F-16C.

    A Hornet meg olyan, mint a Rafale. Majdnem van neki tolóerőfeleslege, de igazából nincs és inkább aerodinamikából oldja meg a manőverezést.
    A Super Hornet meg méginkább.

    És ha jobban belegondolunk, ugyan mire menne a Navy a brutál erős, de így akkor nagy fogyasztású, vagy az energiafelesleghez indokolatlanul lekarcsúsított sárkányú gépekkel, ha ezeknek így nincs kellő hatótávjuk?
    A komment végét nem értem. Nincs hatótávolsága az F-16A és F-15A-nak? Pont amikor Osiraknál azt láttuk, hogy az F-16A 2xMk-84-gyel LO-LO-HI profillel 1000 km távolságban mért csapást? Ok, hogy közel 0 tartalékkel, de bakker ez 540 nm. Közel az A-6 Intruder 600 nm körüli nem tankolt hatósugarához. Ok, ha lehet, hogy ezt 4d Mk-84-gyel tudta, de akkor is.

    5. oldalon vannak profilok és konfigok.
    http://www.alternatewars.com/SAC/A-6E_Intruder_(TRAM)_SAC_-_November_1979.pdf

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Érdekes koncepció, bár arra kiváncsi lennék, hogy a 68 fokra hátranyilazott szárnynál pontosan hova nyilazódnának vissza a félszárnyak és mennyire követné a belépőél nyilazása a LERX-ét. Ahogy a kilépőél mennyire követi a vízszintes vezérsík belépőélét.
    Papir türelmes.
  • molnibalage
    A komment végét nem értem. Nincs hatótávolsága az F-16A és F-15A-nak? Pont amikor Osiraknál azt láttuk, hogy az F-16A 2xMk-84-gyel LO-LO-HI profillel 1000 km távolságban mért csapást? Ok, hogy közel 0 tartalékkel, de bakker ez 540 nm. Közel az A-6 Intruder 600 nm körüli nem tankolt hatósugarához. Ok, ha lehet, hogy ezt 4d Mk-84-gyel tudta, de akkor is.

    5. oldalon vannak profilok és konfigok.
    http://www.alternatewars.com/SAC/A-6E_Intruder_(TRAM)_SAC_-_November_1979.pdf

    [​IMG]
    De nem az elnehezült, navalizált verzióké. Ott elolvadna ez az előnyük.
  • [​IMG]

    [​IMG]

    Qatari Eagle seen with external pods during test flight

    Alex Farwell kindly provided these images of the second Boeing F-15QA, destined for the Qatar Emiri Air Force. Serial 17-0002 was flying with two external pods from St. Louis Lambert International (MO) on 24 September 2020.
    The Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper Extended Range (XR), under the left hand air intake, is a targeting pod that provides positive target identification, autonomous tracking, GPS coordinate generation, and precise weapons guidance from extended standoff ranges.
    The Lockheed Martin AN/AAQ-13 LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting Infra Red at Night) navigation pod, under the right hand air intake, provides high-speed penetration and precision attack on tactical targets at night and in adverse weather. The navigation pod contains a terrain-following radar and a fixed thermographic camera. Under each wing the Eagle seems to carry two captive AIM-9X Sidewinder Captive Air Training Missiles.
  • Ahogy látom, a GE hajtóműves F-15-ösökre is kell külön beömlő a CFT-re, mint a PW229-essel szerelt F-15E-kre. Ez a pótbeömlő hátul a CFT-n az egyik azonosítója annak, hogy PW220-assal, vagy a 229-essel van-e szerelve a típus.
    A GE hajtóműves QA gépen viszont oldalanként már nem egy-egy pótbeömlő van, hanem kettő-kettő.
    Gyanítom, már inkább az avionika hűtése miatt.
  • Allesmor Obranna
    Így kell profin japán F-15-ösöket videószpotterkedni:

    gyönyörű, minőségi felvételek minőségi témáról!! :):D Ha valaha is építenék 10 F-15 makettet, abból 8 biztos ilyen japán Agresszor-Sas lenne, nem az egyenszürke változat!
  • Érdekes fegyverzet variáció volt. 2 db AIM-7, 1 db AIM-120, 2 db Python-5, 1 db Python-3, egy Elta EL/L-8222 zavaró konténer (bal oldalon az AIM-120 előtt) és egy Ophir felderítő konténer. Jobb oldalon ráadásul a szárny alatti felfüggesztőn a külső pilont nem szerelték fel. Valami teszt lehetett?

    [​IMG]
  • Az F-15SG óta vagyok kíváncsi arra, hogy vajon ezzel a két, kabin melletti jókora ronda MAWS dobozzal milyen lehet a gép légellenállása Mach 1 felett?
    Vajon a Boeing miért nem tudta olyan elegánsan integrálni ezeket a szenzorokat, mint a Szuhoj tette a 35-ösön, meg az 57-esen?

    Hasonló van a maláj Szu-30MKM gépeken, de csak ott és ott se ilyen méretben:

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Elektro-optikai konténerrel is szerelt nemzeti gárdás F-15C gyakorol készültségi elfogást a mexikói öböl felett egy B-52-es ellenében:

    Felszallas kozben valahol hogy kifeheredett a pilota.




  • Ez lehetett szerintem a világ legjobb repülőnapja. Edwards AFB Airshow, 1990. Bemutatót repült a szögletes fúvócsöves F-15S/MTD, de más érdekesség is akadt:
    • Négy hónappal a Sivatagi Vihar előtt itt mutatkozott be először az F-117-es,
    • A statikus soron még olyan gépek is voltak, mint F-105,
    • A bemutatón az F-14B brutálisat repült,
    • Végül megjelent a Space Shuttle is, mármint a világűrből...
  • A Boeing-ben egy dolgot szeretek, ez pedig a következetesség. Következetesen tolják az üres bullshitet. Ez a képen itt a legújabb F-15QA legújabb, "low profile" HUD-ja:





    https://www.thedrive.com/the-war-zo...-low-profile-heads-up-display-and-new-cockpit

    A harminc éves F-15E-ben se ez volt.
    Viszont úgy fest, hogy náluk is orosz tanácsadók dolgozhatnak másodállásban. A Szu-30-asok export verzióin a Rafale igen széles látószögű HUD-ja volt, ezt honosította meg az Irkut a hazai Szu-30SzM gépeken. Ennek orosz utángyártása került a KnAAZ Szu-57-eseire is.
    De ez utóbbi gyár Szu-35Sz gépeire már nem jutott belőlük, így oda a jóval szerényebb látószögű eredeti orosz HUD került. Namost amióta embargó van, elrendelték, hogy a Szu-30SzM gépek maradék külföldi avionikáját is oroszra kell cserélni. Mit vár az ember? Hogy az ugyanúgy orosz és ugyanolyan széles Szu-57-es-féle nagy HUD megy majd az átalakított Szu-30SzM-ekbe is, na meg ennek farvizén a Szu-35Sz-ekből is száműzik az avittas, kisebb látószögű HUD-ot. Legyen minden egységes, legyen minden jobb.
    Nem.
    A Szu-30SzM-ekben is a 35-ösök kisebb HUD-ja váltja a francia, sokkal jobbat.

    Összevetésül az eggyel korábbi export verzió, a szaúdi F-15SA:



    Ahogy látom, a katariak is megszívták...

Ugrás a fórum topichoz