|

HTKA Hírhalom 2017. 47. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Jövőre debütálhat Európában a Sikorsky legújabb típusa, a CH-53K. A nehéz szállítóhelikoptert a berlini ILA nemzetközi kiállításon mutatják be először az öreg kontinens közönségének. A Lockheed Martin pályázik a német CH-53G-k leváltására kiírt tenderen, mely 40 példány eladásának lehetőségével kecsegtet. A Német Hadseregnél a koruk ellenére is teljesen elégedettek a típussal, így máris van egy fontos támogatója a Lockheed Martin pályázatának.

Forrás: Sikorsky ,


Magasfeszültségű távvezetékben okozott anyagfolytonossági hibát a Holland Királyi Légierő egyik AH-64D Apache Longbow helikoptere. A balesetre november 13-án került sor, a forgószárnyas a Decisive Thunder hadgyakorlat alkalmából vett részt repülésen kora reggel. Szerencsére az ütközés után a pilóta sikeresen kényszerleszállt, és az operátorral együtt sebesülés nélkül másztak ki a fülkéből. 24 000 ember azonban áram nélkül maradt az eseményt követően – megjegyzésként hozzátennénk, hogy kb. egy évtizede már történt hasonló eset Hollandiában, akkor az érintett városban 9 hónappal később jelentősen megugrott a születések száma, ki tudja, talán most is számíthatnak hasonlóra a környékbeli kórházak.


Zöld utat kapott az amerikai kormánytól a lengyel Patriot PAC-3 beszerzés. Az FMS (Foreign Military Sales) keretében megvásárolt csomag 10,5 milliárd dollárjába kerül a lengyel adófizetőknek, és többek között 4 AN/MPQ-65 radart, 4 földi irányító egységet, 16 M903-as indító járművet, 208 éles és 11 gyakorló PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement)  rakétát tartalmaz, a szokásos kiképzéssel, pótalkatrészekkel, logisztikai támogatással karöltve.


A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség november 14-én értesítette a Kongresszust Norvégia 40 AIM-120C-7-re bejelentett igényéről. A skandináv állam a fegyverek mellett a pótalkatrészekért, kiszolgáló eszközökért, tároló konténerekért, logisztikai és technikai támogatásért összesen 170 millió zöldhasút fizet.


Az RSzK MiG vezérigazgatója, Ilya Tarasenko a Dubai Airshow-n a Bloomberg-nek adott nyilatkozatában beszélt a MiG-35-ös exportjáról. A jelenleg tesztelés alatt álló típus külföldi eladása jövő évtől válik lehetségessé, közben pedig több mint 30 országgal tárgyalnak az esetleges exportról. A vezérigazgató szerint a típus ideális a korábban MiG-29-est üzemeltető országok számára, és elsősorban a Közel-Keletet emelte ki, mint lehetséges piacot.


Maradjunk még a Dubai Airshow-nál, az orosz helyettes miniszterelnök szerint országa továbbra is tárgyal az Egyesül Arab Emirátusokkal a Szu-35Sz eladásáról. A TASS hírügynökség névtelen forrásra hivatkozva hozta le a hírt, hogy ha sikerül megegyezniük a részletekben, még az év vége előtt sor kerülhet a szerződéskötésre. Pontos darabszámról nincsenek információk, korábbi hírekből annyit lehet tudni, hogy legaláb egy századnyi gép beszerzése várható.


Az Egyesült Arab Emírségekben nem spórolnak ha a légierő fejlesztéséről van szó, a nemrég bejelentett F-16E/F modernizálás mellett a Mirage 2000-9-esek elektronikáját is szeretnék megújítani. Ishaq Al Balushi, a légierő dandártábornokának elmondása szerint a Dassault és a Thales cégeket keresik meg ajánlatkéréssel.


A vadászgép flotta mellett a szállítókapacitás bővítéséről is gondoskodtak, a ma már többször is emlegetett Dubai Airshow utolsó, november 16-i napján jelentették be, hogy 5 C-295 szállítógépet rendeltek az Airbus Military-tól. A szállítások 2018 utolsó negyedévében kezdődnek, a gépek a CN235-ösöket váltják le.


Lezuhant az Iraki Hadsereg egyik Mi-17-ese november 12-én vasárnap. A rutin repülésen a két pilótán kívül 5 tiszt tartózkodott még a helikopter rakterében, sajnos egyikük sem élte túl a balesetet. A hadsereg közleménye szerint technikai meghibásodás okozta a gép vesztét.


Túlzónak tűnő nyilatkozatot tett a Kínai Haditengerészet egyik tengernagya. Yin Zhuo azt állítja, hogy a Kínai Haditengerészet J-15-ös vadászbombázói már több ezer felszállást hajtottak végre a hazai fejlesztésű EMALS elektromágneses katapult segítségével.


Tokió elhalasztja a döntést az F-2 váltótípusával kapcsolatban. Az F-3-as kapcsán szóba került a hazai fejlesztés, egy külföldi típus „honosítása”, valamint egy „kész” gép vásárlása is. Becslések szerint a hazai fejlesztés legalább 40 milliárd dollárjába kerülne a japán adófizetőknek, ezt pedig annak ellenére is alaposan át kell gondolni, hogy jelenleg a haderő éves költségvetése eléri az 50 milliárd dollárt, ami mindenkori csúcsot jelent. Ennek nagy része azonban el is megy a különböző beszerzésekre, az F-35-ösök rendszeresítésével párhuzamosan vásároltak V-22 Osprey konvertiplánokat és RQ-4 Global Hawk felderítőket. A Lockheed Martin érdeklődését fejezte ki a japán lopakodó iránt, szívesen részt vállalnának a fejlesztésből, ha végül ez mellett teszik le a voksukat.

Tokió a döntést 2018 utánra halasztotta, ez azonban azt jelenti, hogy a 2019. áprilisában életbe lévő 5 éves védelmi költségvetési tervezetbe már nem fér bele. Mindeközben persze nem tétlenkednek, szorgosan gyűjtik az adatokat az X-2-es demonstrátorral, melynek első repülésére 2016. április 21-én került sor.

A Mitsubishi X-2 első repülése | Fotó: JASDF ,


November 13-án a Northrop Grumman floridai, St. Augustine-i üzemének repteréről felszállva hajtotta végre szűzrepülését az első japán E-2D Advanced Hawkeye. Japán még 2014-ben rendelt 1 példányt a légtérellenőrzőből, mire azonban az Amerikai Külügyminisztérium jóváhagyta a gép eladását, már több gépre elegendő pénzt gazdálkodtak össze, így végül 4 példány beszerzéséről írtak alá szerződést. A Northrop Grumman közleménye alapján az első gépen kívül már további kettő is a végszerelés fázisában van.


Még egy hír erejéig visszaugrunk a Dubai Airshow-ra, ahol a Raytheon bejelentette, hogy elkészítették a AIM-120 megnövelt hatótávolságú, AMRAAM-ER változatát. A rakéta megkapta a RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) gyorsító fokozatát, ezentúl a vásárlók ezzel a típussal is kérhetik a NASAMS légvédelmi rendszert. Az új rakéta levegő-levegő konfigurációjú változatát azonban nem kínálják eladásra, valószínűleg a hajtómű nem bírná a repülőgépek felfüggeszői alatt ébredő erőhatásokat.

A NASAMS 2 indítóblokkja AMRAAM, ESSM és Sidewinder rakéták fogadására alkalmas. Kongsberg Defence Systems,


És a végére egy viccesebb jelenet maradt, az Amerikai Haditengerészet VAQ-130-as századának két hadnagya november 18-án úgy döntött, hogy kreativitásukkal rázza fel a Washington államban élő lakosok hétvégéjét, és EA-18G Growler gépükkel egy óriási péniszt rajzolnak az égre. A két hajózó ugyan sokak arcára csalhatott egy kis mosolyt, azonban cserébe eltiltást kaptak a feletteseiktől.