|

Tíz éve hasítja az eget a Villám

Nehéz lenne még egy harcirepülőgép-típust találni, amelyik olyan mértékben határozta volna meg a repülőipart az utóbbi 15-20 évben, mint a Lockheed Martin F-35 Lightning II. A három alapváltozatban készülő, 5. generációs, alacsony észlelhetőségű vadászbombázó fejlesztésének története az 1990-es évekig nyúlik vissza, és még a mai napig is tart. Bár már közel 200 darab épült belőle, amelyek legtöbbje szériapéldány (sőt, ezek szolgálatba is álltak aktív alakulatoknál), a berepülési programja még egy ideig elhúzódik. Történetével, illetve a hozzá kapcsolódó érdekességekkel könyveket lehetne megtölteni – a cél azonban most nem ez, pusztán némi múltidéző megemlékezés.

Fontos évfordulóhoz érkeztünk ugyanis a mai napon: az F-35A Lightning II első ízben 2006. december 15-én emelkedett a levegőbe, pilótafülkéjében Jon Beesleyvel, a Lockheed Martin tesztpilótájával. Beesley nemrég vissza is tért Fort Worthba, hogy megünnepelje a jeles esemény tízéves jubileumát. Az erről készült, kissé rövidke videót ezen a linken lehet megtekinteni.

Az első F-35-ös, egy A változatú példány, 35 perces szűzrepülése után leszállóban a Lockheed Martin Texasban, Fort Worthban található gyári repülőterére. A pilótafülkében Jon Beesley, a kísérő egy F-16B az Edwards légibázisról |Fotó: Lockheed Martin ,

Sajnos 2006-ban a HTKA még igencsak gyerekcipőben járt (mondhatni gondolat sem volt), ezért saját hírt nem tudunk linkelni az eseményről. Az azóta eltelt időben azonban igyekeztünk végig követni a Joint Strike Fighter program minden fontosabb mérföldkövét, ami igen termékenynek tevékenységnek bizonyult hírfronton. Az alábbiakban – néhány csodálatos fotó kíséretében – ezek közül szemezgetünk, így a kedves Olvasónak lehetősége nyílik felidézni az F-35 eddigi karrierjének sarkalatos pontjait. Természetesen mindezt a teljesség igénye nélkül tesszük – erre a linkre kattintva összes, az F-35-tel kapcsolatos hírünk elolvasható (érdemes hozzá bontani egy sört, mert igen hosszú a lista).

Mint említettük, az F-35 első repülésekor egy gyári tesztpilóta ült a „nyeregben” – másfél évet kellett várni rá, hogy ezt katonai pilóta is megtehesse. Szintén 2008-ban jött el a nagy pillanat az F-35B számára is, amit egy egykori Harrier-pilóta emelt először a magasba. Azért pedig, hogy a harmadik változat se maradjon ki, említést érdemel az első F-35C roll-out ünnepsége, ami a US Navy számára bizonyult történelmi jelentőségű momentumnak.

Az AF-4 jelű nullszéria gép első alkalommal vételez üzemanyagot az Ausztrál Királyi Légierő KC-30A tankergépéből | Fotó: USAF ,

Bár mindhárom közül a leginkább komplikált konstrukcióval rendelkezik, az F-35B fejlesztése haladt talán a leggyorsabban. 2009-ben például már végrehajtottak vele légi-utántöltést, és nem sokkal később prezentálta azon képességét, hogy tud egy helyben lebegni. 2011-ben a USS Wasp fedélzetén aztán már a hajófedélzeti üzemet is kipróbálták vele, majd ez lett az első Lightning II változat, amelyik bombát vetett.

Utóbbi téren nem sokkal maradt le mögötte az F-35A sem, amivel aztán – némi éjszakai „iszogatás” után – az AIM-120 AMRAAM indítását is kipróbálták. Legnagyobb megrendelője, az Amerikai Egyesült Államok Légiereje egyébként 2011-ben vette át az első szériagépet – abban az évben, amikor annak első repülésére sor került. Később aztán az F-35A AF-41 jelű példánya lett a 100. legyártott F-35-ös, és ez a változat mutatkozott be először nemzetközi szinten.

2011. október 3.: Az F-35B első, függőleges leszállása egy helikopter-hordozóra. Az esemény másik főszereplője a USS Wasp (LHD-1) volt |Fotó: US Navy U.S. Navy photo by Mass Communication Seaman Natasha R. Chalk, U.S. Navy

Ami pedig az F-35C-t illeti: a repülőgép-hordozó fedélzetéről is bevethető, elsősorban a US Navy számára készülő verzió először 2014-ben próbálhatta ki legfontosabb képességét. A háromból ezzel haladnak egyébként a leglassabban, ami már több ízben is arra sarkalta az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetét, hogy növelje F/A-18E/F Super Hornetjeinek számát.

F-35C tengeri teszt a USS Nimitz (CVN-68) fedélzetén | Forrás: US Navy ,

Természetesen a sajtóban leginkább a repülési tilalommal járó kisebb-nagyobb fejlesztési problémák kapcsán hallhattunk-olvashattunk a típusról. Ezeknek se szeri, se száma, de hozzá kell tenni: egy ennyire bonyolult, modern és műszaki újdonságok tömkelegét felvonultató harci repülőgép esetében ez nemhogy természetes, de még csak átlagon felülinek sem mondható.

Rövid mementónk zárásaként reméljük, hogy az F-35 fejlesztési programját a jövőben is elkerülik a súlyos problémák és nagyobb katasztrófák. Ezen kívül megígérjük, hogy ezentúl is igyekszünk minden fontosabb lépcsőfokról tudósítani, hogy Olvasóink idejében értesüljenek a típus – és ezzel együtt a repülőipar – legfontosabb mérföldköveiről.

Fórum hozzászólások

  • angelsoul
    Az egész JSF program egy hülye korban (HH utáni jönavilágbéke) született, mikor azt hitték, elég lesz egy stealth F-16. Ami meg mára lett belőle (top gép top fenyegetés ellen), az meg olyan supportot igényel, amit világviszonylatban igazából csak az USAF képes finanszírozni.

    A gond az, hogy ha up to date akarsz lenni, ez be kell számolnod egy Szu-35 vagy egy EF árába is - a különbség, hogy az F-35 a nagy számok miatt folyamatos ad lehetőséget erre, míg a kisebb számban lévő gépeknél sokkal nehezebb topon tartani a vasat, mert a kisebb példányszám miatt drágább minden upgrate kifejlesztése, ritkább a képességfejlesztés intervalluma (így nem top folyamatosan és csak rövidebb ideig).
    Vagyis a többi üzemeltető belépett az USA szintű fejlesztési láncba, ahol a topot kapják és a világ csúcsát használhatják folyamatosan - ha megfizetik. Ez ugyanis drága buli.
    És itt jön a képbe a SAAB fejlesztési szemlélete. Amíg az amerikai gyártók a gépet mint egészt kezelik, addig a SAAB a modulokban gondolkodik.
    Ő nem akar radikálisan új gépet fejleszteni, hanem az új gépeinél is már meglévő rendszereket emel be. Ezért lehetséges, hogy a Gripen E ugyan azt a szárnyat használhatja, mint korábban a C/D. De sok másik alrendszer is megegyezhet.
    Volt erről egy rohadt jó és kimerítő editorial cikk a defence-aerospace.com-on, a T-X program fejlesztésével kapcsolatabn, de sajnos nincs előfizetésem, és emiatt már nem tudom visszakeresni. :(
    Ezért tudtak 3 év alatt egy alapvetően csak a terveken szereplő gépet megreptetni. Nagyon komoly összegeket mernék rá tenni, hogy T-7 Red Hawk ha külsőre nem is teljesen, de alrendszer szinten nagyon komoly rokonságban van a Gripen E-val.
    De említeném még a Gripen HU ESB esetét is. Semelyik másik gyártónál nem fordulhatott volna ez elő, hogy összelegózzanak 14 gépet (ráadásul 12+2) a drága megrendelő igénye alapján. Felajánlották az aktuális F-16-ot, aztán max. azt választhattuk volna ki, hogy milyen színű masni kerüljön rá! :)
  • pöcshuszár
    De említeném még a Gripen HU ESB esetét is. Semelyik másik gyártónál nem fordulhatott volna ez elő, hogy összelegózzanak 14 gépet (ráadásul 12+2) a drága megrendelő igénye alapján. Felajánlották az aktuális F-16-ot, aztán max. azt választhattuk volna ki, hogy milyen színű masni kerüljön rá! :)
    Jaj, ne már. Ne állítsuk már be rakéta tudománynak, hogy A gépek használt szárnyát összepárosították az új C gépekkel. Ennyi volt a legózás, meg a Link 16. Az EBS HU ettől még alapvetően egy C Gripen.
  • zsolti
    Várjuk ki a végét, alakul az ára a lightning2-nek is elég pofátlan üzletpolitikával éppen!
    Ne keverd. A Block4 upgrade ára ennyi. Simán dönthetsz, hogy neked elég a block 1-3 szint, megelégszel avval, hogy HWvonalon nem minden csúcs a gépben, hanem 10+éves fejlesztés.
    Anno mondtam is, hogy Lenygelek nagyon jól dötöttek, hogy block4es gépeket vesznek.

    MIndha mi a gripenjeinkbe AESAt... kérnénk. Vadul húzos ára lenne.
  • Fade
    Ne keverd. A Block4 upgrade ára ennyi. Simán dönthetsz, hogy neked elég a block 1-3 szint, megelégszel avval, hogy HWvonalon nem minden csúcs a gépben, hanem 10+éves fejlesztés.
    Anno mondtam is, hogy Lenygelek nagyon jól dötöttek, hogy block4es gépeket vesznek.

    MIndha mi a gripenjeinkbe AESAt... kérnénk. Vadul húzos ára lenne.
    Oké, csak akkor ne jöjjön már ezek után majd senki azzal, hogy az F-35 100 misis ár alatt tudja a sokkal többet, mint az eurokacsák... Mert sokat tud, de azt azért szépen lassan tudja meg a világ, hogy ára van, mert ALIS rendszer, meg Block upgrade-k etc... Messze nem akkora csoda lesz ez mint hirdették, hogy next gen teljesítmény karácsonyfában tokkal-vonóval mindennel IS, olcsóbban mint egy eurókacsa!

    A vége az lesz, hogy valóban jó a gép, de rád erőltetik közben az ALIST-t, és meg is fizeted gyönyörűen az árát!
  • molnibalage
    Jaj, ne már. Ne állítsuk már be rakéta tudománynak, hogy A gépek használt szárnyát összepárosították az új C gépekkel. Ennyi volt a legózás, meg a Link 16. Az EBS HU ettől még alapvetően egy C Gripen.
    Nem egészen.
  • pöcshuszár
    Nem egészen.
    Ez kerekítés hiba, azért ilyenek előtt ne essünk már hasra. 29-esre is került transzponder és a függesztő meg aztán tényleg kb. vasazás.
    Kerültek már keleti gépekre nyugati fegyverek és vica-versa.
  • molnibalage
    Ez kerekítés hiba, azért ilyenek előtt ne essünk már hasra. 29-esre is került transzponder és a függesztő meg aztán tényleg kb. vasazás.
    Kerültek már keleti gépekre nyugati fegyverek és vica-versa.
    Ok, akkor azt áruld el nekem, hogy mi kerül 27,4M USD-be (per gép természetesen) a Block 4 upgraden? Miközben nyugati fegyvert tesznek nyugati gépre.o_O
    A Gripenre ugyebár az említett fegyverek integrációja ugyebár a 20-as szoftverrel megtörtént. Nem igényelt különleges átalakításokat. Rendszerbe kellett a "drivereket" integrálni. Kétlem, hogy mi ezért gépenként 2-3M USD-nél többet fizettünk, miközben a 20-as szoftver nem csak a választható fegyver számát érintette.
  • rudi
    Ha jól emlékszem az eredeti kérdés az volt hogy
    - MDF-ok a gépen tárolódnak e?
    Az én véleményem az hogy NEM és azokat részben vagy egészben a repülés megkezdése előtt / közben töltik fel.
    Lehet akár ez is a véleményed, de ezt a világon semmi nem támasztja alá. Innentől kezdve ez már a hit-kategória.

    rudi
    Utána te - meg még páran - azt vetettétek fel hogy azokra nincs is szüksèg...
    Szerintem ez tévedés mert az F35 harcászat alapjai közé tartozik hogy az F35 pilcsi sokkal jobban átlátja a taktikai helyzetet mint az ellenfél, amihez szükséges hogy pontosan azonosítsa a veszélyforrásokat, amihez szükségesek a MDF-ok
    Húúú... Az nem kérdés, hogy csökken a gép harcértéke elavult, vagy hiányzó MDF esetén. És az sem, hogy elavult, vagy hiányzó MDF esetén is potens gép marad.

    rudi
    Egyetèrtünk...
    viszont ahhoz hogy az F35 tudja hogy meddig tart a STEALTH biztosította előny tudnia kell hogy kivel áll szemben.
    BVR esetén MDF-ok az egyetlen forrás ami lehetővé teszi a célazonosítást (azt most hagyjuk pls. hogy datalinken megkaphatja máshonnan...)
    WVR esetén lehet vizuálisan is azonosítani.
    U.ezt ki lehet terjeszteni AG módra is. Ha az RWR fog egy olyan jelet ami távol van ahhoz hogy az EOTS lássa vagy a radar SAR képet csinálhon róla akkor egyedül az MDF ok segítségével tudja azonosítani.
    Ha a WVR-t az EOTS "hatótávolságának" érted



    (itt valami 43 mérföldről beszélnek, persze nyilván ha a cél felhőben, vagy mögötte van, akkor már nem működik az ilyen célazonosítás)

    akkor az a rész stimmel. A többi is ok.
    De miért kéne hagynunk a rádión szóban, vagy datalinken kapott célinfó lehetőségét? Az is lehetőség, mint minden más gépnél is. "Saját erőből" persze marad az, amit az érzékelőivel és az MDF segítségével be tud azonosítani.

    rudi
    Nem igazán hiszem hogy túl sok jelentősége lenne hogy a MDF-okat a levegőben vagy még a földön töltik fel a gépre
    Már hogy a fenébe ne lenne? Ha a levegőben töltögetnék, akkor nem kéne a működő internet, ami pedig ki van emelve, hogy kell. Másrészt meg, ha ilyen kritikus rendszeradatokat csak úgy rádión kapna, az felvetne néhány súlyos biztonságtechnikai kérdést. Pl. az adatlopásról (a rádióhullámokat könnyű ám elfogni, szóval így már biztosan lenne egy adathalmaz, amire rá lehet ereszteni a kódfeltörő programokat), az adathamisításról (fals adatok sugárzása a gépnek, ha sikerült feltörni a jel kódolását) és végső soron akár a gép meghackelésének, egy, vagy több rendszer feletti irányítás megszerzésének lehetőségéről is, amennyiben egy ilyen, relatív "könnyen" (értsd, nem kell fizikai kontakt hozzá) hozzáférhető csatornája lenne.


    rudi
    Mivel az ALIS kommunikál a levegőből...
    "radio frequency downlink" - egyirányú kommunikáció

    rudi
    és az F-35 nek van műholdas kapcsolata símán el tudom képzelni hogy kaphat frissítéseket de ezt kezeld úgy mint az én véleményem. Ha van az ellenkezőjéről forrásod simán meggyőzhető vagyok.

    Arra viszont van forrás hogy a MDF-okat minden repülés előtt fel kell tölteni. lsd. ITT,
    "...All F-35 aircraft operating across the world will have to update their mission data files and their Autonomic Logistic Information System (ALIS) profiles before and after every sortie, to ensure that on-board systems are programmed with the latest available operational data and that ALIS is kept permanently informed of each aircraft’s technical status and maintenance requirements..."


    Én kizárólag azt állítom hogy a MDF ok nem a gépen tárolódnak, azokat minden repülés előtt fel kell tölteni valamint hogy ezek a fileok kritikus szerepet töltenek be az F-35 harcértékében. Azt gondolom hogy a bemutatott források alapján ezek megalapozott állítások.
    Na most már kezdem kicsit elveszíteni a türelmemet.... Update. Nem reload. Tehát még egyszer, de tényleg utoljára. Semmilyen hivatalosnak vehető forrásban nem láttam, hogy törlődne (delete, erase) az MDF és ezért a teljes állományt újra fel kéne tenni (reload). Update-ről van szó. Szóval, inkább neked kéne erről a törlődésről valami komolyan vehető forrást hoznod. Addig is persze szíved joga bármiben hinni, de bizonyíték nélkül azt állítani, hogy létezik ez a misztikus törlés, nos, talán nem kéne.
  • wolfram
    Tehát még egyszer, de tényleg utoljára.
    Ezt vehetem ígéretnek?
    Merthogy semmit nem tudsz már ehhez a témához érdemben hozzátenni és én is elmondtam mindent amit akartam.
    Ha nem érted, sajnállak.
    Nekem mindenesetre nincs időm folytani veled ezt a témát..
  • rudi
    Ezt vehetem ígéretnek?
    Merthogy semmit nem tudsz már ehhez a témához érdemben hozzátenni és én is elmondtam mindent amit akartam.
    Ha nem érted, sajnállak.
    Nekem mindenesetre nincs időm folytani veled ezt a témát..
    Annak veszed, aminek akarod.
    Most komolyan, ha szerinted az MDL/MDF adja a gép harcértékének igen jelentős részét (ugye eddig ezt bizonygattad), akkor ennek ellenére akár az aussie-k nem voltak képesek simán leírni az amúgy jó részletes sirámaikban azt az igencsak fontos részletet, hogy törlődik a cucc minden bevetés (leszállás) után (ugye egyetlen szó, deleted), hanem mindenféle rébuszokban beszélnek, vagyis sima frissítésnek hazudják a teljes cucc újratöltését, hogy megtévesszenek mindenkit? De te persze jól átlátsz a szitájukon és leleplezted őket?
    Ha nem látod ennek az abszurditását, akkor én sajnállak.
  • wolfram
    Ha nem látod ennek az abszurditását, akkor én sajnállak.
    Akkor mindketten sajnáljuk egymást..:)
    Majd ha lesz valami új info a témában akkor visszatérek rá, te meg addig nyugodtan zsörtölődj itt magadban...
  • Bár kiesik az alig takaró piros fedőpárna a hajtómű beömlőnél,

    sikálhatom bármeddig, a festék fedőréteg mindig ott marad és felcsaphatom az arcvédőmet, amely hót retyós.

    'Használjon Tip-Top Cleanert, mert az eredmény magáért beszél, mert ez ilyen.' :D

    Ez valami reklám?? :(:hadonaszos:
    Komolyra vehető az egész ???

    Nekem nagyon nem jött be. Máshol lehet, hogy lelkendeznek. :(

    Bocsi kijött. :D
    :oops:
  • jani22
    Ja még annyi, hogy a linkelt hozzászólások között van ez is - hagy ne én döntsem el a humorosságot/gúnyosságot -:

    [​IMG]
    :)
    (Amikor a holland tűzoltók a hazatelepülő első gépeket vízsugár helyett véletlenül habbal fogadták...)
  • Terminator
    (Amikor a holland tűzoltók a hazatelepülő első gépeket vízsugár helyett véletlenül habbal fogadták...)
    :)

    Jó!

    Igen, vannak nehezen értelmezhető képek, amiket 1-esek meg is ferdíthetnek értelmezésileg.

    Részemről nem bántónak akartam - de igen :D - és az internet varázsa:és intőnek szántam:

    talán elgondolkodtat néhány embert, amikor:

    Bárhonnan elővett, és nem valós / valósnak ható adatokból össze lehet állítani olyan valósnak ható és ezeket egésznek leírható leírás egynek látszó adathalmazt, amit népszerűsíthetünk, mivel senkinek nincs rá ideje megcáfolni. Oszt jó, hogy van, ahogy ottan :eek:.

    Beleuntam!

    De valóban más is van, az érdeklődés és ugye ez a varázs!
    Igen, ez jó ha kiegészítik a dolgokat, de ez 1 fricska, még ha a holland tűzoltók 1 bal&@ok.
    DE azért azzal szembeSÜlni kellene, hogy a végfelhasználó a kioktatás után effélék /1 bal&@ok. /.

    Ha átmegy:

    "Az még nem zárja ki azt az eseményt, hogy ha az autós szőke nő balra indexel, akkor jobbra megy"
    Pénz és határidő, a harácsolókkal.

    Kiléptem ebből, ha nem érthető ...
  • jani22
    Bár kiesik az alig takaró piros fedőpárna a hajtómű beömlőnél,

    sikálhatom bármeddig, a festék fedőréteg mindig ott marad és felcsaphatom az arcvédőmet, amely hót retyós.

    'Használjon Tip-Top Cleanert, mert az eredmény magáért beszél, mert ez ilyen.' :D

    Ez valami reklám?? :(:hadonaszos:
    Komolyra vehető az egész ???

    Nekem nagyon nem jött be. Máshol lehet, hogy lelkendeznek. :(

    Bocsi kijött. :D
    :oops:

    Valamit nagyon félreérthettél... nem a képen látható ember munkavégzését kritizáltam.
    Holnap bemutató repülésen vesz részt a gép, ezért előtte jól lemossák a gépet, hogy szép tiszta legyen. Azt hogy "mossuk le alaposan az F-35-öst" a fiatalabb generáció úgy mondja hogy "Mossunk F-35-öt jól". De előfordulhat hogy már nem is így mondják, van rá egy másik épp divatos szófordulatuk, ezért volt félreérthető...
  • jani22
    :)

    Jó!

    Igen, vannak nehezen értelmezhető képek, amiket 1-esek meg is ferdíthetnek értelmezésileg.

    Részemről nem bántónak akartam - de igen :D - és az internet varázsa:és intőnek szántam:

    talán elgondolkodtat néhány embert, amikor:

    Bárhonnan elővett, és nem valós / valósnak ható adatokból össze lehet állítani olyan valósnak ható és ezeket egésznek leírható leírás egynek látszó adathalmazt, amit népszerűsíthetünk, mivel senkinek nincs rá ideje megcáfolni. Oszt jó, hogy van, ahogy ottan :eek:.

    Beleuntam!

    De valóban más is van, az érdeklődés és ugye ez a varázs!
    Igen, ez jó ha kiegészítik a dolgokat, de ez 1 fricska, még ha a holland tűzoltók 1 bal&@ok.
    DE azért azzal szembeSÜlni kellene, hogy a végfelhasználó a kioktatás után effélék /1 bal&@ok. /.

    Ha átmegy:

    "Az még nem zárja ki azt az eseményt, hogy ha az autós szőke nő balra indexel, akkor jobbra megy"
    Pénz és határidő, a harácsolókkal.

    Kiléptem ebből, ha nem érthető ...
    Kicsit próbáld meg összeszedni magad. Olvasd vissza mindig, amit írtál és csak utána posztolj.
    Sajnos érthetetlen, hogy mi volt a hozzászólásod tartalma, üzenete, célja.

    Az általad kritizált képeken egy ember egy F-35-öst takarít kívülről, neked meg a látványtól elmentek hazulról.
    Ez azért nem egy józan szituáció, be kell, hogy lásd...

Ugrás a fórum topichoz