A Lockheed Martin a tegnapi nap folyamán ünnepélyes keretek között átadta az első sorozatgyártott F-35 Lightning II típusú, ötödik generációs vadászbombázót a Amerikai Egyesült Államok légiereje számára.
Az egyhajtóműves, alacsony észlelhetőségű repülőgép fejlesztése egy hosszú évek óta várt mérföldkőhöz érkezett, május 5-én a texasi Fort Worth-ben található összeszerelő üzemében adta át az AF-7 jelzésű példányt a US Air Force megjelent képviselői számára. A gépet ezután Scott “Shark” McLaren őrnagy, az USAF pilótája átrepülte az Edwards bázisra, hogy ott egy sárkányszerkezet-specifikus tesztprogramot hajtsanak végre vele.
„Ezzel a géppel elkezdődött az Egyesült Államok légierejének modernizációja, és mindazon országoké, akik partnerünkké váltak.” – mondta Larry Lawson, Lockheed Martin alelnöke és az F-35 program menedzsere. „Az F-35 gépcsalád jelentős képességnövekedést hoz katonáink számára.”
Az első sorozatgyártott példány átadása némileg elhúzódott, így csak közel 10 évvel azután került rá sor, hogy a Lockheed Martin csapata tervezte X-35 elnyerte a JSF program megrendelését (1763 darab F-35A, valamint 640 darab F-35B és C), kiütve ezzel a Boeing X-32 demonstrátorát. A jelentősen áttervezett első prototípus 2006-ban emelkedett a levegőbe, az azóta 13 darabosra duzzadt tesztflotta 865 tesztrepülést végzett. Tavaly még arról szóltak a hírek, hogy az első F-35A század 2016-ra állhat fel, de a jelenlegi információk szerint nem elképzelhető, hogy csak 2017-re (vagy még későbbre) érik el a bevethetőséget.
Innen mi tart még 6 évig?
Az, hogy a bevethetőség fogalma a jenki terminológiában, amikor az az első TFS vagy wing eléri a bevethetőséget. Ennek elég sok feltétele van. Elég gép, elég pilóta és földi személyzet és n+1 darab vizsga és minősítés.
Az, hogy ey gépet átvettek az nem jelenti azt, hogy full combat ready a gép. A rendszerek egy része biztosan nincs beépítve és tudtommal a szofver sincs még készen…
Amik nagyon szigorúan veszik, véletlenül se „Szovjetesek” a feltételek.
És tegyük hozzá, hogy bár 2017fele már rendszerbe állva fognak repkedni, de sok mindent csak a 2020as SW frissitéssel kapnak meg pl onnan már a DAS IR része integrálva is követi a „Blue Team”et… sött jut eszembe ekkortájt még HWs változás is lesz, pl kb ekkor állnak majd rendszerbe a 6amraamot belső térben, a +20%os toloerővel rendelkező F35ök.
molni: SW fejlesztés a kulcs a többi kb kész.
Fade, ne szóld le a szovjetet, azért az sem volt annyira laza. Pl. a Szu-27 rendszerbe állítása hivatalosan 1991 volt, pedig a ’80-as évek közepétől találkoztak a géppel…
Fél OFF
Csak pár kérdésem lenne:
1.A japán f15 pilóták mennyire számítanak jónak pl az ami f15c pilótákhoz képest?
2.Az amerikai f15c-k mennyivel modernebbek mint a japán f15J KAI-k?
Állítólag nagyon jól tolják. Egyfeladatos gépen rendre évi 200 óra táján repülnek. Ezen felül mivel a japánok kisebbek a nehézségi erőek is jobban tolerálják a szóbeszéd szerint.
Viszont olyan kicsik, hogy alig látnak ki a kabinból. :)
A jenki F-15C flotta nem egy fejlettségi szinten van – nem egyszerre kap meg minden fejlesztést minden gép. Az sszehasonlítást nehezíti, hogy a japán gépekben részben japán elektronika van. A japánok meg nem az a pofázós népség…
Ha van eltérés az valszeg az RWR, NCTR és ECM terén markáns. Minden más téren én azonos szinte taksálnám most. Viszont az összes jenki Sas AESA-t kap. Hogy mikorra, arra már nem emlékszem, de itt is volt hír.