Tegnap jeles eseményt könyvelhetett el a JSF program, a BF-1 jelzésű prototípus a 41. repülése során végre demonstrálta, képes egyhelyben lebegni.
A rövid felszállásra és függőleges leszállásra (STOVL) képes F-35B változat első számú prototípusa tegnap elkoptatván sebességét, közel 50 méter magasan lebegett a föld felett. A Patuxent River haditengerészeti bázisról végrehajtott tesztrepülés során Graham Tomlinson tesztpilóta 200 csomóról 60-ra, majd teljesen nullára csökkentette a gép sebességét.
„A gép 96 másodpercig függeszkedett egyhelyben, majd emelkedett és süllyedt kicsit, aztán jobbra és balra fordult, hogy a pilóta ellenőrizze a gép manőverező-képességét, mielőtt bejött volna leszállni 70 csomós (~130 km/h) sebességgel. ” – számolt be az esetről a Lockheed Martin szóvivője, Chris Geisel.
Még aznap további 3 repülésre került sor, mely során ellenőrizték a gép irányíthatóságát, stabilitását, valamint a hajtómű és légcsavar páros emelőerejét, továbbá demonstrálták a BF-1 rövid felszállási jellemzőit: kevesebb mint 300 méter alatt a levegőbe emelkedett a gép. (Úgy halkan, tényleg csak mellékesen megjegyezném, hogy utóbbira a hazánkban is szolgáló Gripen és más típus is képes.)
Geisel elmondása szerint a sikeres lebegési tesztek után a következő lépcsőfok a lebegésből történő függőleges leszállás.
Fotó: Lockheed Martin
httpv://www.youtube.com/watch?v=8ugdbvqod_k
Nincs véletlenül videótok az eseményről?
Már sok éve az első F-35 protogép is csinált VTOL-t, amikor az X-32-es böszme ufóval versenyzett a megrendelésért.
> a BF-1 jelzésű prototípus
Sajnos a BF-109-es szériagépet nem a németek fogják kapni, pedig de vicces lenne…
Lehet, hogy egy kicsit kritikus leszek, de ezt már évekkel ezelőtt meg kellett volna csinálni!
Itt „lassabban fejlessz, több pénzt kaszálsz” irány kezd kialakulni!
Dániának elege lett és nem fog F-35-öst venni, az SH felé kacsingatnak…
Csak nehogy az legyen a vége, mint az A400M-nél!
Ákos:
http://www.youtube.com/watch?v=8ugdbvqod_k
Tomcat: http://www.youtube.com/watch?v=P8vBBpAzWZY
itt 3.perc környékétől jönnek a hover részek.
SHt sztem az vegyen akinek nem adnak el F35t. Fogalmam sincs miért döntene Dánia SH mellett F35 ellenében.
Köszönöm Fade a videót! Szép felvételek! Nem azt mondom, hogy az F-35-öt nem tartom jó gépnek! Csak egy kicsit elhúzódik a fejlesztése, pedig nem egy Raptor! Igen vannak technikák, amik már léteznek hála az F-22-nek, és vannak, amik még nem! Egy biztos nem tesz jót neki,hogy csúszik-csúszik a dolog!
Ennek a gépnek két éven belül sorozatban kellene/kellett volna gyártószallagról legurulnia!
Hatalms potenciál van benne, legalábbis így hírdették meg, vami valószíüleg igaz is!
De ha túl sokáig tökölődnek, akkor a Boeing vásárlókat fog ehappolni tőlük, igaz nem egy 5.g géppel, hanem egy 4++(+), ha a Block III. SH-ról van szó.
Remélem az LM-nél nagyon tudják, hogy mit csinálnak, mert még egy-két éves csúszás és akkor pengeélre kerülnek! S azt egyik fél sem szeretné! A US Navy, MARINES, USAF és legjobban az LM nem!
Az F-35-nek hosszútávon nincs jelenleg konkurenciája. Aki az árat sokallja az vehet olcsóbban és hamarabb 4++ gépet, de mikor már mindenhol ilyen gépek tömekelege lesz, meg 15 év múlva mondjuk PAK-FA, akkor lehet siránkozni, hogy 15 éve miért vettek 4++ gépet, mikor már felsejlett a jövő. És akkor bizony megint „kell” (?) egy új beszerzés…
Na majd ez lesz a szép és jó, amikor a Kecskemét Air Showra nem a Harrier jön, hanem az F-35 egyik vertikálisan felszálló/landoló pédánya…. Talán még eljöhet ez a nap is…..
Engem csak az bosszant, hogy nem sokkal azelőtt mentek el az F-35-ösök Patuxent River-re a Marietta-i Dobbins ARB-ről, hogy én odaértem. Pedig én aztán minden nagyágyúmat elvittem, de nem jött össze. Ahhoz képest, hogy pár hónapja azon a bázison még egyszerre ott volt a Navy az F-18-asaival és az E2C-kel, az USAF az F-16-osokkal és az F-22-esekkel, a Lockheed pedig az F-35-ösökkel, nekem csak két Hercules, egy Orion, egy AH-1W jutott, illetve az utolsó napra egy F-15-ös géppár, ami akkor jött mikor az irodában voltam és akkor ment, amikor már beesteledett. :(
A spotter élete már csak ilyen…
:)
Köszi, Fade!
Ez ugyan saját vélemény, de érdekesnek tartom, hogy a mai technológia a mechanika terén sokkal nagyobb kihívásokkal küzd, mint az elektronika…
Gondoljatok bele, hogy a Harrier után x évvel még mindig a kockázatos és kiforratlan tecnikai kihívásokkal küszködnek az ilyen gépkezdemények, míg az elektronika olyan fejlődésen ment át, hogy a pilóta anélkül nem is tudja vezetni a gépet…
Mindenesetre érdekes az F-35 berendezése. Ugyanakkor emlékszem arra is, hogy a NASA hány éven keresztül kisérletezett a landolni képe nem repülőgép formájú eszközökkel, és rendre kudarcot vallott. Szóval szvsz. még ma is az egyik legkockázatosabb művelet lesz.
A másik meglátásom, hogy nem érzékelem a gyakorlati hasznát. Jó-jó, le tud szállni egy kis helyen. Na és? Lesz ott kiszolgáló személyzet, üzemanyag-fegyver töltés?
Vajon hány harci cselekményben használták ki a Harrier ezen képességét?