|

Amikor egy villám iszik…

A Lockheed Martin újabb mérföldkövet könyvelhetett el az F-35 Lightning II fejlesztése folyamán. A típus STOVL (short takeoff/vertical landing) változatával augusztus 13-án végrehajtották az első légiutántöltési próbákat.

Az Egyesült Államok haditengerészete és tengerészgyalogsága által is alkalmazott „kosaras” módszerrel történő utántöltésre képes az F-35B variáns is.

F-35B first refuel

A fort worth-i teszt folyamán egy KC-130J tanker segítette az JSF csapatát. A tanker jobb szárnya alá felszerelt konténer kosarára csatlakozott rá a BF-02 jelzésű F-35B nullszériapéldány. A típusnál a pilóta jobb kezénél, a fülke mellé van integrálva a légi utántöltéshez szükséges fogadócsonk.

A teszteket 3000, 4500 és 6000 méteres magasságban is megismételték, különböző sebességek (370-460 km/h) mellett.

F-35 test

„Az F-35 program idén fordulóponthoz érkezett, az év végéig nagymértékben kiterjesztjük a tesztrepüléseket a tesztpéldányok szolgálatba állásával.” – mondta Dan Crowley, a Lockheed Martin vezérigazgatója és az F-35 program managere. „A sikeres teszt lehetőséget ad arra, hogy ezentúl leszállás nélkül teljesíthessük a gépekkel a két tesztbázis (Forth Worth és Pax River) közötti utat, tovább gyorsítva ezzel a teszteket.”

F35B BF-2

Az F-35 típust kétféle légi utántöltő módszerrel szerelik fel, az „A” verzió az USAF által alkalmazott „merevcsöves” rendszert, míg a „B” és „C” variáns a „kosaras” típust alkalmazhatja. Az „A” verzió már 2008 márciusában túlesett a próbákon, akkor egy KC-135 segítette a teszteket.

F-35B BF-2 JSF

Az F-35 lesz szolgálatba állításakor a második ötödik generációs vadászbombázó. A repülőgéppel az F–16 Fighting Falcon, az F/A–18 Hornet, a Harrier és az F–117 Nighthawk repülőgépeket tervezik leváltani. Számos ország haderőneme közös megrendelésére fejlesztik, várhatóan olyan sikeres utat járhat be, mint az F-4 Phantom II vagy az F-16 Fighting Falcon.

httpv://www.youtube.com/watch?v=n6ChG9_eS8A&feature=player_embedded