Sok pilóta álma, hogy az elsők között repülhessen egy új típussal. Sok gyakorlat és nem kevesebb szerencse kell hozzá, hogy ezt a megtisztelő feladatot megkapja valaki. Az F-35 Lightning II esetében James „Flipper” Kromberg lehetett az a szerencsés, aki az Amerikai Légierő pilótái közül elsőként repülhetett a géppel. Ez volt az F-35 26. repülése.
Kromberg helyi idő szerint tegnap délelőtt 11:54-kor szállt fel a géppel a Lockheed Martin Fort Worth-i telephelyéről.
Lockheed Martin F-35A Lightning II
Először 6000 lábra emelkedett a géppel, majd 10.000 és 12.000 lábra vitte fel az F-35-öst. Tesztelte a hajtóművek teljesítményét nagy magasságban, a rendszerek működését és a repülési paramétereket.
„A gép felülmúlta az elvárásaimat, nem számítottam rá, hogy ilyen jól repül majd”–nyilatkozta Kromberg-„Főleg az emelkedési sebességgel voltam elégedett. A műszerek kezelése roppant egyszerű, és a gép irányítása is könnyű. Egyszóval nagy öröm volt, hogy repülhettem vele!
Kromberget jelölték ki a 461. Flight Test Sqadronból (Légi Tesztelő Század), hogy vegyen részt az F-35 berepülési programjában a kaliforniai Edwards AFB-n. „Flipper” eddig 3200 órát repült különböző típusokon, többek között F-16-on, F-15-ön, AV-8B-n és T-38 Talon-on. Ő lesz a harmadik pilóta a programban, Jon Beesley és Jeff Knowles mellé csatlakozik, akik az eddigi összes repülést végezték az F-35-tel.
„1763 db-os megrendeléssel a USAF a legnagyobb megrendelőnk, ezért felettébb örülünk, hogy egy pilótájuk repülhetett a géppel, és jól vélekedett róla”-mondta Dan Crowley, az F-35 programfelelőse-„Ez a kezdete egy sorozatnak, mely során a légierő, a haditengerészet, a tengerészgyalogság és a külföldi megrendelők pilótái értékelik a típust”.
„Előttem az utódom”-F-16 és F-35(a képen még X-35) közös repülése
A mai nap során Jeff Knowles, Lockheed Martin tesztpilóta elvégezte a 27. repülést is az F-35-tel.
Az F-35 feladata leváltani az AV-8B, A-10, F-16, F/A-18 Hornet gépeket, valamint az Egyesült Királyság által használt Harrier Gr.7 és Sea Harrier típusokat.