Lehullott a lepel a T-X tender újabb versenyzőjéről, a Boeing és a Saab által közösen fejlesztett sugárhajtású kiképzőgépről.
A „kreatívan” T-X jelzéssel emlegetett repülőeszközről helyi idő szerint 10 órakor rántották le a leplet a Boeing St Louis-ban található gyáregységében. Az N381TX lajstromú gép a General Electric hajtóművet és két, kifelé döntött függőleges vezérsíkot kapott. A Boeing bejelentése alapján ráadásul a második tesztpéldány is közel áll a befejezéshez. Hangsúlyozták: ezek nem prototípusok, hanem kifejezetten az USAF számára készített tesztgépek, teljes tudásuk birtokában.
Amikor a Boeing 2010-ben bejelentette, hogy új kialakítású kiképzőgéppel indul a T-X tenderen, sokakat meglepett, hát még akkor, amikor még akkor is ragaszkodtak a saját fejlesztésű koncepcióhoz, miután az USAF bejelentette, olyan típust keresnek, mely elérhető árú és „polcról levehető” állapotban van. A követelmények teljesítéséhez és a költségek alacsonyan tartása érdekében az amerikai vállalat társult a Saab AB-vel, mivel a svéd partner élen jár a költséghatékony megoldások területén, mind fejlesztésben, mind a gyártásban világszínvonalú folyamatrendszereket alkalmaznak.
A 2015 márciusában elindított T-X tender keretében a szuperszonikus T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására keresnek olyan típust, mely megfelelő módon képes elvégezni a pilóták képzését az elkövetkezendő 40 évben. Az előzetes darabszámok szerint 350 gép megrendelése biztos, de valószínű, hogy ez a szám tovább fog növekedni. Már csak azért is, mert a korábbi hírek szerint az F-16C agresszorok váltótípusaként is emlegetik a típust.
Az óriási üzletről egyik gyártó sem akar lemaradni, Boeing/Saab páros mellett a Northrop Grumman csapata is új típussal indul, de a megrendelésről nem akar lemaradni a Korea Aerospace Industries és Lockheed Martin alkotta duó sem, mely (egyelőre) a T-50 Golden Eagle felpiszkált változatával, a a T-50 T-X jelzésű masinával pályázik, de a Lockheed Martin emellett egy új konstrukción is dolgozik. Továbbá bejelentkezett még a megmérettetésre a Raytheonnal társuló Alenia Aermacchi is a T-100-assal (mely az M-346 Master “amerikanizált” változata) és gondolkodik az induláson a Textron AirLand is. Sőt, korábban az is felmerült, hogy a kínaiak is versenybe szállnának a US Aerospace segítségével.
Videók és képek a gép bemutatásáról:
NOW: #NewBoeingTX reveal! See what’s playing during the countdown at the live event. pic.twitter.com/hECXMUdFxn
— Boeing Defense (@BoeingDefense) 2016. szeptember 13.
#NewBoeingTX trainer for the #USAF mission is HERE! pic.twitter.com/C1fB3Tt7v8
— Boeing Defense (@BoeingDefense) 2016. szeptember 13.
Check out expanded #NewBoeingTX webpage + learn more about how T-X will help #USAF mission.https://t.co/ZWoJ2oJQa2 pic.twitter.com/ke7P0CHmdo
— Boeing Defense (@BoeingDefense) 2016. szeptember 13.