|

A Boeing bedobta a mézes madzagot

Miután kiszivárgott a Northrop Grumman új típusáról néhány kép, a Boeing is igyekezett középpontba kerülni néhány részleg megmutatásával.

Az amerikai vállalat szintén új konstrukcióval indul a T-X tender elnyeréséért, a gépet a svéd SAAB AB vállalattal közösen fejlesztik. A gép hivatalosan szeptember 13-án mutatkozik be a Boeing St. Louis-i gyáregységben, de addig is közöltek pár képet étvágygerjesztőnek.

Forrás: Boeing

Forrás: Boeing ,

Forrás: Boeing

Forrás: Boeing ,

Az első kép alapján nem túl sok mindent lehet megállapítani (maximum annyit, hogy nem terveztek az orrába nagyteljesítményű radart), a második kép viszont sokaknak ismerős lehet. A SAAB AB még a ’70-es években dolgozott egy Saab 38 és B3LA néven is futó projekten, melyet a Saab 105 sugárhajtású kiképzőgép utódjául szántak csapásmérő képességgel fűszerezve. (Bővebb cikk az Aranysastól ide kattintva érhető el.) A programot végül pénzügyi okokból szanálták, de minden valószínűséggel az akkor szerzett tapasztalatokat a most futó fejlesztésnél felhasználták.

Saab 38 / B3LA | Montázs: weasel007

Saab 38 / B3LA | Montázs: weasel007 ,

Azért a páros másik tagja, a Boeing sem kispályás a kiképzőgépek területén, a bekebelezett McDonnell Douglas a BAE Systems oldalán alakította hajófedélzeti üzemre alkalmassá a BAE Hawk kiképzőgépet, mely végül T-45 Goshawk típusjelzéssel állt szolgálatba a US Navy kötelékében. Emellett (többé-kevésbé) saját próbálkozásuk is volt Boeing Skyfox néven a Cessna T-37 Tweet leváltására.

A Boeing-Saab páros gépéről készült korábbi fantáziarajz | Forrás: Boeing

A Boeing-Saab páros gépéről készült korábbi fantáziarajz | Forrás: Boeing ,

A 2015 márciusában elindított T-X tender keretében a szuperszonikus T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására keresnek olyan típust, mely megfelelő módon képes elvégezni a pilóták képzését az elkövetkezendő 40 évben. Az előzetes darabszámok szerint 350 gép megrendelése biztos, de valószínű, hogy ez a szám tovább fog növekedni. Már csak azért is, mert a korábbi hírek szerint az F-16C agresszorok váltótípusaként is emlegetik a típust.

Az óriási üzletről egyik gyártó sem akar lemaradni, az új típussal induló Northrop Grumman csapata, a szintén új típussal előrukkoló Boeing/Saab, valamint a Korea Aerospace Industries és Lockheed Martin alkotta páros sem, mely (egyelőre) a T-50 Golden Eagle felpiszkált változatával, a a T-50 T-X jelzésű masinával pályázik, de a Lockheed Martin emellett egy új konstrukción is dolgozik. Továbbá bejelentkezett még a megmérettetésre a Raytheonnal társuló Alenia Aermacchi is a T-100-assal (mely az M-346 Master “amerikanizált” változata) és gondolkodik az induláson a Textron AirLand is. Sőt, korábban az is felmerült, hogy a kínaiak is versenybe szállnának a US Aerospace segítségével.