|

P-8 Poseidon gépekkel állítja helyre tengerészeti járőrképességét Anglia

Megkezdődött a pozitív irányú változás, azon megalázónak is nevezhető helyzetből való kilábalás, melybe az idő- és költségkeret túllépések miatt 2010-ben törölt Nimrod MRA4, illetve a régi Nimrodok kivonása által hozta magát az Egyesült Királyság tengerészeti járőrgépek terén.

Az anyagiak miatt leépített képesség tervezett helyreállítását árgus szemekkel figyelte az amerikai Boeing éppúgy, mint az európai Airbus Defence and Space, de még Japán is megkörnyékezte az angolokat saját fejlesztésű járőrgépével. A győztes végül a Boeing lett – a 2015-ös Strategic Defence and Security Review kapcsán eldöntött típusbeszerzés kapcsán a Farnborough-ban zajló szakkiállításon jelentették be, hogy hétfőn megszületett a szerződés 9 db P-8 Poseidon tengerészeti járőrgépnek a RAF részére történő leszállításáról.

Utasszállítókon alapuló járőrök: Boeing P-8 Poseidon és Lockheed P-3 Orion egymás mellett 2010 áprilisában. | Fotó: Liz Goettee, U.S. Navy

Utasszállítókon alapuló járőrök: Boeing P-8 Poseidon és Lockheed P-3 Orion egymás mellett 2010 áprilisában. | Fotó: Liz Goettee, U.S. Navy ,

“Az új tengerészeti járőrgépeink komoly védelmet fognak jelenteni nukleáris elrettentő erőnknek és a 6 milliárd Fontos repülőgép-hordozóink számára” – nyilatkozta Micheal Fallon védelmi miniszter, aki hozzátette, hogy ezen beszerzés része annak a folyamatnak, melynek célja az Egyesült Királyság fokozottabb, hatékonyabb védelme és mely törekvéseket az ebben az évtizedben minden évben növekvő költségvetési keret támogat meg.

Az Egyesült Királyság védelmi beszerzéseit koordináló ügynökség vezetője, bizonyos Tony Douglas ehhez annyit tett hozzá, hogy a P-8A jelenti a hiányzó angol képességre a legjobb megoldást – egy kipróbált, bizonyított gépről van szó, melynek szállítása lehetséges a London által kívánt időkereten belül.

Az Egyesült Államoktól Foreign Military Sale program keretében 2019-2020 között leszállítandó 9 db haditengerészeti járőrgép bázisául a Skócia északkeleti régiójában található RAF Lossiemouth szolgál majd.

A Nimrod gépek nyugdíjazásával leépített képesség helyreállítása ugyanakkor nem lesz olcsó, hiszen a Farnborough-ban elhangzottak alapján a végső költségek az elkövetkező egy évtized során 3 milliárd Font környékén alakulnak majd. Az Egyesült Államok Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökségének (DSCA) által a Kongresszus felé benyújtott március végi értesítés alapján ebből a gépek és a hozzájuk kapcsolódó támogatás mintegy 3,2 milliárd Dollárt, azaz a jelenlegi, BREXIT szavazás utáni  árfolyamon számolva 2,4 milliárd Font körüli összeget tesz ki. Azaz ha az angolok által említett 3 milliárd Font már ezt tükrözően lett megjelölve, akkor a tengerészeti járőrképesség helyreállítása a beszerzendő gépek és azok járulékos költségein felül legalább 600 millió Fontjába kerül majd az Egyesült Királyság adófizetőinek.

A Boeing B737-800 utasszállító alapjain, a B737-900 szárnyainak felhasználásával kialakított P-8 Poseidonnak jelenleg 4 üzemeltetője/megrendelője van: USA, India, Ausztrália, Egyesült Királyság. Ám mivel a típus a P-3 Orion utódja az üzemeltetők köre fokozatosan bővülni fog. | Fotó: Boeing

A Boeing B737-800 utasszállító alapjain, a B737-900 szárnyainak felhasználásával kialakított P-8 Poseidonnak jelenleg 4 üzemeltetője/megrendelője van: USA, India, Ausztrália, Egyesült Királyság. Ám mivel a típus a P-3 Orion utódja az üzemeltetők köre fokozatosan bővülni fog. Boeing,