|

Darabolják a Nimrodokat

Egy ideje már ismert, hogy hiába mutatkozott be ősszel a Nimrod MRA4, a típus már nagyon várt, újjágyúrt, alapvetően „új gép” változatának az anyagi megszorítások miatt mégsem lehet jövője a RAF-nál. Meg máshol sem – már csak azért sem, mert a mintegy 4 milliárd fontos programban megvalósuló 9 gép bezúzásra kerül.

A Nimrodok szétvágása

A Nimrodok szétvágása a kiváncsiskodók szeme elől elkerítve indult be. Persze helikoipter ellen nem véd a paraván. | Forrás: BBC ,

A tengerészeti járőrgépek hadrendbe állításától történő eltekintés kiváltotta indulatok és a potenciálisan komoly nemzetbiztonsági kockázatok lebegtetése ellenére a gépek szétvágása a közelmúltban megkezdődött „születési helyükön”, a BAE Systems tulajdonában lévő Woodford Aerodrome területén. (A BBC videója minderről.)

A Londonnak mintegy 200 millió fontjába kerülő döntéssel kapcsolatban nyugállományú magas rangú tisztek által a sajtónak eljuttatott álláspontja szerint a kormány ugyan valóban megspórolt sok száz milliót, ám ezzel masszív sebet üt Anglia biztonságán.

„A tengeri útvonalak sérülékenysége, a megjósolhatatlan tengerentúli krízishelyzetek, illetve a felszínen és tenger alatt érkező ellenség egyaránt egy rugalmas gépet követel meg.” – áll többek közt az öreg motorosok által aláírt levélben.

David Cameron miniszterelnök szóvivője a reakcióban ellene ment annak, hogy a Nimrodok szanálása aláásná az Egyesült Királyság biztonságát, hiszen a Nimrodok feladatkörét több más rendszerrel váltják ki.

„Ezen szóban forgó program költség- és időtúllépéses volt és egy gép sem volt konkrétan hadrendbe állítva.” – tette hozzá.

15 hozzászólás “Darabolják a Nimrodokat”

  1. „Nimrodok feladatkörét több más rendszerrel váltják ki.”
    Ez pontosan mit is takar?
    Sziget ország lévén egészségesebb lenne, ha eltolnák a bevásálókocsit Everett-be pár P-8A-ért, vagy ha az drága, pár SAAB 340-ért a svédekhez. Bár látva, hogy a RAF-nál és a Roal Army-nál mi folyik…

  2. Az mindenesetre most már tény hogy Anglia katonai költségvetésének ilyen nagyfokú és ilyen hirtelen jött megnyírbálása egy hosszú folyamat része hiszen lehetetlen hogy az angol politikai vezetésnek nem volt fogalma mit is vár el a költségvetéstől. Szomorú…

  3. „Egyébként majd követik a sirályrajokat, ha tengeralattjárót akarnak fogni…”

    Na, azért a sirályoknál egy kicsit többre is számíthatnak: ott vannak a nagyon potens SSN Astute osztályú vadásztengóik, rendszeres őrjáratban. Legutóbb nem is olyan régen, talán tavaly ősszel hesegetett el az egyik Astute egy orosz Improved Akula SSN tengót, amely a Fasslane-i bázisuk környékén kolbászolt…

  4. Jaja, az Astute-okkal valóban modern SSN flottájuk lesz viszonylag rövid időn belül, ám azért a Nimrodok röptetése gondolom csak olcsóbb lenne – na meg több mindenre használható.

    Jó, persze féltik a Vanguardokat, de azért a fenyegetettség ezen vonalának enyhítésére ott vannak jelenleg a Trafalgarok, így nem védtelenül hajókáznak ki a bommerek továbbra sem. Járőrgép persze jól jönne, de elvileg a partoktól eltávolodott boomer helyzetét úgysem tudhatják a Nimrodosok (sem)… testőrnek ott a kísérő SSN.

    KC: ömh, elvileg Trafalgar fogta meg a vélhetően valóban Astutra vágyó, de Vanguardot kapó Akulát. Legalábbis a publikus infok szerint. https://htka.hu/2010/09/01/hallgatozo-oroszok-hadrendbe-allo-astute/

    —–

    Egyébként ha már a Vanguard vonalon vagyunk: szintén mostanában repkednek hírek arról, hogy a a nukleáris erő biztonsága miatt is aggódnak a megszorítások és az ezzel párhuzamosan jelentkező képzett szakember gárda csökkenés miatt.
    http://www.guardian.co.uk/world/2011/jan/27/cuts-threaten-nuclear-weapons-safety

    Példul reaktorosokból már most 7 százalék körüli hiány van és így csak a minimális szárazföldön tartózkodást engedélyezik nekik, a helyzet enyhítéseként.

  5. Ok, vonják ki őket, ha jelenleg nem szükségesek. De mégis mi a halálért kell szétvágni a frissen felújított gépeket? Nehogy már ne legyen egy olyan helyük, ahol eltárolhatnák őket letakarva, hátha lesz még szükségük rá. Vagy még nem újították fel őket csak terv volt? Vagy csak azokat zuzzák be, amik még nem kerültek sorra? Valahogy nem tudom elhinni az angolokról, hogy annyira barmok lennének, hogy a frisseket is bezúzák.

  6. Tcat wrote:
    „…testőrnek ott a kísérő SSN.”

    Azért erre ne vegyél mérget, pláne békeidőben! Még az amerikai Ohio SSBN tengók is gyakran járőrőznek egyedül, holott a több mint ötven SSN közül ( Seawolf, Virginia, Los Angeles class ) bőven tudnának „testőrt” rendelni melléjük. Ugyanígy, az orosz Északi Flotta Delta tengói is sokszor magányosan bóklásznak, nem liheg mögöttük tornasorban egy-egy Akula, Sierra, vagy Victor SSN… Nyilván, egy HVHKSZ esetén más lenne a szitu, de addig felesleges. Csak dupla költség, fele élvezet… :-))

  7. Terminator wrote:
    „Azért azt se felejtsük el hogy még akadnak problémák az Astute egységekkel.”

    Jó, hát problémák mindenhol akadnak, minden fejlesztőmérnök azt mondja, ha megkérdezik, hogy az a gyanús, ha látszólag minden elsőre tutti! :-)) Ott van az indiaiaknak talán 100 év múlva végre átadandó Nerpa SSN tengó, amely kiégett a próbaútján. A kínai Han osztály első egységénél valami klórgáz szerűség áramlott szét a szárazdokkban, megölve 5 vagy 6 ferdeszemű olcsózokni-árust. A vadonatúj Virginiák vedlenek, mint az állat. Úgyhogy mindenütt van baz+, bőségesen…

  8. KC: jó, persze ez igaz. Ám ez a helyzet érvényes a Nimrodos felügyeletre is – csak más árcédulával, amitől persze némiképp más a leányzó fekvése, de akkor is. Lényeg a lényeg, még jó, hogy az SSBN sem süketek :)

    Kolombusz: következetesen 9 gépet emlegetnek, azaz a már elvileg elkészült 1. gép is megy a levesbe ezek szerint. Aztán majd kiderül. Mindenesetre a többi esetében az átépítési folyamat gondolom még nem volt olyan állapotban, hogy elspájzolják őket. Volt valami csúszás a programban, ami 2012-re tolta ki a hadrendbe állítás kezdetét emlékeim szerint.