|

HTKA Hírhalom 2015. 7. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 7. hét

Indonézia a CH-47 Chinook potenciális vásárlójaként jelent meg a hírekben. A Délkelet-ázsiai ország és a helikoptereket gyártó Boeing egy bizonyos együttműködésről nyilatkoztak, ám annak fajtáját és mélységét nem közölték. Amiről tudni lehet, hogy együtt vizsgálják az ország szárazföldi és tengeri szállító flottájának fejlesztését. A Boeing és Indonézia között az AH-64E Apache Guardian üzlet óta fűződött szorosabbra a kötelék, mely egyben a legnagyobb volumenű üzletkötés is volt az 1990-es évektől 2005-ig fenntartott fegyverszállítási embargó feloldása óta.

A General Atomics a végletekig kihasználta egy Predator XP hatótávolságát egy február eleji teszt során. Az MQ-1 export verziója február 6-án emelkedett levegőbe a cég Arizonaban, Yuma-ban található telephelyéről, majd több mint 40 órát töltött a levegőben 10 000 láb (3048 méter) magasságban. Az UAV tesztrepülése február 8-án ért véget, így döntve új cégrekordot.

Balesetet szenvedett a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők egyik OH-6DA könnyű helikoptere február 12-én navigációs kiképzőrepülés közben. A forgószárnyas helyi idő szerint délelőtt 11:05-kor tűnt el a Kanoya légibázis radarjáról. Mivel a gép nem került elő, 500 ember bevonásával megkezdték a keresést, ami másnap sikert ért el, megtalálták a gép roncsát. A fedélzetén tartózkodó 3 személy sajnos életét vesztette. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.

Valamivel jobban járt az Amerikai Haditengerészet, akiknek egyik forgószárnyasa leszállás közben dőlt oldalára. A személyzet kiképzőrepülésről tért vissza a helikopterrel a Whiting Field haditengerészeti légibázisra, majd leszállás közben elvesztették az uralmukat a gép felett, mely végül az oldalán állt meg. A két pilótát kórházba szállították, de a hírek szerint nem sérültek meg komolyabban. A forgószárnyas az 5. kiképző ezred állományába tartozott.

A balesetet szenvedett helikopter | Fotó: Kaycee Lagarde

A balesetet szenvedett helikopter | Fotó: Kaycee Lagarde ,

A nyáron nyugdíjba vonul az Amerikai Légierő első 4. csillagos női tábornoka. Janet Wolfenbarger egy légierős pilóta lányaként látta meg a napvilágot, majd 1976-ban egyike volt annak a 157 nőnek, akik elsőként kerültek be a Légierő Akadémiájára. Pályafutását 1980-ban kezdte műszaki hírszerzési elemzőként az Eglin légibázison, jelenlegi rangjára 3 évvel ezelőtt terjesztették elő.

A Boeing megrendelést kapott a Japán Légierő E-767-es légtérellenőrzőinek modernizálására. A munkát az Oklahoma City-ben található üzemükben vitelezik ki, a szerződés szerint 2020 júnis 30-ig, ezért cserébe pedig 402 millió dollárt zsebelhetnek be.

Japán egyik Boeing E-767 AEW&C repülőgépe

Japán egyik Boeing E-767 AEW&C repülőgépe ,

Kanada műholdas képeket biztosíthat az ukrán hadvezetésnek. A RADARSAT-2 szatellitrendszer felderítési információnak hozzáférhetőségéről születhet meg hamarosan a szerződés a két ország között, Kanada ezzel akarja segíteni a szeparatisták elleni harcot. Természetesen korlátoznák az átadott adatokat, védelmi okokra hivatkozva.

A Dassault nagy reményeket fűz az egyiptomi Rafale tárgyalásokhoz. Véleményük szerint ha sikerül megegyezniük, az megnyitná az utat további megrendelések előtt. Potenciális vásárlóként tekintenek Katarra és Malajziára, ezekkel és az Indiai beszerzéssel már jelentős export sikert érne el az eddig a külföldi vásárlók tetszését el nem nyerő kacsaszárnyú vadászbombázó.

Az USAF továbbra sem tett le a B-52-esek újrahajtóművezéséről, mely dollár milliókat spórolhatna számukra a típus kivonásának pontjáig. Legújabb ötletük szerint egy harmadik fél segítségével oldanák meg a dolgot, a terv lényege, hogy valaki megvásárolná az új hajtóműveket, melyeket aztán szép lassan törlesztenének abból az összegből, amit megspórolnának a kisebb üzemanyag felhasználás következtében. Az ötlet lehetővé tenné a TF-33-P-3/103 erőforrások cseréjét a költségkeret megborítása nélkül, mely amúgy is szűkös ezekben az időkben.

A legifjabb B-52H itt éppen a guami Andersen légibázis betonján látható - a combos felbontású fotó 2012. május 4-én készült. A Boeing sajtóanyaga szerint ezen sárkányban immáron több mint 21 500 repült óra van. | Fotó: Carlin Leslie, USAF

A legifjabb B-52H itt éppen a guami Andersen légibázis betonján látható – a combos felbontású fotó 2012. május 4-én készült. A Boeing sajtóanyaga szerint ezen sárkányban immáron több mint 21 500 repült óra van. | Fotó: Carlin Leslie, USAF ,

A Lockheed Martin bemutatta legújabb vadászbombázókhoz készülő kiegészítő eszközét, a Legion Pod-ot. A konténerbe szerelt infravörös kamera az Amerikai Légierő IRST (Infra Red Search and Track) tenderére készül, melynek célja, hogy az F-15C-ket felszereljék egy optikai felderítő és azonosító berendezéssel, így tiszta időben a radar használata nélkül is megtalálható a cél, melynek típusát is nagy valószínűséggel tudják azonosítani. A Lockheed portékájának különlegessége, hogy a konténer egy olyan adatátviteli berendezést is tartalmaz, mely az F-22-esekbe és F-35-ösökbe került beépítésre, így biztosított a kódolt kommunikáció és információ küldés az 5. generációs típusokkal. Ugyan az eszköz az F-15-ösökhöz lett kifejlesztve, a gyártó szerint az F-16-ra is integrálható.

Legion Pod egy F-15-ös törzs alatti felfüggesztőjén | Fotó: Lockheed Martin

Legion Pod egy F-15-ös törzs alatti felfüggesztőjén | Fotó: Lockheed Martin ,

A Gilbane Federal 166 millió dolláros megbízást kapott a Szaúdi Királyi Légierőtől az F-15-ösök helyi karbantartó bázisának kialakítására. A Khalid király légitámaszponton végrehajtandó fejlesztések a jelenlegi épületek korszerűsítése mellett új hangárok létesítését is magában foglalják. A munkálatok végeztével a helyi karbantartások mellett lehetőség lesz a gépek későbbi modernizációjának végrehajtására is.

Hollandia engedélyt kapott 4 darab Block 5 verziójú MQ-9 Reaper beszerzésére. A 339 millió dolláros üzlet a gépek mellett tartalmazza az irányítóállomásokat, a kiszolgálóeszközöket, a pótalkatrészeket és a logisztikai támogatást is.

Az Indiai Légierő júniusban veheti át az első EMBRAER EMB-145I típusú légtér-ellenőrző repülőgépét. A gép második társával egyetemben már Indiában tartózkodik, ahol beépítették a hazai fejlesztésű radarrendszert, jelenleg pedig a repülési teszteket végzik. A harmadik átépítését júliusban kezdik meg.

A Tejas Mk. II verziójának első repülését 2018-ra tervezik. A modernebb avionikával, fejlesztett vezérlőrendszerrel, fedélzeti oxigénellátó rendszerrel (OBOGS), General Electric F414 erőforrásokkal és aktív fázisvezérlésű (AESA) radarral ellátott variáns tervezését várhatóan jövő év végéig fejezik be.

A Brit Királyi Légierő elkeresztelte első Airbus A400M Atlas típusú repülőgépét, mely a “City of Bristol” nevet kapta. A névválasztás nem véletlen, hátterében a város mellett található üzemegység áll, itt végezték az A400M szárnyainak tervezését és gyártását, emellett a városban több cég is beszállítóként szerepel a programban.

Forrás: RAF

Forrás: RAF ,

Az IAI (Israel Aerospace Industries) átadta az első szárnyszettet a T-38 Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek szárnycsere programjához. A megbízási szerződés értelmében az izraeli vállalat 200 szettet gyárt le az USAF számára.

Megszületett a döntés: 2016-ban vonják ki a hadrendből az INS Viraat hajóegységet. India második repülőgép-hordozója immáron 56 éves, 1987-es indiai szolgálatba állása előtt Nagy-Britanniát szolgálta HMS Hermes néven.

Ahogy arról még 2012-ben beszámoltunk, Fehéroroszország 4 darab JAK-130 típusú sugárhajtású kiképzőgépet rendelt. A típusra kijelölt oktatók és műszakiak első csoportja február 28-án utazik Oroszországba a típusátképzés megkezdéséhez. Az oktatás első szakasza csupán 1 hónapig tart, majd (segítséggel) ők repülik majd haza a gépeket. A hazautazással egy időben orosz tanácsadók költöznek egy évre a beloruszokhoz a típus hadrendbe állításának megkönnyítésére. A fehérorosz vezetés döntése értelmében első tapasztalatoktól függően bővítik a beszerzett gépek mennyiségét.

Yak-130 MAKS

A kiöregedő Sea King ASaC.7 (SKASaC) helikopterek helyét modernizált és képességbővített Merlin HM.2 típusú forgószárnyasok veszik át 2018-tól. A 2013-ban bejelentett korszerűsítési program fővállalkozója a Lockheed Martin brit leányvállalata, mely a kiválasztott 10 gépet újabb szenzorok és fegyverpilonok mellett aktív fázisvezérlésű radarral látja el. A héten bejelentésre került a konkrét típus is: IAI Elta EL/M-2052.

Pakisztán ezentúl Kínát kikerülve közvetlenül Oroszországtól szerzi be JF-17 Thunder típusú vadászbombázóihoz az RD-93 típusú hajtóművet. Ezzel nem csak a gép gyártási költségei csökkennek, hanem erősítik az oroszokkal való viszonyukat is.

Az IAI bemutatta a Bombardier Global 5000 típusú üzleti repülőgépen alapuló tengerészeti járőrgépét. A gépbe beépítésre kerülő ELI-3360 elnevezésű szenzorcsomag tartalmazza az Elta ELM-2022 radart, az ELL-8385 elektronikai ellentevékenységre képes rendszert, valamint az adattovábbító és kommunikációs rendszereket is. Az izraeli vállalat, mely a rendszer integrálására több más típust is kiszemelt (többek között az alábbiakat: Bombardier Challenger 605 és Q300, Gulfsream G150 és G550, valamint a Dassault Falcon 900), reméli, hogy a Lockheed P-3 Orion jelenlegi alkalmazói közül minél többen váltanak az ELI-3360 koncepcióra.

Az Elbit Systems megállapodást kötött az argentin FADEA (Fábrica Argentina de Aviones) repülőgép-gyárral a Pampa típusú sugárhajtású kiképzőgép legújabb verziójának promotálásáról. A Pampa III-at leginkább a dél-amerikai és afrikai piacra szánják, de lehetséges vásárlóként felmerült a Német Légierő is.

Forrás: taringa.net

Forrás: taringa.net ,

Argentína és Kína közös munkacsoportot állított fel, mely azt vizsgálja, melyik kínai típus lenne megfelelőbb a dél-amerikai ország számára. A két kínai pályázó az FC-1/JF-17 és a J-10, melyekből egy századnyit (14 darabot) vásárolnának a Dassault Mirage különböző verzióinak és a McDonnell Douglas A-4 Skyhawk típusú gépeinek leváltására. Az ázsiai típusok mellett felmerült használt spanyol Dassault Mirage F1, modernizált IAI Kfir és új Saab JAS-39E/F Gripen beszerzése is.


Közreműködött: Phoenix

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.