HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Textron vállalat lesz a Beechcraft Corporation megmentője – a Cessna gépeket építő cég vezetése úgy döntött, hogy 1,4 milliárd dollárért felvásárolják az amúgy csődbe menő Beechcraft repülőgép építéssel foglalkozó részlegét.
—
Grúzia 2014-ben megkezdi ex-Szovjet helikoptereinek lecserélését. Irakli Alasania, a helyi védelmi miniszter december 27-én tartott nyilatkozatában elmondta, hogy ebben az évben teljesen szeretnék leváltani a most használt szállító és harci forgószárnyasokat amerikai típus(ok)ra. Az váltás oka, hogy az orosz típusok üzemeltetése nagy terheket ró a költségvetésre, az alkatrészellátás pedig akadozik, a miniszter szerint korrupció nélkül szinte lehetetlen hozzájutni bármiféle ellátáshoz. Amerikai mellett francia típusokkal is szemezgetnek, ez a lehetőség a miniszter Franciaországi látogatása során merült fel.
—
A Brazil Hadsereg svéd kis-hatótávú légvédelmi eszköz beszerzése mellett döntött. Voksukat a Saab által gyártott RBS-70 mellett tették le, melyeket akár néhány ember is hordozhat alapfelszerelése mellett. Az indítórendszerből 16 példányt vásárolnak, ehhez jön ismeretlen számú rakéta, 6 szimulátor, éjjellátó felszerelés, egy tesztrendszer, pótalkatrészek, kiszolgáló eszközök. Mindezért 11 millió dollárt fizetnek a brazilok, az eszközöket két részletben szállítják, az elsőt 4 hónap múlva, a másodikat pedig mostantól számítva egy éven belül.
Az évek óta lekonzerválva álló L-159 Alca flotta számára idáig sikertelenül kerestek vásárlót a csehek. Többek között szóba került Irak, akinek megfelelő lett volna újjáépülő légiereje számára az olcsón üzemeltethető szuperszonikus típus, ám végül ők végül a dél-koreai T-50 Golden Eagle iraki igényekre specializált változata mellett döntöttek. Ezek után egy évig csend volt az Alca-k ügyében, mígnem új érdeklődő jelentkezett, nyugatról. A korábban új-zélandi A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépeket is beszerző Draken International mutatott a múlt év végén jelentős érdeklődést a cseh gyakorlógépek iránt. A floridai székhelyű vállalat 28 példányt szerezne be darabjáért 434-516 millió cseh korona (19,8 – 23,6 millió dollár) közötti összegért, a gépek felszerelésétől függően. A cseh kormány is szívesen szabadulna meg a gépektől, hisz 2006 és 2013 között 11,9 millió dollárjukba került a 36 lekonzervált példány.
A beszerzést már a cseh kormány is jóváhagyta, az eladásra a gyártó Aero Vodochody-n keresztül kerülne sor. A szerződést már vélhetően januárban aláírják, az első gépek pedig márciusban érkezhetnek meg az újvilágba. A gépek működőképessé tételét az Aero Vodochody állná, ez több millió cseh koronába kerül majd.
—
A napokban egy új kép került a világhálóra, melyen egy kínai Il-76 szárnya alatt a bal belső hajtómű helyén egy nagy kétáramúságú erőforrást tesztelnek.
Egy további érdekes kép is nyilvánosságra került Kínából, melyen egy H-6G bombázó szárnyai alatt két szuperszonikus YJ-12 hajó elleni rakétát hordoz.
Megszakadtak a tárgyalások Argentína és Spanyolország között a használt Mirage F1M vadászok beszerzése ügyében. A dél-amerikai ország más opciók keresésébe kezdett, felmerült használt Mirage 2000-esek beszerzése Franciaországból vagy Brazíliából, de Block 60-as szintre modernizált IAI Kfir vadászbombázók is szóba kerültek Izraelből, 500 millió dollárért. Utóbbiak előnye hogy a szerződés aláírása után 15 hónappal meg is kezdődhetne a 18 példány átadása.
Ugyan hivatalosan nem jelentették be a spanyolokkal kötött üzlet felbontását, ám ha arra mégis sor kerülne, valószínűleg technikai és/vagy politikai okok állnának a háttérben.
—
A Kanadai Kormány a CH-148 tengerészeti helikopterek beszerzésének folytatása mellett döntött. Korábban a késések és más problémák miatt állították le a Sikorsky-val kötött üzletet, melyet a CH-124 Sea King helikopterek leváltása céljából kötöttek meg még 2004-ben. Az 4,7 milliárd dollárért megrendelt forgószárnyasok első példányának 2008-na kellett volna megérkeznie. A január 3-án született megegyezés alapján 2015-ig annyi CH-148-ast kell átadni, mellyel megkezdhetik a Sea King flotta leváltását, és 2018-ig minden példánynak meg kell érkeznie. A fizetésre ekkor kerül majd sor, az utolsó példány átvétele után. A Sikorsky-nak büntetést kell fizetnie a késedelmek miatt, egészen pontosan 88,6 millió dollárt.
—