|

HTKA Hírhalom 2014. 1. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 1. hét

A Textron vállalat lesz a Beechcraft Corporation megmentője – a Cessna gépeket építő cég vezetése úgy döntött, hogy 1,4 milliárd dollárért felvásárolják az amúgy csődbe menő Beechcraft repülőgép építéssel foglalkozó részlegét.

Grúzia 2014-ben megkezdi ex-Szovjet helikoptereinek lecserélését. Irakli Alasania, a helyi védelmi miniszter december 27-én tartott nyilatkozatában elmondta, hogy ebben az évben teljesen szeretnék leváltani a most használt szállító és harci forgószárnyasokat amerikai típus(ok)ra. Az váltás oka, hogy az orosz típusok üzemeltetése nagy terheket ró a költségvetésre, az alkatrészellátás pedig akadozik, a miniszter szerint korrupció nélkül szinte lehetetlen hozzájutni bármiféle ellátáshoz. Amerikai mellett francia típusokkal is szemezgetnek, ez a lehetőség a miniszter Franciaországi látogatása során merült fel.

A Brazil Hadsereg svéd kis-hatótávú légvédelmi eszköz beszerzése mellett döntött. Voksukat a Saab által gyártott RBS-70 mellett tették le, melyeket akár néhány ember is hordozhat alapfelszerelése mellett. Az indítórendszerből 16 példányt vásárolnak, ehhez jön ismeretlen számú rakéta, 6 szimulátor, éjjellátó felszerelés, egy tesztrendszer, pótalkatrészek, kiszolgáló eszközök. Mindezért 11 millió dollárt fizetnek a brazilok, az eszközöket két részletben szállítják, az elsőt 4 hónap múlva, a másodikat pedig mostantól számítva egy éven belül.

RBS-70 Next Generation |Fotó: Saab - Bofors

RBS-70 Next Generation |Fotó: Saab – Bofors ,

Az évek óta lekonzerválva álló L-159 Alca flotta számára idáig sikertelenül kerestek vásárlót a csehek. Többek között szóba került Irak, akinek megfelelő lett volna újjáépülő légiereje számára az olcsón üzemeltethető szuperszonikus típus, ám végül ők végül a dél-koreai T-50 Golden Eagle iraki igényekre specializált változata mellett döntöttek. Ezek után egy évig csend volt az Alca-k ügyében, mígnem új érdeklődő jelentkezett, nyugatról. A korábban új-zélandi A-4K Skyhawk és Aermacchi MB-339CB gépeket is beszerző Draken International mutatott a múlt év végén jelentős érdeklődést a cseh gyakorlógépek iránt. A floridai székhelyű vállalat 28 példányt szerezne be darabjáért 434-516 millió cseh korona (19,8 – 23,6 millió dollár) közötti összegért, a gépek felszerelésétől függően. A cseh kormány is szívesen szabadulna meg a gépektől, hisz 2006 és 2013 között 11,9 millió dollárjukba került a 36 lekonzervált példány.
A beszerzést már a cseh kormány is jóváhagyta, az eladásra a gyártó Aero Vodochody-n keresztül kerülne sor. A szerződést már vélhetően januárban aláírják, az első gépek pedig márciusban érkezhetnek meg az újvilágba. A gépek működőképessé tételét az Aero Vodochody állná, ez több millió cseh koronába kerül majd.

A napokban egy új kép került a világhálóra, melyen egy kínai Il-76 szárnya alatt a bal belső hajtómű helyén egy nagy kétáramúságú erőforrást tesztelnek.

Kínai Il-76 hajtómű tesztpadként

Kínai Il-76 hajtómű tesztpadként ,

Egy további érdekes kép is nyilvánosságra került Kínából, melyen egy H-6G bombázó szárnyai alatt két szuperszonikus YJ-12 hajó elleni rakétát hordoz.

H-6G két YJ-12-vel a szárnyai alatt

H-6G két YJ-12 hajók elleni rakétával – vigyázni kell vele |Forrás: PLN ,

Megszakadtak a tárgyalások Argentína és Spanyolország között a használt Mirage F1M vadászok beszerzése ügyében. A dél-amerikai ország más opciók keresésébe kezdett, felmerült használt Mirage 2000-esek beszerzése Franciaországból vagy Brazíliából, de Block 60-as szintre modernizált IAI Kfir vadászbombázók is szóba kerültek Izraelből, 500 millió dollárért. Utóbbiak előnye hogy a szerződés aláírása után 15 hónappal meg is kezdődhetne a 18 példány átadása.
Ugyan hivatalosan nem jelentették be a spanyolokkal kötött üzlet felbontását, ám ha arra mégis sor kerülne, valószínűleg technikai és/vagy politikai okok állnának a háttérben.

A Kanadai Kormány a CH-148 tengerészeti helikopterek beszerzésének folytatása mellett döntött. Korábban a késések és más problémák miatt állították le a Sikorsky-val kötött üzletet, melyet a CH-124 Sea King helikopterek leváltása céljából kötöttek meg még 2004-ben. Az 4,7 milliárd dollárért megrendelt forgószárnyasok első példányának 2008-na kellett volna megérkeznie. A január 3-án született megegyezés alapján 2015-ig annyi CH-148-ast kell átadni, mellyel megkezdhetik a Sea King flotta leváltását, és 2018-ig minden példánynak meg kell érkeznie. A fizetésre ekkor kerül majd sor, az utolsó példány átvétele után. A Sikorsky-nak büntetést kell fizetnie a késedelmek miatt, egészen pontosan 88,6 millió dollárt.