|

Megtört a jég! Alcával bővíti légierejét Irak

A nagy múltú cseh repülőgépgyártó vállalat, az Aero Vodochody régóta próbálja elpasszolni az L-159 Alca már legyártott példányait, azonban még mindig nem jártak sikerrel, ám most úgy tűnik, végre tényleg megtört a jég.

Úgy tűnik sikerre vezettek az Irakkal több mint három éve zajló tárgyalások, ugyanis cseh védelmi miniszter, Alexandr Vondra pénteken bejelentette, hogy aláírtak egy szándéknyilatkozatot, melynek értelmében a közel-keleti ország légiereje 28 darab L-159-est vásárol megközelítőleg 1 milliárd dollár értékben. Vondra elmondta, a 24 kétüléses gép azon példányok közül való, melyeket gyártás után egyből konzerváltak, míg a maradék 4 darab alig használt, kis időt repült a Cseh Légierő kötelékében. (Az Aero Vodochody 72 darab L-159-est gyártott le a Cseh Légierő számára, csak 24 darabot rendszeresítettek, a többit konzerválták.)

Fotó: AERO Vodochody ,

Az adásvételi szerződést előkészítő tárgyalások már folynak, az illetékesek szerint egy éven belül megszülethet a végső egyezség.

Ha összejön a szerződés, az némi vigaszt jelenthet az Aero Vodochody vállalatnak, mivel az Alca amerikai összetevői miatt az Egyesült Államok több biztosnak tűnő exportot is megvétózott.

Fotó: AERO Vodochody ,

Az L-159-es jól jön Irak számára, nem csak egy modern sugárhajtású kiképzőgépet rendszeresítenek a közelmúltban vásárolt F-16-osokra kerülő pilóták képzéséhez, az Alca ugyanis könnyű csapásmérő feladatkörben is megállja a helyét. A 3-3 szárny alatti és egy, a törzs középvonalában elhelyezett felfüggesztési ponton AIM-9 Sidewinder légiharc-rakétákat, célmegjelölő konténert és lézervezérlésű bombákat hordozhat.

Az Aero Vodochody termékei egyébként nem jelentenek majd teljesen újdonságot Irak egén, amennyiben az üzlet megvalósul, mivel az ország korábban már üzemeltette a kiképző-könnyű alacsonytámadó L-39ZA-t.

28 hozzászólás “Megtört a jég! Alcával bővíti légierejét Irak”

  1. Egyrészt éljen, hogy végre sikerült eladni a gépből, másrészt nagyon soknak tűnik az összeg. Tudom most jön M. és aszongya, hogy valószínűleg jelentős fegyverzet is lesz hozzá, amit egyrészt kétlek, másrészt amit hordozhat, az az F-16-osnál már meg lett rendelve.

  2. Van a szomszédunkban egy biciklijavító, köszörűs, mindenes bácsi, aki mellesleg nagyon kedves ismerősöm. Ő szokta azt mondogatni, hogy palimadarak mindíg is lesznek. Ez a fajta sosem hal ki. Mindíg újratermelődnek. Nincs az a szakállas trükk, átverés amit ne lehetne újból elsütni, mert mindíg lehet idiótát találni, aki beveszi.
    Most hírtelen ő jutott eszembe, és az örökérvényű igazsága:))))

  3. Számomra már önmagában az a rejtély, hogy honnan van a 24 db kétüléses gép? Mikor ment a vita arról, hogy legyen magyar ALCA vagy sem, akkor arról szólt a fáma, hogy kétüléses gép akkor lennem, ha darbonként 7-8 milláért átépítik őket, mert egyébként csak együléses gépekből van elég.

  4. molnibalage
    Ugyanezen morfondíroztam. Ha a végösszeg tényleg egy milliárd USD, akkor ebbe tényleg belefér az átépítés. Így az amerikaiak is jól járnak, mert az AV ugyebár Boeing tulajdon. Lesz munkája a cégnek. Meg a fegyverzet zömmel ugyancsak am-i, azon tovább keresnek. Biztonsági okokból tényleg korszerű típusokat úgysem mernek szállítani Iraknak. Félnek, hogy a cucc iráni kézre kerül.
    Teherán és Kína számára még az L-159 hajtóműve is érdekes lehet, ha szereznek pár példányt az iraki raktárból. Pl. lemásolva és utánégetővel kiegészítve jól megfelelne egy jövőbeli, F-5 jellegű iráni harcigép számára.

  5. Annyi kétüléses gép nincs, mivel az legyártott L-159A-esek gépek együléses harcik.. Az egyetlen L-159B az amit az Aero-tól béreltünk, közvetítőkön keresztül és méregdrágán. A csehek kitalálták, hogy az együléses gépektől L-159T1 jelzéssel kétüléseseket építenek, ebből van néhány (szerintem 5 alatt) példány, de ezek nem teljes értékűek, mint az L-159B, mivel hiányzik pld. a Grifo radar, helyette súlybalaszt van.
    Valószínűleg ilyen átépítéseket kapnak az irakiak..

  6. Szia Trminator !
    Igen ! – 4 db állandóan repképes L-159T-re lenne szükség, további 2 db tartalék. Főleg kondirepülésekre használnák őket, szükség esetén földi célok ellen és kis sebességű legi célok ellen is ( az L-159T hordozhat Mavericket és Sidewidwrt is).

  7. Csak az egyszerűség kedvéért, hogy ne ezzel menjen az idő:

    – Alcát a Gripenek, a Mi-24-ek és az AK-k helyett!
    – Te hülye vagy, nem éri utol…
    – Nem mert te vagy a hülye.
    – Forrás?
    Szerkesztők: légyszíves maradjunk a témánál.
    – Minek nekünk Alca, ha a Komondorból csinálhatnák trainert?
    – Bizonyítsd!
    – A magyar ipar igenis képes vadászbombázó gyártására!!!
    – Még egy csavart sem tud legyártani, nem hogy egy telefont?!
    Szerk.: kulturáltan emberek, kulturáltan…
    – Szerintem vegyünk inkább F-35-öt trainernek.
    – Te troll…
    – Hát én az agyamat eldobom.
    – HÁNEHOGYMOSMÁAZTÁNTÉNYLEG?!
    Szerk.: Na most aztán már mindenkinek kuss!

  8. @geza:

    remélhetőleg a Honvédség megtartja a 2 szem/hajózó arányt és így minimum 4 szem jut a Mi-24-esekbe :D

    Mellesleg jelenleg nincs napirenden az Alcák beszerzése. A Mi-24-esek nagyjavítása és a szállítóhelikopterek beszerzése az elsődleges fontosságú a Gripen-program gatyába rázását követően.

    @tankman
    „Repülős szakemberek szájából hangzott el.”

    Önmagukat mondták szakembernek vagy a szakma tekint rájuk úgy? Viccet félretéve meg tudnád mondani, hogy hol mikor és ki szájából hangzott ez el, ill. ha ennek van vmi írásos bizonyítéka, azt is szívesen venném.

  9. Vegyünk Alcát!
    De előbb…
    1. Mi-17/24-esek kérdését oldjuk meg
    2. szállítógépet akasszunk le vhunnan
    3. normális fegyverzet + felszerelés a lövészeknek
    4. normális fizetés a katonáknak
    5. légvédelem földi részének megoldása (föld-levegő rakéták)
    6. használható radarok
    7. vízfej kilövése a seregben
    8. magyar gyártmányú járművek stb. beszerzése
    9. Gripenek normális kihasználása (1,5 pilóta/gép, 150 óra/év/pilóta, fegyverzet beszerzése)

    A lista szabadon bővíthető és a sorrend változtatható

  10. Szia Phoenix !

    Én a kecskeméti repülősöket szakembernek nevezvem. Tőlük hallottam, hogy ha egyszer gyakorló repülőgép beszerzésére kerülne sor, akkor elég lenne 6 db.
    Véleményük szerint erre a célra megfelene az L-159, de pl. HAWK is lehetne.

    Az, hogy L-159 helyett inkább a Mi-24-eseket tegyük repképes állapotba, az én magánvéleményem.

  11. Az, hogy mit szeretnének a hajózók és, hogy mit vásárolunk, az nem feltétlenül egyezik. Korábban volt róla szó, hogy Alcát veszünk, de mostanában szó sincs ilyenről. Egyszerűen a szállítógépek leváltására nincs pénz, a helikopterek üzemidő-hosszabbítására is nehezen… És akkor még ott van a helikoptertender is.