Heteken belül nyilvánosságra hozzák, hogy melyik sugárhajtású kiképzőgép nyerte a CM-170 Zukit (Fouga Magister) és az A-4 Skyhawk típusok leváltására kiírt izraeli tendert.
A versenyre az olasz M-346 Master és a dél-koreai T-50 Gonden Eagle masinákat nevezték, és a remek izraeli-koreai kapcsolat miatt szinte biztosra vehető volt, hogy a KAI (Korea Aerospace Industries) és a Lockheed Martin által közösen kifejlesztett, szuperszonikus típus lesz a nyertes, ám a helyi média több képviselője is arról számolt be a napokban, hogy a Izraeli Légierő (IAF) illetékesei az európai típust preferálják. Ráadásult nem csak az IAF járna jól a döntéssel, az olaszok cserébe 4 darab légtér-ellenőrző repülőgépet vásárolnának Izraeltől.
Nos, ez a ‘bulvársajtó terméke’, most jöjjön az amit hivatalosan is tudni lehet: a légierő illetékesei január 28-ig adtak határidőt a gyártóknak a végső ajánlatuk megtételére. A rákövetkező hetekben értékelik a beérkezett pályázatokat, majd meghozzák a döntést.
A gépek egyébként nem az izraeli állam tulajdonába kerülnek majd, hanem az Elbit Systems és az IAI (Israel Aerospace Industries) által alapított TOR vállalat vásárolja meg és adja bérbe az Izraeli Légierő számára.
Az M-346 Master eddig az olasz megrendelésen kívül Szingapúrban tudott győzedelmeskedni, Indonéziában a T-50 Golden Eagle maradt felül. Az Egyesült Arab Emirátusokban dilemma van, ugyanis az olasz típus győzelme ellenére megszakadtak a tárgyalások és lehet, hogy mégis a dél-koreai masina lesz a befutó. A két típus versenyez emellett Lengyelországban, Brazíliában, a Fülöp-szigeteken, az összeurópai kiképzőprogramban és az Amerikai Egyesült Államok T-X tenderén is.
Tetszik nekem ez a Master
Mind a két gép igencsak szép. <3 <3
Ott a pont. :)
Én már csak gazdasági szempontból is az olaszt választanám, s így támogatnám a hazai ipart.
Szép mind a kettő,de szerintem a Yak-130-as szebb! :D
Akkor már inkább L-15, az legalább olcsó :)
Nem hinném, talán a magas ár miatt döntöttek a JL-9 mellett.
Amúgy mitől lenne szebba Yak, szinte miliméterre azonosak:)
yak 130, nem úgy volt hogy a master meg a yak 130 egygép lett volna, csak valami oknál fogva felbontották az együttműködést és ezért lett két külön gép, amik eléggé hasonlítanak egymásra?
de. Mint egy ikerpár.
Ajánlom elolvasásra a hírben is linkelt típusismertetőt
https://htka.hu/2009/10/06/aermacchi-m-346/
(nem véletlenül pakoljuk tele hiperlinkekkel a bejegyzéseket… :) )
nagyon jó a T-50-es kép.
Nem is tudtam ,hogy szolgál náluk még A-4es.
Ha jól tudom a 2000 évek eleje óta már csak szigorúan kiképző feladatokra!
Azt lehet tudni miért a Master lett a győztes? Megtiszteltetés lesz neki leváltani az elpusztithatatlan A-4-est.
A T-50-ről mindig a „kicsinyitett F-16” kifejezés jut eszembe.
Feltételezhetően a dolog gazdasági vonzata miatt. Ha Izrael a Mastert választja, akkor rendelnek az IAI-tól 4 db AWACS-ot, ami nem kis pénz ám! Ráadásul jó kis munkát az a népnek, s lehetőséget az IAI mérnökeinek, hogy bizonyítsák, hogy még mindig az élvonalban vannak. :)
Visszatérve innen a rövidesen leleplezendő „új” iráni típusra, úgy tűnik Irán is a Master mellett döntött, bár ők nyilván a Yak felől közelítették meg a dolgot. Ezen a képen jól látszik a hasonlóság, csak az Iránban szokásos megduplásított függőleges vezérsíkokkal:
http://www.globalsecurity.org/jhtml/jframe.html#http://www.globalsecurity.org/military/world/iran/images/shafaq-image2.jpg|||
Itt meg találtam képet az egyelőre csak maketten látható „korongos” Shafaq elődjéről, anno ez lett volna az orosz válasz a JSF-re.
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?141090-Iran-to-display-new-jet-fighters/page3
Amúgy konkrétan milyen hatásokat vált ki a duplásított farok? Jobban irányítható? És hátránya van-e?
És milyen hatásokat válthatna ki a korong, ha tényleg ilyen korongos gépet csinálnának?
http://www.upi.com/Business_News/Security-Industry/2012/01/24/South-Korea-sweetens-pot-in-Israeli-jet-deal/UPI-24531327428516/?spt=hs&or=si