|

Sasleső arabok

A dél-koreai Korea Aerospace Industries (KAI) által gyártott, szuperszonikus kiképzőgép, a T-50 Golden Eagle (Aranysas) 2009 februári bejelentés szerint alulmaradt az olasz típussal szemben az Egyesült Arab Emírségek megrendeléséért folytatott versenyben. Vagy mégsem?

Az Egyesült Arab Emírségek újraindította a tárgyalásokat Dél-Koreával, mivel a 2009 februárjában kiválasztott olasz M-346 „Master” eladásával kapcsolatosan megakadtak a tárgyalások.

„Az Egyesült Arab Emírségek és a Finmeccanica vezetése között félreértés támadt. Néhány alkatrész és berendezés miatt van az egész, melyekről egyesek azt állítják, hogy nem volt az ajánlat része. Az eset miatt visszatértünk a tárgyalóasztalhoz és újraindítottuk a dél-koreai féllel az előrehaladott állapotban jegelt egyezkedést. Közel állunk a megegyezéshez, hamarosan új megrendelés születhet.” – nyilatkozta egy érintett az Emírségek részéről.

Azt sajnos nem részletezték, hogy mely alkatrész(eke)t nem hajlandó eladni az olasz konstruktőr, és emiatt zátonyra futottak a tárgyalások.

Az Emírségek közel 1.4 milliárd dollárért beszerzendő 48 darab M-346 Master helyett így egyre biztosabb, hogy mégis a rivális típus kerül megvételre és elúszik az európai típus eddigi egyetlen exportmegrendelése.

A Lockheed Martin hathatós közreműködésével kifejlesztett T-50 ritka képességgel rendelkezik: képes tartós szuperszonikus repülésre (az öreg, amerikai T-38 Talon típus is), kéthajtóműves, olasz vetélytársát azonban transzszonikus kiképzőrepülésekre tervezték.

19 hozzászólás “Sasleső arabok”

  1. Gondolom a CIA keze betette a lábát, ahogy szokott és leembargóztak pár kritikus alkatrészt az M-346 export megakadályozására…

    (Állítólag az olaszok a gazdasági válság ellenére sem hajlandóak lemondani a zsíros USA elnöki különhelikopter üzletről, amit azért cserében kaptak, mert kiváló szudáni sárga urános ürügyet hamisítottak a jenkiknek Irak lerohanásához.

    Gondolom az USA most szorongatja őket, hogy mégis hátráljanak meg – de ráfázhatnak, mert ha az ügy minden részletével kiborul, akkor ifj. Bush hamar Hágában fog ülni kurta vasban béke ellenes bűncselekményekért.)

    Amit meg az emírek a T-50 utánégetőjének üzemanyagára és üzemeltetésére rá fognak költeni.. Ennyi erővel Gripent D-t is volna, ugyanaz a turbina, csak 5x képesség.

  2. @trident

    Hát, ha Zs kategóriára vágysz. :)

    Miért kellene nekünk ez? Képtelen vagyok felfogni ezt a „vegyük ezt, vegyünk azt” szemlélet. Amit megveszel azt üzemelteteni is kell csókolom.

    Van igen modern JAS-39C EBS HU. Kifizettük, repórát is bérelünk. Talán azt használjuk, ami megvan és nem évi 80 vagy kevesebb repóra / géppel és 14-ből 6 üzemképes géppel…

  3. Rossz kérdés. A szituáció az, hogy tizennégy Gripenre önmagában nincs szükség, mivel ez így csak a pénzt viszi, a honvédelem szempontjából nincs jelentősége tizennégy vadászbombázónak. Úgy háromszor ennyire lenne szüksége a Magyar Légierőnek, hogy ne csak vegetáljon fölöslegesen, hanem gyakorlatban is létezzen a magyar fegyveres erők számára. Ha az ML-t tizennégy Gripenre redukáljuk, akkor már érdemesebb leállítani úgy ahogy van ezt a fegyvernemet, mert presztízsből maroknyi korszerű gépet nincs értelme fenntartani.

    A T-50 jó áthidaló megoldás lenne az elkövetkező évekre, amíg nincs lehetőség további Gripenek beszerzésére.

  4. ameddig a gripenek reptetésére sincs keret, nincs értelme új géppel is alibizni… de álmodozni lehet, de akkor már inkább még 1 század gripi és sok sok repóra…
    off:
    szerintetek a PAK-FA felszáll ma? ha valami kiderül róla remélem azonnal megírjátok! :D nagyon kíváncsi vagyok rá! bár éjszaka nem hinném, hogy használható képet lehet készíteni róla, legalábbis nem a civileknek…

  5. Miért éjszaka repülne?

    A tizennégy Gripen valóban nem től sok, de arányos védelmi képességünknek eleget tenni. 3-szor ennyi meg teljesen felesleges és nagyon drága lenne. Hollandia tart nagyságrendileg 60-70 első vonalas vadászt rendszerben. Ők picit gadagabbak…

  6. molnibalage: az egy dolog, hogy perpill „arányos” (szerintem nem, mivel ez is kevés mint minden a mo haderőnél) tudom nincs háború, pénz stb… nem is ezt mondtam de ez akkor is csak „alibizés” ezzel ugyan úgy letolt gatyával állnánk egy konfliktusban mint a semmivel… de nem azt mondom hogy 100 gripen kell, hanem az országot, gazdaságot kellene rendbe tenni (közhely :D) és akkor több jutna a seregre is…
    a holland példa meg pláne nem nyugtat meg, mert az ok hogy 100x gazdagabbak, de fele akkora sincs és közel sincs olyan szar helyen mint mi és az ő szövetségesei nem csak papíron léteznek, szomszédai is másak…

  7. Épp az a lényeg molnibalage, hogy 14 semmilyen védelmi képességnek nem tud eleget tenni. Hollandia kilencvenes nagyságrendben tartja rendszerben az F-16-ost, a hozzánk minden szempontból hasonlítható Portugália 30 F-16-ot és 18 Alpha Jet-et tart rendszerben. Mert ez egy ilyen méretű ország minimuma. Ez az a darabszám, ahol a puszta légvédelmen kívül már minimális mértékben támogatást is képes nyújtani a légierő a hadseregnek a legfontosabb földi célpontokat is támadva adott esetben.