Brazília angol OPV-k mellett döntött

2010 szeptemberében Brazília és az Egyesült Királyság között gazdasági és védelmi együttműködésről született megállapodás, melynek nyilván köze volt ahhoz, hogy az év októberének végén a britek óceáni őrjáratra alkalmas őrhajók (OPV) és a Type 26 fregatt fejlesztési programjába történő bekapcsolódás lehetőségével jelentek meg a Brazil Haditengerészetnél. Akik a PROSUPER (Programa de Obtencao de Meios de Superfície) mozaikszó mögött meglapuló flottafejlesztési programjuk kapcsán 5 OPV, 5 fregatt és 1 ellátóhajó hazai építéssel , a brazil ipar bevonásával történő beszerzését kívánják megvalósítani. Az angolok mellett ezen remek lehetőséget a brazilokkal amúgy is jó kapcsolatokat ápoló franciák sem hagyhatták ki, ahogy az olaszok sem, és 2011 elejére a szintén nem kispályás spanyol Navantia is összeállította ajánlatcsomagját.

A zászló – legalábbis OPV vonalon – úgy tűnik azonban immáron az angoloknak áll, hiszen a BAE Systems január 2-i sajtóközleményében arról számol be, miszerint a brazilok megvették a Port of Spain-osztály összes elkészült hajóját, illetve a helyi építésükhöz szükséges dokumentációkat.

A Port of Spain-osztály neves ismerősen csenghet, hiszen ezen, a River-osztályon alapuló és eredetileg Trinidad és Tobago számára összehozott hajóosztállyal igencsak egyezni tűnő ajánlattal nevezett a BAE 2010 októberében. Mivel azonban a Venezuela partjainak közvetlen közelében található szigetcsoport zászlaját mégsem húzták fel ezen 3 hajó egyikére sem, lévén Port of Spain 2010 őszén már pedzegetett kihátrálása valóban megtörtént, a hajók a BAE nyakán maradtak. Mint láthatjuk a BAE marketingesei azért nem estek kétségbe, a Tridnidad és Tobago visszalépésekor az alapvetően átadásra kész 2, illetve vízen lévő 1 db OPV-t elég hamar elpasszolták.

A BAE közleménye szerint az idei évben 2, míg jövőre egy hajó kerül átadásra a Brazil Haditengerészet részére. A Brazíliában történő építésről az ilyenkor természetes pozitív hangulat generálta nyilatkozatokon felül semmi érdemi információ nincsen. Így konkrétumok helyett be kell érnünk annyival, hogy a BAE részéről nagyon várják már az együttműködést és bíznak benne, hogy ez egy csodálatos barátság kezdete.

Nos bízhatnak is benne, hogy a brazilok menetközben megenyhültek, hiszen elég zaklatottak voltak, mikor London a brazil licit ellenében Ausztráliának adta el a haderőreform miatt kivont, még majdhogynem bejáratós RFA Largs Bay-t. Ráadásul a neten fellelhető pletykák szerint London hazárdjátékba kezdett ezzel, lévén a brazilok ajánlatában állítólag szerepelt, hogy készek további angol hadihajókat vásárolni, ha vihetik az RFA Largs Bay-t. Ami mint tudjuk azóta HMAS Choules név alatt fut, tisztelegvén az I. világháború utolsó, harcoló alakulatnál szolgált veteránja, a tavalyi év májusában, 110 éves korában elhunyt angol/ausztrál Claude Choules előtt.

Megjegyezzük, hogy ezen OPV beszerzés még nem feltétlenül jelenti azt, hogy Brazília a britek mellett tette le a voksát, hiszen dönthetnek úgy, hogy az egyelőre még vastagon a fejlesztési szakaszban álló – és anyagi problémákkal küzdő – Type 26 programba nem kívánnak bekapcsolódni, sőt a hajóosztályra sem tartanak majd igényt. És ezzel még csak nem is tolnának ki magukkal, lévén a DCNS és a Navantia is meglehetősen erős ajánlatokkal képes előállni. Márpedig nyilván akarnak.

A Port of Spain OPV 2010 őszén egy tengeri tesztúton

A 90 méteres OPV, a Port of Spain 2010 őszén | Fotó: BAE Systems ,

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Alakul az első magyar KC-390

Alakul az első magyar KC-390

Rázós tesztet teljesített a KC-390

Rázós tesztet teljesített a KC-390

Szlovákia a CV90 mellett döntött

Szlovákia a CV90 mellett döntött