A hír apropóját adó, a BAE által a Brazil Haditengerészetnek október 26-án benyújtott részletes ajánlatcsomag konkrét gyökerei a brazil és a brit kormány között szeptemberben létrejött gazdasági, védelmi együttműködési csomagig nyúlnak vissza, így annyira nem új a dolog, ám mivel még nem foglalkoztunk vele, úgy gondoljuk, hogy röviden összeszedjük, amit a lehetséges üzlet jelenlegi stádiumában publikusan tudni lehet.
Ugyan Brazíliához kapcsolódó híreink elsősorban az F-X2 tenderrel, illetve újabban a KC-390-essel foglalkoznak, ám az ígéretes transzport/tanker és a szappanopera után-érzetű vadászbombázó tenderen felül más is történik Dél-Amerika legnagyobb államában: az Európa kiemelt figyelmét élvező Brazília a Scorpene-osztályú tengeralattjárók, illetve az F-X2 tender kapcsán rendszeresen fel-felmerülő nukleáris meghajtású tengeralattjáró tervei mellett haditengerészetének felszíni vonatkozását is fejleszteni kívánja.
Ez jelenleg elvileg 5 „kékvizi”/óceánképes járőrhajót (offshore patrol vessel), 5 fregattot és 1 tankert jelent.
Ugyan minderre globális tender nem lett meghirdetve, ám korábbi sajtóbejelentések alapján mind a britek, mind pedig a franciák és az olaszok úgymond kihagyhatatlan ajánlattal próbálják majd megfogni maguknak a brazilokat. Lévén ez ügyben a frissebb hír angol vonatkozású, kezdjük tán azzal.
Mint a bevezetőben is említve lett a brazil és a brit kormány közt szeptemberben együttműködési megállapodás született, melynek részeként a BAE lenne hivatott a Brazil Haditengerészet igényeit kielégíteni, méghozzá egy igen vonzó ajánlatcsomaggal!
A braziloknak benyújtott javaslat leglényegesebb eleme a Királyi Haditengerészet fregatt vonalas jövőjét jelentő Global Combat Ship (Type 26/27) programba történő bekapcsolódás felajánlása. A beszerzendő 5 fregatt alapvetően a brazil igényeknek megfelelően átszabott, még tervezés alatt álló Type 26-os lenne, melynek fejlesztésébe a brazilok most még igen előnyösen ugorhatnak bele, sőt a Type 27 fejlesztésében történő brazil szerepvállalás elől sem zárkóznak el a britek.

A Type 26-ost még csak digitálisan ‘hegesztik’ | Forrás: BAE Systems ,
A fregattok természetesen Brazíliában épülnének meg, mely kapcsán jelenleg folyamatban van a puhatolózás, a partnerek keresése.
A járőrhajó vonalon a BAE ajánlatában egy, a River-osztályú OPV-ken alapuló, 90 méter hosszú design szerepel, mely a Trinidad és Tobago parti őrsége számára összehozott, szintén a River-osztályon alapuló Port of Spain-osztállyal tűnik egyezni. (Mely felett egyébként úgy tűnik viharfelhők gyülekeznek, hiszen Trinidad és Tobago 2010. szeptemberében jelezte, hogy várhatóan mégsem kér a csúszást is szenvedett hajókból, melyekből 2 kvázi átadásra kész, 1 pedig vízen van.)

Ezen a 2010 januárjában készült felvételen az osztály névadó hajója, a Port of Spain tengeri tesztjeire fut ki Portsmouth kikötőjéből. Valami ilyesmi szerepel a brit ajánlatban OPV vonalon | Forrás: BAE Systems ,
Ellátóhajó vonalon a BAE ajánlatában pedig mi más is szerepelhetne, mint a Wave Knight-osztály.

Ezen a 2007-ben készült képen az RFA Wave Ruler éppen az OLiver Hazdr Perry-osztályú USS Robert G. Bradley (FFG-49) fregattott készül utántölteni. A Wave Knight osztály 2 hajóból áll, mindkettő 2003 folyamán lett hadrendbe állítva. | ,
Az angol ajánlat igen kedvezőnek tűnik, továbbá a pozitív elbírálásban segíthet az is, hogy a britektől a 70-es években vettek már fregattokat a brazilok. Ez persze nem akadályozza meg a franciákat és elvileg az olaszokat, hogy a Type 26-ossal szemben felsorakoztassák a már építési szakaszban tartó, közös fejlesztésű FREMM fregattjukat.
A franciák nem sokkal a brit-brazil tárgyalások után, szeptember 20-án hozták nyilvánosságra, hogy Párizs a felvázolt brazil igényeknek megfelelő ajánlattal fogja megkeresni Brazíliát:
„Nem szokásunk kéretlen ajánlatok tétele” – nyilatkozta még szeptemberben a francia beszerzések koordinálásáért felelős DGA feje, Jacques de Lajugie, aki elmondta, hogy a francia ajánlat a brazil követelmények megfelelő lesz és fregatt vonalon FREMM-et fogja tartalmazni.
OPV vonalon egyébként Brazília már épít francia eredetű hajókat: a 6 hajósra tervezett Macaé-osztály a francia Vigilante 400 CL54 módosított változata. (Mely egyébként lényegesen kisebb a brit ajánlatban szereplő OPV-nél.)