Az ausztrál beszerzés után megszülethet az F/A-18E/F Super Hornet újabb exportmegrendelése, Japánban sem tétlenkedik a Boeing, aktívan menedzseli a típust.
Japánban évek óta késedelmet szenved a F-4EJ Kai Phantomok leváltása. A japán gyártású Phantom II-esek helyett 40-50 darab korszerű, többfeladatú harcigép beszerzését tervezi az ázsiai szigetország.
Az F-X tender toronymagas esélyese az F-22 Raptor lett volna, ha az amerikai honatyák feloldják a típus exporttilalmát. De nem tették, így a szigetország más megoldás irányába kell, hogy nézzen. A Raptor helyett így az amerikai Boeing F/A-18E/F Super Hornet és F-15SE Silent Eagle, az összeurópai Eurofighter Typhoon és a francia Dassault Rafale, valamint a paletta egyedüli 5. generációs típusa a Lockheed Martin F-35 Lightning II verseng majd a győzelemért.
A Boeing nagy reményeket fűz a japán exporthoz, korábban már bejelentették, az ázsiai ország igénye szerint akár át is alakítják a Super Hornetet. Egy hónappal később már meg is jelent a lehetséges verzió, a Silent Hornet.
A közelmúltban a japán védelmi miniszter Mike Dentonnal, a Boeing Japánban található, kihelyezett részlegének elnökével ült tárgyalóasztalhoz. A megbeszélés során több témát is érintettek, ám számunkra leginkább a Super Hornet esetleges értékesítése a lényeges. A találkozó után a védelmi miniszter így nyilatkozott:
„Egy dolog, hogy a Boeing pozitívan tekint az F/A-18E/F Super Hornet sikere elé, és hiszi, hogy a típus teljesíti a tender feltételeket. Azonban még mi sem tudjuk pontosan ezeket a követelményeket.” – mondta Toshimi Kitazawa.
„Azonban hisszük, hogy elérhetőbbé teszik számunkra a terméket, szeretnénk részt vállalni a gépek gyártásában, újabb munkahelyeket hozva létre Japánban.”
A megrendelt gépeket a Mitsubishi Heavy Industries gyártja majd a 2011-ben kifutó F-2-esek gyártósorának üzemében.
Azonban, ha mégsem sikerül elnyerni a megrendelést, akkor sem kell csüggednie a Boeingnak, ugyanis az F-X tender lefutásával sem lesz vége a japán bevásárlásnak, az F-XX program keretében “száznál több” vadászbombázót kívánnak beszerezni az F-15J típus leváltására. Itt az F-15SE Silent Eagle tűnik befutónak.
Akárki akármit mond, ha a japcsik nem tudnak egy 5. generációs gépet saját erőből a tető alá hozni, akkor erős kételyeim vannak az orosz (amúgy pozitívan elfogult vagyok velük) kínai (velük kevésbé) ilyen szintű gépeik irányában…
Merthogy ezen technológiák nem a formákon, hanem az elektronikán, a globális információs rendszereken alapulnak. Ebből a szempontból Japán egyetlen ponton van hátrányban: a műholdfelhöben, azaz nincs önálló GPS jellegű hálózata…
igla
Saját erőből egy 4.gen gépet sem tudtak összerakni.Nem elég a technológiai fejlettség(ha elég lenne ők lennének legelöl nem az amik) kell a tapasztalat a több évtizeden át felhalmozott tudás stb.
Japán is tervezgeti a saját 5. generációs gépét szépen csöndben, F-3 néven, de nem nagyon haladnak vele. A gép váza készen van már pár éve, a radarkeresztmetszetét is alaposan tesztelték már rég, de úgy tűnik hogy nem nagyon halad a dolog, vagy talán abba is hagyták a projektet. Logikus lenne a dél-koreai programba beszállniok, de ez soha nem fog megtörténni.
Gugliztam egy kicsit, fejlesztik, 2014-re van beütemezve a szűzfelszállás.
A Boeing erősíti a japán piacot. Az SH, Strike Eagle lehetnek a legnagyobb amcsi nyertesei az F-35 „Lassú Villám” csúszásainak.
Íme a japán 5.g vadász kísérleti példánya:
http://img152.imageshack.us/i/japan3zf6.jpg/
Legalábbis a google ezt adta és az as is ezt közölte pár évvel ezelőtt. Nekem kicsinek tűnik a szívócstorna, ha komolyan gondolják a dolgot, nagyobb kellene…
A most alkalmazott harcigépek is ex-MDD/Boeingek, így logikus lenne a váltás Boeingre. De kérdéses, hogy érdemes a 4++ SH mellett rendszerben tartani egy „felturbózott” Strike Eagle-t – mert vissza lehet alakítani, ha már nem szükséges a csökkent észlelhetőség alkalmazása – úgy hogy hiányzik az 5. generáció?
Most ha ezekből indulunk ki, akkor a következő variációk jöhetnek ki:
– F-X tender 40-50 SH, vagy Silent Hornet + F-XX tender „száznál több” Silent Eagle
– F-X tender 40-50 F-35 + F-XX tnder „sáznál több” Silent Eagle ESETLEG említett mennyiség a sima SH-ból vagy Silent Hornetből
Plusz még lesz saját F-2-sük. Érdekesen alakul ez is…
Ácsi nézzük Japán szemmel egy kicsit.
Van egy F-35 amire sokat kell várni és a technológia is tabu.
Van most úgy néz ki Silent Hornet amit gyárthat és technológia újdonságokat is kap vele.
Ez által későbbi fejlesztésekhez is kapnak ismeretet valamint kisebb nehézség ha gondolnak egyet és többet szeretnének.
hornet: Helyükben mindenképp a SILENT Eaglet favorizálnám.
monyok: A lényeg amiért nincs fixálva az F35, hogy 2020 után érnék el az első darabok az IOCt. ~100% rendelnek majd belölle de már az elött kell minimum 40-50 új vadász. Aki ebben nem is hitt Japánban azt meggyőzte az elmúlt 2-3hét Kínai agresszivitása.
Japán úgy látom tudja,hogy megfog gyűlni a baja Kínával.Nomeg Észak K.
ki ne hadjam az orosz macit.A szigetek miatt elég rosszban vannak.Nem lennék a japcsik helyébe’.
Nem is néz ki rosszul ez a japán gép…
a japán gépről annyit, hogy Mitsubishi építi és akkora lesz, mint egy Gripen, csak jóval több, mint 2x akkora tolóerővel, azért is ekkora a beömlőnyílás, mert így akarnak csökkenteni a rálátáson,mármint a szemből radarozás szempontjából.
Ezt a gépet végig fogják vinni ez szinte 100%, kell nekik az önálló gépépítési tapasztalat és elég szorgalmas,kitartó nép, hogy végig vigye.
A franciák sokat segítettek nekik a makettjük tesztelésénél.
Ettől függetlenül lehet vesznek valami Boeing cuccost, hogy 2010-es évekre legyen valami új cuccosuk nagyobb számban.
Amerika a háború után nagyon lefogta Japánt, mert gyakorlatilag ők voltak az egyetlen nép, akik nagyhatalmi ambíciókban és gyakorlati lehetőségeiket tekintve veszélyeztethették a Csendes-óceánon.
Azóta nincs nuki, nincs anyahajó meg egyéb nagyobb falat. Ez lassan változni fog, de a japánok lesznek az utolsók akiket az USA ki fog engedni a korlátok közül.
Lásd olaszok repülőgép nélküli anyahajója … elég vicces.
Amúgy készül a közös európai,svéd lopakodó is:
a demonstrátor már kész:
http://www.youtube.com/watch?v=B-_BvFadE7w
magyar tudósok is segítenek elég komoly problémák megoldásában:
http://nol.hu/archivum/20100227-bevonat_a_rozsadombrol_a_lopakodo_hajtomuvere
az európai projekt persze EADS-VOLVO-SAAB testvérmunka.
Érdekes, hogy a japánok pont azt a problémát nem tudták még 3 éve a francia elmondások alapján megoldani, amit az egész európai projektnél mi magyarok oldottunk meg, vagyis a hajtómű belső részét is ‘stealth’ kerámiával elkészíteni, bár a japánoknak ez lesz az első komolyabb saját hajtóműve, ami az új Mitsubishi lopakodóba kerül, mert az F-2-esbe is még amerikai General Electric volt beépítve.
doca
Az ázsia térségben a dolgok az elmúlt egy két három évben akkorát változtak hogy az elmúlt 50 évet majd hogy nem ki lehet dobni a kukába ha a mostani helyzetet akarod vázolni.
Az USA nem tudja és nem is akarja beszorítani Japánt. Szüksége van rá mint egy falat kenyérre. Májusban volt Japánban egy kormányválság ami majd nem azt eredményezte hogy az USA támaszpontját felszámolják. Azóta ÉszakKorea is keménykedett, és ami fontos és úgy jött mint a „mennye kenyér” az USA nak az a Senkaku szigeteknél lejátszódó konfliktus melyben Kína erősködik Japánnal szemben. Gyakorlatilag teljesen erőből próbálja megoldani a kérdést és így a Japánokat évtizedekre sikerült újra az USA kiebrudalásáról „lebeszélni”.
Egymásra vannak utalva. Nem kicsit hanem nagyon. A Japán véderő hatalmas és ütőképes. Az elszántságukkal sincs gond és a történelmi multjuk miatt tudják a japók hogy SEMMI könyörületre nem számolhatnak a kínaiaktól. A japók nem félnek sem ütni sem visszaütni ha komoly a fenyegetés.
Ezzel a SEnkaku dologgal a kínaiak nagyon elbaltázták a dolgot. Nem hiába döntöttek úgy már mint látva a következményeket hogy gyakorlatilag teljesen leállítják az USA-ba és Japánba menő ritka földfémek kivitelét. Ezekről tudni kell hogy a korszerű hadiiparhoz elengedhetetlenek.
Közben Orosz o is kapott egy „üzenetet” egyenesen a NATO főtitkártól miszerint nem ismerik el a Grúziától annektált levált részeket. ( akis országok megint a nagypolitika malomkövei közzé kerültek )
Argentina Kínai és Orosz no meg öbölmenti arab államok támogatásával kezd egyre eltökéltebb lépéseket tenni a Falkland szigetek visszaszerzésért.
Erőforrások-erők-érdekek.
Szép kis évszázad lesz.
:-(((
doca
Nyugtass meg hogy nem ezt a gépet fogják rendszeresíteni a németek meg a franciák és még egy jó pár európai állam mert ez a gép nagyon pocsék
se tolóerő vektoros kormányzás, a fegyvertere is jó ha belefér 2 vagy 4 rakéta .
És miért nincs két hajóműve ?
Akkor inkább vegyünk pakfát mint egy ilyen kis szart .
Remélem csak a hülye svédek fogják rendszeresíteni.
Vagy ezt külön építik maguknak mint a Gripent ?
azok a „hülye svédek” számos technológiájukkal a világ élvonalában vannak. a gripen sem lenne annyira lenézve, ha ugyanezt a technológiát egy pár számmal nagyobb sárkányba pakolják bele…
De már megint egy videó alapján temetitek szegény típust, ráadásul ez csak egy RC modell…
doca
Na, ha mi segítünk nekik, akkor nekik annyi.
Aki a Gripent szidja az nem is meri a gép alkotásának történetét.
Gripen azért olyan pici mert a tervezésbe svéd akta kukacok is beleszóltak.
Ha a Gripennek az elődjénél 50% kellet kisebbnek lenni erről volt is egy írás sajna nem találom.
Szar a Girff akkor az EF mi ?
http://harcirepulo.hu/Gripen/index.html
Nagyobb tömegű hasznos terhet vihet mint az EF.
Ja és NG már van fázis vezérelt radar meg kész vadász bombázó addig EF-hez még csak most kap fázis vezérelt radart.
Jó manőverező légi harcba vége de ilyen küzdelemre mennyi az esély?
Ha csak az EF vetjük össze szembe tűnő a méret különbség.
Elvileg e miatt ezt a kis madarat később látod :D
Ha karcsú SZu-27 valamelyik tagjával mész ellene nehéz ügy BVR harcba.
Egy lényeges dologról nem is beszéltünk az pedig a Griff és EF közti árkülönbség.
Svéd 5.g gép aminek makettját láttuk egy könnyű kicsi és minden bizonnyal olcsó típus lenne a kategóriájába.
5 G képességek addig fontosak amíg nincs légi fölény nem de?
Akkor mért lenne rossz elgondolás alkotni egy olcsó légi fölény gépet.
Eggyel régebbi generációt meg csapás mér ,és kilehet repülni belőlük a rep. órát.
Itt megint jó a kis olcsó kompozit kaszni előnye.
Több mehet belőle a harc tér fölé.
Komolyan egy harci gép élesben hány dárdát szokott egyszerre a célra vezetni?
3-4 tán?
Egyészen jól néz ki a svéd repcsi.Remélem lesz már egy normális európai típus.
monyok
„Nagyobb tömegű hasznos terhet vihet mint az EF.”
Ez,hogy jött ki?Mert valamit nagyon elszámoltál a 6500kg(EF) mióta kevesebb a Gripen 5200kg-os fegyverterhelésénél??
„Ja és NG már van fázis vezérelt radar meg kész vadász bombázó addig EF-hez még csak most kap fázis vezérelt radart.”
A Gripen NG csak akkor lesz a Svéd légierőben 2015-2017 előtt,ha lesz külföldi megrendelés addig nem.Ezzel szemben az EF Caesar radarja kész van csak nem rendelték meg a Tranche 3 szériájú gépekhez.
monyok,
„Nagyobb tömegű hasznos terhet vihet mint az EF.”
Szerintem ezt kicsit benézted, Gripen = 5500 kg, EF = 8000 kg (13 felfüggesztési ponton!), ami nem rossz arány a svéd típus részéről, tekintve, hogy ellenfele üres tömege kb. a duplája, max. felszálló tömege pedig 9,5 tonnával nagyobb. De a hosszú – majd 20 éves – fejlesztgetés után, a Typhoon-ból szerintem egy robusztus és használható gép lett, jó tolóerő/tömeg arány (1,18), szupercirkáló képesség nagy magasságban, erős légiharc fegyverzet (akár 10db BVR rakéta egyszerre), Glass Cockpit, hangvezérelés (DVI, bár ez nem tudom mennyire működik a gyakorlatban, a mobil telefonoknál egyelőre nem jött be :)), IRST, és integrált önvédelmi rendszer, huzalos rakétacsalival, de az üzemeltetése valóban drága. Mindenesetre összehasonlítási alapnak nem a Gripen NG-t kéne venni, hiszen az is csak egy technológiai demonstrátor. AESA radar terén szerintem kb. ugyanott tart a két típus, igaz a svédeknek már meg van a maguk jelöltje, a EF-nél nem tudom, hogy mennyire vannak ezen a téren, de gondolom rajta vannak az ügyön.
EF 8000kg???Én mindenhol 6500kg-t olvasok.
„Mindenesetre összehasonlítási alapnak nem a Gripen NG-t kéne venni, hiszen az is csak egy technológiai demonstrátor.”
Ez nem igaz a Demo a demonstrátor: https://htka.hu/2010/07/29/gripen-ng-kerdesek-es-valaszok/
Hát remélem az EADS valami toló erővektoros két hajtóműves gépet fog építeni.
Szerintem ennek a gépnek hasonló manőverező képessége lesz mint a grpinnek.
dudi,
Igazad van a Demo a gép neve, míg az NG a fejlesztési program neve, amin belül fejlesztgetik. Olvastam is a hírt annak idején, amikor megjelent. De azt hiszem nem én vagyok az egyetlen, aki azt megelőzően és azóta ebbe a hibába esett :). Szóval ennek alapján én a Gripen NG programot képviselő Gripen Demo-ra gondoltam, mint technikai demonstrátorra.
A „Hordozható fegyverzet súlya: 8 000 kg” a Typhoon esetében innen származik, ezt megelőzően én még 7500kg-ról tudtam: https://htka.hu/2008/11/16/made-in-europe-eurofighter-typhoon/
EF alapból A2A gépnek lett készítve, Gripen meg ocsó multirolenak. Más kérdés 9xben már EFnek is kitalálták, hogy multirole (ahogy F22nek is).
a loaddal meg mért dobáloztok? Ez kevés? http://maquina-de-combate.com/blog/wp-content/uploads/2010/03/gripen-demo.jpg
vagy ez? http://www.aerodefenseelectronics.com/assets/images/EurofighterTyphoon.jpg
http://www.abload.de/img/highres_ipa7trialsr04v.jpg
German IPA 7 taking part in a Paveway IV trial from EADS Manching site in June 2009. The aircraft was loaded with six Paveway IV bombs, four MRAMMs and two SRAAMs.
Fade
Nem azért dobálózunk mert azt akarjuk eldönteni,hogy melyiknek nagyobb a max fegyverterhelése,hanem azért mert ketten két félét mondunk és nem tudjuk melyik a valós.
Fade,
Én sem neveztem egyik típusét sem kevésnek, az meg végképp távol áll tőlem, hogy bármelyiket lebecsüljem. (Az hogy Magyarország számára mért az egyik, és nem másik, és mért ennyi, mért nem annyi, az egy teljesen más kérdés.) Egyébként gyakran előfordul, hogy a különböző forrásokban, cikkekben, a technikai adatokat illően néha kicsit eltérő számokat olvas az ember.
Van bármi, az áron és a hajófedélzeti üzemeltethetőségen kívül (ezek szerintem Japánnak nem annyira fontosak, mint az elrettentő képesség), amiben az SH legjobb verziója többet tud az Eagle legjobb verziójánál?