|

Mi lesz veled, F-2?

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a japán repülőgépgyártás újabb fejezete zárul le 2011-ben, ugyanis további megrendelések hiányában bezárják a típus gyártósorát.

Japán összesen 94 darab Mitsubishi F-2 típusjelzésű vadászbombázóra adott le megrendelést, az utolsó példány 2011 szeptemberében érkezik a csapatokhoz. Azután ennyi. Kész. Nincs tovább. Vagy mégis?

A Mitsubishi gyártósorát egyetlen reménysugár éltetheti, ez az F-4EJ Phantom II kivonása. A Phantomok cseréjére életre hívott F-X program 50 vadászbombázó beszerzését célozza. A tender toronymagas esélyese az F-22 Raptor lett volna, ha az amerikai honatyák feloldják a típus exporttilalmát. De nem tették, így a szigetország más megoldás irányába kell, hogy nézzen. Itt jön(ne) képbe az F-2, egy sor más típus (Boeing F-15SE Silent Eagle, F/A-18E/F Super Hornet, a Dassault Rafale, a Eurofighter Typhoon és a Lockheed Martin F-35) mellett.

Mitsubishi F-2s

Csupán egy a baki, hogy úgy tűnik, a Japáni döntéshozók újra vérszemet kaptak, ha már lemaradtak a Raptorról, megpróbálják az exportpiacon jelenleg egyetlen ötödik generációs típust rendszerbe állítani. Az Egyesült Államok még rátett egy lapáttal, és újabb mézesmadzagot rántott elő a tarsolyból: lehetővé tennék a szigetországnak, anélkül, hogy megrendelnék a típust, részvételi jogot nyernének az F-35 fejlesztésében és gyártásában, mélyebb betekintést engedve az ötödik generációs vadászbombázó dokumentációjába, remélve, hogy meggyőzi (illetve inkább még jobban megerősíteni) őket döntésükben.

A lépés másik célja, hogy a Japán törvények tiltják bizonyos fegyverek exportját, azonban, ha Japán részt vállalna a fejlesztésben, akkor kihasználva a kiskaput, rendszeresíthetné a típust.

Tehát a tényeket figyelve körvonalazódik az F-2 gyártósorának végzete. Ám bizonyos, hogy az üzem nem marad munka nélkül, mivel bármelyik típus is nyerje az F-X tendert, a Mitsubishi részvételével a felkelő Nap hazájában történik majd a gyártás.

52 hozzászólás “Mi lesz veled, F-2?”

  1. Sztem jobban jártak volna valaminek nyugati (F-15/18 Rafale/Eurofighter) de még sztem orosz géppel is mert ezzel a megoldással biztos mélyebben a zsebükbe nyúltak mintha megvásárolják egy másik gép licence-t. és azt is gyártogathatták volna kedvükre napi 20 órában….. :)

  2. A japánoknak nem fő a feje a költségek miatt, a butított F-22-est is simán megvették vna kétszeres áron, és azért az „alap” F-22-es sem az olcsóságáról híres.

    Ők csak logikusan gondolkodnak és fejlesztik az iparukat.

    Mi nem. „Ócsó”, kínai, gyorsan széteső buszokat veszünk, pedig ott az Ikarus gyárunk, világszínvonalú munkával… Ilyen kis lépésekben kéne kezdeni.

  3. Phoenix:

    OFF:
    Az Ikarus-ból már az egyedi sincs meg, sajnos.
    Ettől függetlenül van magyar gyártó.
    ON:

    A honi repiparba ölt pénz busásan megtérül.
    Az F-2-nél is komoly technológiákat vezettek be.
    ( Ugye ennek van teljesen kompozit szárnya? )

  4. Hogy volt értelme kifejleszteni.
    AESA radarja van a típus ismertető szerint.
    Olvassa el mindenki a újra a típus ismertetőit.
    Ez a gép jelenleg veri az össze európai vetélytársát.
    Dassault Rafale, a Eurofighter Typhoon ennek a két gépnek nincs fázis vezérelt radarja jelenleg.F-2 alapból azzal gyártották radar jele kisebb mint a ki indulást jelentő F-16-é.

    Akkor most mért vegyenek európai gépet akkor gyártanak még F-2 és ugyan ott vannak, J-10-hez képest meg ég és föld a különbség.
    Sőt F-2 tovább gyártása olcsóbb és gyorsabb mint hogy várják hogy megkapják az európai gép terveit és sok tekintetbe semmi újat nem kapnak

    F-2 kacsán sokat tanultak az USA-tól. Amit érdemes tudni 4+ gépek kapcsán az megtanulták.
    Tanultak alapján lehet saját eszközöket fejleszteni.
    F-2 is sok japán fejlesztette fegyvert cipelhet.

    Most nekik F-35 jelentene fejlődés.
    Amit a japán hadipar megtanult holnap a civil szektort gazdagítja.
    pl:új kompozitokat ismertek meg, precíziós elektronika terén is tanultak.

    Hosszú távon akkor mi az olcsóbb?
    Megjegyzedő hogy a gépet gyártok és fejlesztésben közreműködő japánok is sokat tanultak képzett szakemberekké váltak e speciális terület csoporton

  5. hegyaljai: F2 egy modosított F16 japán igényekre kihegyezve, mit vártál bele?

    EFet 2006ban vizsgálták japánban F15(E/K?), F18SH ellen és a jellemzően jól informált Jane’s szerint gyözött. hm
    Talán mégfontosabb amit írtál: Japánok komolyan veszik a saját ipar fejlesztését, EFel pedig nem fekete dobozt vesznek, ha épp nem tetszik a PIRATE, ecr-90 akár cserélhetik is.

  6. F-2000győzöt remek akkor Európa is tud harci gépet építeni.
    Ez ez a gép akkor se lenne nekik előre lépés.

    F-2 is kínával és társaival akiken jobb rajtatartani a szemüket tökéletes még.

    Átmenetnek ott Boeing F-15SE Silent Eagle ha nagyon muszáj.

    Más különben F-22,F-35.

    Ők nem csak gépet vesznek hanem technológiát.

    Amit lehet otthon gyártanak ,és ebben igazuk van.

    Hazai gyárártással szakembereket is képeznek. Akik tudása későbbiekben busásan megtérül.

    ők is nagyon jól tudják USA szemszögéből ők sokkal de sokkal közelebbi szövetségesek mint az európai országok.

    Másik dolog ha kínai kommunisták félre teszik a patriotizmusukat japánban gazdasági partnert láthatnak.

    Oroszok is közelednek japán felé.

    Föld 3 legnagyobb gazdasága mai napig.
    Gazdaságilag sokkal jobban áll mint az USA.
    Gazdasági lehetőségeihez mérten semmit mondoan kis létszámú hadsereget tart fent.
    Ami nem is baj.

  7. Ez egyszeri eset volt.

    Az F-35ösbe pedig elég sok ország kap betekintést, megjegyezném Izrael is, aki mint tudjuk mit tett a Lavi-projektjével…

    Sőt Indiába is a nagy technológiai transzfer a cél, minden gyártó próbálkozik, pedig tudják, hogy a megosztott adatok előbb-utóbb az oroszok kezére kerülnek..

  8. Mi változott a világba.
    Volt egy nagy gazdasági válság miközben az USA háborúzgatót.
    Így most gazdasága megingott.
    Kína válság miatt jobban erősödött.
    Japán volt elég tartalék hogy gazdaságát amennyire lehet megóvja.
    Ha valaki azzal jön hogy japán GDP 2,5x az állam adóság.
    Igen ám de a japán államnak kinek is tartozik? Szerintem nagy részt japán nemzetiségű embereknek.
    Ilyen tartozásokat házon belül el lehet intézni.

  9. Nem tudom elképzelni mit tudhatnak a Boeing-nél hogy az F-15-ösből lopakodót csinálnak , de akkor ugyanezt esetleg összehozhatnák a Japánok szárnyai alatt a Typhoonokkal/Rafaléval .
    Az viszont nem világos hogyha az amik szerint nem kifizetődő az F-22 technológiáját exportálni, akkor miért várják el másoktól az ellenkezőjét. Bár szerintem ez a meghívó inkább arra vonatkozik hogy fakultativ módon saját eszközök befektetése mellett japán is részt vehetne a programban – mert úgylátszik lehetnek benne még telítetlen gyökök, pláne az újabb hajtóművel.
    Egy F-2 árából (tudtommal 100 milka környékén ) pedig talán jobbat is ki lehetne hozni mint egy 4++

  10. AZ F-15-ösből nem lesz Raptor-szintű masina! Igaz, hogy a Boeing azt állítja, hogy bármeddig képesek elmenni RCS-csökkentés terén, de ahhoz radikális változtatásokat kéne eszközölni a gépen. és persze nem fillérekért.

    Ropy, nem értem mi dolga lenne a Boeingnek a konkurens típusokkal? azokat fejlessze tovább? hát hülye lesz…

    Az F-22-est meg nem az ára miatt nem exportálták, ezt meg kéne érteni! Az ausztrálok, a japánok, sőt még Izrael is megvette volna bármennyi pénzért, de az USA még a legfőbb seggnyalóknak sem akarta/akarja eladni. ennyi. ilyenkor tökmind1 mennyi pénzed van. 1xűen csak meg akarják tartani technikai fölényüket mindenkivel szemben.

  11. Huh , a „nem kifizetődő” kifejezést én is pontosan abban az értelemben használtam ahogy te – csak nem szeressük a körmondatokat.

    A Boeing-nél pedig lehet az is szempont ha megfizetik vagy ha haszna van (SE project is csak egy igérvény még nem 100%), amellett hogy társulni is lehet néha ezzel-azzal (bár ha úgy lenne hogy képesek lennének szinte teljes RCS-csökkentésre költséghatékony módon akkor tényleg alig marad egy ilyen ötletben ráció )

  12. A japánok valszeg azért vágtak bele az F-16 nagyítási programjukba, hogy kompozitot építeni tanuljanak és pl. a B-787 gépekbe beszállítók legyenek, ami jó bevétel lesz majd egyszer.

    Szerintem van annyi eszük, hogy a következő vadászgépük duplacsövű lesz, nem F-35 végül. A pilóta mindig félve megy egycsövű géppel a nagy víz fölé, Japán pedig szigetország. Ha leáll egy hajtómű, a pilóta mindeképpen úszni fog: kétcsövű esetén az izzadságban, egycsöves esetén az óceánban…

    Elvileg ha Japán és Ausztrália összeáll, akkor felajánlhatnak annyit fejlesztésre, amiből az EFA alaposan feltuningolható és arra talán az USA is rámozdul kényszerből és kizsarolják belőle a „monkey edition” export Raptort, akármi másról szóljon is a mostani szerződés.

  13. Mikor az F-2 program elindult szó nem volt 787-ről. Az F-2 első felszállása a 1995-ben volt és 2000 táján állt szolgálatba. Akkor még a Sonic Crusier sem volt terítéken nemhogy a Dreamliner. A 787 az után ött, mint ötlet, hogy a SC meghalt. A 787, mint ötlet is kb. 5-6 éves. Hogy lehet ekkora butaságot leírni?

    A mai hajtóművek nagyon megbízhatóak. Ha 5. gen gépet akarnak záros határidőn belül, akkor F-35 vagy semmi jelen állás szerint.

    Az EFA mániádat sem értem. Egy ízig vérig 4 gen. géptest soha nem lestz csökkentett észlelhetőségű belső fegyvertér nélkül. Hová akarod tuningolni az EFA-t? Kiválóan repül, jól megpakholató, de akkor sem lesz 5. gen. gép.

  14. Az USA-nak teljesen igaza van.
    Ugyan is azt mondja ha kell 5. generációs ott az F35.
    Ha nem kell az F35 akkor igazából nem is kell 5. generációs.
    Akár a kártyában a Jokert az ember csak legutoljára teszi ki nem az elején(és csak akkor ha kell).Kártyában is mindig változik éppen most ki van veled ,lehet 5 perc múlva pont ő lesz az ellenfeled.
    Nem értem mit sírnak az országok ha nem tetszik a rendszer csináljanak maguknak önállóan.Mivel nem tudnak ezért meg fogadják el a feltételeket.
    Nyilván most a F22 a joker én sem adnám el senkinek.Hiába 5.gen az F35 annyival jobb az F22 ,hogy azt megtartják maguknak.
    Én többek között ezért várom a PAK-FA-t hátha az elég jó lesz ahhoz ,hogy még jobbra ösztönözze az USA-t.
    Ellenkező estben pedig nyugodtan üljön tovább a babérjaikon.
    MEGÉRDEMLIK.

    Miért nem dobnak nekünk ide egy párat meg egy pár millió dolcsi akkor repkedhetnénk.Vigyék cserébe a Gripent.

  15. Ha lezárják a gyárat nincs is miről beszélni, persze. Japánban a közeljövőben 3 tipust cserélnek majd le (legközelebbi az F-4EJ), és valamelyikük helyett rendszeresithető is lenne valamelyik F-35 variáns. Mindössze csak egyelőre az látszik, hogy ez még nem maga a tökély . Pld. kiöregedő F-15J-k helyett az -SE- pedig épp perfekt volna. Egy hibrid-hazai fejlesztésű tipussal pedig „talán” meglehetne a kompatibilitás mind alsó-és felsőbb kategóriák felé is. A Boeing SE fejlesztését a szövik felé tkp. exportálható technikának minősítették (ésmintha már az exportképes fokozatokkal is teljes egészében tisztában lennének:).

  16. Nem valószínűtlen alternatíva a PAK-FA.
    Oroszoknak nem érdekük hogy Kína túl erős legyen ugyan úgy mint Japánnak.
    Oroszország ma nyersanyag bázis Japán ma nagy nyersanyag feldolgozó.

    Oroszokba van egy szándék a Japánhoz való közeledéshez.
    Ergo ha a PAk-FA valami jobban sikerült masina lesz akkor egy jó csere alap.
    Egy kis pénz meg gyártástechnológia valamint finom elektrotechnika cserében vihetnék a PAK-FA összes tervét.

    Mindenki jól járna USA meg főhetne a levében, valamint Kína 5. gépek szemben nem csak az orosz és india gépek állnának őrt

  17. > Hová akarod tuningolni az EFA-t?

    Vektorált motor, AESA, illeszkedő pótosok beépített rakétatárral viszonylag könnyen megoldhatók. Lopakodás persze nem lesz, de nem hiszem, hogy a japóknak annyira fontos a lopakodás, hiszen mindenki tudja, hogy hol van a szigetországuk a térképen és a gépeik is ott vannak a környéken, mert a békealkotmány szerint nem mehetnek támadni…

    Az EFA igazi hidegháborús vadászmasina, aminek Szu-27 és MiG-29 vérben kellett volna térdig gázolnia, mielőtt miszlikbe aprítja az orosz bombázókat. Kína ha valaha támad, bizonyára a mennyiségre fog alapozni, így nem kicsit hasonló a feladatkör az ázsiai kapitalista országokban.

    Az EFA teszteléssel, beszerzéssel való ijesztgetés, ha másra nem is, de arra jó lehet, hogy az amcsikból kizsarolják az export Raptort az ausztrálok, koreaiak, japánok.

    Az F-35 butaság, simán elszalad ha szembe jön egy Szuhoj nagyvas vagy MiG-31, sose voltak egy kategória, az csak egy tuningolt Jak-143 marad. Olyan gép kell a Szu-27 család ellen, aminek nagyon magas az üzemanyag-kapacitása, mert aki tovább marad fent, az győz.

    Mondjuk egy „Megkukult Sasnak”, milyen hülye márkanév!, sem sok esélye lenne egy Szuhoj, vagy EFA ellen, simán körbe repüli tolatva. Nem kéne ráncfelvarrott F-15-öst venni pl. a kiöregedő japán F-4-esek leváltására, mert generációt vesztenek. Ráadásul a japánoknak olyan gép kell, ami a MiG-31-estől sem ijed meg.

    Egyébként Oroszország és Japán közeledésének a Kurili-szigetenél nagyobb akadálya is van. Ha egyszer kiderülne, hogy mi lett kb. 600 ezer hadifogollyal a Kvantung-hadseregből… régi II. vh. végi történet, de a japók még mindig nagyon gyűlölik miatta az oroszokat.

  18. > Nem értem mit sírnak az országok ha nem tetszik a rendszer csináljanak maguknak önállóan.Mivel nem tudnak ezért meg fogadják el a feltételeket.

    Ez nem nyilvánvaló! Ha az amcsik nagyon feltűnően leszarják a szövetségeseik félelmeit, akkor még létrejöhet egy globális Raptor-alternatíva. A németek ismerik a lopakodás technológiáját (MBB Lampyridae), az angoloknak kiváló RR hajtóműgyára van, a japánok, koreaiak, taiwaniak, zsidók elektronikában beszállhatnak, Japán, Kanada sárkányt is tud.

    Bizonyára már van is nekik valami a fiókban, amin külön-külön dolgoznak akár 10-15 év óta alacsony intenzitással és összedobhatják a közösbe. Értelmetlen lenne persze újra kifeljeszteni egy anti-Raptort, de ha a jenkik értelmetlenül viselkednek és fenyeget a nagy vörös sátán, akkor…

    Nem szükséges, hogy a program évtizedig tartson, ha olyan a helyzet, hogy pénz nem számít és a berepülő pilóták feláldozhatók, akkor mehet a fejlesztés náci sebességgel. Az atombomba sem tartott négy évnél tovább, amikor a SZU komolyan nekilátott – Raptort is lehet koppintani, ha annyira akarják, hogy minden pénzük rááldozzák.

  19. Vektorált motor,

    Max. hajtómű. Ettől még nem lesz. 5. gen gép.

    AESA,

    Ezt már régóta tervezik. A radar igazából már készen van hozzá, lehetne tesztelni a gépeken, de amennyire tudom pusztán pénzügyi okokból nem építik be a gépekbe. Ettől sem lesz 5. gen. az EFA. Az Szuperdarázs meg ezzel repked kb. 5-6 éve. Az sem 5. gen gép.

    illeszkedő pótosok beépített rakétatárral viszonylag könnyen megoldhatók. Az EFA teste nem igazán kedvez ezeknek. Hova raknád őket? Amennyire látom a területszabályt szépen hazavágnák. A gép fegyverzete erősen limitált lenne egy F-22-höz képest – a készülő Meteor a nagy beömlők miatt nem nagyon férne el egy ilyenben – és még így sem lenne valódi szupercirkáló gép.

    Lopakodás persze nem lesz, de nem hiszem, hogy a japóknak annyira fontos a lopakodás, hiszen mindenki tudja, hogy hol van a szigetországuk a térképen és a gépeik is ott vannak a környéken, mert a békealkotmány szerint nem mehetnek támadni…

    Ennek meg semmi értelme amt írsz. Szerited védekező hadműveletben nem előnyös, ha gépeidet nem lehet könnyen felderíteni? Mikor az ellenfél támad nem egy országra akarja indítani légiharc rakétáit hanem ez ellenséges gépekre, amit az ő gépei számára jelentenek fenyegetést. Atyaiten…

    A jápánok elég lazán értelmezik azt a bizonyos cikkelyt.

    Az EFA igazi hidegháborús vadászmasina, aminek Szu-27 és MiG-29 vérben kellett volna térdig gázolnia, mielőtt miszlikbe aprítja az orosz bombázókat.

    Ezek szerint az F-22 történelmével sem vagy tisztában. Az említett gépek megjelenése sarkalta az F-22 fejlesztését. Tegyük hozzá, elég nagy sikert értek el a sarkallással, mert akkora rúgást adott a jenki tervezők seggének, hogy olyan sikeres alapkoncepciót hoztak létre 20 évvel ezelőtt, hogy ma napig az próbálja bárki megközelíteni.

    Kína ha valaha támad, bizonyára a mennyiségre fog alapozni, így nem kicsit hasonló a feladatkör az ázsiai kapitalista országokban.

    Tök jó, hogy kb. 20 éve jelentette ki valamelyik kínai fejes, hogy minőség felé kell elmozdulni.

    Az EFA teszteléssel, beszerzéssel való ijesztgetés, ha másra nem is, de arra jó lehet, hogy az amcsikból kizsarolják az export Raptort az ausztrálok, koreaiak, japánok.

    Az EFA beszerzéssel max. röhögésre kényszerítik a jenkiket. Semmi értelme nem lenne. Mintha Mike Tyson-t fenyegetnéd Kovács „Kokó” Istvánnal. Röhögne egy nagyot, aztán szépen lecsapná.

    Az F-35 butaság, simán elszalad ha szembe jön egy Szuhoj nagyvas vagy MiG-31, sose voltak egy kategória, az csak egy tuningolt Jak-143 marad. Olyan gép kell a Szu-27 család ellen, aminek nagyon magas az üzemanyag-kapacitása, mert aki tovább marad fent, az győz.

    Miért is szaladna el? Van bármi az orosz fegyvertárban ami hasonlítható legalább egy C-5 AMRAAM-hoz? Nem igazán. Az F-35 és F-22 viszont ‘D’ AMRAAM-okat fog hordozni, de egyes F-22-esek már ezt viszik.

    Esetleg vess egy pillantást az F-35-re. Azért is szaladt meg egy kicsit a gép tömege, mert pont ezt akarták tápolni. Az F-16-hoz képest jóval nagyobb hatótávolsága lesz.

    Mi az a Yak-143? Mert olyan nincs. Soha nem is volt. Max. Yak-141. Annak mi köze az F-35-höz? Semmi. A Yak-141 egy 3. generációs aerodinamikával megáldott tesztgép volt. Sebaj. Megint tök jó, hogy a kis ötletszerzést rávetíted az összes F-35-re. Az F-35 gépek igen kis százaléke lesz STOL / VTOL verzió.

    Mondjuk egy “Megkukult Sasnak”, milyen hülye márkanév!, sem sok esélye lenne egy Szuhoj, vagy EFA ellen, simán körbe repüli tolatva. Nem kéne ráncfelvarrott F-15-öst venni pl. a kiöregedő japán F-4-esek leváltására, mert generációt vesztenek. Ráadásul a japánoknak olyan gép kell, ami a MiG-31-estől sem ijed meg.

    Ezen a ponton tényleg már csak röhögni tudok.

    10 év múlva a MiG-31 gépek életkora 40 éve körül lesz. Még a legszarabb repóra mennyiséggel is számolva a gépek élettartama véget fog érni. A naptári meg végképp. A MiG-31 félaktív rakétákkal van felszerelve, pár gép képes R-77-et vinni, de csak két db-ot. Össze sem mérhető egy ‘D’ AMRAAM-mal, csak hatótátvolság terén, csak a folyamatos célmegvilágítás olyan hátrány már ma is, amit totálisan idejétmúlttá tesz egy komoly vadászt.

    Az oroszok a mai fejlesztés és rendszerbeállítási sebesség mellett azon kellene aggódjanak, hogy 10-15 év múlva mi fog ott egyáltalán repülni. A MiG-29 és Su-27 flotta is 30-35 éves lesz és a Szu-24M gépek is. A Tu-22M3 gépek sem fiatalodnak, a Tu-160 flotta gépeit is a ’90-es évek elején gyártották és a gépek nagyrésze mostoha körülmények között volt tárolva évekig, talán most is. Az összes főbb típusuk ősrégi. Nem csak mint terv, mint legyártott gépek is. A gépek naptári élettartama és repült órái sem ilyen távlatban voltak anno meghatározva.

  20. Az összefogás elképzelésed is elég naív. Pár európai ország és 1-2 egyéb partner egy szállítógép paramétereiben nem tudott rendesen megegyezni, majd pont egy ennyire nemzetközi munka során sikerülne? Hisz még valaki a tündérmesékben?

    A németek számára miért is ismert a stealth technológia? Az F-22 proto első repülése és rendszerbe állítása között 14,5 év telt el. És nem ez volt az első stealt gép a jenkiknél, bár ettől várták el a legtöbbet.

    Szóval mitől is jönne össze olyan könnyen egy nemzetközi valami, mikor a világ legerősebb katonai hatalma is vért izzadt vele?

  21. molni:
    „Az említett gépek megjelenése sarkalta az F-22 fejlesztését.”

    szvsz a ráncfelvart F15ök is megállták volna a helyüket, ahogy megállják most is. F22t szvsz legjobban a nagy hatotávolságú, gyorsan telepíthető, nagy mennyiségben megjelenő SA10/12/20k tették szükségessé.

    btw vkinek vmi infoja van arról, hogy 1990óta mennyi gépet rendszeresítetek a ruszkik? Mert nem lepődnék meg ha egy darab ami tipusból pl egy F18SHból többet rendszeresítettek volna amik 1996-2010között mint ruszkik 1990-2010között mindenből.

  22. A nagy mennyiséggel az a baj ez nem igazán igaz szerintem. A gazdasági nehézségek miatt nem terjedtek el olyan gyorsan és mennyiségben, mint szerették volna. Ez mutatja azt is, hogy pl. nálnuk egy sem volt, de még a Buk rendszerből is csak minimális mennyiséget állomásoztattak itt a szovjetek.

    Mikor az F-22 program elindult, akkor bizonytalan volt, hogy mikor lesz AIM-120 és mit tud majd. Azért egy Sparrowos F-22 elég furán hangzik nem? Igazi retro ’80-as évek érzés. :)

    A 4+ gépek előnyét az adja már lassan húsz éve a NATO államokban, hogy sokan még mindig félaktív rakétákkal szórakoznak. A félaktív rakétás 4 gen. gépekkel szemben még egy AMRAAM-os F-4 gép is, egy jó kis radarral istentelenül veszélyes dolog. Viszont a SZU összeomlott és az utódállam(ok) gépei megrekedtek SARH alkalmazás szintjén gyakorlatilag mai napig (!) pár tucat gépet leszámítva. Csak éppen az R-27R a jelek szerint még egy AIM-7F + F-15A kombóval sem ér fel. Ez pedig a ’70-es évek ópiuma volt az USAF-ban.

    Egyes államok rendelkeznek R-77-tel, de a kiszivárgott hírek szerint nem éppen a megbízhatóság mintaképe jelen állapotban és közel sincs akkor evolúció mögötte, mint egy AIM-120 mögött.

  23. > Tök jó, hogy kb. 20 éve jelentette ki valamelyik kínai fejes, hogy minőség felé kell elmozdulni.

    Mivel jelenleg és még sokáig a szorgalmas másolásnál tartanak (pl. Szu-27, MiG-33, Lavi), ezért minőség náluk csak a marxista dialektika útján keletkezhet: a mennyiség egy ponton átcsap új minőségbe.

    Vagyis amikor Tajvan fölött az eget elsötétítik a komcsi vadászok, akkor már késő elgondolkozni azon, hogy limitált belső fegyvertérrel mire mész ellenük.

    Az amcsik szimuláltak olyan hadijátékot, ahol a kínai támadó erőnek még a fele megvolt, amikor már a heveder is kifogyott a kék oldal gépeiből, pedig AMRAAM esetén 60%-ra vették a találati arányt!

  24. Nincs olyan, hogyí MiG-33. Más még ott sem tart, mint a Kínaiak. Az oroszok olyan sikeresen segítették őket, hogy a ’70-es évek eleji MiG-21bisz környékének szintjéről 15 év alatt eljutottak oda, hogy önálló aktív radaros légiharc rakétát fejleszt Kína a saját gépeihez.

    A találati arány kifejezést meg utálom. Egy AMRAAM is simán lehet 0%-os, ha a DLZ szélén indítítják és mire a végfázisba ér a célgépnek van elég ideje reagálnia és elfutni.

    Kína nagyon messze van attól, hogy komoly gépekkel „elsötétítse” Tajvan egét. Szu-30MKK gépeket leszámítva igazi potens multirole gépük nincs. A J-11A gépek egyfeladatos vadászok.

  25. Tacsk0: Tudod az a repülők pl F18SH…. specialitása, hogy kilövi a 4/6db amramot aztán leszáll felraknak rá újabb 4/6ot és újra kilövi. Csinálja ezt addig amíg van komcsi gép tajvan felett.

    Végre el lehetne lőni a régi c5 elöttieket is, nem kéne száítgatni többé… az is sok oda.

  26. Kérlek Tacsk0 linkeljed máe, hogy mi a pékre gondolsz? A kínai JF-17-re talán? Mert olyan van. De az nem MiG-33 és a gép sem egy olyan hű, de nagy valami.

    Talán bele kéne mélyeded abba, hogy 3 fajta megnevezés dívott a SZU-ban. Volt egy jelzés a tervezőirodánál, volt egy a gyártás során, hogy hanyas számú gyártmány és végül a fegyveres erőknél is volt egy típusjelzés. Tehát a projekt 33 az nem MiG-33. Az maximum a 33. számú terv. Gyártásig és rendszerbeállításig soha nem jutott dolog. A MiG-33 csak protó vagy rendszerbe állított gép lehetne.

    Ha nem egy megveszekedett troll lenne ez az ember, talán még röhögnék is rajta.

  27. :)
    „megveszekedett troll”
    sajna általában félinformációkból táplálkozik
    de ez a mig33 nekem is kiverte a biztit
    azért thundert nem nevezném a repgép gyártás csúcsának, igaz ezen már lesz bwr képesség is
    lehet, kapnak a block 50-es falconokhoz amraam-ot?
    akkor már csak pár teszt és cipelheti azt is
    asszem a pilonok kompatibilisek, vagy egy kis segítséggel azzá tehetők

  28. Ha a hátamra veszek egy rakétát, attól én még nem tudom indítani.

    Elég sokszor kell mosolyognom a kommentelők egyes megjegyzésein, vagy a kialakult vitákon, de ez az a beszólás, aminél majdnem kiestem a fotelból a röhögéstől… :D

    Molni, 5 csillag ;)

  29. pocok: ha azonos a protokol, ismerik a kodot, „uugy/annyi kábel fut”…. is évek egy egy fegyver integrációja. Anélkül kb képtelenség, hogy implementálsz alap dolgokat? Elöbb irom újra akkor meg tök8 az egész.
    Ezért is cirkuszozik Izrael JSF témakörben, ha nem kap hozzáférést mint korábban nem tud integrállni kb semmit.

    megjegyzem lövésem sincs, hogy csinálják amik, de anno rendszerprogramozoként dolgoztam azaz vmi rálátásom van erre.

  30. @B-2: EFA= European Fighter Aircraft. Volt időszak, amikor így is hívták az EF2000 Typhoon fejlesztési programját.

    http://typhoon.starstreak.net/history.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

    MiG-33: volt olyan prototípus amelyet egy ideig így is neveztek, de a jelölések elég gyorsan változtak az 1990-es évek orosz prototípus kavalkádjában.

    http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/mig-33.htm

    Tacsk0 pedig szerintem ezt olvashatta:
    http://en.wikipedia.org/wiki/User:Askari_Mark/MiG-33_draft

  31. ezért írtam a segítséget Fade!
    estleges amerikai segítséggel szerintem nem tartana túl sokáig
    egyébként az F-2 szerintem egy szép gép, de az emír block 60asai simán lenyomják ezeket
    szerintem, max block 52 szinten van, igaz nem láttam még soha, hogy pl illeszkedő tartályt hordoztak volna
    ja és a Soufa is kenterbe veri szvsz

  32. molnibalage

    A Block 50/52 megjelölés már nem igazán mond semmit. A ’90-es évek végén is volt ilyen típus, de mai Block 50/52 azért kicsit mások már.

    Az illeszkedő póttartály csak egy hatótávolság növelő valami. Ha nagyon akarnád lehet, hogy F-16A-t is át lehetne alakítani a hordozására. Nem ez mutatja a gép technológiai szintjét. A radar, fegyverrendszer integrációk, kabin ergonómia.

    http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=60559

    Picit letisztultabb, mint az F-16C/D gépeké. Az F-16C/D gépek MFD képernyői bizony azért a mai követelmények szerint túl kicsik már.

    Az F-15-öt képesek voltak licenszben gyártani kb. egy évtizeddel a jenkik után. A gép 2000 táján állt rendszerbe. Tehát én azt mondanám, hogy egy ’90-es évek közepi F-16C szintjét azért elérik a gépek.

    Nem tudom, hogy az F-2-höz van -e vontatott csali vagy integrált ECM. Fogalmam sincs, hogy mennyi zavarótöltet tárazható be és az EWS rendszer milyen szenzorokkal dolgozik.

    A Blk60 és Sufa valesz tényleg jobb, de a kenterbe veri kifejezéssel óvatosan duhajkodnék. A Sufa gerince picit hazavágja az eredeti aerodinamikát és a gép t/w aránya is gyengébb a plusz tömeg miatt.

  33. Fehér Tamás

    A kínai JF-17, amit a pakiknak eladtak „teszkó gazdaságos” vadászként, az a kész MiG Izdelije 33 terv utángyártása. Ezt maguk a kínaiak sem tagadják.

    Eddigi legnagyobb teljesítményük Micsurin utánzása volt, pl. összeházasították a MiG-19-est a Jaguárral, illetve a MiG-23-ast a 21-essel. Igazából én nem tudok olyan komoly gépről, ami nulláról, a körvonal porba rajzolásától a szűzfelszállásig valóban kínai lenne és nem a Photoshop Népi Vállalatnál készült!

    Számukra ezért a minőségi külföldi gépek tömeges utángyártása a rövid- és középtávú jövő – saját fejlesztésre elsősorban rakétatechnika és elektronika terén kell törekedniük.

  34. Fehér Tamás

    Monibalge: csúnya kérdés, de az is fontos a különféle F-16 gépek összehasonlításakor, hogy az őket nyergelő ázsiai vadászpilóták mennyire bírják elviselni a G-erőket a nagyobb termetű, erősebb testalkatú kaukázusi, szemita vagy néger rasszokhoz képest?

    Illetve a japánok és a tajvaniak egy kicsit nagyobbak a szárazföldi kínaiakhoz képest, ha fajon belül hasonlítgatjuk, de nem tudom ez jelente előnyt összetűzés esetén.

  35. molnibalage

    FT, jó lenne, ha néha a mennyiségen túl is gondolkozál néha kicsit másban is.

    A kínai rakáták nagy része reménytelenül kis hatótávolságú vagy reménytelenül lassú, szubszonikus típus. (Ezek nem is rakéták.)

    http://www.sinodefence.com/airforce/weapon/yj6.asp
    Lassú, kis hatótávolságú.

    A Kh-31 (YJ-91) tényleg frankó lenne, mert baromi gyors, csak alacsonyan és gyors profillal kb. 80 km-re, ha elmegy a cucc. Ilyen közel kerülni háborús háborús helyzetben egy CVN csoporthoz az isteni csoda kategória.

    Másik gond a kis robbanófeje. 50-60 kg. Az AIM-54 rakétának volt ilyen tömegű robbanófeje. Ezzel max. rombolókat és fregattokat ütsz ki, egy nuki hordozó ettől nem fog elsüllyedni. Ha a repfedélzetet találja el felülről, az nem olyan végzetes. (Azért a 3M becsapdóási sebesség az „vicces” hatást okozhat.

    Milyen komoly kínai hajó elleni rakéta van ami elkerülte a figyelmemet és összemérhető a kb. 30-40 éves KSR-5 vagy Kh-22 rakétákkal, ami az oroszoknak van?

  36. molnibalage

    @FT

    A jelek szerint a tréningen nagyon sok múlik. Megfeleő edzéssel az egészégügyileg alkalmas pilóták kibírják a G erőket az elvárt szinten. A kis méretű emberek talán jobban is bírják, hiszen kisebb távolságra kell pumpálni a szívnek a folyadékot. Egyszerű áramlástan. Mellesleg a pilótafülkében is jobban elférnek.

    Volt egy teszt, ahol mezei civiliket ültettek centrifugába. Volt egy nyápic srác is. Mikro elsőre betették pillanatok alatt ki lett ütve. Minimális légzésgyakorlati oktatással és izomtréninggel hozta azt a szintet, amit kezdő vadászpilóták kibírnak. Tartós 5-6G-t is bírt.

    (A nők asszem jobban bírják a nagy túlterheléses manővereket, de erről ellentmondó információk vannak a neten.)