|

Jön az újabb Hornet?

Már többször írtunk azon hamarosan kiírandó, japán beszerzési programról, melyet a F-4EJ Kai Phantomok leváltása végett hívnak életre. A 40-50 darab korszerű, többfeladatú harcigép beszerzésére irányuló F-X program keretében 5 típus versenye várható. Az amerikai Boeing F/A-18E/F Super Hornet és F-15SE Silent Eagle, az összeurópai Eurofighter Typhoon és a francia Dassault Rafale mellett a paletta egyedüli 5. generációs típusa a Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Ezúttal a két típussal induló Boeing fedett fel újabb (jó eséllyel nyerő) lapot: egy újabb Hornet-verziót ajánlanak a japánoknak, ráadásul elég képlékeny konfigurációval, kis túlzással a japánok „azt pakolnak bele, amit akarnak”.

„Ha Japán tovább kívánja fejleszteni a Super Hornetet, akár egy új verziót létrehozva ezzel, a Boeing részéről mindenben támogatjuk.” – nyilatkozta az amerikai mamutvállalat DSS divíziójának alelnöke, Mark Kronenberg.
„Össze kívánunk állítani egy irányadó csomagot, hogy segítsük őket a döntésben.”

Az F/A-18E/F Super Hornet így is a 4. generáció csúcsát jelenti, elég erősen 5. generációs vonásokkal, de a Boeing a közelmúltban rátett egy lapáttal, az F-35 Lightning II számára kifejlesztett érintőképernyős műszerfalat integrálni tervezi a F/A-18E/F Super Hornet típus fedélzetén.

Ezzel a lépéssel nem csak Japánban arathatnak, kissé odébb Dél-Korea (Indonéziával karöltve) is „új” típus kifejlesztését és gyártását tervezi. Ott is kecsegtetően hangozhat egy ilyen ajánlat, amit valószínűleg a koreaiak ki is használnának.

Visszatérve Japánhoz, az F-X tender lefutásával nem lesz vége a bevásárlásnak, az F-XX program keretében „száznál több” vadászbombázót kívánnak beszerezni az F-15J típus leváltására. Az F-X tender egyesek szerint az F-XX előfutára lehet. Ezt a szempontot figyelembe véve inkább az F-15SE Silent Eagle tűnik befutónak. Azonban itt szintén meg kell említeni a dél-koreai szálat, ugyanis arrafelé sem ismeretlen a Sas, hiszen a Strike Eagle átdolgozásával létrejött Slam Eagle példányai évek óta üzemelnek a ROKAF flottájában.

11 hozzászólás “Jön az újabb Hornet?”

  1. Ezt a koreai szálat nem értem teljesen. Miért érdekelné őket egy tuningolt Szuper Hornet? Ők saját fejlesztésű 5. generációs típust akarnak. Ha elég lenne egy 4++ is akkor olyat fejlesztenének vagy olyanra írtak volna ki tendert. Ha meg csak 5. gen. kéne nekik akkor beállnánka a sorba az F-35-ért. Biztosan megkapnák és még olcsóbb is lenne nekik. De nem, nekik saját kell és 5. generciós. Szóval, hogy jön ide a Szuper Hornet vagy a Silent Eagle? Homályosítsatok fel:)

  2. Tubu: Japán is 5.gent „akar”.

    És meglepne ha franciák, brazilok, emírségek nem akarnának…

    Én amúgy nem tudok arról, hogy változott volna az ~1éve létező helyzet, hogy a KFXet ami Rafale/EFn szintű gépet képzelt el törölték. Persze azóta volt egy torpedó.

  3. Az Ausztrál fegyveres erőknél mind három fegyvernemnek van külön megjelenő hetilapja. Olyan Népszabi terjedelmű. A légierő lapjában megjelent egy riport ami alapján két pilcsi nyilatkozott az alig repült F-18 E/F képességeiről. Elötte az alaposan korszerűsített F-18A kal repültek de ennek ellenére állították hogy a két gép kétteljesen más masina. Minden tekintetben annyira többet nyújt az új vas hogy már fantörpikus. Piszkosul elégedettek vele.

    Olyan hírek terjengenek hogy az Ausztrál légierő 72-100 F-35 rendelését redukálják 50-60 darabra úgy hogy a 100 as gépszámot további F-18 SH kal töltik fel. Az így felszabaduló nem kevés money-t meg további fejlesztésekre szánják.

    Az USA variációnak megfelelően vegyes kötelékekben gondolkodnak. Az F-35 sök lennének a faltörők és a SH a rutinmeló elvégzője.

    Más !

    A Wedgetail ( AEW&C ) is rendelkezik „saját légiharc” rakétával. Ki találja ki hogy melyik ez ?

    Más !

    Erős lobbitevékenység illetve média hadjárat folyik az irányban hogy a majdan megérkező két LHD fedélzetére a tervekkel ellentétben csapásmérő repülőgép kerüljön. Az F-35 re nincs szükség mivel a terv az hogy „afrancba” esetén Ausztrália védelmi vonalát északra tolják. Indonéziának két lehetősége lesz. Ha barát lesz akkor azért ad reptereket, kikötőket, ha ellenség akkor meg azért. ( Pápua Új Guineával minden rendben van, onnan lesz fedezve a nyugati terület Leyte II ruleeeez )

    No szóval a Kelet Timori repterekről a légierő tud operálni és fedezetet adni így HIGH TECH re nincs szükség hanem inkább egy megbízható csatalóra. Az OV-10 Bronco került szóba de azóta levették a napirendről mert nincs elég fegyverzet kapacitása és lassú. Most megy a keresgélés találgatás hogy mi legyen. A dologban az az érdekes hogy a kormányzat merev és teljes elutasításából mára már gyakorlatilag a majdnem elfogadott szintre tornázták fel ennek a gépeknek a beszerzését. Az még érdekes lehet hogy ténylegesen milyen gép az amit javasolni fognak mi az ami alkalmas egy fedélzeti üzemre és hozza a kívánt paramétereket is.

    Esetleg tipp ?

  4. Most jön a kérdés.

    Mennyire reális a Kínai lopakodó. Mikor reppenhet fel az első 5.g gép a nagy fal mögött.

    Mivel gyakorlatilag F-35 generációs társak és új légvédelem ellen igazán szükségesek.

    A többi a F-18 SH képes megoldani.

    Ez olyan mint a jenkiknél az F-22 oroszok 5.G gépei ellen tervezték volna csak hát eddig nem volt ilyen ellenfél(felek).

    Ami az elmúlt 20 éveben volt az ellen jók voltak a eddigi vasaik is .

    Csak a bökkenő az gépek árában és fajlagos költségeibe van.

    Ma az F-18 SH bőven előnybe vannak a ma Hadrendbe álló és közeljövőben habrenden álló Kínai típusokkal szemben.

  5. Mennyire reális a Kínai lopakodó. Mikor reppenhet fel az első 5.g gép a nagy fal mögött.

    2020 előtt szerintem még makettet sem nagyon fogunk látni. 10 év építgetés után a 30 éves Szu-27 másolása sem megy simán.

    Ez olyan mint a jenkiknél az F-22 oroszok 5.G gépei ellen tervezték volna csak hát eddig nem volt ilyen ellenfél(felek).

    Ez nem így van. Az ATF program a ’80-sa évek elején indult és a 1990 végére adott röpképes protókat. Hol volt akkor orosz 5. gen gép? Sehol. 1982-ben meg még a 4. gen. orosz gépek éppenhogy csak feltűntek. A nyugat viszont abból indult ki, hogy ezekből is olyan sok lesz, mint a régebbi gépekből és tényleg nyugati szintűek lesznek. Egyik sem lett igaz. Az F-16A és F-15A képességeit karcolgatták alulról a gépek, de a többi orosz géphez képest elég kevés volt belőlük. A 4. generációs orosz gépek ellen tervezték alapól az F-22-őt.