Mi a közös Brazíliában és az Egyesült Arab Emirátusokban? Egy haditechnikában kicsit is járatos ember rögtön rávágja, hogy mindkét ország francia típust üzemeltet.
Nos, igen. Mind a brazilok, mind az arabok üzemeltetik a Mirage 2000 valamely változatait, ám mindkét országban napirenden van a típus cseréje. Leváltásukra a Dassault Aviation aktívan protezsálja a Rafale-t, de a Boeing sem akar lemaradni az esetleges megrendelésről.
Az Emirátusok a francia fegyverek egyik tradicionális felvevőpiaca. Vadászgép-fronton például Abu Dzabi 1998-ban vásárolt 30 Mirage 2000-9 gépet 3,2 milliárd dollárért. A csinos összegben 33 régebbi Mirage 2000-es felújítása is benne foglaltatott. A Perzsa-öböl menti, olajban gazdag állam összesen 63 Mirage 2000-9-essel rendelkezik. Ám finoman szólva sem túlságosan elégedetten a típussal és mielőbbi leváltására törekednek.
Az Emirátusok kikötése, hogy a győztes vállalatnak vissza kell vásárolnia az araboknál „felsült” Mirage 2000-9-eseket, ám ez és a gépek továbbértékesítése még a franciáknak is gondot jelent, nemhogy az amerikaiaknak. Most úgy tűnik, a gallok mégis találtak megoldást a kérdésre.
A felröppent hírek szerint az ex-arab Mirage-ok Brazíliában kötnek ki, ahol már most is üzemel a típus előző verziója. Állítólag folynak a tárgyalások a közel 60 gép jutányos áron történő átvételéről. Kérdés, hogy mi lesz így az F-X2 tenderrel? A modernebb Mirage 2000-esek réskitöltő szerepet töltenének be egy ötödik generációs típus érkezése előtt?
Nos ezek a kérdések még egy ideig megválaszolatlan maradnak, ám annyi biztos, hogy nem véletlenül halogatják közel egy éve a beszerzésről szóló döntést.
A híreszteléseket felerősíti, hogy a brazil miniszterelnök, Nelson Jobim a napokban az Egyesült Arab Emirátusokban járt, ahol főképp az arab ország Brazíliából történő fegyverbeszerzései és a két ország hadiipari együttműködése volt a fő téma, ám lehetséges, hogy olyannyira egymásra talál a két állam, hogy a braziloknál kötnek ki az arab Mirage-ok.