Feltételezzük nem nagyon kell ecsetelgetnünk, hogy a KC-135-ös tankerek cseréjét megvalósítani hivatott KC-X tender finoman szólva is egy nehéz szülés: a korábban a dobogóra felreppenő EADS – Northrop Grumman a mélybe taszíttatott a bepipult Boeing lobbitevékenysége és annak következményei miatt, majd a páros vissza is lépett, végül az EADS új partnerrel mégiscsak indult, kért és kapott haladékot.
A titánok ezen „idilli” összecsapásába, az EADS-nak adott haladék vége felé, a KC-X tender beadási határideje előtt 1 héttel robbant be a hihetetlennek tűnő hír, miszerint a kamunak bizonyult orosz ajánlat után újabb, egykori keleti blokkos fejlesztő próbálkozna be a tenderen amerikai partnerrel karöltve.
A US Aerospace – Antonov páros a bejelentés után szinte azonnal, haladékot is kért a pályázat tökélyre csiszolása érdekében. 60 napot, ám saját bevallásuk szerint a felének is nagyon örültek volna már. A hír felrebbenésekor az USAF nem nyilatkozott ez ügyben. Nyilván a US Aerospace koordinátáit kotorták elő, hogy megelőző csapást mérhessenek a tanker tendert potenciálisan ismét meghosszabbítókra.
És akkor most jöjjenek azok az infómorzsák, melyek megírására a kecskeméti repnap bódulatában nem volt jelenése a szerkesztőségnek.
Először is augusztus 5-én híre ment, hogy előző nap a US Aerospace bejelentette, miszerint augusztus 2-án hivatalos panasszal élt a Légierő véleményük szerint velük szemben mutatott unfair hozzáállása, viselkedése miatt. Erre konkrétan az adta az alapot, hogy kiderült, miszerint az USAF kizárta a pályázatukat, lévén az 5 perccel a határidő után került leadásra.
A US Aerospace szerint ugyanakkor ebben ők nem sárosak, mert a dokumentumot szállító alkalmazottjuk több mint fél órával a 14:00-ás határidő előtt a bázis bejáratához érkezett, ahol azonban véleményük szerint szándékosan tartották fent. Hovatovább a bejutás után rossz helyre küldték, majd ott várakoztatták, míg érte mentek és a helyes címre vitték. Mikor ezután végre az átvételt igazoló pecsét kerülhet az anyagra az órák már 14:05-öt mutattak.
A Boeing előző nap, az EADS aznap délelőtt adta le pályázatát.
A Boeing korábbi meccséhez hasonlóan a GAO-hoz, azaz az amerikai számvevőszék felé beadott panasz arra a kormányzati szabályozásra alapoz, mely kimondja, hogy a határidőn túl leadott ajánlatokat érvényesnek lehet venni, ha teljesülnek bizonyos feltételek és az anyag a kijelölt kormányzati létesítményben kerül leadásra.
Márpedig a US Aerospace szerint a dokumentum a kijelölt leadási létesítmény területén, effektíve a kormányzat birtokában volt már jóval a 14:00-ás leadási határidő előtt, lévén a futár a Légierő utasításait követte az ide-oda rohangálás során. Éppen emiatt az ajánlatnak versenyben kellene maradnia.
Ezzel egy időben egy második fronton is támadnak, mellyel a Légierőnek az Antonovval szembeni ellenséges álláspontjából adódó szándékos hátráltatást igyekszenek ráhúzni az USAF vezetésére.
Milyen hatással lehet a GOA úgymond nem másnapra készen álló véleménye? Nos, az USAF vezetésének nyilatkozata alapján nagyon meg lennének lepve, ha a menetrend szerinti, november közepére várható győztes hirdetést el kéne halasztaniuk. (Alap, hogy most nem találom, de ahol erről az egészről pár napja olvastam, abban az anyagban szerepelt egy USAF vélemény, miszerint ez nem egy középiskolai házi feladat, nem viccből vannak a határidők.)
Menetközben egy ukrán oldalra kikerült egy állítólag US Aerospace / Antonov prezi az An-70-re alapozó An-112KC gépről. Melyből egyébként saját bevallásuk szerint sem létezik még prototípus.
Az ezen az oldalon elérhető prezentáció szerint a 4 propfan erőforrás lefűrészelésével és 2 túlméretes sugárhajtómű felaggatásával létrejövő An-112KC teljes mértékben megfelel a KC-X tender naftamennyiség-hatósugár kritériumainak, mindemellett átalakítható 33 tonna teher, vagy akár maximálisan 300 fő szállítására alkalmas vasmadárrá. (Itt most csendben megjegyezzük, hogy a C-5 Galaxy maximálisan 270 ülést tud fogadni.)
Ilyen rövid határidőn belül csak gányolni lehet de nem repgépet építeni. Még az AN-70 es sincs szolgálatban, nincs készen akkor meg mi a túrót akarnak. Egy egy ilyen pályázat kidolgozása nem két fillér, illetve cent rá adásúl mindenféle bankgaranciákat és letéteket is csatolni kell. Így egy ilyen pályázat minima fél milliós költséggel bír. Gyakorlatilag az esélytelenség nyugalmával nyújthatták be de jó volna tudni hogy mi a tényleges motivációjuk mert hogy gány munkával arra felé nem fognak még csak tárgyalni sem velük,hát az tény.
Az An-70 már gyakorlatilag készen van, a szükséges hatósági engedélyekhez szükséges tesztrepüléseket végzik már egy ideje rajta. Elvileg jövőre kezdik a sorozatgyártását.
Az An-112KC érdekes háttérrel született, de szerintem semmivel sem kevésbé alkalmas a feladat elvégzésére, mint a konkurensek.
Cifu
Az AN-70 ről még mindíg ugyan azt hallani mint évekkel ezelött „majd nem készen van, csak egy pici hiányzik” Bár ukránok de oroszosan nyilatkoznak ígérgetnek. Az meg azért nem öt perc hogy egy légcsavaros szállítógépet átgyúrjál egy multiroll sugárhajtóművesre.
Az oroszok több száz ilyet rendelnek, vélményem szerint elég lenne ebből 80 db is. Az a baj hogy sok pénzt pocsékolnak a hülyeségre
ahelyett hogy a szu-27szm gépek modernizálását és a mig-31 modernizálásába nyomnák a pénzt .
@Kuruc71:
Bár ukránok de oroszosan nyilatkoznak ígérgetnek.
Ami azt illeti, az első széria gépek a legutóbbi hírek sz 2012-ben érkeznek az oroszokhoz:
http://en.rian.ru/mlitary_news/20100624/159560588.html
@Roni:
Az a baj hogy sok pénzt pocsékolnak a hülyeségre
ahelyett hogy a szu-27szm gépek modernizálását és a mig-31 modernizálásába nyomnák a pénzt .
A légierő nem csak vadászgépekből áll. A szállítógépek és kiszolgáló gépek (légi utántöltők, AW&C gépek, stb.) legalább annyira fontosak. Az orosz légierő megkezdte a vadászgépek beszerzését, ám a szállító gépek terén az elavulási ráta még nagyobb, mint a vadászgépek terén. Éppen ezért egyáltalán nem „hülyeség” a lassan matuzsálemkorú Il-12 és Il-22 gépeket lecserélni. A legfiatalabb Il-12-es is 37 éves, a legfiatalabb An-22-es 35 éves!
Na, irkálok már csacskaságokat, természetesen An-12 és An-22, nem Il… :Đ
Antheusz még van szolgálatban ? No az egy nem semmi gép.
Az oroszok több száz ilyet rendelnek, vélményem szerint elég lenne ebből 80 db is. Az a baj hogy sok pénzt pocsékolnak a hülyeségre
ahelyett hogy a szu-27szm gépek modernizálását és a mig-31 modernizálásába nyomnák a pénzt .
Mi értelme modernizálni egy lényegében egyfeladatos és ősrégi sárkánnyal bíró MiG-31-et? Isteni csoda, hogy még repülnek. A Szu-27 gépekre is igaz ez. A legfiatalabb is 20 éves lehet. Egyszerűen nem éri meg ennyire elmaradott gépeket kalapálni.
Csak nézd meg az Airliners oldalát :)
http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraftsearch=Antonov%20An-22%20Antei&distinct_entry=true
Egyszerűen nem éri meg ennyire elmaradott gépeket kalapálni.
Ha az utódtípus leghamarabb is 2016-ra várható, nagyobb számban pedig 2020-ra, akkor mégis mit érdemes csinálni? Malmozni, és repülni a 20-30 éve változatlan Szu-27Sz, MiG-31B/BSz gépeket? Nincs jobb alternatíva…
Mit értesz utód alatt? A PAK-FA-t? Én nem. A Szu-35 gyártása elvileg már idén elkezdőik. Mivel n+1 – bár erősen cifrázott Szu-27 – ezért 1-2 éven belül rendszeresíthető, „csak” szándék és pénz kell hozzá.
Mit értesz utód alatt? A PAK-FA-t? Én nem.
Miért, akkor minek neveznéd? :)
A Szu-35 gyártása elvileg már idén elkezdőik. Mivel n+1 – bár erősen cifrázott Szu-27 – ezért 1-2 éven belül rendszeresíthető, “csak” szándék és pénz kell hozzá.
A Szu-27SzM felújító program kb. harmad annyiba kerül, mint egy új Szu-35BM. A kapott képesség pedig az átmeneti időszakban megfelelő, de legalábbis jelentős előrelépés a Szu-27Sz-hez képest.
Ráadásul pont te ostoroztad régebben a Szu-30 szériát, miszerint semmilyen téren nem üti meg a modern típusokkal kapcsolatos elvárásokat.
Logikus az oroszok részéről az, hogy a Szu-27SzM programot erőltetik addig, amíg a PAK-FA nem kerül rendszeresítésre. Az új gépek beszerzéséhez képest elért költségmegtakarítást pedig inkább költsék a PAK-FA és a többi szükséges program (légiharc rakéták, földi célpontok elleni eszközök, UCAV-ok) fejlesztésére. Legalábbis logikus lenne, éppen ezért nem értem, mi ez a Szu-35 beszerzés, hacsak nem aféle „kirakat” egység nem lesz…
MOLNIBALAGE
Ugyan ez lenne mondható az f-18-asra ha nem modernizálták volna .
A mig-31 csak egy jó elektronikát meg radart kéne belepakolni. Alexander Zelin is kijelentette hogy a modernizált mig-31 2x múlja felül a régit bár ő még olyat is mondott hogy ez felveszi az f-22-sel a harcot ami szerintem már túlzás .
Hogy az F-22A-val is felveszi a harcot, az tényleg furcsa kijelentés. Mindenesetre a MiG-31-esnek akkora nózija van, hogy abba tényleg a legnagyobb radart lehet bepakolni. :)
A Szu-27SzM felújító program kb. harmad annyiba kerül, mint egy új Szu-35BM.
És mennyi időt repülhet még a gép? 20-27 éves sárkányokat kalapálnának, mikor a gép eredeti élettartama volt 4000 óra táján? Lehet, hogy 1/3 ára van, de se képességben sem élettartamben nem éri meg ez a spórolás. Inkább „centiznek” – ez igen veszélyes, mert ez pilóta és gépveszteségig is fajulhat, de inkább erőtetik az újat. Meg tudom érteni, hiszen 25 éve (!) nem rendszeresítettek új típust nagy számban.
Ráadásul pont te ostoroztad régebben a Szu-30 szériát, miszerint semmilyen téren nem üti meg a modern típusokkal kapcsolatos elvárásokat.
Nem ezt írtam. Fura, nem ez az első eset a közelmúltban, mikor félreértenek. :)
Azt írtam, hogy oroszoknak nem érné már meg gyártani, ha tudnak Szu-35-öt gyártani eleget és gyorsan. Ott a „ha” szócska. Ha valaki ezt kérné, valszeg szállítanának, de ha lehet választani, akkor szerintem mindenki a Szu-35-öt venné.
Ugyan ez lenne mondható az f-18-asra ha nem modernizálták volna .
A modernizált F/A-18A/B/C/D gépeket is szépen sorban állítják le. Az SH az nem modernizált F-18, az egy újratervezett és új gépekből álló fiatal flotta, ami az előddel szerzett több milliós repóra tapasztalatokon nyugszik. Azok a gépek színvonala meg picit magasabbról lett modernizálva…
A mig-31 csak egy jó elektronikát meg radart kéne belepakolni.
Véleményem szerint, ha papíron levő képességei igazak a gépnek, akkor még az első szériás AMRAAM-ok korában is igen potens valami volt, akkor még annyira nem is volt vén. Viszont ma már 30 éves a gép…
Alexander Zelin is kijelentette hogy a modernizált mig-31 2x múlja felül a régit bár ő még olyat is mondott hogy ez felveszi az f-22-sel a harcot ami szerintem már túlzás .
Inkább egy vicc. Még egy F-5E-vel sem veszi fel a harcot, ha az közel ért, mert úgy ledogolja az égről, hogy azt öröm nézni. Viszont ez nem lehet neki felróni, ugyanis nem vadászok elleni harcra készült a gép…