KC-X – ilyen lett volna az An-112KC?

Feltételezzük nem nagyon kell ecsetelgetnünk, hogy a KC-135-ös tankerek cseréjét megvalósítani hivatott KC-X tender finoman szólva is egy nehéz szülés: a korábban a dobogóra felreppenő EADS – Northrop Grumman a mélybe taszíttatott a bepipult Boeing lobbitevékenysége és annak következményei miatt, majd a páros vissza is lépett, végül az EADS új partnerrel mégiscsak indult, kért és kapott haladékot.

A titánok ezen „idilli” összecsapásába, az EADS-nak adott haladék vége felé, a KC-X tender beadási határideje előtt 1 héttel robbant be a hihetetlennek tűnő hír, miszerint a kamunak bizonyult orosz ajánlat után újabb, egykori keleti blokkos fejlesztő próbálkozna be a tenderen amerikai partnerrel karöltve.

A US Aerospace – Antonov páros a bejelentés után szinte azonnal, haladékot is kért a pályázat tökélyre csiszolása érdekében. 60 napot, ám saját bevallásuk szerint a felének is nagyon örültek volna már. A hír felrebbenésekor az USAF nem nyilatkozott ez ügyben. Nyilván a US Aerospace koordinátáit kotorták elő, hogy megelőző csapást mérhessenek a tanker tendert potenciálisan ismét meghosszabbítókra.

És akkor most jöjjenek azok az infómorzsák, melyek megírására a kecskeméti repnap bódulatában nem volt jelenése a szerkesztőségnek.

Először is augusztus 5-én híre ment, hogy előző nap a US Aerospace bejelentette, miszerint augusztus 2-án hivatalos panasszal élt a Légierő véleményük szerint velük szemben mutatott unfair hozzáállása, viselkedése miatt. Erre konkrétan az adta az alapot, hogy kiderült, miszerint az USAF kizárta a pályázatukat, lévén az 5 perccel a határidő után került leadásra.

A US Aerospace szerint ugyanakkor ebben ők nem sárosak, mert a dokumentumot szállító alkalmazottjuk több mint fél órával a 14:00-ás határidő előtt a bázis bejáratához érkezett, ahol azonban véleményük szerint szándékosan tartották fent. Hovatovább a bejutás után rossz helyre küldték, majd ott várakoztatták, míg érte mentek és a helyes címre vitték. Mikor ezután végre az átvételt igazoló pecsét kerülhet az anyagra az órák már 14:05-öt mutattak.

A Boeing előző nap, az EADS aznap délelőtt adta le pályázatát.

A Boeing korábbi meccséhez hasonlóan a GAO-hoz, azaz az amerikai számvevőszék felé beadott panasz arra a kormányzati szabályozásra alapoz, mely kimondja, hogy a határidőn túl leadott ajánlatokat érvényesnek lehet venni, ha teljesülnek bizonyos feltételek és az anyag a kijelölt kormányzati létesítményben kerül leadásra.

Márpedig a US Aerospace szerint a dokumentum a kijelölt leadási létesítmény területén, effektíve a kormányzat birtokában volt már jóval a 14:00-ás leadási határidő előtt, lévén a futár a Légierő utasításait követte az ide-oda rohangálás során. Éppen emiatt az ajánlatnak versenyben kellene maradnia.

Ezzel egy időben egy második fronton is támadnak, mellyel a Légierőnek az Antonovval szembeni ellenséges álláspontjából adódó szándékos hátráltatást igyekszenek ráhúzni az USAF vezetésére.

Milyen hatással lehet a GOA úgymond nem másnapra készen álló véleménye? Nos, az USAF vezetésének nyilatkozata alapján nagyon meg lennének lepve, ha a menetrend szerinti, november közepére várható győztes hirdetést el kéne halasztaniuk. (Alap, hogy most nem találom, de ahol erről az egészről pár napja olvastam, abban az anyagban szerepelt egy USAF vélemény, miszerint ez nem egy középiskolai házi feladat, nem viccből vannak a határidők.)

Menetközben egy ukrán oldalra kikerült egy állítólag US Aerospace / Antonov prezi az An-70-re alapozó An-112KC gépről. Melyből egyébként saját bevallásuk szerint sem létezik még prototípus.

An-70

Az először 1994-ben repült An-70 a közeljövőben léphet szolgálatba – persze nem tankerként. ,

Az ezen az oldalon elérhető prezentáció szerint a 4 propfan erőforrás lefűrészelésével és 2 túlméretes sugárhajtómű felaggatásával létrejövő An-112KC teljes mértékben megfelel a KC-X tender naftamennyiség-hatósugár kritériumainak, mindemellett átalakítható 33 tonna teher, vagy akár maximálisan 300 fő szállítására alkalmas vasmadárrá. (Itt most csendben megjegyezzük, hogy a C-5 Galaxy maximálisan 270 ülést tud fogadni.)

An-112KC

An-112KC ,

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Boeingra cseréli E-3 Sentry flottáját az USAF

Boeingra cseréli E-3 Sentry flottáját az USAF

Polcra rakja az F-35-öt az USAF?

Polcra rakja az F-35-öt az USAF?

HTKA Hírhalom 2019. 40. hét

HTKA Hírhalom 2019. 40. hét