|

KC-X: Új partnerrel indul az EADS?

Egyre inkább nyakatekert történet az amerikai tankerbeszerzés, most napokkal azután, hogy az EADS bejelentette, nem tesz ajánlatot – gyakorlatilag feladván a versenyt -, lehetséges, hogy mégis harcba száll, ám nem a Northrop Grumman oldalán.

Ezen megoldás egyetlen problémája a határidő, amit az EADS máris próbál kitolni.
„Az európai gyártó megkereste a védelmi minisztériumot és kérvényezte az ajánlatok leadási határidejének kitolását” – nyilatkozta egy illetékes a Kongresszustól.

„Sem bátorítani nem akarjuk az EADS-t, sem kiábrándítani. Igaz, nem szokatlan, hogy kitoljuk a határidőt, jelen esetben még nem kérvényezték tőlünk.” – jött egyből a cáfolás a védelmi minisztériumból.

Egy magas rangú EADS vezető tájékoztatása szerint a cége több lehetőséget is megvizsgált, szóba került a Lockheed Martin, az L-3 Communications és a Raytheon is, mint lehetséges partner.

Az EADS North America részéről nem kívánták kommentálni a szóbeszédeket, a Lockheed Martin és az L-3 sem elérhető jelenleg, azonban a Raytheon sejtelmes nyilatkozatot adott ki:
„Rendelkezünk mindazon technológiákkal és képességekkel, melyekkel többféleképpen is támogathatjuk a tankerprogramot, ám most az EADS-hez kell fordulnunk ezügyben.

A Boeing támogatói nem meglepő módon „elfogadhatatlannak” találták a határidő kitolását és az idő szűkösségével és költségemelkedéssel érvelnek.

A mérvadó felméréseket készítő Teal csoportosulás részéről Richard Aboulafia fogalmazta meg kétségeit:
„Ha az Egyesült Államok egyik legfontosabb védelmi cége oldalán megbuktak, akkor kizártnak tartom, hogy más partnerrel, vagy egyedül mennének valamire.”

A Lexington Intézet részéről Loren Thompson kommentálta a lehetőségeket.
„Sem a Raytheon, sem az L-3 nem képes kezelni ilyen méretű repülőgép-gyártási programot, emellett sosem építettek légi-utántöltőt. Ez az egész valószínűtlennek hangzik.”

Az USAF részéről csupán annyit nyilatkoztak, hogy a lehető legkevesebb idővel és költséggel szeretnék végigvinni a tankerprogramot. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy az EADS-nek korábban kellett volna meggondolnia magát, most már hiába fut a lehetőségek után.

httpv://www.youtube.com/watch?v=qdQ_UJi-uWk