|

Patriak szlovéniai kálváriája IV

Jelentjük fejlemények végett újból adásba került a már-már a Boeing – Airbus és a Dassault – Saab által űzött latin szappanoperák magasságába érő, délnyugati szomszédunk Patria AMV beszerzését bemutató teleregényünk.

Szlovéniai szerkesztő kollégánk már többször beszámolt a korrupciós botránnyal, problémás kiépítettséggel és hovatovább késéssel fémjelzett beszerzésről. 2009 májusában már érlelődni látszott és az őszre már konkrétabbnak tűnt a „kevesebb, de jobban felszerelt” vonal menti lépegetés terve. 2009 szeptemberében a 2006-os, eredetileg 135 harcjárműre szóló szerződés 80 gépre történő csökkentését rebesgették.

Friss hírek szerint elképzelhető, hogy Szlovénia gazdasági helyzetére hivatkozva még egy kicsit lecsíp az eredetileg mintegy 410 millió dolláros csomagból és csak 70 AMV-t rendszeresít.

A szlovén védelmi miniszter a parlament védelmi bizottságában július 19-én úgy fogalmazott, hogy az országa meggyengült gazdasági helyzete rosszabbodik, ami mindegyik minisztériumot megszorításokra és az új beszerzések megkurtítására szorítja.

Ennek részeként a haderőre fordított összeg a korábbi, a GDP 1,63 százalékáról 2010-ben 1,47 százalékra esik vissza, mely egyben azt is jelenti, hogy a NATO tagság végett kitűzött 2 százalékának elérése is távolabb kerül. Patria vonalon ez azt jelenti, hogy a már legyártott 24 AMV mellé az idén mindösszesen 3 beszerzésére lesz lehetőség a várakozások szerint.

httpv://www.youtube.com/watch?v=qdZeuke5iRE

Patria AMV tesztelgetés a Gorenje-nél. A szerződés értelmében Szlovénia saját maga, a Gorenje csoporthoz tartozó Rotis által licencben gyártja le a megrendelt mennyiséget

4 hozzászólás “Patriak szlovéniai kálváriája IV”

  1. Nem lebecsülve a harcjárműtervezés nehézségeit, de egyszerűen nem értem, hogy kis országok összefogva miért ne tudnának a maguk részére tervezni és építeni a szükségleteiknek megfelelően…

    Tudom, hogy hülye a példa, de emlékszem mennyi millát költöttek anno légkondira egy-egy gépbe, hogy NATO missziókon vegyen részt – és az eredmény katasztrofális volt, újratervezést igényelt. Na, megeszem a sapkám, hogy a Műszaki Egyetemen bármikor harmadából jobb, és működőképesebb egységet terveztek volna… Jó, egy kerekes harcjármű nem egy légkondi, de nem hiszem, hogy ne tudnánk akár magunknak is összerakni egy BTR szintű játszótalicskát…

  2. @Igla: Egy ilyen jármű kifejlesztése még a szakértő cégeknek (mint a Patria vagy a KMW) is általában több száz milliós program. A Patria AMV kifejlesztése mintegy 85 millió euro volt úgy, hogy nem nulláról indultak. Szóval alsó hangon mondjuk legyen 30 milliárd forint a kifejlesztés, és akkor még meg kell oldani a gyártókapacitást is. Szóval nem lehetettlen, csak akarni kellene, és költeni rá…

  3. Hát ha tervezni nem is, de gyártani azt kellene, meg lehetne is itthon…pl. a Rába, esetleg a HM Currus valószínüleg képes lene rá. Nekem mondjuk totál bizarr, hogy a Gorenje ilyennel is foglalkozik (én csak hűtőgépből ismerem), mintha nálunk a Hajdú gyártana licencben harcjárművet:)