|

Finn páncélozott járművek a Lettország haderejében?

Noha egyelőre semmilyen hivatalos megerősítést nem nyert, de a lett haderő által tesztelt GTP 4×4 nyert az AM General Humvee, a Paramount Group által indított Marauder és a török Otokar Cobra ellenében – tette közzé Andris Karkluvalks, a lett Delfi újságírója.

A részletek egyelőre homályosak, mivel a lett védelmi minisztérium nem erősítette meg az értesülést, továbbá arra sem derült fény, hogy a finn Sisu Auto által gyártott GTP melyik tulajdonságában múlta felül riválisait. Ami biztos, hogy a lett beszerzés összege mintegy 200 millió euró, úgyhogy nem tét nélküli a megmérettetés.

Forrás: armyrecognition.com ,

Az egyébként idén bemutatott finn jármű üresen 14 tonnát nyom (más forrás szerint ez a maximális tömeg), 6 méter hosszú, 2,5 méter széles és 2,55 méter magas. 6 hengeres dízelmotorja (20 lóerő/tonna arány mellett) a 6 sebességes automata váltó segítségével 100 km/h sebességre képes gyorsítani a páncélozott járművet és 700 km a hatótávolsága (a cikk megjegyzi, hogy ez az érték „üresen” értendő). A terepviszonyok és a feladat függvényében maximum 4,5 tonna hasznos teher hordozására képes.

Ami érdekessé teszi a járművet, az a „moduláris” felépítése, mely során a személyszállító részt a feladatnak megfelelően lehet cserélni. Fenti konfigurációban egyébként 2+8 fő szállítására képes, amelyet a gyorsabb ki-beszállás érdekében ellátták egy nagy méretű hátsó ajtóval. Felderítő konfigurációban 2+2 főre korlátozódik a személyszállító képesség, a fennmaradó hely a felszereléseknek és egyéb rakománynak van fenntartva (a személyszállító és felderítő változat fegyverrel is ellátható). A sebesültszállító változatról mindössze annyi információ került napvilágra, hogy a sérült katonák ellátásához minden felszerelés a rendelkezésre áll a felépítményben. Továbbá van egy “műszaki-mentő” variáns, melynek moduláris része teljes egészében a javításhoz szükséges eszközöknek van fenntartva.

Forrás. twitter.com ,

Védelem tekintetében a NATO STANAG 4569 (ballisztikai és aknatámadás elleni) szintnek felel meg, mely kiegészítő páncéllal ellátva tovább fokozható. Mindemellett pneumatikus tárcsafékekkel és ABS-szel szerelve szállítják a finnek, a belülről szabályozható keréknyomás az opcionális tételek közé tartozik.

A GTP a Patria Pasi (régi nevén Sisu Pasi) leváltására készült, mely Finnország mellett Észtország, Ausztria, Dánia, Svédország, Ghána, Norvégia és számos ENSZ békefenntartó erő arzenáljában szerepel.

Fórum hozzászólások

  • GAZ-61, II. VH-us szovjet terepjáró gépkocsi
    1941-1945 között gyártották, három altípusban (félig nyitott, zárt felépítménnyel, félpótkocsis-pickup 57mm-es pct. löveggel).
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Cifu
    Szigorúan saját vélemény, de önálló harckocsi zászlóalj egymagába nem sokat ér, így vagy úgy, de fel fogod szabdalni, és besorolni a gépesített gyalogság mellé (hogy IFV vagy APC az más kérdés), mert kell a harckocsik mellé a gyalogság, ha úgy hozza a helyzet. Akkor meg már jobban jársz, ha eleve vegyes zászlóaljakat hozol létre, amelyek egy kézben rendelkeznek a szükséges harceszközökkel.
    Igen, de aztán kell majd a hkzlj is erőkoncentrációnak, szóval a helyes válasz hkzlj és támogató hkszd a glzlj-ben!

    Dandár = 1xhkzlj +3xhkszd a glzljben, azaz: 44+30 hk!
  • Érdekes, hogy nincs SuperAV / Iveco topic (ha már mindennek IS van).

    Az USMC átvehette az első széria ACV (Iveco SuperAV) APC-it, amelyek részben az AAVP-7-eseket váltják majd...

    [​IMG]

    [​IMG]
    A csapatmunka roppant fontos: rajtad kívül másra is l?hetnek!
  • Cifu
    Érdekes, hogy nincs SuperAV / Iveco topic (ha már mindennek IS van).

    Az USMC átvehette az első széria ACV (Iveco SuperAV) APC-it, amelyek részben az AAVP-7-eseket váltják majd...

    [​IMG]

    [​IMG]
    A csapatmunka roppant fontos: rajtad kívül másra is l?hetnek!
    :eek:
  • Hogy ne a szerencsétlen Piranha topikot szennyezzük.
    A talajnyomás meghatározó, szerintem minden terepjáró járműnél. Az oroszok rengeteg kísérleti járművet építettek, és a ballasztos, alacsony nyomású, széles kerekeket használták/használják a kerekes járműveiknél. Ezek nagy sebességnél instabilak, borulékonnyá teszik a járművet, de az csak jó úton lehetséges.....

  • mindenen kívül
    Hogy ne a szerencsétlen Piranha topikot szennyezzük.
    A talajnyomás meghatározó, szerintem minden terepjáró járműnél. Az oroszok rengeteg kísérleti járművet építettek, és a ballasztos, alacsony nyomású, széles kerekeket használták/használják a kerekes járműveiknél. Ezek nagy sebességnél instabilak, borulékonnyá teszik a járművet, de az csak jó úton lehetséges.....

    Cserébe kiszedték belőle a rugózást. Szervó meg sose volt.
  • mindenen kívül
    Hogy ne a szerencsétlen Piranha topikot szennyezzük.
    A talajnyomás meghatározó, szerintem minden terepjáró járműnél. Az oroszok rengeteg kísérleti járművet építettek, és a ballasztos, alacsony nyomású, széles kerekeket használták/használják a kerekes járműveiknél. Ezek nagy sebességnél instabilak, borulékonnyá teszik a járművet, de az csak jó úton lehetséges.....

    Csakhogy akkora kereket nem lehet szerelni egy 30 tonnás harcjárműre, ami megfelelő lenne. Ezek könnyebbek voltak, páncélozatlanok, ott még működött a móka.
  • mindenen kívül
    Hogy ne a szerencsétlen Piranha topikot szennyezzük.
    A talajnyomás meghatározó, szerintem minden terepjáró járműnél. Az oroszok rengeteg kísérleti járművet építettek, és a ballasztos, alacsony nyomású, széles kerekeket használták/használják a kerekes járműveiknél. Ezek nagy sebességnél instabilak, borulékonnyá teszik a járművet, de az csak jó úton lehetséges.....


    Ha figyelitek, Bajkonurban ma is ezekkel a 70 éves hatkerekű ZILekkel gyűjtik be a kozmonautákat.
  • Pogány
    Ezt a tervezetet nem ismertem. Kösz az ismeretterjesztést. :)
    Olaszoknak is voltak érdekes cuccaik. Másik nagy kedvencem a Fiat 6614/6616. Ott is kialakítottak APC, 25, 60, 90 milliméteres ágyúkkal ellátott támogató változatokat is. Egyrészről konkurenciát szerettek volna a Cadillac Gage-nek, de rájöttek, hogy akár a Panhard AML szerű cucc nekik se lenne rossz.
    [​IMG]
    Érdekes, hogy megint kezd felmerülni az igény az ilyen viszonylag könnyen páncélozott, gyors, de nagy tűzerővel rendelkező négykerekű gépek iránt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Igazság szerint ötletek, tervek náluk is voltak rengeteg mindenre, csak pénzük nem volt a rendszerbe állításra.
    Megcsinálták például a Caesar saját változatát Astra alapon.
    [​IMG]
    Hasonlót összebarkácsoltak a Centauro alvázán.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vagy a Lamborghini Cheetah terepjáró koncepció, amiből később a Lamborghini LM lesz, ami elbukik a HMMWV-vel szemben.
    [​IMG]
  • papi
    Olaszoknak is voltak érdekes cuccaik. Másik nagy kedvencem a Fiat 6614/6616. Ott is kialakítottak APC, 25, 60, 90 milliméteres ágyúkkal ellátott támogató változatokat is. Egyrészről konkurenciát szerettek volna a Cadillac Gage-nek, de rájöttek, hogy akár a Panhard AML szerű cucc nekik se lenne rossz.
    [​IMG]
    Érdekes, hogy megint kezd felmerülni az igény az ilyen viszonylag könnyen páncélozott, gyors, de nagy tűzerővel rendelkező négykerekű gépek iránt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Igazság szerint ötletek, tervek náluk is voltak rengeteg mindenre, csak pénzük nem volt a rendszerbe állításra.
    Megcsinálták például a Caesar saját változatát Astra alapon.
    [​IMG]
    Hasonlót összebarkácsoltak a Centauro alvázán.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vagy a Lamborghini Cheetah terepjáró koncepció, amiből később a Lamborghini LM lesz, ami elbukik a HMMWV-vel szemben.
    [​IMG]
    Turkásztam valamelyest az ő dolgaik között is, de ez mind ismeretlen projekt a számomra. Hát tényleg voltak nekik érdekes kísérleteik. Van fantáziájuk az biztos, remélem meg is marad, mert szeretem amiket összeraknak.
  • Tudoom, hogy nem páncélozott, de nem tudom melyik topicba lenne jó.

    Ezen behaltam. :)
    Jugó UAZ-469 rakétatüzérség. Azt hittem ezek arab kitalációk :D
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Fennek
    Tudoom, hogy nem páncélozott, de nem tudom melyik topicba lenne jó.

    Ezen behaltam. :)
    Jugó UAZ-469 rakétatüzérség. Azt hittem ezek arab kitalációk :D
    [​IMG]
    [​IMG]
    Jugoszláv népszokás.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Fennek
    Tudoom, hogy nem páncélozott, de nem tudom melyik topicba lenne jó.

    Ezen behaltam. :)
    Jugó UAZ-469 rakétatüzérség. Azt hittem ezek arab kitalációk
    papi
    Jugoszláv népszokás.
    Kedvenceim a Kosava sorozatvetők. Rakétamotorokat hegesztettek 100, 250 és 500 kilós légibombákra. Csodálatos :) Később, a háború után továbbfejlesztették, van lézer-vezérlésű változat is, illetve ma már egy komolyabb cuccot is összehoztak belőle.
    [​IMG]
  • .
    Ruby de Puteaux
    Kedvenceim a Kosava sorozatvetők. Rakétamotorokat hegesztettek 100, 250 és 500 kilós légibombákra. Csodálatos :) Később, a háború után továbbfejlesztették, van lézer-vezérlésű változat is, illetve ma már egy komolyabb cuccot is összehoztak belőle.
    [​IMG]
    Hát igen, az emberek meg szoktak döbbenni a közel keleti improvizált cuccokon, pedig ugyanezek itt voltak a Balkánon is, csak ez valamiért nem közismert.

    A 40 éves légvédelmi gépágyú elavultsága és a repülés lehetetlensége miatt megszületett a balkáni Nasams, a Pracka.
    [​IMG]

    Annak aki nem ismeri a cuccot. Ugye a NATO miatt nem tudtak repülni, így gondoltak egyet és az öreg Praga M53/59 "Lizard" SPAAG-ról leszedték a két 30 milliméteres gépágyút és egy konzolra felbarkácsolták a repülőgépeik R-60 vagy R-73 rakétáit megturbózva egy gyorsító fokozattal, amik a nem irányított tüzérségi rakétákból lettek kialakítva.

    De ráügyeskedték például a Dvina kerekes indítójára a Termit hajó elleni rakétát.
    K-15 Krajina
    [​IMG]
    Vagy ott voltak a horvát dzsihadmobil jellegű gépek, amik nyilván nem úgy voltak használva mint a húgyagyúak kezében, de maga a technikai megvalósítás hasonló.
    Majsan
    [​IMG]
    Strasko
    [​IMG]
    Sokol és rengeteg hasonló van még...
    [​IMG]
    Felbarkácsolták a 37 milliméteres légvédelmi gépágyút a T-55 tetejére, mert mint kiderült, a gyalogosok által legjobban rettegett gépek a ZSU-57-2 és a Praga Lizard voltak.
    [​IMG]
    Vagy meg lehetne említeni a teherautók páncélozásával kialakított olcsó APC-ket.
    TAM 110 Lynx
    [​IMG]
    Páncélozott TAM 150
    [​IMG]
    Páncélozott UAZ
    [​IMG]
  • papi
    Hát igen, az emberek meg szoktak döbbenni a közel keleti improvizált cuccokon, pedig ugyanezek itt voltak a Balkánon is, csak ez valamiért nem közismert.
    Gyakorló barkácsolóként csodálatos élmény ezeket nézegetni. :)
  • Ruby de Puteaux
    Gyakorló barkácsolóként csodálatos élmény ezeket nézegetni. :)
    Mire nem képes egy hegesztő meg egy flex!
    Csak kazánlemez legyen elég.
  • gacsat
    Mire nem képes egy hegesztő meg egy flex!
    Csak kazánlemez legyen elég.
    Sokszor még az sem kellett. Előszeretettel csavaroztak fel vastag gumilapokat mindenre.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De, sok esetben még ez sem volt, ezért ugyanaz ment mint Szíriában.
    [​IMG]
    [​IMG]
  • papi
    Sokszor még az sem kellett. Előszeretettel csavaroztak fel vastag gumilapokat mindenre.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De, sok esetben még ez sem volt, ezért ugyanaz ment mint Szíriában.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ezek csak kumulatív ellen jók. Kivéve a homokzsák.

Ugrás a fórum topichoz