|

HTKA Hírhalom 2010. 28. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 2010. 28. hét

Ugyan az iraki lobbinak az F-16 Block 52 beszerzése érdekében folytatott tevékenysége a közelmúltban pozitív eredményt hozott, ám a Lockheed Martin leterheltsége miatt megeshet, hogy hiába szeretnék a 2020-ig beszerezni tervezett 5 századnyi, azaz 96 darab F-16C/D közül az első századnyit (18 gép) az FMS procedúra által lehetővé tett legrövidebb idő alatt beszerezni.

Mindenesetre a pilótaképzésről is megállapodás született a két kormány között a napokban: ősszel 10 kiválasztott pilóta kezdheti meg a majdani, az F-16-ra történő képzés azonnali megkezdéséhez szükséges alapozó képzési programok teljesítését.

Az intenzív képzési program keretén belül az iraki pilóták – szintjüktől függően várhatóan 12 -17 hónap alatt – teljesítik az F-16 képzési program T-6A Texan II és T-38 Talonon gyakorló gépeken zajló szakaszát, így mikor esedékes lesz, azonnal megkezdhetik a Falconra minősítést adó programot.

T-38 és F-16 kötelékben

10 iraki pilóta 1-2 éven belül egy lépésnyire lesz a Falcontól | Forrás ,

Fontos mérföldkőhöz érkeztek az Olasz Légierő állományában üzemelő C-27J Spartanok, melyek júliusban elérték a típus hazai üzemeltetésének 10 000. repült óráját. A világ egyik legfejlettebb könnyű szállítógépéből a gyártó ország légiereje 12 példányt rendelt, melyeket 2007 és 2009 között vettek át. A gépeket a Pisában települő 46. repülőezred üzemelteti, és elsősorban a nemzetközi műveletekben részt vevő katonáknak szállítanak utánpótlást és felszerelést.

Alenia Aeronautica C-27J Spartan

Alenia Aeronautica C-27J Spartan | Forrás ,

A hét közepén megérkezett a Holland Királyi Légierő második, a brit Marshalls Aerospace által két ex-US Navy EC-130Q eredetű gépből átalakított és modernizált C-130H szállítógépe. Minderre nagyjából egy évvel az első – egyébként idén márciusban átadott Hercules – 2009 júliusi repülése után került sor. A tervek szerint Hollandia 2 C-130H-30 gépe szintén átesik a modernizáláson.

RNLAF C-130H

A természetesen már ‘glass cockpit’-et felvonultató gép Eindhoven repterén fogott talajt | Forrás ,

Célegyenesbe érkeztek Dél-Korea és a repülőgépiparral szintén rendelkező Indonézia között a koreai KF-X programmal kapcsolatos korábbi tárgyalások. A két fél együttműködési nyilatkozatot írt alá, mely értelmében Jakarta a költségek 20 százalékának fedezésével (Szöul 60 százalékát kívánja fedezni a korábbi információk szerint) és mintegy 50 gép vásárlásával támogatja majd a csökkentett észlelhetőségű vadászbombázó kifejlesztését.

KF-X 201 és a KF-X 101

A korábbi KF-X koncepciók | Forrás ,

Izrael átmenetileg a Hawker Beechcraft T-6A „Efroni” kiképzőgépeinek földre kényszerítése mellett döntött, miután az egyik ilyen gépből a pilótanövendéknek július 15-én katapultálnia kellett.

Az esetet kisebb sérülésekkel megúszó, egyébként női pilótanövendék első önálló repülésén azután katapultált, miután elmondása szerint furcsán kezdett viselkedni a gép, majd irányíthatatlanná is vált. Maga a gép sem szenvedett egyébként komolyabb sérüléseket, így az IAF illetékesei úgy döntöttek, hogy javítás után újból visszakerül az állományba.

A Fouga Magister utódjaként 2009-ben megkezdett szállítású Texan II-esek mellett egyébként folyamatban van a kiképzési célokra használt A-4 Skayhawk gépek utódlásának kérdése is. Várhatóan még a hónap vége előtt kimegy a hivatalos információkérés a kiszemelt két gép, a több országban is egymásnak feszülő T-50 Golden Eagle és az M-346 Master gyártói, a KAI és az Alenia Aermacchi felé.

A gépeket egyébként egy az Elbit-et és az IAI-t magába tömörítő konzorcium venné (szerelné össze és módosítaná) meg és értékesítene repülési időt az IAF számára. A hónap elején a KAI részéről már járt is delegáció Izraelben ipari és katonai illetékesekkel történő egyeztetés végett.

Aermacchi M-346

Aermacchi M-346 | Forrás ,

Forrás">

Magára öltötte a kengurus gúnyáját a RAAF számára a menetrend szerint még az idén átadandó két KC-30A (A330 MRTT) közül a második gép is. Az első géppel ellentétben már a Qantas Defence Services általi átalakításon átesett A330-200-as az Airbus Military spanyolországi központjában végzi az átadás előtti teszteket.

RAAF KC-30A

RAAF KC-30A Spanyolországban. A gépek az Amberley Légibázison tanyázó 33. Századhoz kerülnek majd | Forrás ,

Az orosz állami fegyverexportőr, a Rosoboronexport pénteki bejelentése szerint az idén előirányzott megrendelések összege átlépte a 38 milliárd dolláros értéket. (Azaz a 2009-es rekordösszegű 7,4 milliárdos tényleges forgalom mellett előirányzott 34 milliárdos érték már most megdőlt.)

„A komoly konkurencia ellenére az igény évről-évre növekszik” – áll a cég által kiadott sajtóanyagban, melyből az is kiderül, hogy a szokott módon nagyrészt, mintegy 50 százalékban a repülőgépek és kapcsolódó termékek iránt mutatkozik érdeklődés.

Szu-35 MAKSZ 2009

Szu-35 és Szu-30MK a MAKSZ 2009-en. Olvasónk, Utka felvétele ,

Második alkalommal hagyja el fészkét a Gripen NG demonstrátora. Az idén májusi, indiai turnéja kivételével eddig csak Svédországban tartózkodó Gripen Demo-t a RIAT-on és a Farnborough Airshow keretén belül csípheti el az érdeklődő nagyközönség. Pontosabban aki ezt itt nálunk olvassa, az már max. csak a Farnborough keretében, ha siet :) Július 19. – 23. között lesz a statikus sor vendége a következő generációs Griff demonstrátora

Lenhart Sindahl, a Saab eladási részlegének alelnöke elmondta, hogy a repülési tesztek továbbra is sikeresen és terv szerint haladnak, és hogy ennek köszönhetően vehetnek részt az angliai repülőnapokon.

Gripen Demo

Csütörtökön hazaérkezett amerikai látogatásáról az orosz Csendes-óceáni Flotta zászlóshajója, a Szláva-osztályú rakétás cirkáló, a Varjag. A Varjag az amerikai – orosz kapcsolatok ápolása, javítása végett tett látogatást San Francisco-ban, ahol történetesen a szintén éppen arra vendégeskedő Medvegyev elnököt is köszönthette fedélzetén.

A Varjag érkezése San Franciscoba

A Varjag érkezése San Franciscoba | Forrás | További képek ,



Legutóbbi Film-frontunkban a helikopterhordozók játszották a főszerepet. A lista nem lett teljes, például a dél-koreai LPX / Dokdo-osztály egyelőre egyetlen tagja sem kapott helyet. Nos, úgy tűnik, hogy a „házon belüli” kezdeményezés az oroszok listájára sem tette fel az amúgy a kiszemelt Mistral-osztályhoz hasonló kaliberű hadihajót: az orosz United Shipbuilding javaslatát, miszerint licencben építenének egy Dokdo-osztályú helikopterhordozót elég lagymatagon fogadta a védelmi minisztérium.

A Kommersant értesülései szerint a United Shipbuilding vezérigazgatójának, Roman Trocsenko-nak Anatolij Szergyukov védelmi miniszternek címzett levelében szerepel, miszerint a vállalat kész olcsóbb alternatívát kínálni a francia Mistral-osztállyal szemben, azáltal, hogy venne egy 650 millió dolláros licencet és 3 év alatt, orosz hajógyárban építené meg a hordozót.

„A USC javaslat figyelemfelkeltő, ám másrészről bármit lehet állítani.” – áll az orosz hajógyárak jelenlegi képességei mellett a javaslatot finoman szólva is szkeptikusan fogadó és kezelő védelmi minisztérium által kiadott nyilatkozatban.

ROKS Dokdo

A ROKS Dokdo (LPH 6111) a Japán-tengeren ,

A Lockheed Martin átadta az Egyesült Államok Vámügyi és Határvédelmi Szervezetének az első MLU (Mid Life Upgrade) korszerűsítésen átesett P-3 Orion tengerészeti járőrgépet. A korróziós problémák miatt jó 2 éve veszteglő 16 gép első felújított példánya hamarosan újra levegőbe emelkedhet, és szinte közvetlenül utána visszakerül az üzemeltetőhöz. A gépek új külső és középső szárnyelemeket, valamint új vízszintes vezérsíkot kapnak. Repülhető idejük így 15 000 órára növekedik, mely akár további 20 év üzemelésre is elég lehet.

A Lockheed-nak idáig 6 üzemeltetőtől 4 országból összesen 52 gép felújítására van megrendelése. Az USA Vámügyi és Határvédelmi Szervezete 14 gép felújítását rendelte meg, melyekkel 2015-re végeznie kell az amerikai mamutvállalatnak.

P-3 orion

Itt még valami, konkrétan a radar hiányzik a gépről… | Forrás">

A U.S. Navy elfogadta az AGM-88E radargyilkos rakéták kisebb ütemű sorozatgyártásának megkezdését. A szerződés aláírása előtt az Amerikai Haditengerészet már tesztelte a rakéták képességeit laboratóriumi körülmények között, és a fejlesztési és működési értékelésen is túlestek.

Az AGM-88E a már jól bevált és harctéren is bizonyított Harm radargyilkos rakéta jelentősen továbbfejlesztett variánsa, mely közös amerikai és olasz megrendelésre készül. A rakéták hatótávolságát megnövelték, zavarvédettségükön is javítottak, továbbá GPS-t is kaptak, ezáltal ha az ellenséges radar félbehagyja a kisugárzást mikor már a rakéta úton van, akkor sem megy kárba. A rendszeresítését tervezik az F/A-18C/D és E/F, EA-18G Growler, EA-6B Prowler, F-16 Falcon, F-35 és Tornado ECR gépeken.

AGM-88E HARM

Az AGM-88E a korábbi HARM változatokkal szemben sokkal nehezebben kijátszható | Forrás ,

Az újraindított CSAR-X projektre az eddigi ellenfelek, a Lockheed Martin és a Sikorsky közös ajánlattal pályáznak. Érdekes módon viszont nem az eddigi pályázatra benyújtott US101 vagy HH-92 egyikével, hanem a leváltandó típus modernebb verziójával, az UH-60M-ből kifejlesztett forgószárnyast kínálják megvételre.
Scott Starrett, a Sikrosky katonai részlegének elnöke elmondta, hogy a már bevált UH-60-asok által szerzett tapasztalatokat könnyen értékesíteni tudják a helikopter legújabb M variánsában, és így egy teljes egészében kutató-mentő feladatkörre optimalizált helikoptert kapna a légierő. Hozzátette, hogy így a logisztika és a kiképzés is könnyebbé válna, ugyanis nem egy teljesen új típust kapna az üzemeltető, amihez újra ki kéne dolgozni minden eljárást, hanem egy a most rendszerben álló helikopterhez sok tekintetben hasonló és sok részegységében megegyező típust.

—–
Közreműködött: Tcat

7 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 28. hét”

  1. „A Kommersant értesülései szerint a United Shipbuilding vezérigazgatójának, Roman Trocsenko-nak Anatolij Szergyukov védelmi miniszternek címzett levelében szerepel, miszerint a vállalat kész olcsóbb alternatívát kínálni a francia Mistral-osztállyal szemben, azáltal, hogy venne egy 650 millió dolláros licencet és 3 év alatt, orosz hajógyárban építené meg a hordozót. ”

    Pontosabban a 650 millio USD-s hajót licensz gyártásban 450 millióért le tudják gyártani a kalinyingrádi Jantár hajógyárban.

    Azzal érveltek, hogy a Dokdo gyorsabb (22 csomó) és 720 desszantost tud szállítani.
    http://rian.ru/defense_safety/20100715/255129951.html

  2. Ha a Koreaiak Indonéziát választották partnernek az 5. gen repgépükhöz akkor jobb ha mármost keresnek egy másik partnert.

    egyrészt egy 5. gen gép az nem egy hagyományos utasszállító . Itt rentgeteg új technológia kell ami bizony kreativitást tudást kitartást igényel.

    Másrészt Indonézia most sem képes 50 db gépet megvenni a már kész és viszonylag olcsó gépek közül pláne nem üzemeltetni

    Szóval ez így nem fog működni.

    szerintem