|

Film-front – helikopterhordozók

„Film-front” című sorozatunk segítségével a katonai eszközöket, használóikat, valamint azok mindennapjait és bemutatóit tárjuk néhány naponként Olvasóink elé egy-egy hosszabb, rövidebb videóanyag segítségével.

Az aktuális rész a repülőgép-hordozók (néha nem is olyan kicsi) kistestvéreiről, a helikopterhordozókról szól. Ugyan ezen partraszállást támogató hadihajók gyakran csak helikopterhordozókként kerülnek megnevezésre, a legtöbb ilyen hajó nem csak forgószárnyasokat hordoz, hanem nagyobb létszámú tengerészgyalogost is, azok felszerelésükkel és a partra szállításukat lehetővé tevő járművekkel együtt.

A sort talán nyitnánk az orosz üzlet miatt az elmúlt pár hónapban egyértelműen a legnagyobb médiafigyelmet kapott helikopterhordozókkal, a francia Mistral-osztállyal

httpv://www.youtube.com/watch?v=0bs9dyz_N-U

A Csatorna másik oldaláról az HMS Ocean-t hoznánk példaként:

httpv://www.youtube.com/watch?v=UKuJy1aBvAs

A nem hivatalosan az ismét repülőgép-hordozók felé kacsingató japánok által összehozott, a már tényleg „F-35 ready” helikopterhordozó, az 22DDH felé vezető úton egyelőre a Hyūga-osztályra lehetnek büszkék. A hivatalosan helikopterhordozó romboló besorolású hajónak meg is felel ennek az elnevezésnek: csak helikopter van, tengerészgyalogosok nem.

Az eddig felsoroltak „konditermes változatai” természetesen az amerikai hajógyárakból kerültek és kerülnek ki. A USS Makin Island-dal (LHD 8) nemrégiben teljessé váló Wasp-osztály, illetve a részben a Tarawa-osztály még aktív tagjait leváltandó America-osztály tagjai amolyan mini repülőgép-hordozóiként szolgálnak a Tengerészgyalogság STOVL gépei számára.

Osprey teszt a USS Bataan (LHD 5) fedélzetén
httpv://www.youtube.com/watch?v=dwKI9gy9AQM

Harrierek indulnak látványosan a USS Essex (LHD 2) fedélzetéről:

18 hozzászólás “Film-front – helikopterhordozók”

  1. ezzel óvatosan kell bánni mert nem fér el annyi belőle mint egy harrierből(jóval nagyobb a kapacitása de ha nekem 8 gép kell és csak 6 van akkor bármilyen jók azok a gépek nem tudnak szétszakadni) és ha ugyan azt a mennyiséget akarod rárakni akkor valami másból kell kevesebb(ami már a hajó alapfeladatának csökkenését eredményezi)ettől függetlenül óriási előrelépést jelent a helikopterhordozók potenciáljában

  2. dudi: pl arra. de ez csak egy dolog ugye kb mindenre képes igazi 5gen multirole gép.

    Miután megnézted mennyi keró fér bele nézd meg mekkora pl legfontosabb: hossz. F35: 15.7m. Lehet keresni az állat. És akkor ez a kero mennyisége, hatótávra sanszosan mégnagyobb a difi: Nincs fegyer drag, sött nemtudom, hogy csinálták, de nincs határréteg leválasztás se. (Azaz jóval kissebb a gép légellenálása: jóval nagyobb a hatótáv) Na és itt látni hiába fér el 14db F35 helyére 16db harrier.

    TCat: És akkor általános és nem hordozó módban van. Egy Juan Carlosra ami ~fele akkora hordozó módban felraknak 14db heli mellé 16db F35Bt.

    kuruc: Az a helikopterek dolga. Sanszosan van pár egy heli hordozón. :)

  3. a wasp-olytályú hajókon általában 12 CH-46E, négy CH-53E, négy AH-1W és három UH-1N, valamint hat AV-8B települ azaz ha f-35b lesz rajta akkor abból nem fér el 8 db csak akkor ha helikoptereket veszel le de ebben az esetben a hajó fő funkciója a partraszállítási képesség csökken mert sokat tud az f-35 de utánpótlást vagy csapatokat kirakni nem :)

  4. Üdv!

    Dudi a feladatkörtől függ milyen konfigban mennek ki a hajók, a mi fér el rajta csak ezután jön. Te is írtad a Wasp-class nornal configja 6 AV-8B Harrier II
    6 AV-8B Harrier II 4 AH-1W SuperCobra 12 CH-46 Sea Knight 4 CH-53 Sea Stallion 3 UH-1N Huey. De ha kifejezetten partraszállás (assault) konfigban megy akkor 42 CH-46 Sea Knight van a fedélzeten, és erősen kétlem hogy ilyenkor ne tartózkodna a környéken egy vagy 2 Nimitz osztályú „bárka” a környéken. A Sea Control Konfigban most 20 AV-8B Harrier II és 6 SH-60F/HH-60H ASW kap helyet. Ha az utolsónál csak 12-15 F-35 fér fel akkor is már komolyabb erővel bír mint pl. egy Admiral Kuznecov, pedig csak LHD.
    A Juan Carlos azért érdekes, mert ha jól emlékszem akkor a tervezésénél figyelembe vették az F-35 helyigényét. Külön érdekesség hogy Ausztrália Canberra osztály néven fogja rendszeresíteni és licencben gyártani, eddig legalábbis két ilyen hajó van tervben.

    Tisztelettel Q

  5. Szia Qualit

    Az AuCanberra class ok nak csak a felépítménye és a belső rendszereinek egy része lesz AUban építve a hajótest az FErolba Spanyolországba lesz víre bocsájtva.

    Csak kettő lesz és nem több. Egyelőre szó incs 3. ról, nem úgy mint az új Hobart clas AWD rombolóknál ahol a 3 db biztos után a 4. is valószínűsíthető.

    Apró érdekesség hogy az egyik Hobartot a Forgacs művek fogja Newcastle ben építeni aki szerepelt is a Frei Tamás műsorában magyar tévében. ( egy vagonnyi levelet kapott utánna a magyar hajógyáros hogy mennének ki hozzá dolgozni )

    Valamennyi LHD síugró sáncal érkezik és éppen most agyalnak hogy milyen támogató repgép kerüljön rá. Még az OV-10D Bronco is szóba került de azóta semmi új infó.

  6. Szóba került a MISTRAL de a bizottság gyakorlatilag használhatatlannak illetve a mi céljainknak nem megfelelőnek minősítette.

    Az USA hajógyárakkal is volt tárgyalás de nem mentek bele a technológia megosztásba. ( féltek hogy konkurencia lesz )

    A spanyolok mindent megígértek söt olyan árat adtak hogy még a teljes technológiatranszfer sem érte volna meg. Így csak a hajótestet gyártják és azok úgy lesznek átvontatva majd AU ba és befejezve.

    Szó volt még régi USA hajók átvételéről de sem technikailag sem pedig a várható üzemidőnek nem feleltek meg.

    A spanyol kapcsolatnak van egy további gyümölcse. Még pedig az itt igen komolyan vett tengeralattjáró program. A jelenlegi 6 db Collins classt le akarják váltani 12 db ultramodern technikával. Ehez egyértelműen külső segítségre van szüksége az Au tengóiparnak amit részben az USA-tól részben pedig a Spanyolokon keresztül a Franciáktól Britektől kap meg.

  7. A terv az hogy ha megtámadnak minket akkor értelem szerüen az ellennek a tengeren kell jönnie. Ehez viszont légifedezet kell neki amit vagy repgéphordozóról tud biztosítani amit tudunk kezelni vagy amit már nehezebb ha elfoglal szigeteket főleg a tőlünk északra lévő indnéz szigeteket. Kelet Timor stb.

    Ebben az esetben van az ellenek egy elsűlyeszthetetlen anyahajója a’la Malta.

    Erre az esetre felkészülve két lehetőség adódik. Indonézia vagy más vagy segít és mi mehetünk oda vagy ellenünk lesz és akkor meg el kell foglalni a repteret kikötőt mielött nagyon megerősödik a gaz ellen.

    Ezen forgatókönyv következő lépése a szigetekről való kiszorítása az ellenek amihez megint kell valami LHD kategória.

    Hasonló hajónk nekünk jelenleg is van HMAS Kanimbla és Manoora néven futnak.

  8. Sulyid

    „Tudtam hogy az ausztrálok le akarják rohanni a világot!!!:D ”

    IGEN !

    Mi küzdünk a világ valamennyi kengurújának szabadságáért és ha kell akár fegyverrel is de felszabadítjuk az összeset, bár hol éljenek is.

    Ha esetleg ott nem lenne ahová éppen megyünk az sem gond mert erre a problémára felkészülve direkt lett tervezve a LHD-be egy rekesz ahová az exportálandó és felszabadítandó kengurukat rakjuk.

    De komolyan. Már a projekt elindulásakor deklarálva lett hogy F-35 nem kerül a fedélzetre nem repgép anyahajó kategória lesz. Aztán a miniszterelnökünk tavaly márciusban bejelentette hogy a knaiak megőrültek ( szó szerint ) és célzott rá hogy valami repgép merevszárnyas mégis lesz rajta. Csak az nem dőlt el hogy mi.