|

Rafale-bukta Brazíliában is?

Brazíliában (is) ölre menő küzdelem folyik, természetesen mindhárom pályázó mindent megtesz annak érdekében, hogy elnyerje a 36 darab (+100 opció) vadászbombázóra szóló, 4 milliárd dolláros tendert. Bár mindhárom cég ajánlata teljesítette az elvárásokat, a légierő részéről kiállított jelentésben korábban a Dassault pályázata volt a legversenyképesebbnek feltüntetve.

Ám úgy tűnik, a francia vállalat mégsem tudja teljesíteni előzetes ígéretét, ami a meglehetősen borsos ár lejjebb szorítását vetítette előre. Hát nem ezt ígérte Nicolas Sarkozy francia elnök szeptemberi látogatásakor…

„A végső ajánlatban a francia vállalat nem csökkentette az árat az előre megbeszéltek szerint. Emiatt írtunk egy újabb tanulmányt a kormány számára.” – nyilatkozta Juniti Saito tábornok, a Brazil Légierő (FAB) parancsnoka, aki azonban nem árulta el, hogy módosítottak-e a sorrenden, avagy az ár körüli kavarás csak a típusok közti különbségbe szólt bele.
A FAB első embere azt is elárulta, hogy a dokumentum ezúttal a technikai bizottság teljes kizárásával született, csupán a légierő ajánlása a védelmi minisztérium döntésének megkönnyítésére.

A hír hallatára eléggé megijedtek az Atlanti-óceán innenső oldalán, rögvest egy kisebb gall küldöttség indult a brazilok megpuhítására, többek között a szenátus elnöke, Gérard Larcher és további 18 szenátor. Bár túlságosan nem kell aggódniuk, hiszen a végső döntést a Luiz Inacio Lula da Silva brazil köztársasági elnök hozza meg, aki köztudottan a Rafale-t preferálja, sőt tavaly túlságosan nem zavartatva bejelentette a típus győzelmét, de ezt később visszavonták, mondván nem zárult még le az értékelési folyamat.

Olyannyira elvakult Rafale-fan az elnök, hogy visszautasította még az ipari érdekeket is, mondván nem vesznek Gripent, ugyanezt mondta a Super Hornetre is, ott a technológiai transzfer hiányosságait kritizálván, bár az amerikaiak máig váltig állítják, hogy a legapróbb csavarig készek átadni a szteroidos Lódarázs technológiáját.

Tehát egyre zűrzavarosabb a kép, de remélhetőleg hamarosan (talán már a napokban) tényleg fény derül a nyertes kilétére.

16 hozzászólás “Rafale-bukta Brazíliában is?”

  1. Nem hinném h az elnöknél a pénz diktálná az elsődleges szerepet.
    A franciák jól tudják, hogy a muksó elvakultan atomtengót és minél nagyobb Amerika-függetlenséget akar. Ezt a jelenlegi döntősök közül egyedül a gallok testesítik meg, így valószínűleg nyerő helyzetben maradnak.

  2. Hja kérem, a függetlenség sok pénzbe kerül. A gallok a nemzeti jövedelemből mindig is sokkal többet áldoztak-áldoznak a hadiipar oltárán mint mások. Vegyes eredménnyel. Kérdés, hogy a brazilok bírni fogják-é szuflával.

  3. Felettébb érdekes. Ezzel az erővel más Szu-35 nyerhette volna.

    Oroszok tangó építésbe a toppon vannak valamint pár helyi elvtársnak tilos lennek őket vegzálni.

    Ahogy olvasgatom a franciák se valami izmosak fegyverzet terén.

    Amúgy meg ha USA valamit komolyan akar az úgy is az lesz ott.
    Látszat önállóságra a gatyájuk is ráfog menni.

    F-18 és a hozzá kapcsolódó fegyver rendszer szerintem a 3 közül a legerősebb a Gripent veri.

    Utána jön a Gripen olcsó,NG egy jó 4++ gép BVR képessége se rossz, üzemeltetése filléres valamint EU-s fegyvereket rápakolhatnak abból a pár típusból.

  4. Su-35 hogy nyerhetett volna?
    sztem ennek úgy amblokk nincs alapja, ha Su akkor 30. De az se pályázott.

    rafale & francia teknika nagyon sokat bizonyított már korábban, nem hinném most olyan nagy baj lenne vele, rafale baja az amennyibe kerül. Viszont jár hozzá az atomtengó amit se svédek, se amik nem fognak Braziliának adni, franciák is csak így.
    Csak az ár a probléma…

  5. Megint azt kérdezem mennyi be fog ez nekik fájni. Másik az hogy francia üdvöske fegyverzete lehet hogy szerényebb mint a másik két pályázóé. Nem beszélve a üzemeltetési költségeket.

    Oroszok meg azért jönnek képbe mert ők is remek tangókat építenek.
    Ezzel az erővel az ő gépük is ,ha nevez nyert volna.

    Objektivitás talaján maradva a Rafael se rossz gép. Szomszédaiknak adott esetben hasonlógépet nem tudnak majd felmutatni.

    Több szemszögből nézve F-18 és az NG jobb.

    F-18 mivel kiforrott harci rendszer már bizonyított vadász bombázóként,széles a fegyver palettája fázis vezért radarja van. Egy igazi bika gép.

    NG a jelen kor F-5 mindenre képes a maga szintjén olcsó és megbízható gép árán kívüli számláik kicsi.
    A gazdaság is ezt támogatja másik a svédek is ügyes fegyver fejlesztők.
    Gripen is megkapja a METEORT ami az amcsi tesóit leszámítva ritka képességekkel bíró BVR rakéta.

    Manőverező közelharc meg az oroszok gépek mindig egy kicsit előnybe lesznek mert arra optimalizálták őket

  6. Fade, szerintem a delta+kályhacső+2DEFA meg a ‘heaterek’ kombó a Chel Ha’Avir kezében egész más tészta mint az ilyen ‘információs háború’ irányába sasszézó hadviselés. Valahol arra akartam kilyukadni hogy a francia elektronika nem arról híres hogy megbízható és hosszú élettartamú. Ettől még persze lehet ez másként a hadviselésben, de elég merész, botor vállalkozásnak tartanám az erre való építkezést. És valamiért az autóipar jutott az eszembe, aminek tudom hogy semmiköze a hadiiparhoz, de eszembe jutott.

    Ha tengeralattjáró kell akkor Rafale, ha nem akkor Gripen, az ami függésnek gondolom nagyon ellene vannak.

  7. Árra megint azt válaszolom, hogy eldöntik mi fontos nekik. Fegyverzet területén én nem látom azt a hude nagy lemaradást ippenséggel ahol repült az exocet, mica, magic az nem lett a másik oldalon megköszönve hiába volt a másik oldalon F1x vagy épp a komplett Royal Navy. (ha vhonnan beszereztek volna még 50db exocetet a 14db etendard megakadályozhatta/ellehetetlenítette volna a Falkland szigetek visszafoglalását…)

    oroszok nem is pályáztak. Su35 továbbra se értem, hogy játszana, ami lehetséges az a 30MKI.

    rafale, NG is fázisvezérelt radarral pályázott.

    Meteort Rafale is megkapja.

    Manőverező légiharcok jelentősége nagyon-nagyon lecsökkent az elmúlt 10+évben, jelenleg az elektronika korszakát éljük ahol viszont hagyományosan a NY vezet.

  8. Maggi: -1- Indiaiak rendszeresen dühöngenek a ruszki elektronika használhatatlansága miatt, ha nem muszáj nem is kérnek belölle, legyen az SU vagy T90 vagy…..
    -2- A Kargil háború legmegbízhatobb darabja a Mirage 2000 és fegyverzete volt.
    Evel szemben a hasonló koru szovjet darabokat úgy becézik az IAFnél, hogy repülő koporsó nem?

    Ehez nemtudom mit kell hozzátenni. :)

  9. Ha ez így van, akkor nem értem hogy azután a valag MiG-21/23/27/29 után miért lett Su-30MKI, vagy úgy gondolták ez majd más lesz? És ha ennyire fáznak a ruszki elektronikától, akkor miért vannak benne olyan költséges dolgokban mint a PAK-FA? Vagy ez egy muszály ‘ugródeszka’, a nagyon távoli jövőbeli vélt sajátjukhoz? Mert ha helyesen tévedek a Lockheed bekóstolta őket az F-35 el (persze kérdés mennyire komolyan), igaz, abból nem lesz független komoly indiai hadi/rep gép ipar. Szóval az indiai vásárlások és befektetések számomra nem mutatják meg azt hogy nem elégedettek.
    A Mirage 2000 ott erősen csapásmérő szerepkörben leledzik, afféle minőségi tényező a sok MiG-23BN/27 mellett (ezek mellett azért nem nehéz szvsz), nem?
    Egyébként az F-X2-őn a Typhoon nem indult, vagy nem jutott tovább? Ha igen, miért? :))

  10. Ha ez így van, akkor nem értem hogy azután a valag MiG-21/23/27/29 után miért lett Su-30MKI, vagy úgy gondolták ez majd más lesz? És ha ennyire fáznak a ruszki elektronikától, akkor miért vannak benne olyan költséges dolgokban mint a PAK-FA?

    A Szu-30 anno azért lett kiválasztva, mert jó platormnak gondolták. Ha az elektronika nem tetszik, azon könnyű segíteni. Eleve részben francia és asszem részben izreali elektronikát szántak bele.

  11. Tegyük hozzá India meg Kína is azért választotta a Szu-27 gépcsalád mert ez volt az elérhető.

    Más gép egy az egyben tervezési és gyártási tervekkel nem tudtak volna átvenni.

    Másik a Szu-27 és Mig-29 sárkánya igen csak 4+ sárkány. Műszerek az más kérdés.

    Mondjuk a Szu-24 azért megtudták csinálni elfogható repülő berendezésekkel.

    Csak ebből senki nem kapott még a Európai csatlósok sem.

    Ha mindenki az arabokat veszi példának hogy ott a mig-k így vagy úgy.
    Szerintem ott a fedélzeti elektronikát megint lebutították meg azok a gépek nem önálló harcjárásra tervezték, hanem egy földi operátor majd megmondja mit tegyenek.

  12. 23:23 as válaszodban kicsit válaszolsz is a kérdésedre… , pl az elérhetőség. de itt van az, hogy „ezt használják 30+”éve. Kiépült kapcsolatok… és remélik, hogy egy damocles/litening poddal… nyi elektronikával ellátott Su-30 ~hozza amit a nyi tipusok és valószínüsíthetően vmennyire igen. hát ezért nem áznak annyira a ruszki elektronikától.

    PakFaval sztem jó lóra tettek, mert kitől kapnak alacsony észlelhetőségű igazi HI légtérfölény gépet? F22 nem eladó és horror áron lenne. F35 véletlenül se HI légtérfölény. Itt ráadásul a fejlesztésben is benne vannak.
    Mért ne lennének akkor evvel elégedettek?

    Ef2000 és SU se indult.

    ——
    „Másik a Szu-27 és Mig-29 sárkánya igen csak 4+ sárkány.”
    Mindét sárkány 1980évek. Akkor nem voltak 4+ sárkányok. Hirtelen mitől lettek akkor azok?
    Nem tudom mitől lesz egy sárkány 4+ de ha tippelnem kéne akkor attól, hogy nincs 20m*mes RCS értéke, hanem ennek a tizede. Ilyen pedig az EF2000/rafale/F18E/F. Ruszkiknál álítólag ilyen lesz a su35bm. (bár hótegyenes a szivócsatornája) de a su-27/mig-29 mitől lenne 4+?

  13. „A Szu-30 anno azért lett kiválasztva, mert jó platormnak gondolták. Ha az elektronika nem tetszik, azon könnyű segíteni. Eleve részben francia és asszem részben izreali elektronikát szántak bele.”

    Ha nem tetszik az orosz, akkor az izraeli/egyéb plug n play?

    Szóval szerintem akkor se túl megfontolt dolog francia elektronikára alapozni a honvédelmet, meg csapásmérő/kissé visszafogott teljesítményű Floggerekhez hasonlítani kb ~90es évek magassági francia gépeket.

    A Tyhpoont nem értem miért nem indult…

  14. Az összes gyártó indult a Brazil tenderen de a Typhoon meg az F-16os esett ki legelőször a Typhoon az ára és az akkor még kevés integrálható fegyver miatt.
    De ott segíthettek volna az A400 össze szerelésében és gyártásában azon felül hogy meg kapták volna a teljes terv dokumentációt.

    Az F-16 meg túl kevés előre lépést jelentett volna nekik

    Ugyan ez volt a Szuhojjal is de ott még az is közre játszott hogy Venezuelának az van.

    Így maradt a Rafale a Hornet és a Gripen,utóbbi azért mert olcsó és mindent meg kapnak hozzá az összes tervrajzot

    A Hornet azért mert a legkiforrottabb

    A Rafale meg az atomtengó miatt

    Így választanak majd a gépek közül ,szerintem is maradjon a Rafale nem az a legjobb megoldás de így is sokat profitálhatnak belőle mert nekik az a lényeg hogy modern repülőhöz jussanak és kitudjanak majd maguk is fejleszteni egy gépet ez a fő céljuk.
    Ki tudj lehet a köv. 5gen. gépet együtt csinálják a Franciák a Brazilokkal?!Az már biztos hogy vesznek az új szállító repülőkből és fejleszti a gyárát az Eurocopter a braziloknál.