|

Brazil Rafale: kezdődik a kavarás…

Sokak nagy örömére a hét elején a brazil elnök, Luiz Inacio Lula da Silva a francia elnök, Nicolas Sarkozy látogatása során bejelentette, hogy az F-X2 tender győztese a Dassault Rafale lett, lényegében már csak alá kell írni a szerződést Nos úgy tűnik az elnök úr mintha mindent megkerülve egy kissé önállósította volna magát a döntésben… Igen, sajnos nem is kicsi kavarások várhatóak az ügyben, mert túl egyszerű lett volna, ha minden simán megy…

A brazil elnök (sokkot okozó?) hétfői bejelentését követően az első nyilvános reakciók csak a keddi nap második felében futottak be a hazai illetékesek részéről. A brazil védelmi miniszter Nelson Jobim úgy nyilatkozott, hogy a kiválasztási folyamat még nem zárult le, Brazília folytatja a tárgyalásokat a három pályázóval, ami akár az ajánlatok átalakítását is hozhatja.

Vélhetőleg a brazil légierő sem fogadta örömtől repesve, hogy úgymond mellőzték a véleményüket. Hiszen a friss információk ismeretében tulajdonképpen így is felfogható a hétfői esemény, lévén a légierő vezetése – ahogy korábban írtunk róla – várhatóan valóban október folyamán szándékozik csak beadni végső, minden részletre kiterjedő javaslatát a tender résztvevőivel kapcsolatban az elnöknek. Tehát a hétfői bejelentés mögött nem a korábban beharangozottnál hamarabb elkészült javaslat állt…

„Úgy vélem az elnökünk egy kicsit megelőzte saját magát” – véli egy brazil katonai elemző, Alvaro Pinheiro.

Hovatovább a kongresszus védelmi bizottságán belül is fortyogni kezdtek az indulatok, hiszen mindez az a megkerülésükkel történt. A védelmi miniszter fentebb idézet nyilatkozata pont az indulatok lecsendesítése végett történt, véli egy elismert brazil katonai elemző, Nelson During. Ugyanakkor mivel véleménye szerint Lula és Sarkozy között politikai megfontolású döntés született azt nagyon nehéz lesz visszacsinálni. Hozzáfűzi, hogy a két elnök akciója olyan helyzetet teremtett, amit a brazil haderő mindenképpen el akart kerülni: nevezetesen hogy a szemben álló érdekcsoportok a médiában essenek egymásnak. Nos úgy tűnik ezt most már nem ússzák meg…

Mindenesetre mind a Boeing, mind pedig a Saab úgy nyilatkozott, hogy nekik nem rebesgették, hogy a Dassault kezdi lealázni őket. Hírünk írásakor „nagyobb” lélegzetvételűen egyelőre még csak az amerikai kormányzat reagált az esetre. az USA Brazil nagykövetsége által eljuttatott üzenetében szerepel, hogy Washington tudja, hogy a tender még nincs lezárva: „Értjük, hogy a végső döntés még nem született meg a győztest illetően.”

Na most vajon mi lesz? Győz a Rafale és felfelé ível végre karrierje, vagy megint pofára esés lesz a vége?

Na most vajon mi lesz? Győz a Rafale és felfelé ível végre karrierje, vagy megint pofára esés lesz a vége? ,

Persze azért nem ennyire soványka az a nyilatkozat, hiszen amellett hogy tovább sulykolják, hogy az F/A-18 Super Hornet a legütősebb résztvevő (nyilván, melyik másik) szembe mennek a brazil elnök egyik nyilatkozatával is. Luiz Inacio Lula da Silva elnök ugyanis korábban is, és a hétfői nyilatkozatban is úgy nyilatkozott, hogy azért kedves neki a Rafale, mert a franciák teljes technológiai transzfert biztosítottak mellé. A brazíliai képviseletükön keresztül kiadott nyilatkozatukban ellenben az amerikaiak arról regélnek, hogy az F/A-18 Super Hornet exportjának az amerikai kongresszus általi jóváhagyása egyben az ajánlathoz kapcsolódó fejlett technológiák transzferjét is jelenti.

Nos, a Super Hornet technológiai transzferje véleményünk szerint azért elég váratlan és egyáltalán nem valószínű lépés lenne Washington részéről, hiszen miért bíznának jobban a brazilokban, mint például az indiaikban, ahol szintén technológiai transzfer nélkül versenyez a Super Hornet. Szóval emögött valami, a publikumnak szánt ködösítés, de legalább is valami soványka féligazság elferdítése húzódik meg. Mindenesetre „Az Egyesült Államok üdvözli, hogy beszállhat a nyílt egyeztetésekbe”.

FA-18

A Saab pedig egyelőre emészti a fejleményeket és későbbiekben ad majd ki sajtónyilatkozatot – közölte egyik szóvivőjük, aki a kérdésre miszerint összekavarták-e a svéd céget a brazil féltől érkező ellentmondásos információk annyit válaszolt, hogy: „Igen”. Hozzáfűzve, hogy hivatalos forrásból nem kaptak értesítést, hogy a tender lezárult-e, avagy folytatódnak a tárgyalások.

A Dassault szóvívője szerint persze a brazil elnök nyilatkozata egyértelműen a Rafale győzelmét jelenti.

Valami azt súgja nekünk, hogy a brazil tender a közeljövőben szerepelni fog még nálunk a hírek között…

30 hozzászólás “Brazil Rafale: kezdődik a kavarás…”

  1. Megint sikerült jól bekavarniuk a hülye politikusoknak. Hogy miért nem veri valaki jól szájba valamelyiket?
    Egyébként többesélyes a kimenetel. Megtudtuk hogy a brazil elnök valamiért a francia tipust favorizálja. (nem lennék meglepve ha pár év mulva akár valami megvesztegetési ügy is napvilágra kerülne.)
    Tehát vagy egyértelműen keresztülviszik hogy bármi lesz a francia gép lesz a győztes, vagy nem merik meglépni és választanak másik tipust.
    Az amcsi gép minden szempontból jó választás lenne szerintem de a legdrágább is. A svéd gép valószínűleg a legolcsobb de nincs hajófedélzeti változata és az NG még messze van a sorozatgyártástól.
    Szóval szerintem is jól járnának a Brazilok a Rafale-val.

  2. A hazai piacra olcsobban adnak mindent az amcsik. az hogy a navinak 50 milláért kinálják az semmit nem jelent. Az f-16osokat annó nekünk olyan 28-32 milláért ajánlották a saját légierejük meg 18 milláért jutott hozzá, hogy mennyit kérnek érte az csak tőlük függ menyit akarnak kaszálni rajta és mi éri meg nekik. Egyébként én idén olyan 80-100 milla közötti árat hallottam már a hornettel kapcsolatban. Majd hétvégén előásom valahonnan a cikket, ha ráér addig.

  3. @snakeye

    „f-16osokat annó nekünk olyan 28-32 milláért ajánlották a saját légierejük meg 18 milláért jutott hozzá,”

    Milyen gyártású F-16-ról van szó, melyik évben? Mert egy 1976-os F-16A block egy kb 18 milla lehetett. Egy Block 32 10 évvel később vagy még később kicsit drágább.

    Az se felejtsd el, hogy akkor flyway cost volt a mérvadó, a fejlesztési költséget nem számolták bele az árba. Ez 1990 körül lett divat. Magyarán mindezekből elég decens árdifi jöhet ki.

    „Egyébként én idén olyan 80-100 milla közötti árat hallottam már a hornettel kapcsolatban. Majd hétvégén előásom valahonnan a cikket, ha ráér addig.”

    Jó lenne, mert én 50-65 közötti árakkal találkoztam eddig. 100

  4. Block50: no igen, már csak emiatt is necces a visszatáncolás. A franciák jól kitalálták, hogyan biztosítsák be az amúgy valóban nem óccó Rafale-t.

    Liv: mondjuk ez meg persze a másik lehetőség. Nekem is pont a kvázi eldöntött F-16 vs. villámcsapásként érkező Orbánék-féle Gripen döntés eset jutott eszembe egyből… Bár jelen esetben eléggé bebiztosítottnak tűnik a Rafale üzlet, de októberben csak kiderül, hogy eléggé-e

  5. Hát a C Gripeneket az óraszám miatt nem volt értelme megvenni szerintem. Az első változat szerint csak légtérellenőrzési feladatra lettek volna véve, de korlátozott csapásmérő kapacitás akkor is lett volna, és az is messze több lett volna, mint egy MiG-29. AGM-65 és különféle buta bombák, csak ugyebár azok a pontosabb fedélzeti rendszerek miatt elég jó hatásfokúak egyes esetekben. A 120 óra kb. jó is lett volna első lépésben, az is nagy ugrás lett volna.

    Most mi van? Gyakorlatilag semmit nem csinálnak a C Gripenekkel, amit az A verzióval nem lehetett volna megcsinálni sőt, még annyit sem. Mikor volt pl. AGM-65 éleslövészet vagy csak buta bombákkal gyakorló bombázás? A gép meg sokkal drágább lett és még a szárnyai is használtak. Az elektronika és kabin tényleg egy generációs ugrás, de semmit sem ér, ha nincs repóra.

    Üzemeltetési szempontból meg az F-16-ot nem veri le a Gripen akárhogy cifrázzák.

  6. Persze, az megint más kérdés, hogy az MLU-n nem átesett használt Falcon-oknál jobb döntés a Gripen, nekünk teljesen jó is lenne, csak hát semmit nem ér repóra nélkül, ahogy molni is írja. A légierő, de úgy az egész haderő nagy ívben történő leszarása, mellőzése mellett minek egyáltalán.. bahh :|

  7. Ő bocsi de a Grippeneket csak 10 évig lizingeljük, aztán olcsóbban megvehetjük ha akarjuk és ezt Így tudom, de javítsatok ki ha tévedek.

    A magyar grippenek meg eléggé átépített gépek mert ugye semmi nem jó úgy ahogy adják. :d érdekes a cseheknek jó volt úgy.
    Egyébként szekeres úr tárgyal arról hogy a gépek évi óraszámát emeljék. Vannak jó elgondolások csak néha pénz nincs mert máshova folyik el.

    Én is szörnyen utáltam amikor láttam hogy az összes alesnek minden évben új irodabútor meg bőr karosszék meg szolgálati Asztra meg még jó ég tudja mi. Aztán mikor kimegyünk a nemzetközi gyakorlatra és cipeljük a PKSZ-t meg a hevedereket és végre ott vagyunk a lőtéren akkor a köcsög szöröstalpu román felderkatona lövi el a mi lőszerünket udvariasságbó mi meg nézzük. :D:D:D

  8. Ő bocsi de a Grippeneket csak 10 évig lizingeljük, aztán olcsóbban megvehetjük ha akarjuk és ezt Így tudom, de javítsatok ki ha tévedek.

    Na eza rész ami homályos. Mert arról van szó, hogy maradvány értéken megvehetjük. Viszont még senki nem mondta meg, hogy ez akkor mekkora összeg is lesz.

    Egyébként szekeres úr tárgyal arról hogy a gépek évi óraszámát emeljék.

    Mármint kivel? Mert ez nem tárgyalás kérdése. X repóra Y dollár. Ennyi. Nem fizetsz, akkor nincs repóra. Alkudozássból nem lesz repóra.

  9. Ó, dehogynem tárgyalás kérdése. Ha a svédéket sikerül megfűzni, x repórát y dollár helyett z dollárért is ide adhatják. Csak persze az a kérdés, hogy sikerül-e megfűzni őket… A másik meg, hogy minek a plusz repóra, ha a jelenlegi keretet sem használjuk ki?

  10. Na megkerestem! Itt a HTKA-n keress rá az ausztrál hornet beszerzésre!
    24db gépet vesznek 4,7 milliárdért. (ebből olyan 600milla a fegyverzet)
    Szóval osszd el a maradék 4 milliárdot 24 el és tadam 160 milla körüli darabár jön ki. Gondolom ebben az árban a teljes földi kiszolgáló eszközök meg kiképzés is benne foglaltatik.

  11. A magyar F-16 ajánlat árát az LM menet közben emelte, mert kiderült, hogy a zsidóknak szóló 102db-os ingyen F-16I Soufa hadisegély széria költségét részben saját zsebre kell kigazdálkodniuk. Profitcsökkenés ellen ezért azt gondolták ki az LM-nél, hogy az F-16-os az világszabvány, tehát bármilyen emelt árat mondanak, Magyarország és a többi export-vásárló kénytelen lesz annyiért megvenni, punktum.

    Nem udvariaskodtak, de Orbán se, beintett a diktátumuknak! A Gripen mellé viszont gazdasági programot kaptunk és svéd hátszéllel gyorsított EU-belépést.

    A Gripen döntés után persze Amerika és a cionisták megharagudtak (másnap post 2001/9/11) és kicsinálták Orbánt a heti hetessel. A Gripennek köszönhető tehát sajnos, hogy külföldről moszkovita rezsimet tettek a magyarok nyakába és 2002 óta tönkrement az ország.

    Egyébként a magyar tenderen az F-18C/D Hornet volt a katonai vonal nyertese, de gazdaságilag nem lett volna értelme rendszeresíteni a hasonlóan nagy kétmotoros MiG-29 után és egyébként is kifutóban volt a gyártása.

  12. Takcs0, az ‘ingyen’ F-16I-t honnan szedted? Az, hogy hogyan viszonyulsza kérdés reális értékeléséhez, a stílus elárulja…

    @snakeye

    Hmmm… Ez érdekes. Jó drága. A 24 gép egy része nem Growler lesz? Mondjuk attól sem szabadna ilyen drágánal lennie. Mikori a HTKA-s hír? Mert lehet, hogy már elavult. Azért én is elkezdek kutakodni, mert ez így zavaros. a 600 milláért fegyverzet 24 gépnek kicsit kevésnek tűnik összegre. Csak egy példa:

    24 gép 3 x 6 AMRAAM-mal felfegyverzése az kb. 24 x 3 x 6 x kb. 200k dollár. Ez önmagában 86 millió. Én ez kevés, nagyon kevés. Szerintem csak AMRAAM-ból rendelnek vagy 3-szor ennyit, mert az már mennyiség. És akkor még a földi csapásmérő fegyverzetről szó sem esett.

    Az is lehet, hogy speciális igényeik vannak, mert nekik nem E-3 AWACS gépük van / lesz és ahhoz lehet, hogy más data link kell.

    A tartalék hajtóművek és support ára mennyit képvisel ebből az összegből? Lehet, hogy okatatási költség is benne van + földi infrastrukutóra. Szólval a program árát eloszottad a gépekkel. Ez is egy módszer.

    A Rafale ajánlatban meg egyszerűen az írták, hogy x db gép ennyiért. Az, hogy mi kell MÉG mellé, arró szó sem volt emlékeim szerint.

    Ez a szokásos kavarás, hogy az adófizető még véletlenül se tudja meg, hogy akkor ez most mennyibe is ‘vót? :)

  13. Ok. Ezt tudom. A politikai véleményed viszont ne itt oszd meg, arra van a fórumon külön szoba. És Orbán nem beintett neki azért választották a grippent mert kiderült hogy Selmecin(fidesz) keresztül lefizette vagy legalábbis megkörnyékezte a Loched a döntéshozókat. Ezek után nem merte bevállalni a döntést. Orbán soha semmilyen komoly döntést nem mert bevállalni. Ennek az országnak a rendszerváltás óta csak szar kormánya volt kivétel nélkül. Két normális hadügyminiszter volt ezidáig. Keleti György, és most a Szekeres ők úgy ahogy próbálnak jó döntéseket hozni. Akit a legjobban utálok mert egy balfasz volt az a Für Lajos, az egy kókler f..z volt.

  14. „617 millió dollár értékben rendeltek hozzájuk AIM–9X és AGM–154 JSOW fegyvereket, valamint 18 db AN/ASQ–228 ATFLIR konténert, 24 készlet elektronikus zavarókonténert és 90 db JHMCS-t is.”
    Az első 24 gép E/F a további 24 opció ból lett volna G de nincs rá money. :(

  15. snakeye, van annál frisebb is: https://htka.hu/2009/03/03/ausztralia-ea-18g-t-vesz/

    Bár azóta azt is lehet tudni, hogy az ausztrál légierő kétségbeesetten lobbizik a füle tövét vakargató kormánynál, hogy ugyan már, a korábbi terveknek megfelelően, válság ide-oda finanszírozzák meg azt a 12 Growlert, nehogymár sima Super Hornet-ként érkezzenek. Mindezt az F-111Döntés augusztus elején még nem volt…