|

BRÉKING: Magyarország KC-390-es szállítógépeket rendel

A brazil EMBRAER repülőgépipari vállalat bejelentette, hogy hazánk csatlakozik a KC-390 Millenium egyre bővülő rendelői köréhez.

A dél-amerikai cég közlése szerint szerződés született 2 darab C-390 Millennium többfeladatú szállítógép rendszeresítéséről, melyek a közlemény szerint megkapják a légi-utántöltéshez szükséges eszközöket is, így hazánk a KC-390 többfeladatú tanker verzióból vásárolt. A sajtóközlemény tájékoztatása szerint a csomag tartalmazza a pilóták és műszakiak képzését, valamint “egyéb szolgáltatásokat és támogatást”. A megrendelt két példány leszállítását 2023-ra és 2024-re ütemezték.

Ezzel a megrendeléssel Portugália után a második NATO-tagállam vagyunk, melyek rendszeresítik az újonnan kifejlesztett típust. Portugália eddig 5 darabot igényelt a kiöregedő C-130 Hercules leváltására. Ezen kívül a fejlesztő ország, Brazília vásárolt a C-390-esből, szám szerint 28 példányt, melyekből 3 gépet már át is vehettek.

Szándéknyilatkozatok is születtek a típusra, Argentína és Chile 6-6 darab, Kolumbia tucatnyi, míg Csehország két gépet venne, de más érdeklődők is feltűntek már. Több nemzet partnerként is csatlakozott a programhoz, az argentin FADEA (Fábrica Argentina de Aviones), a cseh Aero Vodochody és a portugál OGMA is részt vesz majd a gyártásban.

Az EMBRAER még 2009-ben indította el a többfeladatú teherszállító repülőgép, a KC-390-es fejlesztési programját, melynek célja egy 23 tonna teherbírású masina kifejlesztése volt a C-130 Hercules leváltására és a C-130J Super Hercules konkurenciájának. A gép rakterébe 7 darab 463L típusú szabványraklap fér el, vagy 6 raklap és 36 felszerelt katona. A megnövelt teherbírású változat kapacitása 26 tonna lesz és elbírja az LAV-25 típusú páncélozott járműveket is, anélkül, hogy a tornyot el kéne távolítani róla. Személyszállító változatban 80 utast vagy 66 deszantost képes fedélzetére venni, míg MEDEVAC feladatoknál 74 hordágy szállítását végezheti. Teljes terheléssel 1380 tengeri mérföldes (2556 kilométeres) hatótávval rendelkezik, míg átrepüléseknél két beépített póttartállyal 4620 tengeri mérföldet (8556 km-t) képes megtenni.

A KC-390 érdekessége, hogy karbantartása a polgári utasszállítókéhoz hasonló módon fog zajlani: 600 repült óránként kerülhet sor az egynapos átvizsgálásra (A-check), illetve tízévente a mélyebb, átfogóbb szervizelésre (C-check).

A KC-390-essel kapcsolatos korábbi híreinkért katt ide!

Fórum hozzászólások

  • SilvioD
    [​IMG]
    Sajnos nem jó a grafika hiszen a honvédelem.hu megírta (amit más is ugyanúgy csont nélkul átvett),hogy a KC-390-k hossza 185 méter:).
  • Laci1970
    A videóban gripeneket tankolnak ugye? Az nem lehet hogy a raktérbe épp beálló gép is sejtet valamit?
    De! Azt hogy az Embraer marketingesei a legnagyobb és egyben az egyik legnépszerűbb kerekes páncélozott járművel szeretnék "eladni" a gépüket...:cool:
  • Laci1970
    A videóban gripeneket tankolnak ugye? Az nem lehet hogy a raktérbe épp beálló gép is sejtet valamit?
    Szeretünk itt a szerverről mindig arról képzelődni hogy bizonyos cikkek, így direkt kileakelnek dolgokat, de az hogy a magyar kormány a rheinmetall boxerjét az embraier KC-390-es promóvideóján keresztül szellőztetné meg, na az kemény lenne :D:D

    attól függetlenül még lehet boxerünk de az más thread!
  • Wilson
    Már korábban is feltünt,hogy a Szent Korona Rádión korrekt cikkek szoktak megjelenni a magyar haderőről illetve haderő fejlesztésről.
    Ő is innen a fórumról tájékozódik...
  • pöcshuszár
    De! Azt hogy az Embraer marketingesei a legnagyobb és egyben az egyik legnépszerűbb kerekes páncélozott járművel szeretnék "eladni" a gépüket...:cool:
    Befér? Valamelyik topikban ment erről a vita, de nem találom. Mi lett az elfogadott végeredmény? Felépítmény nélkül még nem, de szétszedve feladatmodulra és alvázra már két KC-390 el tud vinni egyet?
  • Terminator
    Befér? Valamelyik topikban ment erről a vita, de nem találom. Mi lett az elfogadott végeredmény? Felépítmény nélkül még nem, de szétszedve feladatmodulra és alvázra már két KC-390 el tud vinni egyet?
    Állítólag be. De már volt linkelve, figyelj jobban! :cool:

    kamm
    Hat, a kepen emliti, raadasul kettot egyszerre:

    [​IMG]




    Nincsen. A brazillal is azert jon, mert standard rajta, az Elbittel szerzodott anno az Embraer a teljes protection suite szallitasara.
  • SilvioD
    Állítólag be. De már volt linkelve, figyelj jobban! :cool:
    A képre emlékszem. A vitát keresem hogy mi volt a megoldás arra hogy csak a Fahrmodul üres tömege 25,2 tonna.
  • vasszekely
    A400: "A tervek szerint mind pilótával, mind egy saját géppel."
    Saját géppel?
    Félreért valamit a bácsi. Szokott általában.
  • Terminator
    A képre emlékszem. A vitát keresem hogy mi volt a megoldás arra hogy csak a Fahrmodul üres tömege 25,2 tonna.
    Hat talan az, hogy az kevesebb, mint a maximum szallithato 26 tonna. :)
  • Azt nem tudjátok, hogy az Embraer miért nem az egyik új generációs (geared turbofan, mint a Max, vagy neo) hajtóművel hozta ki ezt a gépet? Ha jól tudom, az utolsó civil V2500 pont egy Wizz A321ceo-ra került tavaly. Csere és tartalék hműveket még azért biztos gyártanak egy jó darabig. Talán a katonai üzemeltetésben nincs annyi repidő, amennyi indokolná ezeknek az új, bár gondolom drágább motoroknak a használatát. Viszont a kisebb fogyasztás jelentősen javítana a hatótávon és a levegőben tölthető időn is.
  • kamm
    Hat talan az, hogy az kevesebb, mint a maximum szallithato 26 tonna. :)
    De az csak az alváz (drive modul)... ehhez jön még a mission modul rész ami 7 -13 tonna, ha használni is szeretnéd valamire a járművet.

    A Boxer topikban ennyit találtam:
    pöcshuszár
    Sokan elfelejtik, hogy a Boxer ugye 2 részből áll. Egy Drive modulból, és egy Mission modulból.
    A képről is látszik, hogy a Drive modul 2377mm magas, amit egy leeresztett gumival (futóművel?) tovább lehet csökkenteni.
    A KC-390-es rakterének meg ezek a paraméterei:
    [​IMG]
    Tehát egy ki vagy visszatelepülésnél a 2 modul szétválasztva lazán szállítható. Ráadásul a Mission Modul konténerizálható is:
    [​IMG]
    Maga a tömegmegoszlásra (a 2 modul között) én csak tippelni tudok, de a RM brossúrájában az szerepel, hogy a Payload az maximum 13,5t lehet, miközben a maximum bruttó tömeg 38,5t lehet. Szerintem a payload alatt a Mission modul tömegét értik.
    Azaz szerintem a Drive modul valahol 25t körül kell legyen.
    Szóval elvileg behajtott visszapillantókkal el tudja vinni a Drive modult , meg külön egy másik a Mission modult.
    Az A400M-nek nem jelent problémát egyben is akár elvinni egy könnyebb felépítményű Boxert - akár egyszerre a 2 modult is.
    Firga bácsi
    Gyakorlatilag akkor nemigen. A KC390 23 tonnát, vagy koncentrált tömeg esetén tud esetleg 26 tonnát elszállítani. Ha az alváz megfelel ennek és nincs 26 tonna, akkor külön lehet szállítani. Ez a harcterületre történő szállítást nem, csak annak közelébe történő logisztikai átcsoportosítást jelenti. Harci feladatra ilyenkor még nem alkalmas a Boxer, össze kell legózni. Ahhoz meg gondolom kell egy daru is valahonnan, azt is oda kell szállítani, nyilván egy repülővel (KC 390, ha elbírja ;)).
  • Madár Fokker
    Azt nem tudjátok, hogy az Embraer miért nem az egyik új generációs (geared turbofan, mint a Max, vagy neo) hajtóművel hozta ki ezt a gépet? Ha jól tudom, az utolsó civil V2500 pont egy Wizz A321ceo-ra került tavaly. Csere és tartalék hműveket még azért biztos gyártanak egy jó darabig. Talán a katonai üzemeltetésben nincs annyi repidő, amennyi indokolná ezeknek az új, bár gondolom drágább motoroknak a használatát. Viszont a kisebb fogyasztás jelentősen javítana a hatótávon és a levegőben tölthető időn is.
    Ez volt, kipróbált, levették a polcról és zene.

    Wilson
    Orosz kommentek a magyar KC-390 beszerzés kapcsán.:)

    "Miért van szüksége Magyarországnak tankerre? Fizet a NATO-tagság öröméért? Költségmegosztás?
    Vagy csatákat terveznek folytatni az ukrán fegyveres erőkkel Kherson régió miatt? "

    "Sztálingrádba fog repülni?"

    "Milyen kár, hogy nem vették meg az "olcsó" IL-76MD-90-t 80 millió dollárért. ;)"
    Hát ők is nagyon okosak.
  • Madár Fokker
    Azt nem tudjátok, hogy az Embraer miért nem az egyik új generációs (geared turbofan, mint a Max, vagy neo) hajtóművel hozta ki ezt a gépet? Ha jól tudom, az utolsó civil V2500 pont egy Wizz A321ceo-ra került tavaly. Csere és tartalék hműveket még azért biztos gyártanak egy jó darabig. Talán a katonai üzemeltetésben nincs annyi repidő, amennyi indokolná ezeknek az új, bár gondolom drágább motoroknak a használatát. Viszont a kisebb fogyasztás jelentősen javítana a hatótávon és a levegőben tölthető időn is.
    Hat, 2008-ban terveztek es akkor meg talan nem letezett...? Ha jol tevedek, a neo csak par eve repult eloszor, nem?

    Igy is sokkal olcsobb lesz ezeket uzemeltetni, mint barmilyen mas, hasonlo rampast (C-130, A400, IL-76) - pont emiatt, hogy ezt barhol lehet szervizelni, elerheto alkatreszbazissal stb.
  • Terminator
    De az csak az alváz (drive modul)... ehhez jön még a mission modul rész ami 7 -13 tonna, ha használni is szeretnéd valamire a járművet.
    Hat jah, igen, ra kell tenni a helyszinen, ami allitolag egy ora alatt megvan (meglevot lecserelni 2 ora alatt ment, itt nem kell leszedni elotte semmit):



    Elso szallitmanyokban menne egy daru/ilyesmi, aztan egy KC elvisz egyet ket forduloban, mission modullal es pancellal meg malhaval egyutt - azaz ket Millenium egy forduloval, ezert is mondom, hogy lesz majd meg ebbol a rampasbol tobb is, ha lesz miert...

    A Boxer topikban ennyit találtam:
    Ebben mondjuk az Atlas sem lett volna idealis teljesen, ott ugyan egyutt megy mar a jarmu, de minden extra panzelzat kulon megy utana (ie. 2 Boxert 3 Atlas visz el.)
  • Madár Fokker
    Azt nem tudjátok, hogy az Embraer miért nem az egyik új generációs (geared turbofan, mint a Max, vagy neo) hajtóművel hozta ki ezt a gépet? Ha jól tudom, az utolsó civil V2500 pont egy Wizz A321ceo-ra került tavaly. Csere és tartalék hműveket még azért biztos gyártanak egy jó darabig. Talán a katonai üzemeltetésben nincs annyi repidő, amennyi indokolná ezeknek az új, bár gondolom drágább motoroknak a használatát. Viszont a kisebb fogyasztás jelentősen javítana a hatótávon és a levegőben tölthető időn is.
    Szerintem ugyanazért, amiért kb. az összes többi katonai cuccnál sem a legújabb hajtóművekkel repülnek.
    A keró nekik vszeg olcsóbb, sokkal kevesebbet is repülnek egy évben, és profitot sem kell termelniük, így nincs rá kényszer. A bevált, megbízható technikát viszont szeretik.

    Civil szemmel pl. a B52-eseket már a hetvenes években áthajtóművezhették volna CF-6-osra, most meg már mondjuk GENx-re. A Galaxy-t is kb. 20 év késéssel hajtóművezték át, és akkor is a civil szemmel már régi CF-6 verzióra, nem pl, GENx-re.
    De pl. a KC-46-os is simán lehetett volna akár 787-ből is, nem a nagyjából már kifutó 767esből, ha csak a hatékonyság lenne a szempont.
    De az USAF E-3asok is már vagy 30 éve kaphattak volna jobb hajtóművet... És a sort még lehetne folytatni biztos.

Ugrás a fórum topichoz