|

Portugália kinézte új szállítógépét

A Portugál Légierő kiöregedő C-130 Hercules teherszállító repülőgépeit minden valószínűség szerint a brazil EMBRAER KC-390-es fogja váltani.

Számos portugál vállalat, többek között a brazil EMBRAER által résztulajdonolt OGMA-Indústria Aeronáutica de Portugal, az Embraer Metálicas, az Embraer Compósitos és a CEiiA is részt vesz az új brazil teherszállító repülőgép gyártásában, nem meglepő tehát, ha a portugál védelmi minisztérium magabiztos aziránt, hogy a régi Lockheed Martin C-130H Hercules váltótípusa a brazil gép lesz, melyből legalább 6 darab szállítógép beszerzését tervezik. A szándék nem új, októberben információt kértek be a dél-amerikai gyártótól, jelenleg a kapott adatokat elemzik.

Az első prototípus szűzrepülése 2015 februárjában | Fotó: EMBRAER ,

Az EMBRAER még 2009-ben indította el a többfeladatú teherszállító repülőgép, a KC-390-es fejlesztési programját, melynek célja egy 23 tonna kapacitású masina kifejlesztése volt a C-130 Hercules leváltására és a C-130J Super Hercules konkurenciájának.

A 23 tonnás teherbírású gép rakterébe 7 darab 463L típusú szabványraklap fér el, vagy 6 raklap és 36 felszerelt katona. A megnövelt teherbírású változat kapacitása 26 tonna lesz és elbírja az LAV-25 típusú páncélozott járműveket is, anélkül, hogy a tornyot el kéne távolítani róla. Személyszállító változatban 80 utast vagy 66 deszantost képes fedélzetére venni, míg MEDEVAC feladatoknál 74 hordágy szállítását végezheti.

Teljes terheléssel 1380 tengeri mérföldes (2556 kilométeres) hatótávval rendelkezik, míg átrepüléseknél két beépített póttartállyal 4620 tengeri mérföldet (8556 km-t) képes megtenni.

A KC-390 érdekessége, hogy karbantartása a polgári utasszállítókéhoz hasonló módon fog zajlani: 600 repült óránként kerülhet sor az egynapos átvizsgálásra (A-check), illetve tízévente a mélyebb, átfogóbb szervizelésre (C-check).

Fórum hozzászólások

  • blogen
    Igen, három géppel nagyon feszes. Entebbe vagy Stanley típusú bevetéshez épp elég. Persze gondolta volna a fene, hogy valaha ilyesmire leszünk képesek!
    Soha az életben nem kuldenenk még ket gepet sem a harombol ilyesmi misszios bohockodasra, nemhogy mindharmat kockaztassuk egyszerre. Max egy illetve valtasban ugye akarhany, de egyszerre max egy ~$80M veszteség rizikoja pont elég, ez a maximum.
  • kamm
    Ne haragudj, de ez igy konkretan nem igaz.

    Egyreszt, 23 tonnaval 2,820 km a hivatalos hatotav (olvastam mar 2600 korul is), meg Timbuktuig sem jutna el:
    [​IMG]


    Masreszt az Operation Barkhane fo reptere Niger fovarosa - Niamey -, ami tobb, mint 4000 kilometer meg Paparol is:

    [​IMG]


    Namarmost ide is elmegy, de akkor le kell menni 13-15 tonna kore, akkor olyan 4,800km korul is elbir... :)
    Jól látszik a térképről, hogy egyszerű szállítási feladatnál mennyire fölösleges légitankolásban gondolkozni. Tankolni a jelzett útvonalon le lehet szállni Tuniszban, Szicíliában vagy akár Máltán is, egyik helyen sincs semmi veszélyes körülmény ami indokolttá tenné hogy inkább a légitankolást forszírozzuk. Jellemző hogy Ostravában a C-17-kapitány is azt mondta, hogy légitankolás csak annyi van hogy megmaradjon a kiképzettségük és jogosításuk, sima távolsági szállító feladatnál inkább leszállnak tankolni. Pedig az USAF-nál "kicsit" több a tankergép meg a dodó is, de a fölösleges pénz-szórást ők se szeretik túlzásba vinni.!!
  • emel
    Jól látszik a térképről, hogy egyszerű szállítási feladatnál mennyire fölösleges légitankolásban gondolkozni. Tankolni a jelzett útvonalon le lehet szállni Tuniszban, Szicíliában vagy akár Máltán is, egyik helyen sincs semmi veszélyes körülmény ami indokolttá tenné hogy inkább a légitankolást forszírozzuk. Jellemző hogy Ostravában a C-17-kapitány is azt mondta, hogy légitankolás csak annyi van hogy megmaradjon a kiképzettségük és jogosításuk, sima távolsági szállító feladatnál inkább leszállnak tankolni. Pedig az USAF-nál "kicsit" több a tankergép meg a dodó is, de a fölösleges pénz-szórást ők se szeretik túlzásba vinni.!!
    https://htka.hu/2018/10/27/ostrava-2018-nato-days/

    Bár a C-17 légi utántöltése lehetséges és rendszeresen gyakorolják is, magára a műveletben élesben viszont meglepően ritkán kerül sor. Az átrepülések és teherszállítás esetén inkább leszállnak, ha lehetséges a légi utántöltés helyett. Ennek valószínűleg anyagi okai vannak, mert egyszerűbb egy személyzettel megszakítva repülni és még szállást is biztosítani, mint két személyzettel repülni és a tanker drága repült óra költségét fizetni. Ez a képesség a harcászati rugalmasságot biztosítja szükséghelyzetben, de a napi átlagos „fuvarozás” során nem kifizetődő.
  • emel
    Jól látszik a térképről, hogy egyszerű szállítási feladatnál mennyire fölösleges légitankolásban gondolkozni. Tankolni a jelzett útvonalon le lehet szállni Tuniszban, Szicíliában vagy akár Máltán is, egyik helyen sincs semmi veszélyes körülmény ami indokolttá tenné hogy inkább a légitankolást forszírozzuk. Jellemző hogy Ostravában a C-17-kapitány is azt mondta, hogy légitankolás csak annyi van hogy megmaradjon a kiképzettségük és jogosításuk, sima távolsági szállító feladatnál inkább leszállnak tankolni. Pedig az USAF-nál "kicsit" több a tankergép meg a dodó is, de a fölösleges pénz-szórást ők se szeretik túlzásba vinni.!!
    Egyszerű szállítási feladatnál tényleg tök felesleges a légi üza utántöltés, és nekünk nem is ezért lenne rá szükség.
    Számunkra a kevés rendelkezésre álló Gripen gép őrjárati idejének a meghosszabbítása miatt lenne fontos a tanker gép.
    1 - 1.5 óránkénti utántöltéssel egy őrjáratozó Gripen géppárt akár 6-8 órát is a levegőben lehetne tartani, ami végső soron lehetővé tenné hogy kevés géppel is, hosszabb időn keresztül meglegyen a 0-24 es légi jelenlét.
  • rudi
    Egyszerű szállítási feladatnál tényleg tök felesleges a légi üza utántöltés, és nekünk nem is ezért lenne rá szükség.
    Számunkra a kevés rendelkezésre álló Gripen gép őrjárati idejének a meghosszabbítása miatt lenne fontos a tanker gép.
    1 - 1.5 óránkénti utántöltéssel egy őrjáratozó Gripen géppárt akár 6-8 órát is a levegőben lehetne tartani, ami végső soron lehetővé tenné hogy kevés géppel is, hosszabb időn keresztül meglegyen a 0-24 es légi jelenlét.
    Így is van, szóval (extra kivételtől eltekintve) nem a szállítógépet kell tankolni, hanem arról a vadászokat! ;)
  • A fegyvereket rendkívüli helyzetre vásároljuk. A légi-utántöltési kapacitás egy hatalmas előny, amit békében csak gyakorolni fogunk. Minimum három gép kell hozzá, de az erőprojekciót olyan mértékben megsokszorozza és a szűkös kapacitások kihasználását optimalizálja, hogy bőven megéri a pénzét!
  • SilvioD
    KC-390-re löktem. :)
    MI lett az IFV szavazás vége?[/QUOTE
    Nagy Szavazó topikban ott van:
    Puma nyert 49%-kal,Lynx 40. Viszont a többség 51-49 arányban nem a Pumára szavazott. Na ilyen egy igazi közvéleménykutatás. ;) Ez ami most van, talán még szorosabbnak tűnik amúgy.
  • Nagy Szavazó topikban ott van:
    Puma nyert 49%-kal,Lynx 40. Viszont a többség 51-49 arányban nem a Pumára szavazott. Na ilyen egy igazi közvéleménykutatás. ;) Ez ami most van, talán még szorosabbnak tűnik amúgy. Arcas adta a tippet, hogy a Herki is szerepeljen benne és bizony, kapja a vótokat. [/QUOTE]
  • Most, hogy már két nehéz szállítógépeket üzemeltető nemzetközi együttműködésben is részt veszünk, a saját kapacitás megteremtése szerintem "elhúzódik" majd egy "kicsit"...
  • migfun
    Most, hogy már két nehéz szállítógépeket üzemeltető nemzetközi együttműködésben is részt veszünk, a saját kapacitás megteremtése szerintem "elhúzódik" majd egy "kicsit"...
    Szerintem meg pont az lesz, amit asszem PH-val pedzegettunk mar, hogy bevasarolunk sajatokat, majd azokbol adunk bele altalaban egyet majd a kozos szallitoezredbe (mindebbol ugye az Atlas kovetkezik.)
    A kevesbe valoszinubb opcio, ha sajatot is veszunk harmat plusz abba is beszallunk meg sok penzzel, de szerintem az a 2028-ra felallo nemetorszagi ezred inkabb csak pooled kepesseg lesz, minden V4-szintunek mondjuk 300-400 ora korul evente, nemeteknek stb 1000+ ora es igy tovabb.
  • kamm
    Szerintem meg pont az lesz, amit asszem PH-val pedzegettunk mar, hogy bevasarolunk sajatokat, majd azokbol adunk bele altalaban egyet majd a kozos szallitoezredbe (mindebbol ugye az Atlas kovetkezik.)
    A kevesbe valoszinubb opcio, ha sajatot is veszunk harmat plusz abba is beszallunk meg sok penzzel, de szerintem az a 2028-ra felallo nemetorszagi ezred inkabb csak pooled kepesseg lesz, minden V4-szintunek mondjuk 300-400 ora korul evente, nemeteknek stb 1000+ ora es igy tovabb.
    Logikus lenne, de nyoma sem látszik.Ami szerintem nem baj, mert vannak alternatívák a szállítási feladatok megoldására, szóval nem sürgős annyira. Majd kiforrja magát. Ha a saját beszerzés a prioritás, legalább némi logisztikai felkészülést látni kellene a közeljövőben. De még az új helikoptereink állandó hangára/i sincsenek kész, pedig azok jó része már itt van.
  • migfun
    Logikus lenne, de nyoma sem látszik.Ami szerintem nem baj, mert vannak alternatívák a szállítási feladatok megoldására, szóval nem sürgős annyira. Majd kiforrja magát. Ha a saját beszerzés a prioritás, legalább némi logisztikai felkészülést látni kellene a közeljövőben. De még az új helikoptereink állandó hangára/i sincsenek kész, pedig azok jó része már itt van.
    Igen, imadnak mindent es mindekit bizonytalansagban tartani....

Ugrás a fórum topichoz