|

Megkezdődtek a Gripen E rakétatesztjei

Az újgenerációs Gripen, a JAS-39E prototípusa végrehjatotta az első lövészetet légiharc-rakétával.

2018 októberében az észak-svédországi Vidsel lőtéren a JAS-39E/F Gripen NG első, 39-8 jelzésű tesztgépével megkezdőtek az éleslövészetek, melynek keretében az új verzió először indított MDBA IRIS-T típusú légiharc-rakétát. A teszt keretében egy külső póttartály leválasztását is lepróbálták. A gyártó tájékoztatása szerint a tesztrepülések sikerrel zajlottak.

Forrás: Saab AB ,

A továbbfejlesztett Gripen erősebb hajtóműveket kapott, a General Electric F414 típusú erőforrás 98 kN tolóerő leadására képes, azaz közel 20 kN-nal erősebb, mint a régi Volvo RM12 sugárhajtómű. Megújult emellett a pilótafülke és az adatátviteli rendszer, a gép orrába Raven ES-05 típusú AESA radart, a szélvédő elé pedig SKYWARD-G IRST szenzort építettek. Szerkezetileg is módosult az új verzió, kiszélesítették a szívócsatornákat, valamint megváltoztatták a főfutók helyzetét is, ezáltal több üzemanyagnak lett hely, valamint nőtt a felfüggesztési pontok száma is. (Az újdonságokat a Gripen Demo elnevezésű repülő próbapadon már évek óta tesztelték.)

Forrás: Saab AB ,

Mint ismeretes, az első prototípust (“39-8” jelzésű tesztpéldány) 2016 májusában mutatták be a Nagyérdeműnek, a tesztelése 2016 decemberében kezdődött meg, míg első repülését 2017 júniusában hajtotta végre. Készülőben van két másik tesztpéldány is (39-9 és 39-10, jelenleg az összeszerelés különböző fázisában állnak), emellett készül egy tesztpéldány Brazília számára is, melyet a svéd berepülést követően leszállítják a dél-amerikai államnak további tesztelés céljából.

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    Én az orr tetajére szerelt szenzor kinézetére gondoltam...
    Az első felszálláskor még nem volt rajta és a maketteken sem így nézett ki.
  • Terminator
    Az első felszálláskor még nem volt rajta és a maketteken sem így nézett ki.
    Pedig még a HTKA is beszámolt róla hogy lesz a Gripen E-n IRST és már javában tesztelik.
    Szerintem ez a Skyward G IRST legalább olyan fontos szenzor mint a radar.
    A Svédek már megrendelték saját gépeikre és várhatóan a Brazilok is így tesznek.
    [​IMG]
  • rudi
    Pedig még a HTKA is beszámolt róla hogy lesz a Gripen E-n IRST és már javában tesztelik.
    Szerintem ez a Skyward G IRST legalább olyan fontos szenzor mint a radar.
    A Svédek már megrendelték saját gépeikre és várhatóan a Brazilok is így tesznek.
    [​IMG]
    Csak én azt gondoltam, hogy ha nem utólag lesz felszerelve, hanem szériatartozék lesz, akkor valahogy szebben lesz megoldva.

    [​IMG]

    [​IMG]
  • Legyen meg itt is:

    https://saabgroup.com/media/news-pr...razilian-gripen-e-completes-its-first-flight/

    "The first Saab Gripen E for Brazilian Air Force flew today. Saab's test pilot Richard Ljunberg piloted the jet during a flight from Linkoping that lasted 65 minutes. Serialled 39-6001, the jet will have the FAB tail no, 4100. Its the fourth Gripen E to fly."

    [​IMG]




    (Nem értem, hogy egy ilyen fontos eseményről hogy sikerült ilyen rossz videót csinálni a gyártónak.)
  • Terminator
    (Nem értem, hogy egy ilyen fontos eseményről hogy sikerült ilyen rossz videót csinálni a gyártónak.)
    Ez a kínai módi, szép fokozatosan lessz jó minőség :)
  • Meg magyar nyelven is:
    2019. augusztus 26-án teljesítette szűzfelszállását az első, Brazília részére készülő Gripen E, mely 65 percet töltött a levegőben a repülés során. Az új Gripen a svédországi Linköping repülőteréről emelkedett a levegőbe.

    2019. augusztus 26-án teljesítette szűzfelszállását az első, Brazília részére készülő Gripen E, mely 65 percet töltött a levegőben a repülés során. Az új Gripen a svédországi Linköping repülőteréről emelkedett a levegőbe.

    A mérföldkövet jelentő első repülést Richard Ljungberg tesztpilóta teljesítette: különböző magasságokban és sebességek mellett ellenőrizték a Gripen irányíthatóságát, aerodinamikai jellemzőit, a fedélzeti berendezések és rendszerek működését. A 39-6001 jelzésű repülőgép az első olyan Gripen, mely már az új felszereltségű kabinnal repül (pl.szélesebb képernyők, új HUD). Már a Brazil Légierő színeiben repülő Gripen E szűzfelszállását követően csatlakozik a tesztprogramhoz, a harcászati rendszer és a különböző szenzorok tesztelésében segédkezik majd. A gyártó Saab azt is bejelentette, hogy ezt megelőzően már három Gripen E tesztpéldány repült.

    Brazília már hadrendből kivont Dassault Mirage 2000-esei, továbbá még aktív Northrop F-5-ösei és Alenia/Embraer A-1M-jei leváltására 2013 decemberében válaszotta ki a Saab Gripen E/F típusát. Az 5,8 milliárd dolláros szerződés értelmében 28 JAS-39E és 8 JAS-39F változat kerül a Brazil Légierő flottájába, a gépek leszállítása várhatóan 2024-ig befejeződik. A típusátképzésen résztvevő első két brazil pilóta 2015 januárjában teljesítette szólórepülését a Gripennel a svédországi Satenas-ban.
    https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/video-repult-az-elso-brazil-gripen-e
  • Terminator
    Mi van a képen pirossal bekeretezve? A beömlő alattit sem ismerem fel.
    Mit lehet tudni a kép történetéről?
    pl. hogy milyen gépről (Svéd, Thai, d.afrikai ?) készült és mikor?
  • rudi
    Mit lehet tudni a kép történetéről?
    pl. hogy milyen gépről (Svéd, Thai, d.afrikai ?) készült és mikor?
    Viszonylag régi kép, 2015-16-os cikkekben lehet látni, a fegyver kisztásos grafikonok szerint valami ECM pod lehetett
  • Terminator
    Linkeltem már ezt korábban németül, de most angolul is feltöltötték:

    Nagyon jó kis videó, szépen bemutatja a Griff és általában is a harcigépek karbantartásának fontos és lényeges pontjait, meg a hogyant is. :):) Ugyanezt "elkövethetné" a Zrínyi katonai stúdió vagy a honvédelem.hu is magyar nyelven, hogy a szélesebb közönség is jobban tájékozódhasson és ne az index legyen a mértékegység ilyen témákban!! ;):hadonaszos:
  • emel
    Nagyon jó kis videó, szépen bemutatja a Griff és általában is a harcigépek karbantartásának fontos és lényeges pontjait, meg a hogyant is. :):) Ugyanezt "elkövethetné" a Zrínyi katonai stúdió vagy a honvédelem.hu is magyar nyelven, hogy a szélesebb közönség is jobban tájékozódhasson és ne az index legyen a mértékegység ilyen témákban!! ;):hadonaszos:
    Aki tud és beszállnak tartalom gyártásba csak annyi kéne, hogy összefoglalja röviden a videót. Biztosan örülnének neki sokan, mert nem mindenki bírja az angol, legalábbis úgy láttam itt a fórumon.
  • Terminator
    Linkeltem már ezt korábban németül, de most angolul is feltöltötték:

    Mivel tartok tőle hogy a Zrínyi stúdió magyar nyelvű változatára túl sokáig kellene várni, inkább írtam hozzá egy kis szöveget. Nem tükörfordítás, szóval nincs benne minden amit gagyognak, csak amit megértettem és fontosnak tartottam. Szóval aki többet ért belőle az pótolhatja is, meg lehet kérdezni is ha valaki nem ért valamit.
    Na szóval : a videó egy 200 repóra utáni kötelező karbantartást mutat be.
    - 4.30-tól: hajtómű-átjáratás, ez hidraulika-nyomást ad, a futók kivételével mindent többször is megmozgatnak hogy mozogjon a folyadék a rendszerben és az előforduló szennyeződések fennakadjanak a szűrőkben. Utána mintavétel a folyadékból (elküldik a svédekhez bevizsgálásra)
    - 5.00-nál "14 gépünk van, össz évi 2000 órát repülnek"
    - ezután szigetelések a külső lemosás előtt, sérülések, repedések, festék-kopások, lepattogzások felderítése (ha a festék leugrott egy szegecsről, csavarról, akkor már meg kell nézni, nem lazult-e ki a szegecs/csavar!!)
    - 7,20-tól nagymosás, látszik hogy az időnként kifolyó keró, hidraulika-folyadék és hajtómű-kenőolajra - ill. inkább a túlnyomás-szelepeken át kicsapódó gőzeikre mennyi por és kosz tapad
    - 8,30: a 120kg-os katapultülés kiszerelése, a szaki elmondja hogy a tömítéseket, hevedereket, rugókat, pirotölteteket ellenőrzik
    - 10,15-nél a katapultülés elsütését megakadályozó kart SAFE=Biztosítotott helyzetbe állítják (szerintem előbb, már a kiemelés előtt kellett volna!!), majd a pirotöltetek kiszerelése, a tárolódobozban mindegyiknek saját helye van. A katapult robbanótölteteinek össz tömege 3,5kg (ebben benne van a fő rakétahajtómű is), a kilövési túlterhelés 17g!!
    - Hajtómű hibakeresés, 12,20: irány a szívócsatorna (a szaki megjegyzi hogy ezt nemigen szeretik, elég klausztrofóbiás érzés), a kompresszorlapátok és a szívócsatornában lévő szegecsfejek ellenőrzése, sérülések, repedések, beverődések és hiányzó szegecsfejek felderítése
    - 13,45-től a burkolatok leszerelése után a belső terek ellenőrzése, 13,49-nél látszik a befújt és a válaszfal aljáig lefolyt barna korróziógátló spray
    - 14,15-től: minden panel-csavarnak saját pozíciója van, ezért mindegyiket saját panelhez tartozó karton-sablonba teszik tárolásra; ha beszerelésnél rövidebb csavart hajtanak be, akkor nem zárja/tartja a felszegecselt önzáró anya, ha túl hosszút, akkor zárlatot okozhat a mögötte lévő kábelben, kilyukaszthatja a csövet, megakadályozhatja valaminek a működését stb.)
    - 15,00-tól a turbinapalátok boroszkópos ellenőrzése, 15,40-nél másodosztályú sérülés a lapáton (ilyenkor lefotózzák a készülékkel a sérülést, majd utólag a készülékkel optikailag kimérhető a sérülés nagysága)
    - 16,08: nagyobb sérülés a lapáton
    - 16,37-től: tüzelőterek és utánégető tér boroszkópos ellenőrzése, 17,08-nál repedés!! Ez továbbterjedve akár hajtóműrobbanást is okozhat!
    - 17,41: újabb súlyos hiány a lapátvégen, ez már hajtóműcserét jelent!!
    - 18,19: a Mauser BK-27 gépágyú, 27mm, 1700 lövés/perc
    - 18,28: a csőszájfék majd a cső kiszerelése
    - 18,45: minden fegyveres egybehangzó véleménye (a la PG-kolléga is):"a fegyver/gépágyú a legfontosabb az egész gépen, ez a büdös és zajos petrofor csak azért van hogy felvigye a puskát a levegőbe!!" :D:p
    - 19, 16-tól: a gá. zárszerkezet kiszerelése
    - 19,45: a töltényűr kiemelése, az egy cső ellenére ez is revolverágyú, ezért van 5-furatű töltényűrje-ez forog és adagolja a lőszert a csőhöz! Működése: egyik töltényűrnél töltés, 2.-nál reteszelés, 3.-nál lövés, 4.-nél kireteszelés, 5.-nél ürítés/hüvelykivetés történik azonos időpillanatban, így mivel ezek nem egymás után történnek egyetlen töltényűrben, ezért lehet nagyobb a tűzgyorsaság
    - 19,35: megjött az új vagy nagyjavított csere-hajtómű
    - 20,56: törzskeretek megbontása a hmű alatt annak kiszereléséhez
    - 20,58: tüzelőanyag és hidraulika-csövek, elektromos csatlakozók szétcsatlakoztatása, 21,00: törzsvég/farokburkolat leszerelése (ez még a sárkányszerkezet része)
    - 21,45-től a hmű leengedése a kocsira
    - 21,46-nál: a hmű 3 csappal van bekötve a sárkányhoz, 1-1 kétoldalt és egy a hátsó csomóponton
    - 23,56: megjött svédból a hidr.olaj laborteszteredménye: csere!! 20liter lét kell leengedni és frisset bepumpálni
    - a hidr.-rendszerrel mozgatott elemek - kimaradt a kacsa-vezérsík és a törzsféklap?!! utána az olaj leeresztése és a friss lé feltöltése
    - 25,45: a földi hidr.-kocsi felcsatlakoztatása a teszthez
    - 16,10: mindent átmozgatnak, hogy a friss folyadék habzásmentesen kitöltse a teljes rendszert (a habosodott olaj kiválik a tartályban, ennyivel csökken a szint, ilyenkor után kell tölteni)
    - 26,20: sárkányos szaki: "a hidr.-rendszer a gép legfontosabb egysége ..." :D
    - teszt közben hibajelzés (hangos zümmögés): túl meleg volt, a földi elektromos táp generátora túlmelegedés miatt lekapcsolt, 28,10: hidr.-teszt OK!!
    - 28,28: a katapult 80m-re lövi fel a pilótát, így alkalmas földi katapultálásra is (ezért élhették túl a mieink Caslavban a túlfutás közbeni kattintást). A fejtámlán a piros mezőben a felirat jelzi, hogy ez a katapult együléses Gripenbe vagy egy kétüléses hátsó kabinjába való. A katapultot 2-évente kell ellenőrizni
    - 29,56: a feltöltő-csatlakozót nyomaték-kulccsal kell meghúzni
    30,00-tól a piropatronok működését sűrített gázzal szimulálják, így tesztelik az ülés működését, 30,16: a katapult rakéta-hajtómű gyújtószerkezetének tesztje
    - 31,20: a katapult elsütőkar erő-tesztje, 27 kg működési erőre kell beállítani
    - 31,46:a fejtámlában lévő stabilizáló ernyőt (ami kilövés után nem engedi bepörögni az ülést) komplett egységben kapják a svédektől, azt több tonna 24 órás nyomással csomagolják hogy beférjen a fejtámlába!!
    - 32,22: 9 pirotöltetet kell beszerelni az ülésbe 32,28: a fehér csövekben az ülés fő kilövő rakétatöltetei, 32,55: a sárga "ülőke" a túlélőkészletet tartalmazza (kaja, kés, horgászfelszerelés, tenger fölötti bevetésnél gumicsónak stb.)
    - 33,15: gépemelés hidraulikus emelőkkel a futó-teszthez; egy futó-nyitás/zárás 20 s, a fed. számgép méri és rögzíti a tesztet, mindkét hidr-rendszerről végre kell hajtani! 34,22-től hidr.-rendszer szivárgás-keresés
    - 36,20: a gépágyú összeszerelése, mechanikai tesztje mű-lőszerrel, majd a gá. beépítése a gépbe
    - a katapultülés beépítése; itt láttam a másik problémát: a gerincen álló szerelő másodpercekig a kamerába nézve magyaráz, nem arra figyel amit csinálnak (lehet rosszul álló kábel, heveder, csatlakozó-összeakadás ami sérülést okozhat)
    - a gép kirögzítése drótkötelekkel a hajtómű-teszthez (utánégetést kapcsolva még befékezett kerekekkel is átugorná a féktuskót és kirohanna a világból)
    - 40,40: hajtómű-teszt, 41,22: a hajtómű hideg átforgatása (indítás gyújtás nélkül), így a csere-hmű tüzelőanyag-rendszerében lévő konzerváló-olajat kinyomja a betáplált keró, a GSF mögött az olajgőzt látjuk gomolyogni
    - probléma, a teszt megszakítva, a teszt mérő-rendszere levegőveszteséget/kifújást jelzett a hűtő/légkondi? rendszerből. Ellenőrzés: fals riasztás volt (első tesztnél elő szokott fordulni pl. az érzékelőkbe került pára miatt, vagy egyszerűen csak sokáig állt a polcon a cucc és kicsit "ellustult"), Teszt tovább, majd JJAHHH, OK!!
    - 44,00-tól: berepülés előkészítése. ellenőrzések, gépátadás a tesztpilótának. "Ez már a puzzle utolsó darabja. Nincs miért idegeskedni, csak figyelmesnek/óvatosnak kell lenni"- mondja "Marko" Danek őrnagy
    - 46,38-tól tankolás, majd berepülés.
    Most csak ez a magyar változat elérhető.... ;):)

Ugrás a fórum topichoz