|

Készülőben a Gripen NG

Az internet sötét bugyraiból újabb kép került elő a JAS-39E/F Gripen NG prototípusának építéséről, mely a svéd Saab linköpingi üzemében készült.

Mint ismeretes, az első prototípust (“39-8” jelzésű tesztpéldány) 2016 májusában mutatták be a Nagyérdeműnek, a tesztelése 2016 decemberében kezdődött meg, míg első repülését 2017 júniusában hajtotta végre. Készülőben van két másik tesztpéldány is (39-9 és 39-10, jelenleg az összeszerelés különböző fázisában állnak), emellett készül egy tesztpéldány Brazília számára is, melyet a svéd berepülést követően leszállítják a dél-amerikai államnak további tesztelés céljából.

A továbbfejlesztett Gripen erősebb hajtóműveket kapott, a General Electric F414 típusú erőforrás 98 kN tolóerő leadására képes, azaz közel 20 kN-nal erősebb, mint a régi Volvo RM12 sugárhajtómű. Megújult emellett a pilótafülke és az adatátviteli rendszer, a gép orrába Raven ES-05 típusú AESA radart, a szélvédő elé pedig SKYWARD-G IRST szenzort építettek. Szerkezetileg is módosult az új verzió, kiszélesítették a szívócsatornákat, valamint megváltoztatták a főfutók helyzetét is, ezáltal több üzemanyagnak lett hely, valamint nőtt a felfüggesztési pontok száma is. (Az újdonságokat a Gripen Demo elnevezésű repülő próbapadon már évek óta tesztelték.)

Fórum hozzászólások

  • anti70
    Valamint super cruiser képesség 1.2 Mach. Ezek valós adatok?
    Markering bullshit módon értelmezve se nagyon.
    Az összes 4. gen vadászgép pótossal repül és nem dobálják el azokat az első adandó alkalommal, mert abból sincs végtelen.
    Póttartállyal még 0 db fegyverrel is a mesében repült ütánégető nélkül tartósan bármelyik 4. gen vadászgép. Nemhogy az egyik legkisebb...
    És kit érdekel a 0 db fegyver?
    Egy AA konfigos Gripen sem képes erre pótos nékül, nemhogy Meteorral...
  • Mondjuk én is úgy gondolom,hogy kicsit erősebb hajtómű jobb lett volna,de azt olvastam,hogy a svédek nem akartak jelentősen nagyobb gépet alkotni,az F414 meg nem sokkal nagyobb mint a C hajtóműve.Így is egy picit nagyobb az E mint a C.Azt tudtam,hogy a Gripen C közelharcban alul maradna az F-16-al,viszont az meglep hogy az E nyers statisztikai adatai szerinted gyengébb mint a C.
  • molnibalage
    Markering bullshit módon értelmezve se nagyon.
    Az összes 4. gen vadászgép pótossal repül és nem dobálják el azokat az első adandó alkalommal, mert abból sincs végtelen.
    Póttartállyal még 0 db fegyverrel is a mesében repült ütánégető nélkül tartósan bármelyik 4. gen vadászgép. Nemhogy az egyik legkisebb...
    És kit érdekel a 0 db fegyver?
    Egy AA konfigos Gripen sem képes erre pótos nékül, nemhogy Meteorral...
    Hát ha fegyverzet nélkül ,értendő akkor az olyan mintha nem si lenne ez a képesség.
  • anti70
    Az F414 hajtóműben van még fejlesztési potenciál?
    Igen, az EPE, de senki sem rendelte meg, mikor már 2006 táján is létezett a projekt és a tartalék. A US Navy-t nem érdekelte a projekt. A Gipen E számára ez kéne, de a svéd egyedül ezt sem fizeti ki.

    anti70
    Hát ha fegyverzet nélkül ,értendő akkor az olyan mintha nem si lenne ez a képesség.
    Ez ma az átlag európai marketinges tempó...
  • molnibalage
    Igen, az EPE, de senki sem rendelte meg, mikor már 2006 táján is létezett a projekt és a tartalék. A US Navy-t nem érdekelte a projekt. A Gipen E számára ez kéne, de a svéd egyedül ezt sem fizeti ki.


    Ez ma az átlag európai marketinges tempó...
    EPE tudsz erről egy linket?Érdekelne.
  • Találtam róla.A GE 20% teljesítmény növekedést igért.Ilyen hajtóművel szerelt Gripen E kellene,ezzel már esély lenne fegyverzettel is super cruiser képesség.
  • anti70
    Találtam róla.A GE 20% teljesítmény növekedést igért.Ilyen hajtóművel szerelt Gripen E kellene,ezzel már esély lenne fegyverzettel is super cruiser képesség.
    Nem, sima F414-gyel. A szomorú igazság az, hogy a Gripen C-nek is az F414 teljesítménye kéne, a Gripen E-nek, meg az EPE.
    Laggol a hajtómű a géphez...
    Bár szigorúan nézve egy F100 kellett volna. Csak az meg nagy és a gépet úgy hívnák, hogy F-16...
  • Azt írta, hogy ilyen hajtómű kellene, nem, hogy ez van az E-ben.
    Ugyanazon véleményt írtátok le mind a ketten.

    Amúgy igen, lett volna az E esetében történelmi esély kijavítani a Gripenek alulmotorizáltságát, de a pénzhiány és a szemlélet együttesen már ezt nem teszi lehetővé.
  • Blitz97
    Mi vár 2026 után a svéd JAS 39C/D flottára?
    Legalább lesz valószínű modernizáció náluk is. Ha mi is modernizálnánk (EW és a PS05 AESA változat) akkor költséghatékonyak lennénk valószínűleg, mert a mienk marad a gép, tehát nem kéne kidobni mit a 29est. A becserélés E-re is jó lenne, ha költséghatékony. De ezt a Zrinyi programiroda utódja amúgy is tudja...
  • formosa1
    Ez nem tudom, hogy jön ki. F-16 alkatrészt kis túlzással a lakatlan szigeten is vehetsz, Gripen alkatrészt viszont csak aranyáron a gyártótól....
    Azt tudod, hogy mekkora baromságot írtál?!...ha más témában is hasonlóképpen vonsz le következtetéseket akkor.... akkor inkább kár a szóért. Atyaég
  • arcas
    Azt tudod, hogy mekkora baromságot írtál?!...ha más témában is hasonlóképpen vonsz le következtetéseket akkor.... akkor inkább kár a szóért. Atyaég
    A Gripenből készült 270db, az F-16-ból több mint 4.600db. - Vajon melyikhez könnyebb alkatrészt találni, és melyikhez olcsóbb az alkatrész...?!? :)
  • formosa1
    A Gripenből készült 270db, az F-16-ból több mint 4.600db. - Vajon melyikhez könnyebb alkatrészt találni, és melyikhez olcsóbb az alkatrész...?!? :)
    Ha csak egy cég készíti a hajtóműveket és más fő részét, akkor a economics of scale érvényesül és nem az, hogy verseny lenne a piacon. Ettől nem könnyebb. Olcsóbb és gyorsabb a szállítás. De ettől még az érvelésed pontatlan vagy egyenesen hibás.
  • kelepisti
    Legalább lesz valószínű modernizáció náluk is. Ha mi is modernizálnánk (EW és a PS05 AESA változat) akkor költséghatékonyak lennénk valószínűleg, mert a mienk marad a gép, tehát nem kéne kidobni mit a 29est. A becserélés E-re is jó lenne, ha költséghatékony. De ezt a Zrinyi programiroda utódja amúgy is tudja...
    Szerintem penzugyileg is es minden szempontbol az a leglogikusabb, hogy marad a meglevo szazad es jon melle legalabb meg egy E/F, a meglevot valamikor szinten upgradelve. Az optimista verzio, ha ket szazad jon, en arra bankolok, de szerintem ez mostanaban (2020) dol/dolt el.
  • kamm
    Szerintem penzugyileg is es minden szempontbol az a leglogikusabb, hogy marad a meglevo szazad es jon melle legalabb meg egy E/F, a meglevot valamikor szinten upgradelve. Az optimista verzio, ha ket szazad jon, en arra bankolok, de szerintem ez mostanaban (2020) dol/dolt el.
    Szerintem olyan felallas lenne a legjobb ha jonne 6 db alca es 8 db ef. Majd a 6 alcat a 4 ketulesses d es 4 c t. Atrakni papara. Kikepzoszazad/tamado szazadot.
    Mig a tobbi maradna a helyukon. A 8 e/f erre arra hasznalni a 6 egyulleses c/d t legireneszenek.

    Vagy 4 ng vel hasonloan...
  • SilvioD
    Jól értem a cikket, hogy konkrétan utal egy magyar ajánlatra?
    Azt írja hogy Kanadának fel van ajánlva, illetve lehetőség van ugyanerre Csehországban és Magyarországon, szóval nem hiszem hogy konkrét ajánlat

Ugrás a fórum topichoz