|

Készülőben a Gripen NG

Az internet sötét bugyraiból újabb kép került elő a JAS-39E/F Gripen NG prototípusának építéséről, mely a svéd Saab linköpingi üzemében készült.

Mint ismeretes, az első prototípust (“39-8” jelzésű tesztpéldány) 2016 májusában mutatták be a Nagyérdeműnek, a tesztelése 2016 decemberében kezdődött meg, míg első repülését 2017 júniusában hajtotta végre. Készülőben van két másik tesztpéldány is (39-9 és 39-10, jelenleg az összeszerelés különböző fázisában állnak), emellett készül egy tesztpéldány Brazília számára is, melyet a svéd berepülést követően leszállítják a dél-amerikai államnak további tesztelés céljából.

A továbbfejlesztett Gripen erősebb hajtóműveket kapott, a General Electric F414 típusú erőforrás 98 kN tolóerő leadására képes, azaz közel 20 kN-nal erősebb, mint a régi Volvo RM12 sugárhajtómű. Megújult emellett a pilótafülke és az adatátviteli rendszer, a gép orrába Raven ES-05 típusú AESA radart, a szélvédő elé pedig SKYWARD-G IRST szenzort építettek. Szerkezetileg is módosult az új verzió, kiszélesítették a szívócsatornákat, valamint megváltoztatták a főfutók helyzetét is, ezáltal több üzemanyagnak lett hely, valamint nőtt a felfüggesztési pontok száma is. (Az újdonságokat a Gripen Demo elnevezésű repülő próbapadon már évek óta tesztelték.)

Fórum hozzászólások

  • Na vissza a Gripen témához (és elnézést a sorozatos offokért).

    Ha valami igazán indokolatlan a svájci újraindított tenderen, az a Super Hornet, mellyel szinte muszájból indul a Boeing, de nem egy kimondott sikertörténet, ha az exportot is nézzük.
    A US Navy rendelése ugyanis kissé felülről vezérelt volt, kezdve az F-14D gépek igen gyors szanálásától az ismert design hibák ellenére rekord gyorsasággal végig vert rendszeresítésig.
    Minden más Super Hornet variáns csak koncepció, nem lett még átültetve a gyakorlatba.

    A Typhoon érdekes kérdés, nekem úgy fest, hogy kissé kifújt a téma. Független attól, hogy a típus még bőséges fejlesztési tartalékkal rendelkezik, minden egyes komponensét tekintve, valahogy mintha megállni látszana a projekt.
    A Rafale évek óta magában hordozza a drasztikus továbbfejleszthetőség ígéretét, de kevés van belőle, túl drága, a franciák beszorultak a kis darabszám, magas költségek problémakörbe, nem tudnak vele erőből megjelenni sehol.

    A Gripen E egy vadonat új gép. Amit az ígér, simán megfelelne a svájci igényeknek, de az a baj, hogy rá lehet sütni a bélyeget, hogy nincs még belőle széria példány.

    Az F-35A az igazi előremenekülés. Progresszív dizájn, de ismertek a fejlesztési hibái, viszont valódi nagy számok állnak a gép mögött. 400 darabot legyártottak már, ezzel lényegében közelítenek a Super Hornet és a Tyyphoon darabszámához, de egy generációval fejlettebb technikával.
    Svájc esetében az alacsony észlelhetőség nem releváns, de a járulékos előnyök igen. A gép jól gyorsul, sokáig képes őrjáratozni, manőverezőképessége az ottani F/A-18C/D gépekével azonos, ha nem jobb.
    Ezen a téren előreláthatólag csak a SH lóg ki, a többi gép is hozza ezeket a paramétereket, bár az F-35A esetében külön érdekes, hogy svájci szempontból fontos azonnal rendelkezésre álló manőverkészség is megvan, nincsenek kezdeti limitációk.

    A Gripen E egybőli kizárása szerintem szakmailag teljesen indokolatlan, erősen politikai jellegű.
    Viszont szemben az F-35A-val, az avionika és az EW színvonal némiképp a repülési jellemzők rovására alakult (vagyis egyelőre ígérkezik), a kimagasló elektronikai képességek szükségessége elképzelhető, hogy vitatható Svájc esetében.
  • kamm
    Megint dol... 800 meteren felszall, ujrafegyverezve stb.
    Tenyleg meg kellene nezned azt a YT videot, amirol beszelunk, linkelunk honapok ota...




    Latom, elveszett a fonal utkozben, mint szokasosan... a tema abbol indult, hogy megprobaltuk elmagyarazni nektek, hogy 1. igen, egy konfliktus eseten Magyarorszag eseten csakis dispersed legieronek van eselye tulelni, raadasul a Gripen zsenialisan erre oett tervezve, orszaguti leszallasra es 10 perces ujafegyverzeare es -tankolasra 2. ahhoz, hogy legalabb egy szazad tulelje igy az elso 2 napot ugye kell minimum 30-40 gepes indulo legiero 3. nem, nem jol tudod, szinte mindenben rossz infokat hintesz rendlivul magabiztosan es rendszeresen, ezt mar sokszor bebizonyitottuk.
    (Az első két nap túléléséhez kell 30-40 gép) Melyik lehetséges ellenféllel számoltál?
  • Allesmor Obranna
    Na vissza a Gripen témához (és elnézést a sorozatos offokért).

    Ha valami igazán indokolatlan a svájci újraindított tenderen, az a Super Hornet, mellyel szinte muszájból indul a Boeing, de nem egy kimondott sikertörténet, ha az exportot is nézzük.
    A US Navy rendelése ugyanis kissé felülről vezérelt volt, kezdve az F-14D gépek igen gyors szanálásától az ismert design hibák ellenére rekord gyorsasággal végig vert rendszeresítésig.
    Minden más Super Hornet variáns csak koncepció, nem lett még átültetve a gyakorlatba.

    A Typhoon érdekes kérdés, nekem úgy fest, hogy kissé kifújt a téma. Független attól, hogy a típus még bőséges fejlesztési tartalékkal rendelkezik, minden egyes komponensét tekintve, valahogy mintha megállni látszana a projekt.
    A Rafale évek óta magában hordozza a drasztikus továbbfejleszthetőség ígéretét, de kevés van belőle, túl drága, a franciák beszorultak a kis darabszám, magas költségek problémakörbe, nem tudnak vele erőből megjelenni sehol.

    A Gripen E egy vadonat új gép. Amit az ígér, simán megfelelne a svájci igényeknek, de az a baj, hogy rá lehet sütni a bélyeget, hogy nincs még belőle széria példány.

    Az F-35A az igazi előremenekülés. Progresszív dizájn, de ismertek a fejlesztési hibái, viszont valódi nagy számok állnak a gép mögött. 400 darabot legyártottak már, ezzel lényegében közelítenek a Super Hornet és a Tyyphoon darabszámához, de egy generációval fejlettebb technikával.
    Svájc esetében az alacsony észlelhetőség nem releváns, de a járulékos előnyök igen. A gép jól gyorsul, sokáig képes őrjáratozni, manőverezőképessége az ottani F/A-18C/D gépekével azonos, ha nem jobb.
    Ezen a téren előreláthatólag csak a SH lóg ki, a többi gép is hozza ezeket a paramétereket, bár az F-35A esetében külön érdekes, hogy svájci szempontból fontos azonnal rendelkezésre álló manőverkészség is megvan, nincsenek kezdeti limitációk.

    A Gripen E egybőli kizárása szerintem szakmailag teljesen indokolatlan, erősen politikai jellegű.
    Viszont szemben az F-35A-val, az avionika és az EW színvonal némiképp a repülési jellemzők rovására alakult (vagyis egyelőre ígérkezik), a kimagasló elektronikai képességek szükségessége elképzelhető, hogy vitatható Svájc esetében.
    Nekem ebből a cikkből az jön le, hogy ez inkább arról szólt, hogy a svédek berágtak. Azok után, hogy megnyerték az előző tendert, lehetetlen feladat elé állítják őket azzal, hogy vagy a tesztelések alatt álló E-t viszik el (aminek a fejlesztésénél a svájciak igényét is figyelembe vették), vagy a már nem mai konstrukciójú C-t, ami nem igazán tisztességes, ha az F35-tel kell versenyezni.
    Nem tudom, hogy tárgyaltak-e egy esetleges késleltetett bemutatóról az E miatt, de a svájciak nem azok az alkudozós fajta.
    Kíváncsi leszek, hogy ezek után akar vagy tud-e a Saab kártérítési igényt benyújtani, de ha nem nyernek, akkor
    Elvileg azt írták, hogy a 2019 januári ajánlatuk áll, csak a C-vel nem akarnak beszállni a "ki tud nagyobbat kamuzni az 5 év múlva rendelkezésre álló gépükkel kapcsolatban" versenybe.
    Szerintem a svájciak részéről az lenne a minimum, hogy bevárják az E-t.
  • pöcshuszár
    Elvileg azt írták, hogy a 2019 januári ajánlatuk áll, csak a C-vel nem akarnak beszállni a "ki tud nagyobbat kamuzni az 5 év múlva rendelkezésre álló gépükkel kapcsolatban" versenybe.
    Ez a komment annak fényében megmosolyogtató, hogy emlékeim szerint a pontozásos rendszer végeredményét ismertették és a meglevő Hornet gépek több területen magasabb pontszámot kapott, mint az C Gripen.

    A Rafale-nak semmit nem kellett kamuznia, mert hardveresen több téren is mindig a C Gripen felett volt. Pl. ESA alapú radar, MAWS is van rajta tudtommal, meg talán IRST is, de bevallom fejből annyira nem ismerem a gépet, de pusztán képesség oldalról nem kell kamuzni ott semmit. Az ára az más tészta.

    Szerintem a svájciak részéről az lenne a minimum, hogy bevárják az E-t.
    Ez kb. olyan szintű duma, mintha a Microsoft beszólna a SONY-nak, hogy teeeee, naaaaaaaaaaaaa várjátok meg már a PS5-tel az új XBOX-ot. Te magad előtt látod ezt? Szerinted erről szól a piaci verseny...? A megrendelőnek kell a vásárló elvárásait teljesíteni. Időre.
  • molnibalage
    Ez kb. olyan szintű duma, mintha a Microsoft beszólna a SONY-nak, hogy teeeee, naaaaaaaaaaaaa várjátok meg már a PS5-tel az új XBOX-ot. Te magad előtt látod ezt? Szerinted erről szól a piaci verseny...? A megrendelőnek kell a vásárló elvárásait teljesíteni. Időre.
    Szerintem akkor ezt most gondold végig még egyszer. Ki kinek a versenytársa? A Saab nem versenytársa a svájci államnak, míg a Sony a Microsoftnak az.
    A svájciak bármikor dönthetnek úgy, hogy a pályázati határidőt kitolják, mondjuk egy fél-1 évvel, még ha a szállítási határidőkhöz nem is nyúl.
    Ha kérvényez is ilyet egyáltalán a Saab, akkor nem a Boeingnek vagy a Lockheednek fogja címezni, hanem a svájci tender kiírónak.
    Nem egyszer láttunk már ilyet. Pl, elég ha csak az indiaiak baszakodására gondolunk, bármilyen haditechnikai eszközzel kapcsolatban.
    Különben szerintem nem véletlen az E felgyorsított fejlesztési tempója sem. Ok, hogy a svédek, és a brazilok is mihamarabb használni akarják a gépeket, de a svájci ügy miatt sokkal fontosabb.
    Ami pedig a magasabb pontszámokat illeti. A meglévő gépek simán tudnak magasabb pontokat hozni egyes területeken még akár az F-35-ösökkel (vagy bármelyik pályázóval) szemben is, de valahogy csak kijött nyertesnek a Gripen, nem?
    Nem tudom, hogy milyen volt az eredeti kiírás, hogy mit szavatoltak a kiírók, de általános esetben egy ilyen megnyert, és lemondott tender után a nemzetközi partner simán nyújthat be kártérítést.
  • pöcshuszár
    Szerintem akkor ezt most gondold végig még egyszer. Ki kinek a versenytársa? A Saab nem versenytársa a svájci államnak, míg a Sony a Microsoftnak az.
    A svájciak bármikor dönthetnek úgy, hogy a pályázati határidőt kitolják, mondjuk egy fél-1 évvel, még ha a szállítási határidőkhöz nem is nyúl.
    Ha kérvényez is ilyet egyáltalán a Saab, akkor nem a Boeingnek vagy a Lockheednek fogja címezni, hanem a svájci tender kiírónak.
    Nem egyszer láttunk már ilyet. Pl, elég ha csak az indiaiak baszakodására gondolunk, bármilyen haditechnikai eszközzel kapcsolatban.
    Különben szerintem nem véletlen az E felgyorsított fejlesztési tempója sem. Ok, hogy a svédek, és a brazilok is mihamarabb használni akarják a gépeket, de a svájci ügy miatt sokkal fontosabb.
    Ami pedig a magasabb pontszámokat illeti. A meglévő gépek simán tudnak magasabb pontokat hozni egyes területeken még akár az F-35-ösökkel (vagy bármelyik pályázóval) szemben is, de valahogy csak kijött nyertesnek a Gripen, nem?
    Nem tudom, hogy milyen volt az eredeti kiírás, hogy mit szavatoltak a kiírók, de általános esetben egy ilyen megnyert, és lemondott tender után a nemzetközi partner simán nyújthat be kártérítést.
    A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
    Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
  • molnibalage
    A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
    Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
    Hát ezért:
    Article 44
    Financial liabilities when tendering is cancelled

    1. In a case of cancellation of tendering not due to the fault of tenderers, the party calling for tenders shall be responsible to compensate tenderers for their costs of participation in the tendering on the basis of the current State regime and cost levels, except in a case where the tendering was cancelled because no tenderer satisfied the requirements of the tender invitation documents.

    Itt súlyosbító körülmény, hogy egy már megnyert és kihirdetett tenderről volt/van szó.
    Ilyenkor az elmaradt profit miatt is lehet reklamálni...Hogy ebből lesz-e valami, az már az illetékes bíróságon fog eldőlni.
    Amennyiben az eredeti kiírásban szerepelt a visszavonás lehetősége, akkor más lehet a helyzet, de az alap esetben is a Saab tenderrel kapcsolatos költségeit térítenie kell a svájciaknak. Milyen költségek lehetnek? A tender csomag költségei, egyedi fejlesztések (amit a svájciak kértek) befektetett munkaórái, utazási költségek, stb.
  • pöcshuszár
    Hát ezért:
    Article 44
    Financial liabilities when tendering is cancelled

    1. In a case of cancellation of tendering not due to the fault of tenderers, the party calling for tenders shall be responsible to compensate tenderers for their costs of participation in the tendering on the basis of the current State regime and cost levels, except in a case where the tendering was cancelled because no tenderer satisfied the requirements of the tender invitation documents.
    Te itt nem kártérítésről írtál, hanem költség megtérítésről. A költség kompenzáció és kártérítés nálad azonos fogalmak? Hm....

    A leírásod alapján nekem az jött le, hogy SAAB-nak fizessenek azért, mert nem gyártanak le X gépet, amit ők úgy hittek, hogy fognak.

    Ilyenkor az elmaradt profit miatt is lehet reklamálni...Hogy ebből lesz-e valami, az már az illetékes bíróságon fog eldőlni.
    tségek, stb.
    Lám, akkor most nálad is külön van? Mert a linkel 1. pontnak meg kellett történnie. Az, amit lentebb írsz, azt hívják kockázatnak...
  • molnibalage
    A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
    Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
    .
    .
    - Svajcot az elmult evszazadokban senki se tamadta meg, ugy sem, hogy ket vilaghaboru is körbevette öket.
    - Jelenleg sincs senki a tervezett vadaszgepek hatosugaran belul vagy kivul, aki teruleti vagy barmilyen haboruhoz vezetö követelessel elne Svajccal szemben.
    - epp ezert egetö nemzetbiztonsagi kenyszerröl kar beszelni
    - a svajciak minimum cserbenhagytak a svedeket mar egyszer Gripen temaban. A megbizhato es pragmatikus uriember image-uk megörzese szempontjabol is lehetnenek korrektebbek most a svedekkel az uj tendernel.
    .
    .
    Karteritest viszont tenyleg nincs miert fizetni, szerzödest talan nem szegtek. Ha jol emlekszem, a svajci tendert es a Gripent nepszavazas kaszalta el, tehat meg csak nagyon nem is lenne kin szamonkerni karteritest. A svajci "nepen"? :)
  • pöcshuszár
    Különben a driftes videót nem véletlenül tettem be. Az, hogy koszos, poros meg helyenként gazos, az egy dolog, de a 60-70-nel keresztben közlekedő driftelő autók nagyon komoly gondban lennének, ha komoly szintbeli különbségek lennének a diletációknál. Konkréten menne az orsó, de nagyon durván.
    Én azon a véleményen vagyok, amin rudi, hogy szerintem sokkal kevesebb energia és pénz ráfordítással lehetne belőle szükség repteret pattintani belőle, mint azt sokan gondolják.
    Ami pedig a kínai vonalat illeti. Tállai papa nagyon komolyan rá van/volt azért erre az ügyre csavarodva, mert 2016-ban.
    Helyenként több centis hézagok vannak a futópályán.Arrafelé nem drifteltek, mert nekik se tetszene a végeredmény.Tudjuk, hogy a Gripenek így is érzékenyek a futópálya állapotára.Próbálj meg 30-al végigmenni egy macskaköves úton, aztán menj rajta végig 60-al is.bár 120-al kéne menni kb, hogy megfelelő legyen az arány a Lada és a Gripen között, csak 120 már nem túl legális ott, ahol ma macskakövet találni Magyarországon.Mondjuk a 60 se, de érted mire gondolok szerintem.Mezőkövesd csak a helyi politika szerint repülőtér, a gyakorlatban egy betoncsík ami Ladának oké, Saabnak (hacsak nem négykerekű) nem jó.
  • Kunmadarason a kifutó mellett van egy ilyen parkolókban szokásos likacsos betonelemekkel fedett pótkifutó, térdig érő fűvel álcázva. Amikor bukdácsoltam rajta, kiváncsi is voltam, vajon mi tudna ide leszállni?. Saccra 70 centis kerekek kellenének hozzá.
  • 2019/S 115-283758

    Gripen Target Practice Bombs

    Swedish Armed Forces need unguided 500lbs Mk82 Low Drag Training Bombs for aircraft JAS 39 Gripen. the bombs will be used in peacetime as training bombs to increase the skill of both pilots and Forwars Air Controllers, with present C/D versions of JAS 39 Gripen. The bombs shall be inert versions without explosives, made for target practicing. The Defence Material Administration (FMV) will be the Contracting Authority on behalf of the Swedish Armed Forces.

    Value: 9 115 740 SEK

    Number of offers received: 3

    Name and address of economic operator in favour of whom the contract award decision has been taken:

    RWM Italia SPA
    (Rheinmetall Waffe Munition Italy GmbH)

    -------------------------

    9 115 740 SEK = ~ 1 millió USD
  • Régebbi hír, voltmár? :)

    "3000 méteres magasságban repülő Gripenek egyikéről egy GBU-49-es típusú lézervezérlésű bombát dobtak le egy nem sokkal korábban kigyulladt erdőre, amely ráadásul katonai lőtérként funkcionál, így több fel nem robbant lőszer is van a területén. Emiatt életveszélyes lett volna a földi tűzoltóegységeket odaküldeni, viszont a tüzet még azelőtt el akarták oltani, mielőtt további területekre terjedt volna át."



    https://zoom.hu/hir/2018/07/25/a-svedek-nem-tokoltek-az-erdotuzzel-radobtak-egy-bombat-video/
  • jani22
    Régebbi hír, voltmár? :)

    "3000 méteres magasságban repülő Gripenek egyikéről egy GBU-49-es típusú lézervezérlésű bombát dobtak le egy nem sokkal korábban kigyulladt erdőre, amely ráadásul katonai lőtérként funkcionál, így több fel nem robbant lőszer is van a területén. Emiatt életveszélyes lett volna a földi tűzoltóegységeket odaküldeni, viszont a tüzet még azelőtt el akarták oltani, mielőtt további területekre terjedt volna át."



    https://zoom.hu/hir/2018/07/25/a-svedek-nem-tokoltek-az-erdotuzzel-radobtak-egy-bombat-video/
    Valószínűleg volt.
  • Pocok75
    Tuti Taszárra települést ! :D:D:D
    Kár hogy nem olvastad el...
    A gépsérülésnek abszolút semmi köze nem volt a futópálya állapotához.
    Egyszerűen túl keményen tette le.
  • rudi
    Kár hogy nem olvastad el...
    A gépsérülésnek abszolút semmi köze nem volt a futópálya állapotához.
    Egyszerűen túl keményen tette le.
    szerintem csak viccelt :D
  • pöcshuszár
    Akkor ezek szerint mégsem dobta a koncepciót a svéd légierő? :)
    De, dobta. Az, hogy alkalomszerűen ezt csinálják azt nem jelenti azt, hogy a hh-s 100+ aktív airstrip megvan. Linkeltem. Nem értem, hogy mi szükség van az ilyen beszólásokra.

Ugrás a fórum topichoz