|

Készülőben a Gripen NG

Az internet sötét bugyraiból újabb kép került elő a JAS-39E/F Gripen NG prototípusának építéséről, mely a svéd Saab linköpingi üzemében készült.

Mint ismeretes, az első prototípust (“39-8” jelzésű tesztpéldány) 2016 májusában mutatták be a Nagyérdeműnek, a tesztelése 2016 decemberében kezdődött meg, míg első repülését 2017 júniusában hajtotta végre. Készülőben van két másik tesztpéldány is (39-9 és 39-10, jelenleg az összeszerelés különböző fázisában állnak), emellett készül egy tesztpéldány Brazília számára is, melyet a svéd berepülést követően leszállítják a dél-amerikai államnak további tesztelés céljából.

A továbbfejlesztett Gripen erősebb hajtóműveket kapott, a General Electric F414 típusú erőforrás 98 kN tolóerő leadására képes, azaz közel 20 kN-nal erősebb, mint a régi Volvo RM12 sugárhajtómű. Megújult emellett a pilótafülke és az adatátviteli rendszer, a gép orrába Raven ES-05 típusú AESA radart, a szélvédő elé pedig SKYWARD-G IRST szenzort építettek. Szerkezetileg is módosult az új verzió, kiszélesítették a szívócsatornákat, valamint megváltoztatták a főfutók helyzetét is, ezáltal több üzemanyagnak lett hely, valamint nőtt a felfüggesztési pontok száma is. (Az újdonságokat a Gripen Demo elnevezésű repülő próbapadon már évek óta tesztelték.)

Fórum hozzászólások

  • Gripen E lépeget.
    [0]=68.ARC6s6thq4ZEixZtyUBYpH0wYkFhTwtHJllAaoF_JMSxocVQB91tEVrd4RvIdWT5QwbiAMjlhDHJe6_Bt88uDZaWvmWRisfWKBqAaF3oOKMABaSnp-GFbG6TzK1UHDQJsW18uwq4BiUmpuOVho7M54RVwIjyb9gmRpIZOFq8sjYfTMTfeuXbq76-nSQ9hmt4o18_kkbyvfp6XwYyWoQAAO4ZDg0&__tn__=C-R
  • weasel007
    [​IMG]
    Még mindig nem értem hogy miért nem ezzel a géppel repülték Ostravában a demót, amikor épp a 100 éves légierőt ünnepelték a repülőnapon.... statikuson volt, ott még fotózni sem lehetett rendesen. (Szerencsére Radomban láttam repülni.)
  • rudi
    Néztem én is ezt a hírt és a hozzá tartozó promo anyagot.
    A hír az hogy az USA Svédektől vesz AESA radar technologiát...
    A.promo anyag a meglévő PS-05 radar legújabb Mk4 (5?) változatáról szól.
    Valahol összér ez a két dolog? (remélem..)

    A hír lényege szerinem, hogy az amerikaiak valamiért a svédektől vesznek AESA radar technológiát. Pedig eddig az volt a leginkább hangoztatott álláspont, hogy Európa le van maradva ezen a területen is.


    A képet Molni 2018-as Ostrava beszámolójához akartam linkelni, ott van szó arról hogy mennyit javult a radar a szoftverfrissités után.
  • Terminator
    A képet Molni 2018-as Ostrava beszámolójához akartam linkelni, ott van szó arról hogy mennyit javult a radar a szoftverfrissités után.
    Illetve így találtam a hírt, én sem értettem teljesen hogy miért ez a kép van ott, de azért belinkeltem ide is, hátha valaki jobban érti az összefüggést...
  • Terminator
    Saab has received an order from the U.S. Government for X-band Active Electronically Scanned Array (AESA) technology, the company announced on Oct. 26.



    [​IMG]
    Azt hiszem ez a hír és EZ A HÍR összefügg
    Valami olyasmiről van szó hogy a - jelekből ítélve - a SAAB-nak tényleg komoly eredményei lehetnek a GaN technológia terén.
    Speciel én nem tudtam de ezek szerint a Saab-nak van saját fejlesztésű GaN alapú AESA vadászrepülőgép fedélzeti radarja?
    Ráadásul ezt ajánlja a Gripen C/D-k korszerűsítéséhez?
    Radar szakértők! Hogy van ez?
  • rudi
    Azt hiszem ez a hír és EZ A HÍR összefügg
    Valami olyasmiről van szó hogy a - jelekből ítélve - a SAAB-nak tényleg komoly eredményei lehetnek a GaN technológia terén.
    Speciel én nem tudtam de ezek szerint a Saab-nak van saját fejlesztésű GaN alapú AESA vadászrepülőgép fedélzeti radarja?
    Ráadásul ezt ajánlja a Gripen C/D-k korszerűsítéséhez?
    Radar szakértők! Hogy van ez?
    az új giraffe család már gaN technológiára épül. Meg mintha olvastam volna olyat is, hogy a Gripen E EWS antennái is GaN alapú aesa egységek lesznek
  • molnibalage
    Gripen E lépeget.
    [0]=68.ARC6s6thq4ZEixZtyUBYpH0wYkFhTwtHJllAaoF_JMSxocVQB91tEVrd4RvIdWT5QwbiAMjlhDHJe6_Bt88uDZaWvmWRisfWKBqAaF3oOKMABaSnp-GFbG6TzK1UHDQJsW18uwq4BiUmpuOVho7M54RVwIjyb9gmRpIZOFq8sjYfTMTfeuXbq76-nSQ9hmt4o18_kkbyvfp6XwYyWoQAAO4ZDg0&__tn__=C-R
  • From 1979, JAS 39 NV-0 concept featured a 2D TVC system that also enabled reverse thrust during landing (and in air). Cold war ideas always interesting but don't view it as a TVC Gripen.

    [​IMG]
  • Új Gripen: repül a második

    Az első után tizenöt hónappal itt a következő E, kérdés, mikor állítják szolgálatba. Lehet-e C/D-ket átvenni a svédektől, ha ők megkapják az új változatot?
    Repül a magyar légierőben is használt svéd harci gép új, erősen továbbfejlesztett változatának második prototípusa. A gyártó közleménye szerint a 39-9 számú Gripen E tesztrepülőgép hétfőn délelőtt 9.50-kor szállt fel a Saab linköpingi repteréről. A gépet Robin Nordlander tesztpilóta vezette.

    A 33 perces repülés során a pilóta számtalan műveletet végrehajtott, hogy „hitelesítse a repülés jellegzetességeit” és a különböző teszt kritériumokat, például a szoftvert, az életvédő támogató és rádió rendszereket, hangzik a közlemény. A teszt program következő fázisában a Gripen 39-9 taktikai rendszerét és szenzorait fogják kipróbálni.

    [​IMG]

    [​IMG]Start Linköpingben
    „Néhányan azt gondolják, hogy tesztpilótaként dolgozni a világon a legérdekesebb feladat és igazuk is van” - idézi a gyártó anyaga a Saab kísérleti tesztpilótáját. „Gripen E-vel repülni azonban még az első tesztrepülés alkalmával is egyszerű feladat. A repülés könnyed élményt nyújtott és megtiszteltetés volt a 39-9 jelű gépet vezetni. Alig várom, hogy újra a levegőbe emelkedjek vele és tesztelhessem az új rendszereket” - mondta Robin Nordlander.

    A második példány felszállását a program jelentős állomásaként értékeli a gyártó. Mindemellett a fejlesztás láthatóan nem megy túlságosan gyorsan, az első prototípus-példányt 2016-ban már bemutatták a nemzetközi sajtónak, de az E első repülése csak vagy egy évvel később, tavaly júniusban történt meg, az első és a második között eltelt több mint egy év pedig annak lehet a jele, hogy azért a legelsőhöz képest szükséges volt módosítani a gépen.



    Mint ahogy az E is jelentősen módosult az eredetinek tekinthető és nálunk is repülő C és a kétüléses D variánshoz képest. A gép méretei is változtak, méghozzá annak érdekében, hogy az új Griff több kerozint tankolhasson, a „trükk”, hogy a futót áthelyezték a törzsből a szárny belső részére, így a törzsben komoly hely szabadult fel a tartályoknak. A betölthető üzemanyag mennyisége negyven százalékkal nőtt, így jelentősen nőtt a hatótávolság is.

    Nagyobb a fesztávolság is, tízre emelkedett a felfüggesztési pontok száma, a Super Hornetekben használt GE F414-es hajtómű a földközeli sebességet is alaposan megnövelte, és lehetővé tette az úgynevezett szupercirkálást, a hangsebességnél gyorsabb repülést utánégető használata nélkül. És persze a rengeteg újdonság a gép „bőre alatt”: AESA radar, új digitális adatátviteli rendszer, ami rádióforgalmazás nélkül is lehetővé teszi a harci alakzat gépei között az információk megosztását. Új a műszerfal és sok más berendezés is.

    [​IMG]

    [​IMG]A tavaly előtti bemutató
    Tavaly még 2019-es szolgálatba állításról szólt a Saab kommunikációja, most a második gép repülése kapcsán nem említettek konkrét időpontot, a jövő évi első átadás nem lehetetlen, de nem is biztos. A svédek hatvan, a brazilok első hullámban 39 gépre tartanak igényt, ugyanakkor áttételesen, de a fejlesztés érinthet más Gripen-üzemeltetőket, talán a magyarokat is. Amint erről tavaly is írtunk, a honvédség vezetése részéről említették egy második kecskeméti Gripen-század felállítását, amire esetleg az adna esélyt, hogy a svédek az E-változat beállításával feleslegessé váló C/D gépekből ajánlhatnak fel valamilyen - akár további lízing - formájában újabb tizenkét példányt a magyaroknak. Amihez persze, tegyük hozzá, földi kiszolgáló és repülőszemélyzet is szükséges kellő számban.

    [​IMG]

    [​IMG]Szép gyári fotó az első E-ről

    http://iho.hu/hir/uj-gripen-repul-a-masodik-181128

Ugrás a fórum topichoz