|

HTKA Hírhalom 2018. 32. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Indonézia 11 példányt vásárol a legfejlettebb orosz 4++ generációs Szu-35Sz vadászbombázóból, azonban az üzletkötés esetén az Amerikai Egyesült Államok szankcióival találhatják szemben magukat. Donald Trump amerikai elnök még tavaly augusztusban jelentette be, hogy minden ország, aki orosz haditechnikát importál, az általuk felállított szankciókkal kell, hogy elszámoljon. Ennek ellenére Indonéziában szeretnének pontot tenni a Szu-35-ösök vásárlásról szóló beszerzés végére. A gépek az F-5E/F Tigerek helyére érkezhetnek, Moszkva pedig elfogadta, hogy kávé, pálmaolaj, tea és hasonló termékekkel fizessék ki az 1,1 milliárd dollár értékű beszerzést.

Alaposan megpakolták ezt a Szuhojt | Forrás: russianplanes.net ,


A múltheti nem szándékos rakétaindítást követően a spanyol Eurofighter Typhoon-okat eltiltották a Baltic Air Policing feladatiban való részvételtől. Az eset kivizsgálásának idejére portugál F-16-osok és francia Mirage 2000-esek látják el a feladatot.


Belső vizsgálat kimutatta, hogy az Indiai Légierő AEW&C gép beszerzési projektje jelentős problémákkal tűzdelt. A DRDO (Defense Research and Development Organisation) még 2008-ban választotta ki az Embraer 145 platformra épített légtérellenőrző és irányító repülőgépet, mely a vizsgálat szerint a 18 felállított követelményből 8-nak nem felel meg. A vizsgálóbizottság követeli, hogy a második repülőgépen javítsák ki a 8 hiányosságot, de a DRDO azzal reagált, hogy abból 3 nem kulcsfontosságú, mert nem befolyásolja az üzemeltetést.


Raptorokkal erősít az USAF Németországban. Augusztus 8-án a floridai Tyndall légibázisról egy századnyi F-22-es érkezett Spagdahlem-be a hozzájuk tartozó személyzettel és kiszolgáló eszközökkel együtt. Az 5. generáció képviselő helyi típusokkal gyakorlatoznak majd, a néhány Európában töltött hét alatt pedig több szövetséges bázisra is ellátogatnak.

A 95. vadász század egyik tagja vizslatja a Spangdahlemben nem megszokott látványt jelentő Raptort, Forrás: U.S. Air Force/Class Luke Kitterman ,


Balesetben életét vesztette az Amerikai Haditengerészet egyik repülőgép karbantartója, egy másik pedig súlyos sérüléseket szerzett. Az esetre július 30-án került sor a tengerészet NAS North Island bázisán, a két személy akkor sérült meg, amikor egy HH-60-asról lecsatlakozott és rájuk esett egy üzemanyag póttartály. Jonathan Richard Clement-et még kórházba szállították, de nem élte túl a balesetet, nyugodjék békében!


Szárazföldi bázisú Phalanx légvédelmi rendszer beszerzésén fáradozik Tajvan. Hivatalos tendert indítottak egy mobil, csöves légvédelmi rendszer beszerzésére, mely alkalmas szubszonikus rakéták, manőverező robotrepülőgépek, pilóta nélküli gépek hatástalanítására emberi beavatkozás nélkül, ezen követelményeknek pedig egyedül a Phalanx felel meg. A rendszert a Hualien-ben és Taitung-ban található földalatti légibázisok védelmére szánják. Egy példány már üzemel Tajpejben a Zhuzi Shan radarbázis védelmére, ezt egy kiselejtezett hajóról telepítették át.


A Tupoljev bejelentette, hogy augusztus 16-án mutatják be az első Tu-22M3M modernizált stratégiai bombázót. A prototípus teljesen megújult elektronikát kapott, emellett szerkezeti megerősítésekre is sor került. A gyár vezérigazgatója szinte új gépként harangozta be a modernizált példányt, mely az átalakításokkal további 40-50 évig repülhet az Orosz Légierő kötelékében. A gép új avionikája, a navigációs és harci rendszerei standardizálva lettek a Tu-160M hasonló berendezéseivel. A tervek szerint a prototípus a földi tesztek után szeptemberben emelkedhet először levegőbe. Az orosz védelmi minisztérium a tesztek eredménye alapján dönti el, hogy megrendelje a bombázók sorozatos átalakítását, ha minden rendben halad, 30 repülőgép újulhat meg a Tu-22M3M szintnek megfelelően.

Forrás: desktopas.com ,


Augusztus 23-án láthatja először a nagyközönség az Orosz Légierő MiG-31 gépeit Kinzsal hiperszonikus rakétával felszerelve az Army 2018 kiállításon. Az esemény augusztus 21-22-én a civil közönség számára zárt kapuk mögött folyik, de csütörtökön bárki megtekintheti a legújabb orosz „csodafegyvert” egy 10 perces MiG-31K bemutatórepülés során.

Fotó: Alexander Sukov ,


Augusztus 3-án az Amerikai Légierő hivatalos közleményben tudatta a résztvevőkkel, hogy elindítja a könnyű támadógép beszerzésére kiírt OA-X programot. A tendereztetés idén decemberben indul, és 2019 utolsó negyedévében várható a győztes bejelentése. Az USAF csupán 2 vállalattól kér ajánlatot, a Sierra Nevada Corp. az A-29 Super Tucano amerikanizált változatával indul, a Textron Aviation pedig az AT-6 Wolverine-el próbálkozhat a győzelem bezsebelésével. Korábban az Air Tractor Inc. légi permetezőgépéből az L3 által átalakított AT-802L is az pályázók között volt a Textron Aviation sugárhajtású Scorpion típusával együtt, de ezeket a légierő kiszórta mondva, hogy nem felelnek meg az elvárt követelményeknek.


Szu-22-esek felújításával erősített az Iráni Légierő. A forradalmi gárda légierejének parancsnoka, Amir Ali Hajizadeh számolt be a modernizálásról, melynek köszönhetően az öreg szovjet bombázók immár képesek precíziós fegyverek bevetésére, valamint adatátviteli rendszer segítségével kapcsolatban lehetnek pilóta nélküli gépekkel. További újítás, hogy  nagy, akár 1500 kilométeres hatótávolságú manőverező robotrepülőgépek indítására is alkalmassá válnak.


Egy de Havilland Venom zuhant le május 20-án Wisconsin államban, az Egyesült Államokban. Az öreg „vasmadárt” nemsokkal azután érte utol végzete, hogy felszállt a Sheboygan County Memorial repülőtérről. Pilótája, Martin J. Tibbits, akinek legnagyobb szenvedélye volt a szolgálatból kivont katonai gépek repülése, sajnos nem élte túl a balesetet. A gép egy farmra zuhant, két farmer is megsérült, és 50 marha is az áldozatok közé tartozik.


Július 26-án érdekes típusra lettek figyelmesek a Tonopah katonai repülőterét figyelő spotterek, két darab F-117 Nighthawk emelkedett levegőbe szemük láttára. A lopakodókat videóra is vették, az egyedi forma a nem ideális körülmények ellenére is könnyen felismerhető.


A Boeing köphet bele az Israel Aerospace Industries levesébe, miután nem engedélyezik, hogy utóbbi 767-eseket felhasználva készítsen légi utántöltő gépeket. Az IAI korábban már bezsebelt egy hasonló munkálatokra szóló brazil és egy kolumbiai megrendelést, most pedig a hazai piacon indulnának, az Izraeli Légierő új utántöltőre kiírt pályázatán. Az átalakított gépek darabára 150 millió dollár, míg az új KC-767-esekért 250-300 millió zöldhasút kell kipengetni. Az amerikai gyáróriás szintén érdekelt az izraeli tanker tenderen, és most blokkolja az hazai pályázó munkáját, lévén az engedélyükre van szükség az általuk gyártott gépek átalakítására.