|

Baltikumi rakéta baki, elemzés, kapcsolódó esetek

A spanyol Védelmi Minisztérium közleménye szerint 2018. augusztus 7-én egy spanyol Eurofighter Typhoon gyakorlatozás közben nem szándékosan egy AIM-120 AMRAAM légiharcrakétát indított Észtország légterében.1 (A gyakorlaton két másik francia repülőgép is részt vett.) Az eddigi jelentések szerint a rakéta kárt nem okozott, de a roncsait egyelőre nem találták meg, keresése folyamatban van. (Gyakorlatok során adott esetben éles fegyverzetet is hordozhatnak a gépek, de ez nem tipikus. A hír nem részletezte, hogy miért volt éles fegyverzet a gépen, az is lehet, hogy készültségi riasztás volt.)

Az eset több szempontból is kínos. Egyrészt véletlen rakétaindítás esetén előfordulhatott volna, hogy nem szándékosan lelőnek egy, a gyakorlaton részt vevő más gépet, de akár civil repülőgépet is. Ez utóbbinak esélye alacsony, mivel a gyakorlatok légterét a civil forgalom elől megfelelő távolságban jelölik ki, bár ennek elmulasztására is láttunk már példát, amikor 2000-ben Ukrajnában tévedésből lelőttek egy utasszállító repülőgépet az Sz-200 légvédelmi rendszerrel.4

Másrészt a nem szándékosan indított rakéta a földön is kárt okozhatott volna, amennyiben hajtóműve kiégése után valahol becsapódik. Bár a légiharc-rakéták rendelkeznek önmegsemmisítő funkcióval, azok nem mindig működnek megbízhatóan, ahogy azt a történelem során már többször tapasztalhatták azok alkalmazói.

Harmadrészt a nem szándékolt fegyverhasználat esetleges következménye lehet, – amennyiben valamilyen szinten mégis épségben ér földet a rakéta – hogy illetéktelen kezekbe kerülve katonai titkokra derülhet fény a rakéta működésével kapcsolatban, ami segítheti az ellene való védekezést. Ez egyáltalán nem félvállról vehető tényező, mivel az AIM-120 különféle változatai az USA, NATO és USA-val szövetséges országok elsődleges látótávolságon túli légiharc-rakétájának számítanak.

A rakéta indítására kb. 25 tengeri mérföldre (kb. 45 km) került sor az észtországi Tartu közelében, az eddig hírfoszlányokból és jelentésekből nem derül ki, hogy a rakétaindítás milyen irányban következett be. Amennyiben a rakéta önmegsemmisítő rendszere nem működött akkor orosz területen is földet érhetett. Még, ha Észtország területén is ért talajt, valószínű, hogy a lehetőséget kihasználva Oroszország vagy más államok hírszerző ügynöksége megpróbálta begyűjteni a maradványokat elemzés céljából.

Az ellenség/potenciális ellenfél által gyártott, élvonalat képviselő légiharc-rakéta idegen kezekbe kerülése egyébként egyáltalán nem példa nélküli, többször is megtörtént a hidegháború alatt. Az így megszerzett tudással nem egy esetben új légiharc-rakéta típus született meg, ami komolyan befolyásolta és meghatározta a légi harc fejlődésének irányát, illetve a további rakétafejlesztéseket.

Visszatérve magára az esetre érdemes megvizsgálni, hogy hogyan következhetett be a véletlen indítás, némi képzelőerővel megáldva a lehetőségek széles skálája merül fel, egészen vadak is:

  1. Műszaki hiba – ez lenne a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb magyarázat.
  2. Véletlen indítás kezelői hiba következtében, tehát pilótahiba.
  3. Az 1. és 2. kombinációja.
  4. Szándékos indítás történt. (lefizették a pilótát, hogy NATO csúcstechnológiát juttasson idegen kézre.

A fentieket sorra véve haladjuk visszafelé. Az utolsó opció a legmerészebb feltételezés, de fent említett AIM-9B ellopásának esetét látva teljeséggel ezt sem lehet kizárni. Azt azért hozzá kell tenni, hogy ideológiai vagy anyagi okokból ma már sokkal nehezebb rábírni egy ilyen elhatározásra egy pilótát. További probléma ezzel a feltételezéssel, hogy utólag nehéz megmagyaráznia a pilótának a színlelt hibát, mert a korszerű vadászgépeken rengeteg paramétert rögzítenek az utólagos elemzéshez. Véletlen indítás vagy műszaki hiba történetének beadása sem annyira egyszerű – lásd később a technikai részleteknél – hogy a pilóta ne bukjon le és viselje következményeit az esetnek, amennyiben tényleg szándékos történetről van szó.

A történelem során volt példa az adott korban csúcstechnológiának számító vadászgép nyugati oldalra történő átrepülésére, de azok sosem pusztán anyagi motivációból történtek. A koreai háborúban dezertált észak-koreai MiG-15 pilóta9 elmondása szerint nem tudott az USA által felajánlott 100 000 dolláros (mai árfolyamon majdnem 1 millió) jutalomról, pusztán saját elhatározásából hagyta el a kommunista országot. Viktor Belenko10 is a szovjet felsővezetés iránt érzett gyűlölet, a rendszer és kilátástalan jövő miatt dezertált Japánba egy MiG-25-ös vadászgéppel. Mindkét esetben közös, hogy külső segítséget nem kaptak, ezzel szemben Irakból 1966-ban izraeli titkosszolgálati segítséggel dezertált egy pilóta az akkori legfejlettebb MiG-21-F13-as változattal Izraelbe.11 Ehhez képest egy véletlennek /hibának álcázott rakétaindítás lehet, hogy semmiségnek tűnik, de akkor sem ez látszik a valószínű eseménynek.

Az 1. és 2. pontok értelmezéséhez szükséges legalább minimális mértékben megismeri a korszerű vadászgépek fedélzeti rendszereinek működését, illetve az AIM-120 AMRAAM aktív radarvezérlésű légiharc-rakéta működésének alapelveit.

Minden vadászgép rendelkezik egy úgynevezett fegyverzeti főkapcsolóval (amerikai gépeken MASTER ARM), amelynek megfelelő állásban kell lennie ahhoz, hogy a fegyverhasználat vagy akár csak a vészleoldás lehetséges legyen. Ez a kapcsoló jellemzően 2 vagy 3 állású, gyakorló/éles vagy pl. az amerikai F-16C vadászgépeken szimulált/ki/be (SIMULATE/OFF/ON).

Amennyiben a kapcsoló nem éles állásban van, akkor a botkormányon levő „fegyverindítás” gombbal nem lehetséges a fegyverhasználat. Tehát a véletlen indítás alapfeltétele, hogy ez a kapcsoló nem megfelelő állásban legyen.

A másik fontos tényező a repülőgép kezelőszerveinek kialakítása. A ’70-es évek óta a vadászrepülőgépeken a HOTAS (hands on throttle and stick)12 kialakítás terjed el, ami lehetővé teszi, hogy a légiharc során legfontosabb funkciók mind elérhetőek legyenek pusztán a botkormányon és gázkaron levő kapcsolók és gombok használatával, hogy a nagy túlterhelésű manőverek közben ne kelljen a pilótának kapcsolók után nyúlkálnia, ami szinte lehetetlennel határos feladat már 2-3G túlterhelés felett. (Légiharcban az 5-9G manőverek sem ritkák.) A HOTAS rendszerek mára igen komplexek lettek: összesen akár 10-15 kapcsoló és gomb is lehet a gázkaron és a botkormányon együttesen. Ezeket kapkodva kezelve téves rakétaindítás lehetséges, amennyiben fegyverzeti főkapcsoló rossz állásban van, de az indításnak további feltételei is vannak.

A légiharc-rakétákat az esetek többségében nem lehet csak úgy célbefogás nélkül indítani. Célbefogás alatt értjük azt, hogy a fedélzeti radar vagy más rendszerek segítségével (pl. adatkapcsolaton keresztül, ha más derítette fel a célpontot) az AIM-120-nak ki van jelölve a célpont, amit követni kell, és amit végül el kell találnia. Az AIM-120-at végszükség esetén vagy nagyon kiélezett helyzetben, ha nincs idő megfelelő célkijelölésre – vagy nem is szükséges, mert csak egy közeli célpont van adott irányban –, lehetséges indítani a rakétát célbefogás nélkül is. Az AIM-120 aktív radarvezérlésű, ami azt jelenti, hogy saját kisméretű radarjával vezeti magát a célra, de csak végfázisban. Kis távolságú célnál nincs probléma, a rakéta nagy valószínűséggel saját maga is megtalálja a célt. Nagyobb távolságban levő cél ellen indítva a rakétát adatkapcsolaton keresztül látják el céladatokkal (mid course guidance), hogy a pályája végén a megfelelő időben kapcsolja fel a rakéta a saját radarját.

Mindezek alapján a téves indítás legvalószínűbben úgy következhetett be, hogy manőverező légiharcot gyakorolva téves állásban volt a fegyverzeti főkapcsoló, de ezen felül kis távolságú üzemmódban voltak a fedélzeti rendszerek, amikor lehetséges célkijelölés nélkül indítani a rakétát. Ekkor véletlenül megnyomva botkormányon a „fegyver leoldása / indítás” gombot a rakéta valódi indítása történt szimulált indítás helyett.

Hogy mitől lehetett rossz állásban a kapcsoló? Az már fogas kérdés. A pilóta elfelejthette vagy a kabinban13 történő mozgása közben véletlenül átkacsolhatta azt. A kapcsoló ugyanis nem túl szerencsés helyen van, ami könnyebben lehetővé teszi a véletlen átkacsolást az amerikai típusokhoz képest, ahol azok nem a pilóta mellett, hanem bal kéz felé, elöl vannak elhelyezve – sokkal inkább szem előtt és védve a véletlen átkapcsolástól.

Nyíllal jelölve a fegyverzeti főkapcsoló, itt a két állása TRAIN és LIVE az gyakorló és éles beállítás felirata. Részben takartak a feliratok. Sgt Pete Mobbs / MOD,

F-15C Eagle típuson a fegyverzeti főkapcsoló. U.S. Air Force,

F-16A Fighting Falcon típuson a fegyverzeti főkapcsoló. Forsvaret,

F/A-18 Hornet típuson a fegyverzeti főkapcsoló. ,

A pilóta oxigéncsöve vagy bármilyen más ruházati eleme vagy tárgy a kabinban esetlegesen átkapcsolhatta azt úgy, hogy a pilóta nem vette észre. Hasonló esetre volt már példa, több is.14 Egy esetben egy F-15C vadászgéppel nem szándékos katapultálás történt. A pilóta G ruháját a gép levegőrendszerével összekötő gégecső manőverező légiharc közben levált, és beakadt a katapultülés katapultálási folyamatát beindító fogantyú kivágott részébe. A pilóta fejmozgása és botkormány használata a manőver közben elegendő húzóerőt produkált, a tömlőn keresztül a katapultálást indító kart meghúzta, és az rendeltetésének megfelelően végre is hajtotta gépelhagyás feladatát. A vadászgép a katapultálást követően még 1 perc 39 másodpercig repült mielőtt becsapódott volna a floridai St. George sziget mocsaras partjába. Kapcsolóval is előfordulhat szerencsétlen esetben ilyen nem szándékolt átkapcsolás.

Egy másik hasonló eset sajnos a fent említettnél sokkal tragikusabb következményekkel járt. Egy kétüléses görög F-16D15 zuhant le és vesztette életét a személyzet mindkét tagja az oldalkormány trimmelést beállító kapcsoló helytelen beállítása miatt, ami valószínűleg szintén a kabinban történt szerencsétlen véletlenek és/vagy mulasztása kapcsán került rossz helyzetbe. A spanyol vadászgépen is lehetséges, hogy valami tárgy pakolgatása közben lett akaratlanul átállítva a fegyverzeti főkapcsoló.

Lehetséges ok lehet persze műszak hiba is, hogy a főkapcsoló egyszerűen nem működött és nem blokkolta az indítást. A kapcsoló működése nem szoftveres, tehát fizikailag blokkolja az elektronikus jelek továbbítását, szoftveres hiba gyakorlatilag kizárható. (A fizikai blokkolás szinte mindig biztonságosabb, mint a szoftveres. A civil iparban is a vész és védelmi funkciókat ellátó műszerek jelét direktben vezetik és használják fel, nem szoftveresen kezelik.)

Véletlen rakéta indításra egyébként tucatszám került sor éles légiharcban a harctéri stressznek és a HOTAS kialakításnak köszönhetően, de békeidőben is történt már nem szándékos fegyverindítás sőt, ilyen esetek alkalmával nem is egyszer még lelövést is sikerülsz összehozni gyakoroló légiharc közben, vagy más ország gépével folytatott, manőverező „légiharc” közben.

Természetesen ezek nem éles légiharcok, csak egyes országok közötti feszült viszony oda vezet, hogy a pilóták – ha már van kivel – akkor megpróbálnak tüzelési/rakéta indítási helyzetbe kerülni mutatva, hogy „ki az úr a háznál.” Persze az ilyen találkozások16 veszélyesebbek és igen ritkák, hiszen nincsenek biztonsági szabályok, mint normális, szervezett keretek között folyó gyakorló légiharc esetében.

Egy találkozás alkalmával történt – hivatalosan – nem szándékolt lelövés, amikor 1996-ban az Égei-tenger felett görög Mirage-2000C vadászgép lelőtt egy kétszemélyes török F-16D-t.17 Az eset hivatalosan pilótahibának lett elkönyvelve, a pilóta elmondása szerint rossz helyzetben felejtette a fegyverzeti főkapcsolót. (Hogy miért is lehetett élesben, az megint érdekes kérdés…) Az eset török szemmel egyáltalán nem volt vicces, mert a kétfős személyzet egyik tagja nem élet túl az esetet, ami nem lendített nagyot az addig sem felhőtlen görög-török viszonyokon…

A hidegháború alatt egy angol F-4 Phantom II szintén hasonló félreértések következtében lőtt le egy angol Jaguar vadászbombázót,18 további ide vágó példa, amikor egy japán F-15J-t a saját kísérője lőtt le.19

A korábban megtörtént esetekkel összevetve legalább annak lehet örülni, hogy most nem lőttek le semmit a tévedésből indított rakétával…

Tényleg csak a margóra kívánkozik a történet lezárásaként, hogy szándékos rakétaindítás is történhet olyan esetben, amikor nem adtak arra engedélyt sőt, a gépen nem is lehetet volna éles fegyverzet. 1987-ben egy F-14 Tomcat vadászgép lőtt le egy gyakorlaton egy RF-4C felderítő repülőgépet tévedések többszörös összjátékaként,20 ahol megsértették a gyakorlat előírásait és rádió kommunikációban elkövetett hibás terminológia miatt éles rakétát indított az F-14-es pilótája.


Köszönet Mészáros Gabriellának a stilisztikai észrevételekért.

Források

  1. https://www.militarytimes.com/news/2018/08/08/spanish-fighter-jet-accidentally-fires-missile-in-estonia/
  2. https://ac.nato.int/page5931922/-nato-air-policing
  3. https://htka.hu/2014/03/06/eldolt-2015-ben-vedik-baltikumot-magyar-gripenek/
  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812
  5. https://goo.gl/9Sj8Q8 A világ első irányított légiharc-rakétájával elért légi győzelem története.
    https://goo.gl/lS5dvR
  6. https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/fact-the-kgb-shipped-sidewinder-missile-by-mail-moscow-21673
    http://www.military-today.com/missiles/r3.htm
    http://www.wikiwand.com/de/Manfred_Ramminger
  7. https://www.flugzeugforum.de/threads/einfuehrung-von-aim-9-versionen-in-der-luftwaffe.87276/#post-2413188
  8. Bővebben az infravörös vezérlésről. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 139. oldal.
  9. https://en.wikipedia.org/wiki/No_Kum-sok
  10. https://www.jetfly.hu/regi-jetfly/3119-a-nagy-dobbantas
  11. https://jetplanes.blog.hu/2017/07/23/deltak_parbaja
    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Diamond
  12. https://www.xflight.de/pe_org_par_ssc.htm
    https://www.xflight.de/pg_org_par_tqs.htm
  13. https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/10508091/Amazing-360-degree-look-inside-Britains-newest-Typhoon-fighter.html (Numerikus + és – gombokkal nagyítható, egérrel forgatható.
  14. https://htka.hu/2012/12/04/mcdonnell-douglas-f-15-eagle/ 173. oldal
  15. http://iho.hu/hir/f-16-os-katasztrofaja-beszorult-trimmkapcsolo-150805
    https://htka.hu/2015/01/26/parkolo-repulogepek-koze-zuhant-egy-gorog-f-16-os-spanyolorszagban/
  16. https://www.youtube.com/watch?v=TdaGuPxREtg
    Egy ilyen „légiharc” egy török F-16-os HUD felvételén keresztül. Külön érdekesség, hogy a HUD bal alsó sarkában látszik a SIM felirat, a fegyverzeti főkapcsoló szimulált állásban van. Ha élesben lenne, akkor ARM felirat lenne a kijelzőn. Ez igencsak megnehezíti komoly hiba elkövetését.
  17. http://www.f-16.net/f-16-news-article619.html
  18. https://defenceoftherealm.wordpress.com/2015/10/27/the-jaguar-that-got-foxed-by-a-phantom/
    https://theaviationgeekclub.com/that-time-a-raf-phantom-shot-down-a-raf-jaguar-the-unknown-story-of-the-british-phantoms-only-air-to-air-kill/
  19. https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=46490
  20. https://www.youtube.com/watch?v=ycNNWZ79YdY
    https://www.wearethemighty.com/articles/that-time-a-navy-f-14-accidentally-on-purpose-shot-down-an-air-force-f-4-during-an-exercise
    http://www.fighterpilotuniversity.com/alumni-house/alumni-news/usn-downs-usaf/

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    How Does Digital Stealth Work?

    (we talk to Mark Hewer, Leonardo’s Vice President Integrated Mission Solutions)
    Ha kivonjuk a marketing részét a cikknek meglepő, de marad benne tanulságos rész is.
    Szerintem ezek az alábbiak:
    - "...The secret to this advantage is ‘mission data’, a term which sounds relatively benign but is critical to an aircraft’s EW performance and often life-saving. Mission data is the threat intelligence that allows the Eurofighter’s sensors to recognise a threat and use the appropriate electronic countermeasure or evasion technique to keep the Eurofighter safely out of harm’s way. For some aircraft, mission data is controlled by foreign nations or platform manufacturers, meaning that updates can be months, even years apart..." A BAE ezzel résszel arra a nagyon fontos apróságra hívja fel a figyelmet - ami az F35 nagy hátránya - hogy a modern EW rendszerek leg alapvetőbb kelléke a gondos és hosszadalmas munkával összegyűjtött és karbantartott MISSION DATA fileok = az adott környezetben a repülőgépre veszélyt jelentő ellenséges elektronikai eszközök jellemzőit tartalmazó könyvtár.

    - "...With Eurofighter, which has an open, reprogrammable system which can be updated by the operator, a new threat which is reported as ‘unknown’ during today’s mission can be programmed into the system in hours, meaning that the threat will be identified and dealt with during the very next mission.
    Leonardo provide full training to sovereign nations in the programming of Eurofighter and development of tactics and countermeasures (optional) so they are able to capitalise on the equipment’s capability rapidly and effectively...
    " A BAE ezek szerint az alkalmazó ország kezébe adja ennek az adatbázisnak a kezelését (gondolom az összegyűjtését is rábízza)
  • rudi
    Ha kivonjuk a marketing részét a cikknek meglepő, de marad benne tanulságos rész is.
    Szerintem ezek az alábbiak:
    - "...The secret to this advantage is ‘mission data’, a term which sounds relatively benign but is critical to an aircraft’s EW performance and often life-saving. Mission data is the threat intelligence that allows the Eurofighter’s sensors to recognise a threat and use the appropriate electronic countermeasure or evasion technique to keep the Eurofighter safely out of harm’s way. For some aircraft, mission data is controlled by foreign nations or platform manufacturers, meaning that updates can be months, even years apart..." A BAE ezzel résszel arra a nagyon fontos apróságra hívja fel a figyelmet - ami az F35 nagy hátránya - hogy a modern EW rendszerek leg alapvetőbb kelléke a gondos és hosszadalmas munkával összegyűjtött és karbantartott MISSION DATA fileok = az adott környezetben a repülőgépre veszélyt jelentő ellenséges elektronikai eszközök jellemzőit tartalmazó könyvtár.

    - "...With Eurofighter, which has an open, reprogrammable system which can be updated by the operator, a new threat which is reported as ‘unknown’ during today’s mission can be programmed into the system in hours, meaning that the threat will be identified and dealt with during the very next mission.
    Leonardo provide full training to sovereign nations in the programming of Eurofighter and development of tactics and countermeasures (optional) so they are able to capitalise on the equipment’s capability rapidly and effectively...
    " A BAE ezek szerint az alkalmazó ország kezébe adja ennek az adatbázisnak a kezelését (gondolom az összegyűjtését is rábízza)
    Azért érdekes mikor ezzel promózzák az egy generációval régebbi EF-t, hogy itt az F-35 el szemben kezedbe adják hozzá a lehetőséget hogy napra készen tartsd a sokszor élet-halál közti különbséget jelentő digitális kalendáriumot, amiből fel lehet ismerni jó eséllyel, hogy milyen ellenfél vesz körül a csatatéren, és az mekkorát és milyen távolból tud harapni!
  • A legnagyobb német szakszervezet a a Eurofighterek mellett.

    Németország: tiltakozás a Super Hornetek beszerzése ellen

    https://www.jetfly.hu/legierok/nemetorszag-tiltakozas-a-super-hornetek-beszerzese-ellen
    Németország egyik legnagyobb munkavállalói szakszervezete figyelmeztetett, hogy amennyiben az ország amerikai vadászgéppel tervezi leváltani a Luftwaffe kiöregedő Panavia Tornado flottáját, azzal az egész európai hadiipart veszélyezteti.
    [​IMG]

    Jelenleg a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, illetve a Eurofighter Typhoon a két legesélyesebb váltótípus. A betöltendő szerepkör ugyanakkor igen összetett, ugyanis jelenleg a Tornado flotta hagyományos és nukleáris csapásmérő, illetve elektronikai hadviselési szerepkörben is fontos feladatokat lát el, utóbbira pedig jelenleg a Eurofighter nem képes, ráadásul az amerikai gyártású atombombák sincsenek integrálva a fegyverarzenáljába, ez pedig a F/A-18E/F Super Hornet esetleg az E/A-18G Growler malmára hajtja a vizet. Bár a Super Hornet sem hordoz jelenleg nukleáris fegyverzetet, az integráció várhatóan jóval kevesebb erőfeszítést igényelne mint a Eurofighter esetében.

    Az IG Metall szakszervezet ugyanakkor nyílt levélben tiltakozik az amerikai típus ellen, ugyanis Németországban 25 ezer, Európában pedig 100 ezer ember munkája függ a Eurofighterek gyártásától, így a döntésnek szakmai szempontokon túl fontos gazdasági és politikai szerepe is van. Ráadásul a Eurofighterek új képességgel való felruházása az európai szakembereket is korszerű tudással ruházná fel, amely fontos lenne a francia-német kooperációban fejlesztett Future Combat Air System programhoz is. Az Airbus Defence & Space, a szenzorokat gyártó Hensoldt, a hajtóműgyártó MTU és a szerkezeti elemeket gyártó Premium Aerotec munkásait képviselő IG Metall szakszervezet szerint az amerikai típus választása megmagyarázhatatlan lenne nem csak az európai munkások, de a német adófizetők számára is, ugyanis ezzel a lépéssel súlyos dollármilliárdok folynának ki az ország kezei közül.
  • SilvioD
    A legnagyobb német szakszervezet a a Eurofighterek mellett.

    Németország: tiltakozás a Super Hornetek beszerzése ellen

    https://www.jetfly.hu/legierok/nemetorszag-tiltakozas-a-super-hornetek-beszerzese-ellen
    Németország egyik legnagyobb munkavállalói szakszervezete figyelmeztetett, hogy amennyiben az ország amerikai vadászgéppel tervezi leváltani a Luftwaffe kiöregedő Panavia Tornado flottáját, azzal az egész európai hadiipart veszélyezteti.
    [​IMG]

    Jelenleg a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, illetve a Eurofighter Typhoon a két legesélyesebb váltótípus. A betöltendő szerepkör ugyanakkor igen összetett, ugyanis jelenleg a Tornado flotta hagyományos és nukleáris csapásmérő, illetve elektronikai hadviselési szerepkörben is fontos feladatokat lát el, utóbbira pedig jelenleg a Eurofighter nem képes, ráadásul az amerikai gyártású atombombák sincsenek integrálva a fegyverarzenáljába, ez pedig a F/A-18E/F Super Hornet esetleg az E/A-18G Growler malmára hajtja a vizet. Bár a Super Hornet sem hordoz jelenleg nukleáris fegyverzetet, az integráció várhatóan jóval kevesebb erőfeszítést igényelne mint a Eurofighter esetében.

    Az IG Metall szakszervezet ugyanakkor nyílt levélben tiltakozik az amerikai típus ellen, ugyanis Németországban 25 ezer, Európában pedig 100 ezer ember munkája függ a Eurofighterek gyártásától, így a döntésnek szakmai szempontokon túl fontos gazdasági és politikai szerepe is van. Ráadásul a Eurofighterek új képességgel való felruházása az európai szakembereket is korszerű tudással ruházná fel, amely fontos lenne a francia-német kooperációban fejlesztett Future Combat Air System programhoz is. Az Airbus Defence & Space, a szenzorokat gyártó Hensoldt, a hajtóműgyártó MTU és a szerkezeti elemeket gyártó Premium Aerotec munkásait képviselő IG Metall szakszervezet szerint az amerikai típus választása megmagyarázhatatlan lenne nem csak az európai munkások, de a német adófizetők számára is, ugyanis ezzel a lépéssel súlyos dollármilliárdok folynának ki az ország kezei közül.
    Gyártsanak saját atombombát. Persze atomerőművek nélkül nehéz. Ráadásul mire elkészülne, a Kölni Kalifa fegyvertárát gazdagítaná.
  • zsolti
    Azért érdekes mikor ezzel promózzák az egy generációval régebbi EF-t, hogy itt az F-35 el szemben kezedbe adják hozzá a lehetőséget hogy napra készen tartsd a sokszor élet-halál közti különbséget jelentő digitális kalendáriumot, amiből fel lehet ismerni jó eséllyel, hogy milyen ellenfél vesz körül a csatatéren, és az mekkorát és milyen távolból tud harapni!
    Ha meg F-35öst veszel, akkor Tel Avivban van a főkapcsoló.
  • SilvioD
    A legnagyobb német szakszervezet a a Eurofighterek mellett.

    Németország: tiltakozás a Super Hornetek beszerzése ellen

    https://www.jetfly.hu/legierok/nemetorszag-tiltakozas-a-super-hornetek-beszerzese-ellen
    Németország egyik legnagyobb munkavállalói szakszervezete figyelmeztetett, hogy amennyiben az ország amerikai vadászgéppel tervezi leváltani a Luftwaffe kiöregedő Panavia Tornado flottáját, azzal az egész európai hadiipart veszélyezteti.
    [​IMG]

    Jelenleg a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, illetve a Eurofighter Typhoon a két legesélyesebb váltótípus. A betöltendő szerepkör ugyanakkor igen összetett, ugyanis jelenleg a Tornado flotta hagyományos és nukleáris csapásmérő, illetve elektronikai hadviselési szerepkörben is fontos feladatokat lát el, utóbbira pedig jelenleg a Eurofighter nem képes, ráadásul az amerikai gyártású atombombák sincsenek integrálva a fegyverarzenáljába, ez pedig a F/A-18E/F Super Hornet esetleg az E/A-18G Growler malmára hajtja a vizet. Bár a Super Hornet sem hordoz jelenleg nukleáris fegyverzetet, az integráció várhatóan jóval kevesebb erőfeszítést igényelne mint a Eurofighter esetében.

    Az IG Metall szakszervezet ugyanakkor nyílt levélben tiltakozik az amerikai típus ellen, ugyanis Németországban 25 ezer, Európában pedig 100 ezer ember munkája függ a Eurofighterek gyártásától, így a döntésnek szakmai szempontokon túl fontos gazdasági és politikai szerepe is van. Ráadásul a Eurofighterek új képességgel való felruházása az európai szakembereket is korszerű tudással ruházná fel, amely fontos lenne a francia-német kooperációban fejlesztett Future Combat Air System programhoz is. Az Airbus Defence & Space, a szenzorokat gyártó Hensoldt, a hajtóműgyártó MTU és a szerkezeti elemeket gyártó Premium Aerotec munkásait képviselő IG Metall szakszervezet szerint az amerikai típus választása megmagyarázhatatlan lenne nem csak az európai munkások, de a német adófizetők számára is, ugyanis ezzel a lépéssel súlyos dollármilliárdok folynának ki az ország kezei közül.
    Hát ha ez igaz, a Mutti fura döntést hozott...
    A Boeing árfolyama kilőtt!!!

    45 harci repülőt vásárolnak a Boeingtől a németek

    https://www.portfolio.hu/gazdasag/20200420/45-harci-repulot-vasarolnak-a-boeingtol-a-nemetek-427100
    45 merevszárnyú harci repülő beszerzését tervezi Németország a Boeingtől – írja a Spiegel forrásaira hivatkozva a Bloomberg. A gépek a Luftwaffe elavult Tornadóit váltanák majd.

    A végleges döntésről Annegret Kramp-Karrenbauer német védelmi miniszter e-mailben tájékoztatta Mark Esper amerikai védelmi minisztert – állítják a Spiegel forrásai.

    A németek összesen 30 F/A-18 Super Hornet többcélú vadászrepülőgépet és 15 EA-18G Growler elektronikai harci repülőgépet akarnak vásárolni a Boeingtől.

    Korábban még arról pletykáltak, hogy a németek az Airbustól is vásárolnak Eurofighter Typhoon vadászgépeket az amerikai harci repülők mellé.


    A német és az amerikai védelmi minisztérium nem kommentálták az értesülést.
  • SilvioD
    Hát ha ez igaz, a Mutti fura döntést hozott...
    Az elmúlt 5 év miatt azt mondom, nekem az lenne már csak fura, ha a "Mutti" nem "fura" döntést hozott volna!

    A népe szégyene! Európa árulója!
  • SilvioD
    Hát ha ez igaz, a Mutti fura döntést hozott...
    A Boeing árfolyama kilőtt!!!

    45 harci repülőt vásárolnak a Boeingtől a németek

    https://www.portfolio.hu/gazdasag/20200420/45-harci-repulot-vasarolnak-a-boeingtol-a-nemetek-427100
    45 merevszárnyú harci repülő beszerzését tervezi Németország a Boeingtől – írja a Spiegel forrásaira hivatkozva a Bloomberg. A gépek a Luftwaffe elavult Tornadóit váltanák majd.

    A végleges döntésről Annegret Kramp-Karrenbauer német védelmi miniszter e-mailben tájékoztatta Mark Esper amerikai védelmi minisztert – állítják a Spiegel forrásai.

    A németek összesen 30 F/A-18 Super Hornet többcélú vadászrepülőgépet és 15 EA-18G Growler elektronikai harci repülőgépet akarnak vásárolni a Boeingtől.

    Korábban még arról pletykáltak, hogy a németek az Airbustól is vásárolnak Eurofighter Typhoon vadászgépeket az amerikai harci repülők mellé.


    A német és az amerikai védelmi minisztérium nem kommentálták az értesülést.
    Ahogy irtam a masik temaban, ez a sok elmebeteg noi vedelmi miniszter eredmenye... viszont en nem eskudnek meg erre meg, nem irtak ala semmit, szerintem ezt elsopri a nemet ipari lobbi.
  • A nyomorult németeknek rég össze kllett volna fogni a svédekkel egy 5 generációs gép fejlesztésében


    [​IMG]
    [​IMG]
  • migfun
    Erstflug Eurofighter im neuem Design...
    Azt hittem végre elkezdik installálni a németek az aerodinamikai módosító készletet, amit már tíz évvel ezelőtt leteszteltek és berepültek, de nem.
    Ez csak egy újabb csiricsáré festés...
  • Terminator
    How Does Digital Stealth Work?

    (we talk to Mark Hewer, Leonardo’s Vice President Integrated Mission Solutions)
    Ez a cikk úgy beszél az alacsony észlelhetőségről, mint ha kifejezett hátrány lenne:)
    Azért a megfelelő mission data betöltése kicsit hamarabb megoldható, mint a EF lopakodóvá tétele.
    Klasszikus német fogás ez, ha vmit nem tudunk megcsinálni 5.0-ra akkor kijeletünk vmi nagyon hasonlót.pl. 5.0 ready iparban is gyakran van ilyen húzásuk...
    Perzse ütős gép ez én nem vitatom, de a hátrányát nem kellene előnynek beállítani.
  • amos
    Ez a cikk úgy beszél az alacsony észlelhetőségről, mint ha kifejezett hátrány lenne:)
    Azért a megfelelő mission data betöltése kicsit hamarabb megoldható, mint a EF lopakodóvá tétele.
    Klasszikus német fogás ez, ha vmit nem tudunk megcsinálni 5.0-ra akkor kijeletünk vmi nagyon hasonlót.pl. 5.0 ready iparban is gyakran van ilyen húzásuk...
    Perzse ütős gép ez én nem vitatom, de a hátrányát nem kellene előnynek beállítani.
    Ez már a marketing legalja.
    Különösen arról a géptípusról, ami radaros MAWS-ot használ. Tehát folyamatosan sugároz kifelé, minden irányba. Akkor is, ha relatíve kis teljesítménnyel.
    Összemosni a stealth-et a légi helyzetkép alkotással kb. az szezon és fazon keverése.
  • kamm
    Az ilyesmit (visual design) inkabb az olaszokra biznam, azaz o asztaluk...
    Vagy inkább a japánokra, azok tudnak nagyon durva festéssel kijönni :)
  • Szerintem a Revell (német makettgyártó cég) külön fizeti a Luftwaffe-festőket, az eladások érdekében :D . Hirtelen össze se tudnám számolni, hány Tornado-festést adtak ki.
    De a topicnál maradva nekem az angol jön be:
  • Terminator
    Úgy látszik németországi bázisok kerítésén is van lyuk... :(


    Szerintem a Boston Dynamics tesztelte az új robot drón "deer-mod"-ot:





    Spoiler: Kattt ide
    :)
  • Terminator
    Úgy látszik németországi bázisok kerítésén is van lyuk... :(

    Őket legalább nem kellett felfesteni "győzelmi" jelként, mint az egyik magyar Gripenre az őzikét ...

Ugrás a fórum topichoz