A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Kezdjük Csehországból érkezett hírekkel a hetet, az Aero Vodochody megkezdte az L-39NG előszériájának gyártását. Ennek keretében négy repülőgépet szerelnek össze, ezeket a tesztekhez és a tanúsítványok megszerzéséhez használják majd fel. Az első és negyedik példány lesz a légi próbák alanya, a második a földi statikus, a harmadikat pedig a kifáradási tesztekhez használják majd. Az első példány törzsének és szárnyának építése már meg is kezdődött, az időterv szerint még az év vége előtt szeretnék, ha levegőbe emelkedne. A Williams FJ44-4M sugárhajtóművel ellátott típus építésébe 40 hazai vállalatot vonnak be, így sikereiből az egész cseh repülőgépipar profitálna. Az Aero Vodochody 2014 júliusában jelentette be, hogy létrehozzák a legendás Albatrosz reinkarnációját, mellyel minden korábbinál költséghatékonyabb kiképző platformot kínálnak a vásárlók számára. Az első, régebbi példány átépítésével született prototípus 2015 szeptemberében végre is hajtotta szűzfelszállását, az első teszteket pedig egy évre rá nyilvánították lezártnak.
Maradunk még a kiképzőgépes vonalnál, elkészült az Olasz Légierő 18. és egyben utolsó T-346A repülőgépe. A kétüléses az olasz csizma sarkába, a Lecce mellett állomásozó 61. ezredhez kerül, ahol igazi nemzetközi képzés folyik, az olasz pilóták amerikai, spanyol, francia, osztrák, holland, lengyel, szingapúri, argentin, görög és kuvaiti kollégáikkal együtt készülhetnek későbbi feladatikra. A T-346A fontos lépcsőt jelent az új hajózók számára az F-35 felé vezető úton.
A Spanyol Légierő az Indra InShield DIRCM (Direct Infra-Red Counter-Measure) rendszerét választotta A400M teherszállító gépei számára. A berendezés észleli a repülőgépre indított levegő-levegő és levegő-föld rakétákat, és amennyiben azok infravörös önirányításúak, lézersugárral kiiktatja a keresőfejet. A vállalat a szerződés részeként arra is megbízást kapott, hogy a spanyol Atlas-okhoz ILS-t (műszeres leszállító rendszer) biztosítson.
A Lockheed Martin MK 41 Vertical Launching System (VLS) indítóját választotta a Brit Királyi Haditengerészet Type 26-os fregattjai számára a BAE Systems. 3 hajóhoz rendelték meg az eszközt, mindegyik 3 darab, 8 indítóból álló egységet kap, azaz egyszerre 24 rakéta állhat készenlétben az indításra. A VLS képes légi, vízfelszíni, földi, sőt, akár vízalatti célpontok leküzdésére is alkalmas rakéták indítására.
Február 22-én érkeztek először jelentések arról, hogy két Szu-57-est vettek videóra Szíriában. Először sokan kétkedve fogadták a dolgot, azonban egyre több műholdfelvétel szivárgott napvilágra, melyen az 5. generációs vadászbombázó sziluettje volt kivehető az oroszok által használt Khmemeim légibázison. Múlt héten aztán az orosz védelmi miniszter, Sergei Shoigu hivatalosan is megerősítette a híreket, és elmondta, hogy a orosz légierő jelenlegi csúcstípusának két példánya két napot tartózkodott a háború sújtotta országban. A vadászbombázók különböző teszteken vettek részt, melyeket sikerrel teljesítettek. A miniszter úrnak a műhold képekhez is volt hozzáfűzni valója, elmondta, hogy nem tudja, hogy hol készültek a képek, de ők nem a szabad ég alatt tárolták a repülőgépeket, és soha nem állt meg ilyen közel egymáshoz a két példány, mint ami a fotókon látható.
A február 25-27 között az Egyesült Arab Emirátusokban megrendezett UMEX kiállításon az UMS Skeldar bemutatta több UAV típusát. A Saab és a UMS Aero által közösen létrehozott vállalat pilóta nélküli helikopterek fejlesztésében lát potenciált, melyeket felderítő feladatok végrehajtására optimalizálnak. A SKELDAR V-200 már néhány éve ismert, az UAS olajvezetékek, határvidékek ellenőrzésére kiválóan alkalmazható, és hajófedélzeti üzemre is alkalmas. Maximális felszálló tömege 235 kilogramm, és akár autonóm módon is képes fel-, és leszállni egy 15×15 méteres területen.
Egyel kisebb kategóriába tartozik az új R-350-es, melynek maximális felszálló tömege 150 kilogramm. A hasznosteher elektro-optikai és infravörös szenzorokon kívül LiDar rendszer is tartalmazhat, mely lézeres alapú távérzékelést biztosít.
Iránban az AIM-9-es átalakításával hoztak létre páncéltörő rakétát. Az Iráni Iszlám Forradalmi Gárda által bemutatott fegyver az Azarakhsh, azaz villámlás nevet kapta, törzsének átmérője 127 milliméter, tömege 70 kilogramm, így helikopterek pilonjaira is könnyen felszerelhető. Hatótávolsága 10 kilométer, irányításáról képalkotó infravörös kamera gondoskodik, és állítólag képes önállóan célt keresni és befogni. Az irániak persze teljes mértékben hazai fejlesztésként harangozzák be a fegyvert, de ezt érdemes fenntartásokkal kezelni. A videóban 1:30-tól látható a rakéta.
Egyre közelebb kerül teljes műveleti képességhez (FOC – final operational clearance) a HAL Tejas Mk I. Ennek részeként a gyártó demonstrálta a típus „hot refueling” képességét, azaz hogy járó hajtómű mellett is lehetséges, és biztonságos a gép üzemanyaggal való ellátása. Az Indiai Légierőben a Tejast üzemeltető egységeknek lesz elsőként lehetőségük ennek alkalmazására, a többi típusnál nem engedélyezett a metódus.
A Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légiereje közzétette az első hivatalos videót a hazai gyártású J-16-os vadászbombázóról. A J-11BS-en alapuló, a Szu-30MKK-ról átvett vonásokkal tarkított típust a bemutatóban a J-20-as kiegészítőjeként említik. A videó ide kattintva érhető el.
Japánban befejeződött a 2011-es cunamiban a Matsushima légibázison megsérült 18 darab F-2B vadászbombázóból javíthatónak minősített 13 példány közül az utolsó gép felújítása is. Ezen gépeken 2013 decemberében kezdődtek meg a munkák, az elsővel 2015 áprilisára végeztek.
Hamarosan elérik a bevethetőséget az Amerikai Tengerészgyalogság hagyományos F/A-18A-D Hornet vadászbombázói a WGU-59/B APKWS II fegyverrendszerrel. A precíziós, lézeres irányítású, kis romboló erejű rakétákat korábban csak az AV-8B Harrier II-esek alkalmazhatták a bőrnyakúak állományában. A NAVAIR (Naval Air Systems Command) a közösségi médiában mutatott be egy fényképet múlt héten, melyen a VMFA-314 egyik Hornet-je látható, szárny alatti külső felfüggesztőjén dupla LAU-68 indító konténerrel.