|

HTKA Hírhalom 2015. 39. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Szeptember 7-én az 50. évfordulója volt annak, hogy a Bell Model 209-es végrehajtotta első felszállását. A jelzés talán nem sokaknak ismerős, pedig ez volt a típus, melyet az AH-1 Cobra előfutárának nevezhetünk. A Vietnami háború igényeinek megfelelően létrehozott harci helikopter azóta is főszereplő a legtöbb amerikai konfliktusban, gyártása pedig mind a mai napig folyik. A fontos esemény ellenére a Bellnél semmiféle hivatalos megemlékezést nem tartottak.

Bell Model 209 | Forrás: wikipedia.org

Bell Model 209 | Forrás: wikipedia.org ,

Az új L-39NG első példánya végrehajtotta szűzrepülését szeptember 14-én. A régi sárkányszerkezetbe a Williams International FJ44-4M hajtóművét építették be, emellett az avionikát is jelentősen átalakították. Az első repülés során a Miroslav Schützner és Vladimír Kvarda foglalt helyet a katapultülésekben. A jól ismert ALbatros új verziójáról bővebben tavaly júliusi hírünkben olvashatnak.

L-39NG | Fotó: AREO Vodochody

L-39NG | Fotó: AREO Vodochody ,

Kisebb információmorzsa került nyilvánosságra a Kínában fejlesztés alatt álló nehéz szállító helikopterről. Az AVIC keze alatt folyó munkában a Russian Helicopters segédkezik, céljuk egy olyan forgószárnyas létrehozása, mely 38,2 tonnás össztömeggel is képes 5700 méter magasba emelkedni.

Az RQ-4 Global Hawk felderítőket a fejlesztésük idején az U-2-esek leváltására szánták, de a pilóta nélküli gépek még mindig nem tudják az „öregfiúk” teljesítményét hozni. Ahhoz szükség lenne az elektro-optikia és a széles látószögű optikai kamerák lecserélésére, mely a tervek szerint 4 milliárd dollárjába kerülne az adófizetőknek. A horribilis összeget az USAF-nál is sokallják, a légierő hírszerzésért, megfigyelésért és felderítésért felelős részlegének vezető helyettese, Robert Otto altábornagy szerint a modernizációt fele összegből is meg tudnák csinálni.

Amerikai C-17-es szállították Csádba Franciaország két Pumahelikopterét. A forgószárnyasok Dzsibutiban állomásoztak, onnan volt szükség a gyors átszállításukra N’Djamena-ba, Csádba. Ez volt az első alkalom, hogy francia Puma helikopterek utaztak amerikai C-17-es rakterében.

Francia Puma amerikai C-17-esebe rakodás közben | Forrás: alert5.com

Francia Puma amerikai C-17-esebe rakodás közben | Forrás: alert5.com ,

Decemberi rekorddöntése óta egy raktárban pihen az USAF Orion kísérleti gépe. A korábban is említett Robert Otto nyilatkozta a típus kapcsán hogy még lát esélyt a szolgálatba állítására, de a jelenlegi költségvetési évben erre már biztos nem kerül. Leghamarabb jövőre szavazhatnak újra tőkét a program folytatására a fejesek.

Orion | Fotó: Aurora Flight Sciences

Orion | Fotó: Aurora Flight Sciences ,

Az Amerikai Légierő első harci F-35-ös százada 2016 augusztusában 1-én érheti el a kezdeti bevethetőségi képességet. A 34. vadász század, mely a Hill légibázison állomásozik, szeptember 2-án kapta meg első két 5. generációs vadászbombázóját, ehhez további 10-12 gép csatlakozik. A kiszolgálásukra 30 pilóta és 240 karbantartó áll majd készen, és ha minden a tervek szerint halad, nem sokkal később már külföldre is települhetnek majd. A század az IOC eléréséhez (Initial Operation Capabilities – kezdeti műveleti képesség) 3 feladatot kell hogy teljesítsen sikeresen: közeli légi támogatás, elfogás és légvédelmi lefogás és megsemmisítés.

12 halálos áldozattal járó téves támadásra került sor Egyiptomban. A légierő AH-64 Apache harci helikopterei egy autókból álló konvojra csaptak rá, mert úgy gondolták, az Iszlám Állam harcosait találták meg. Valójában azonban mexikói turisták tartották ebédszünetüket a Bahariya oázisnál, közülök 8-an életüket vesztették.

A BAE Systems sikeresen befejezte az MBDA Meteor rakéta irányított lövészeteit Eurofighter Typhoonról indítva. A tesztek során a az Egyesült Királyság Hebrides lőterét használták, az IPA6-os tesztgépről indított nagy hatótávolságú légiharc rakéta pedig a terveknek megfelelően teljesített és eltalálta célpontját.

Typhoonról indított Meteor | Fotó: BAE Systems

Typhoonról indított Meteor | Fotó: BAE Systems ,

Szeptember 25-én, azaz most pénteken végezheti szűzfelszállását az első KC-46-os, melyet már az utántöltő rendszerekkel is felszereltek. Az légi utántöltési próbákra a következő év elejéig kell várni, akkor kezdik meg a teszteket először F-16-osokkal, majd sorban a következő típusok jönnek: C-17, F/A-18, A-10, KC-46A és AV-8B. Azt egyelőre nem tudni, hogy a kimaradó repülőgépek, mint az F-15, F-22, F-35, B-2 és B-52 mikor kerülnek sorra.

Múlt héten került szóba a Boeing-Saab páros T-X tenderre nevezett gépe, melyről azóta egy koncepciórajzot is közölt a Boeing.

Boeing-Saab T-X koncepció | Forrás: Boeing Concept Art

Boeing-Saab T-X koncepció | Forrás: Boeing Concept Art ,

Novemberben véget érhet az LRS-B kiválasztási procedúrája, és eldől hogy melyik amerikai mamutvállalat fejlesztheti az USAF új bombázóját. A híresztelések szerint a verseny jelenleg kiélezett, és még nem dőlt el egyértelműen hogy a B-2-t is gyártó Northrop Grumman, vagy a Lockheed Martin – Boeing páros kerül ki győztesen. Eredetileg az ősz elején akarták bejelenteni a győztes kilétét, de ez novemberre csúszott. A késés oka, hogy a légierő egy eddig nem használt beszerzési módszert alkalmaz.