|

Túl az első teszteken az L-39NG

Teljesítette a tesztprogram első fázisát a modernizált cseh kiképző repülőgép, az AERO Vodochody L-39NG.

Kétéves fejlesztési és előkészítési munkát követően alig egy éve emelkedett a levegőbe a világ legsikeresebb sugárhajtású kiképzőgépének, az L-39 Albatrosznak modernizált változata, az L-39NG. A Williams FJ44-4M hajtóművekkel ellátott prototípus ráadásul az elmúlt napokban befejezték a berepülési program első fázisát. Az egy éves szakasz ráadásul tartalmazott egy közel kéthónapos kényszerpihenőt is, mivel júliusban kiépítették és visszaküldték a gyártónak az amerikai erőforrást, hogy néhány módosítást hajtson végre rajta és csak két hete érkezett vissza. Azóta “kirepülték” a hajtóműből, amit lehetett, minden tartományban nyüstölték, még 8,5 g-s terhelés mellett is.

L-39NG | Fotó: AREO Vodochody

L-39NG | Fotó: AREO Vodochody ,

Az AERO Vodochody AEROSPACE a.s. 2014 júliusában jelentette be, hogy piacra dobja az L-39 Albatrosz legújabb, L-39NG típusjelű változatát, de korszerűsítési csomagként is meg lehet majd vásárolni az eddig legyártott 2957 példányhoz. A 60 országban repülő típusban látnak még potenciált, a következő 5 évben 120 gépet korszerűsítenének.

A cseh gyártó kényszerhelyzetben is van, ugyanis az orosz-ukrán konfliktus miatt a két nemzet által fejlesztett Ivcsenkó-Progressz AI-25 típusú hajtómű alkatrész-utánpótlása nem épp megfelelő, emiatt kapóra jön az amerikai alternatíva, mely kisebb méretű, könnyebb és gazdaságosabb is elődjénél, ezzel nő a típus utazósebessége és a hatótávolsága is.

Fórum hozzászólások

  • hunemperor
    Tud lőni??? Mert csak akkor.
    Mindegyik tud, viszont jó, hogy mondod, mert pont erről olvastam a lengyelek kapcsán egy lengyel fórumon.
    Állítólag a lengyelek olyan gépet vettek (M-346 Master), amelyik nem tudnak AG fegyvereket használni. (FT verzió?)
  • Semmi értelme ennek a kategóriának Magyarországon. Amennyiben nemzeti keretek között lenne a szuperszonikus repülőgép kiképzés jövője (de nem, mert megkötöttük az egyezményt mi is az Európai NATO-n belüli kiképzésre.), akkor is inkább az L-159 kétüléses harci gyakorló változat, mert annak legalább van harcértéke (igaz, új lokátorokat kéne beszerezni hozzá, mert az AERO az összes vásárolt Grifo-t már elhasználta már az eddigi gépeihez. Ami még kéne a ALCA-hoz? Egy célzókonténer integráció (Lehetőleg Litening) és akkor fullos nem is annyira könnyű csapásmérőnk lenne..)...
    de ez is másodrendű dolog, mert a szuperszonikus állományt kéne inkább bővíteni.. Ugyanakkor azt meg a Griff szerződés lejárta után érdemes, a váltótípus/vagy a jelenlegi gépek modernizálásával egyben darabszám növeléssel két századra..
    Az, hogy ez mennyi forrásba kerül... Nem biztos, hogy a jelenlegi állás szerint lenne rájuk elég hajózó és műszaki...
    L-39NG egy nagy zsákutca. A harmadik világ néhány helyén még labdába rúghat, de az amcsi hajtómű és elektronika miatt máshol nem. Okosabb lett volna európai cuccokkal és turbinával felszerelt változat.. Európában ahol lenne ilyen kategóriára még igény ott van erősebb hajtóművel fegyverzettel, tech-müszakia adatokkal repülőgép..
  • .
    kelepisti
    Semmi értelme ennek a kategóriának Magyarországon. Amennyiben nemzeti keretek között lenne a szuperszonikus repülőgép kiképzés jövője (de nem, mert megkötöttük az egyezményt mi is az Európai NATO-n belüli kiképzésre.), akkor is inkább az L-159 kétüléses harci gyakorló változat, mert annak legalább van harcértéke (igaz, új lokátorokat kéne beszerezni hozzá, mert az AERO az összes vásárolt Grifo-t már elhasználta már az eddigi gépeihez. Ami még kéne a ALCA-hoz? Egy célzókonténer integráció (Lehetőleg Litening) és akkor fullos nem is annyira könnyű csapásmérőnk lenne..)...
    de ez is másodrendű dolog, mert a szuperszonikus állományt kéne inkább bővíteni.. Ugyanakkor azt meg a Griff szerződés lejárta után érdemes, a váltótípus/vagy a jelenlegi gépek modernizálásával egyben darabszám növeléssel két századra..
    Az, hogy ez mennyi forrásba kerül... Nem biztos, hogy a jelenlegi állás szerint lenne rájuk elég hajózó és műszaki...
    L-39NG egy nagy zsákutca. A harmadik világ néhány helyén még labdába rúghat, de az amcsi hajtómű és elektronika miatt máshol nem. Okosabb lett volna európai cuccokkal és turbinával felszerelt változat.. Európában ahol lenne ilyen kategóriára még igény ott van erősebb hajtóművel fegyverzettel, tech-müszakia adatokkal repülőgép..
    A Z2026-ban deklarált cél a sugárhajtású kiképzőgépek beszerzése és a kiképzés itthoni újrakezdése. Ebből a szempontból tökéletes választás az L39-NG.
    Ezért szereztek be már 4 Zlint és ősszel további 4 érkezik. Innen a következő lépcsőfok a Gripenek előtt az L39. Mivel teljesen új típus, így nekünk minden szempontból megfelel. Miért ne lehetne a kiképzés ezen részét itthon megoldani magyar gépekkel?
    Olcsóbb lenne a vadászpilóták rendszeres repülését részben ezekkel a gépekkel elvégezni. És ez sztem nem a második század vadászgép helyett jönne, hanem a mellé, azt megelőzően. 2026 után meg jöhetne még egy század vadászgép.
    Egyébként erre a gépre is lehet rakétákat felszerelni, részben light attack gépként használni.
  • Én csak azt nem értem, mire gondolt a költő?
    Ezek az AERO Vodochody-nál újra megépítették az L-39-est. De miért?
    Mi értelme egy üresen három és fél, maximálisan öt tonnánál is nehezebb gépbe a 28kN-os Garret F124 után újra visszatenni egy kis 16 kN-os hajszárítót? Pont ez volt anno a baj a szovjet (ukrán) AI-25-össel is. 16kN-al nem lehet máshogy repülni, csak lendületből. Pont, ahogy egykoron a MiG-21-esekkel is lehetett.
    Ez így nagyon nem korszerű.
    De legalább a sárkány lenne igazán “NG”.
    Ez a szárny így ahogy van, a hatvanas évek végi L-39-es szárnydizájn ráncfelvarrott kópiája.
    Már nagyon nem itt tart a kiképzőgépek aerodinamikájának világa.
    Értem én, hogy a koncepcióval (tudniillik, a Stage 1-es a már meglévő, öreg Albák upgrade-je, a gyári új Stage 2-essel meg ezt muszáj volt követni) költséghatékonysági okokból kvázi beszorították magukat az eredeti L-39-es adta kialakítás keretei közé, akkor is lehetett volna egy progresszívebb újragondolás, mint ez.

    Ha az L-39NG-t rendszeresítenénk, akkor megismétlődne a harmatgyenge Zlinek problematikája.
  • A hajtómű amerikai mivolta pedig könnyen "megfúrhatóvá" teszi az exportot a lassan "szokásos" amcsi nemzetbiztonsági bla-bla-bla...

    Az L-59 Super Albatrosz - - Lotarev hajtóművét a szlovákok gyártották, és 17Kn helyett 22kN a tolóereje (150 kg-mal nehezebb, "belefér" ! ? !).

    ...és a USA/Eu/egyéb... "lobby-manók" kilőve !

    Jó lenne. ha jó lenne... :rolleyes: (...bele a Lotarev DV-2 hajtómű),
    Kicsit többet fogyaszt (fajlagosan is), kicsit gyorsabb, (nem) kicsit olcsóbb, kevesebb üzemórája van, (USA)technológiai függés nélkül...
    Minden nyűgje mellett én (az Európa számára egyre nagyobb nemzetbiztonsági kockázatot jelentő USA miatt IS ) inkább az ex-szovjey/orosz Lotarev-et tartom jobbnak, akar egy V4 közös hajtóműnek a jövőben! ...egy "villám-fejlesztés" után főleg !

    Egy drón-verzióban látom (az egyébként "kicsit korábbi": 60-as évek) típus/modell jövőjét.
    . . . nálunk is ! ! !


    Ezzel a(z egyébként "kicsit korábbi": 60-as évek) technológiával egész olcsó tudna lenni(1.5-4m $), ha az "egyebek" (felderítő/csapásmérő dolgok) modulárisak/függeszthetők/...


    A Közel-Kelet/Afrika konfliktusok "fogyó-eszközeként" jó piaca van. Kár hogy most nincs a "polcon" ... :rolleyes:
  • Fennek
    Tehát F/A-259 Striker kellene.
    [​IMG]
    Ez csak egy USA-nak szánt projekt volt. Örülnék, ha elővennék a fiókból, de ahhoz zsozsó is kellene.
  • Allesmor Obranna
    Én csak azt nem értem, mire gondolt a költő?
    Ezek az AERO Vodochody-nál újra megépítették az L-39-est. De miért?
    Mi értelme egy üresen három és fél, maximálisan öt tonnánál is nehezebb gépbe a 28kN-os Garret F124 után újra visszatenni egy kis 16 kN-os hajszárítót? Pont ez volt anno a baj a szovjet (ukrán) AI-25-össel is. 16kN-al nem lehet máshogy repülni, csak lendületből. Pont, ahogy egykoron a MiG-21-esekkel is lehetett.
    Ez így nagyon nem korszerű.
    De legalább a sárkány lenne igazán “NG”.
    Ez a szárny így ahogy van, a hatvanas évek végi L-39-es szárnydizájn ráncfelvarrott kópiája.
    Már nagyon nem itt tart a kiképzőgépek aerodinamikájának világa.
    Ha most a T-7 Red Hawk-hoz, a M346-hoz, esetleg a T-50-hez akarod hasonlítani, akkor szerintem ez fals.
    Én javasolnám, hogy az M-345-höz tessék hasonlítani!
    Ugyan az a hajtómű. 200kg-mal nagyobb üres tömeg, de 1300kg!!!-mal nagyobb max. felszálló tömeg. 1000km-rel nagyobb hatótávolság. És minimálisan nagyobb max. speed.
    Ezek csak autóskártya adatok, de azért, NA!
    És hogy miért ne a fenti, nagysebességű gépekhez hasonlítsuk? Hát mondjuk az áruk miatt. De alapvetően a fenti gépek - ahogy a T-X programban is - deklaráltan az F-35 mögé illő kiképzőgépek. És nem csak az áruk, de valószínűleg a fentartási költsége is töredéke lesz a fenti gépeknek.

    Nem azt mondom, hogy optimális, de ha nem megyünk rá az F-35-re, akkor ideális. Pláne, ha mégsem az NG érdekel bennünket...
  • LMzek 2.0
    A hajtómű amerikai mivolta pedig könnyen "megfúrhatóvá" teszi az exportot a lassan "szokásos" amcsi nemzetbiztonsági bla-bla-bla...

    Az L-59 Super Albatrosz - - Lotarev hajtóművét a szlovákok gyártották, és 17Kn helyett 22kN a tolóereje (150 kg-mal nehezebb, "belefér" ! ? !).

    ...és a USA/Eu/egyéb... "lobby-manók" kilőve !

    Jó lenne. ha jó lenne... :rolleyes: (...bele a Lotarev DV-2 hajtómű),
    Kicsit többet fogyaszt (fajlagosan is), kicsit gyorsabb, (nem) kicsit olcsóbb, kevesebb üzemórája van, (USA)technológiai függés nélkül...
    Minden nyűgje mellett én (az Európa számára egyre nagyobb nemzetbiztonsági kockázatot jelentő USA miatt IS ) inkább az ex-szovjey/orosz Lotarev-et tartom jobbnak, akar egy V4 közös hajtóműnek a jövőben! ...egy "villám-fejlesztés" után főleg !

    Egy drón-verzióban látom (az egyébként "kicsit korábbi": 60-as évek) típus/modell jövőjét.
    . . . nálunk is ! ! !


    Ezzel a(z egyébként "kicsit korábbi": 60-as évek) technológiával egész olcsó tudna lenni(1.5-4m $), ha az "egyebek" (felderítő/csapásmérő dolgok) modulárisak/függeszthetők/...


    A Közel-Kelet/Afrika konfliktusok "fogyó-eszközeként" jó piaca van. Kár hogy most nincs a "polcon" ... :rolleyes:
    Ha a szlovakok vesznek akkor szlovak hajtomu is opciova vallik. /egyebkent lekozltek./
  • pöcshuszár
    Ha most a T-7 Red Hawk-hoz, a M346-hoz, esetleg a T-50-hez akarod hasonlítani, akkor szerintem ez fals.
    Én javasolnám, hogy az M-345-höz tessék hasonlítani!
    Ugyan az a hajtómű. 200kg-mal nagyobb üres tömeg, de 1300kg!!!-mal nagyobb max. felszálló tömeg. 1000km-rel nagyobb hatótávolság. És minimálisan nagyobb max. speed.
    Ezek csak autóskártya adatok, de azért, NA!
    És hogy miért ne a fenti, nagysebességű gépekhez hasonlítsuk? Hát mondjuk az áruk miatt. De alapvetően a fenti gépek - ahogy a T-X programban is - deklaráltan az F-35 mögé illő kiképzőgépek. És nem csak az áruk, de valószínűleg a fentartási költsége is töredéke lesz a fenti gépeknek.

    Nem azt mondom, hogy optimális, de ha nem megyünk rá az F-35-re, akkor ideális. Pláne, ha mégsem az NG érdekel bennünket...
    Igen a fenti gepek nagyobbak azokhoz a nagytesot az l 159 et kell hasonlitani.
  • Szittya
    Ha a szlovakok vesznek akkor szlovak hajtomu is opciova vallik. /egyebkent lekozltek./
    Te melyik híres-neves szlovák hajtóműről beszélsz jelen-jövő időben?
    A DV-2-esből összesen 124 darabot gyártottak valamikor 1991-92 között.
    Lassan harminc éve, hogy az utolsót eladták egy egyiptomi L-59-esbe.
    Mellesleg a 92-es taszári repülőnapon járt is egy ilyen L-59-es nálunk.

    A DV-2-es egy szovjet-csehszlovák, később ukrán-szlovák közös projekt volt a szovjet AI-25-ös leváltására, amiből a szlovákok később ki-, az oroszok meg beszálltak.
    Jelenleg tisztán ukrán és AI-225-ös név alatt ismert a sokadik leszármazottja.
    Nincs már olyan, hogy szlovák hajtómű.
  • SilvioD
    Miért ne lehetne a kiképzés ezen részét itthon megoldani magyar gépekkel?
    Olcsóbb lenne a vadászpilóták rendszeres repülését részben ezekkel a gépekkel elvégezni.
    De nem, mert totál felesleges.
    Egy évben repülne a teljes flotta kb. 100 órát. Minden fillér, amit ezekre a játékokra költünk, a Gripenektől veszi el a pénzt.
  • SilvioD
    .
    A Z2026-ban deklarált cél a sugárhajtású kiképzőgépek beszerzése és a kiképzés itthoni újrakezdése. Ebből a szempontból tökéletes választás az L39-NG.
    Ezért szereztek be már 4 Zlint és ősszel további 4 érkezik. Innen a következő lépcsőfok a Gripenek előtt az L39. Mivel teljesen új típus, így nekünk minden szempontból megfelel. Miért ne lehetne a kiképzés ezen részét itthon megoldani magyar gépekkel?
    Olcsóbb lenne a vadászpilóták rendszeres repülését részben ezekkel a gépekkel elvégezni. És ez sztem nem a második század vadászgép helyett jönne, hanem a mellé, azt megelőzően. 2026 után meg jöhetne még egy század vadászgép.
    Egyébként erre a gépre is lehet rakétákat felszerelni, részben light attack gépként használni.
    A zlinekből közvetlenûl át lehet ülni az albákba? Én azt gondoltam (az nftc alapján) a kettő közé kellene egy közbülső teljesítményű (g120tp, pc 9-21, stb.) gép is. Úgy meg lehet túl drága lenne az ûzlet.
  • HAndrás
    A zlinekből közvetlenûl át lehet ülni az albákba? Én azt gondoltam (az nftc alapján) a kettő közé kellene egy közbülső teljesítményű (g120tp, pc 9-21, stb.) gép is. Úgy meg lehet túl drága lenne az ûzlet.
    Pont ez a lényege, hogy de.
    A többi, a T-X programban szereplő gép esetén nem lenne ez igazán javasolt.
    Különben a csehek végig így csinálták a Gripenre a képzést.

    Ráadásul tudtommal a L-159-et pl. nem csak oktató gépnek használták, hanem kiképzőnek is. Azaz a Gripen nem túl drága üzemi költségein tovább tudtak spórolni. Mert a Gripen pilóták gyakran visszaültek az ALCA-kra, és azon növelték a repült óráikat.
    borisz
    De nem, mert totál felesleges.
    Egy évben repülne a teljes flotta kb. 100 órát. Minden fillér, amit ezekre a játékokra költünk, a Gripenektől veszi el a pénzt.
    Ráadásul ezzel nincsenek is egyedül.
    Pl.: a BW most tervezi utánrendelést a H145M-ből. Azt szeretnék, hogy a helikopter pilótáik nagy része, akiknek az alaptípusa túl drágán üzemeltethető (és nem akarnak rá pénzt adni, pl.: Tiger, NH90, CH-53G-k), ne csak a szükséges minimumot töltség a levegőben, hanem a H145M olcsón üzemeltethető típusával annyit repülhessen, amennyivel magasan tarthatják a képességszintjeiket.
  • A kikepzo gepek szerepet en a staabil es jolkepzett pilotautampotlasban latom a lenyeget. Sajat gep eseten nem egy kvazi gyorstalpalon kell a pilotaknak resztvenni relative gyorsan lerepult kotelezovel.

    Hanem valiban profi pilotava vallhat meg a vadaszgep ullesebe ulles elott. Ertsd sokkal jobban kepzett pilota ulhet at a vadaszba a hamgsebesseg alatti nagyobb tapasztalat miatt...

Ugrás a fórum topichoz