|

HTKA Hírhalom 2017. 37. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Rejtélyes balesetben hunyt el az Amerikai Légierő egyik pilótája. Eric Schultz alezredest szeptember 5-én, helyi idő szerint délután 6 órakor érte utol a végzete, miközben a Nevada Test and Training Range felett repült 100 mérföldre, azaz 161 km-re észak-nyugatra a Nellis légibázistól. Ami szokatlan az ügyben, hogy a légierő közleménye nem tartalmazza, milyen típussal szenvedett baleset, csak annyit árultak el, hogy a gép az Air Force Materiel Command parancsnoksága alá tartozott. Az alezredes volt egyébként a 28. személy, aki F-35-ösön repülhetett.


Szeptember 7-én az USAF utolsó C-5A Galaxy szállítógépe is nyugdíjállományba vonult. A 70-0461 lajstromú gép utolsó repülése a Davis-Montham légibázisra vezetett, ahol konzerválják, és a méltán híres Boneyard repülőgép-temetőbe kerül. Eredetileg a Wright-Patterson légibázison található múzeumba szánták, de végül utóbbi nem tudta fogadni.

Az óriás utolsó képviselője végső útjára indul | Forrás: U.S. Air Force/Hanna N. Smith ,


Szeptember 5-én, helyi idő szerint délután 3 órakor elvesztette egyik F-16-osát az Arizonai Légi Nemzeti Gárda 162. vadász ezrede. A gépet egy iraki pilóta vezette, és rutin repülésről lévén szó, egyelőre nem tudni mi okozta a balesetet. A gép Safford városától észak-nyugatra 20 mérföldre, körülbelül 32 kilométerre csapódott a földbe, a pilóta halálát okozva.


38 millió dollárért fejleszti tovább az AIM-120D rakéta szoftverét a Raytheon. A megrendelést azért kapták, hogy a fegyvert képessé tegyék a jövőben fellépő fenyegetések elleni hatékony ellentevékenységre. 2021. január 5. a munka befejezésének határideje.


A DARPA egy érdekes fejlesztést mutatott be a napokban: a Flying Missile Rail (FMR) lényegében egy rövid repülési idejű UCAV, mely képes legalább egy darab AIM-120-as hordozására és indítására. Az FMR-t egy vadászbombázó szárnya alá függesztik, és onnan indulva 20 percen keresztül képes tartani a 0,9 machos sebességet. A DARPA úgy fejleszti az eszközt, hogy azt az F-16-osok és F/A-18-asok azon felfüggesztőire lehessen felszerelni, melyeknek teherbírása legalább 2000 font, azaz megközelítőleg 907 kg. Az elképzelés az, hogy az FMR-t elindítja a vadászbombázó, majd egy előre beprogramozott repülési útvonalat követően egy kiválasztott helyen indítja az AMRAAM-ot, de ha a helyzet úgy hozza, még a gép szárnya alól is útjára bocsáthatja a rakétát. A cél egy olyan eszköz létrehozása, melyből havi 500 darab előállítása lehetséges, mind gyártástechnológiai, mind pénzügyi szempontokból.


Egy török vállalat, a Leyal Ship Recycling vásárolta meg a Spanyol Haditengerészet korábbi zászlóshajóját, a Príncipe de Asturias repülőgép hordozót. Az 1988 és 2013 között üzemben lévő hajóról két éve lehet tudni hogy ócskavasként végzi, csak a vásárlóra és az összegre kellett eddig várni, végül 2,7 millió euróban állapodtak meg.

Az SNS Príncipe de Asturias fordulás közben egy 1992-es hadgyakorlat ideje alatt. | Fotó: U.S. Navy ,


A Brit Királyi Haditengerészet első alkalommal tesztelte a Sea Ceptor légvédelmi rakétát. A fegyvert egy Type 23-as fregatt, a HMS Argyll fedélzetéről indították. Utóbbi elsőként esett át az élettartam felénél esedékes felújításon, mely során a CAMM (Common Anti-air Modular Missile) program keretében lecserélték az eddig használt Sea Wolf légvédelmi rakétákat a jelentősen modernebb Sea Ceptorra, melyet az ASRAAM alapjain fejlesztettek ki átalakított elektronikával és aktív radaros irányítórendszerrel.



Az Airbus nyilvánosságra hozta, hogy augusztus végén sort kerítettek a HForce moduláris fegyverrendszerrel felszerelt H145M első repülésére. A HForce kifejezetten az Airbus forgószárnyasaihoz került kifejlesztésre, moduláris kivitelben szállíthatnak vele különböző nehéz gépfegyvereket, gépágyúkat, irányítatlan és irányított rakétákat a H125M, a H145M és a H225M helikopterek. A H145M számára a kvalifikációs tesztek 2018-ig tartanak. Következő lépésként a lőfegyvereket és irányítatlan rakétákat tesztelik nem máshol, mint kis hazánkban, utána Svédországba utaznak, ahol az irányított rakétás tesztek zajlanak majd.

H145M HForce rendszerrel | Fotó: Airbus ,


Gyakorlatban is megkezdődhet a Bahreini F-16 beszerzés. A Trump adminisztráció aláírta a 19 F-16V Block 70-es eladását az arab országnak, emellett 20 régebbi Block 40-es felújításáról is megegyeztek, ezek elektronikája és képességei az új példányokéhoz lesznek hasonlíthatók az átalakítás után. Az flotta frissítése után az összes gép meghajtásáról egységesen az F110-GE-129-es sugárhajtómű gondoskodik majd. Az újonnan beszerzendő gépekért 2,785 milliárd amerikai zöldhasút fizetnek, míg a régiek felújítása 1,082 milliárdjába kerül a helyi adófizetőknek. Az összes gép orrában az aktív sugáreltérítésű APG-83 SABR radar pásztázza majd a horizontot. A szerződés továbbá magába foglalja a pótalkatrészek, kiszolgáló eszközök, a kiképzési segédletek valamint a kiképzés árát is, továbbá 25 AN/AAQ-33 Sniper lézeres célmegjelölő konténer, valamint 6 DB-110 felderítő konténer szállítását is.


Iránban szeptember 3-án bemutatták a nyilvánosság számára azt a légibázist, ahol az ország UAV flottájának legnagyobb része állomásozik. A perzsa állam nagy hasznát veszi a drónoknak a terroristák elleni harcban, illetve ezek segítségével követik a hajóforgalmat a Perzsa-öbölben.


Oroszországban forgattak egy promóciós videót a Sosna kis hatótávolságú légvédelmi rendszerről. Szerepeljen itt is az angol nyelven, de erős orosz akcentussal kommentált videó:


A 2011-ben jóváhagyott tajvani F-16 modernizáció részeként 144 F-16A/B-t újítanak fel a legújabb V variáns szintjének megfelelően. A modernizációhoz tartozóan tervezték a meglévő 80 AN/ALQ-184(V) elektronikus zavarókonténerek lecserélését a fejlettebb ALQ-131A berendezésre. Utóbbiból 42 példányt rendszeresítenének, de pénzügyi okok miatt jelenleg csupán 12 beszerzését engedhetik meg magukank.


Továbbra is zajlik az erőfitogtatás a Koreai-félszigeten. A két héttel ezelőtti észak-koreai ballisztikus rakéta tesztet egy hidrogénbomba robbantása is követte, ezt pedig a déliek sem hagyhatták szó nélkül. Múlt héten már megemlítettük, hogy az F-15K-k demonstrálták megerősített fedezékek elleni romboló képességüket, múlt hét hétfőn pedig további éleslövészetekre kerítettek sort. A légierőnél ismét az F-15K Slam Eagle vadászbombázók kapták a főszerepet, AGM-84H/K SLAM-ER manőverező robotrepülőgépeket indítottak a Keleti-tengeren lévő célpontok ellen. Ennél is jelentősebb hír, hogy ők is demonstrálták ballisztikus rakétáik képességeit, a 300 kilométeres hatótávolságú Hyunmoo-2A típusból indítottak néhány példányt. Az éleslövészet sikeresen zárult, az összes fegyver eltalálta a célpontját.

A videón a lényeg 0:20-nál kezdődik.


Dél-koreai tisztviselők arról számoltak be a helyi médiában, hogy az Amerikai Egyesült Államok alacsony észlelhetőségű vadászbombázók a félszigetre való telepítését fontolgatja. A két állam között jelenleg is zajlanak az egyeztetések, melyek F-22A Raptorok és F-35B Lightning II-esek rotációs rendszerben való áttelepítéséről szólnak. A „lopakodók” negyed évet töltenének a félszigeten, vagy a Szöultól délre található, jelenleg is az USAF több harci gépének otthonául szolgáló Oszan légibázison, vagy az ország észak-nyugati régiójában található Kunszan légibázison. A hír egyébként szeptember 4-én került nyilvánosságra, egy nappal azután, hogy a kommunista észak 6. atomrobbantási tesztjét hajtotta végre.