|

Elkezdődött az tajvani F-16-modernizáció

Tajvan az F-16A/B Fighting Falcon egyik legrégebbi alkalmazója, 144 gépből álló flottájuk pedig a szigetország szuverenitásának – légierő szempontjából – legfontosabb oszlopa. A tajvani Viperek felett azonban eljárt az idő, amin nem segített az sem, hogy az Amerikai Egyesült Államok – jelentős részben Kína politikai-gazdasági nyomása miatt – a mai napig sem járult hozzá modernebb vadászbombázók eladásához Tajpejnek. Éppen ezért jött kapóra számukra a Lockheed Martin F-16V néven futó modernizációs programja, amely jelentős képességnövekedést ígér. Le is csaptak rá tüstént, a munka pedig nemrég kezdetét vette.

Mint ismeretes, az F-16V az elvetélt, India számára kínált F-16IN hamvaiból született meg (ez pedig az F-16E/F Desert Falcon leszármazottja). A Lockheed Martin vezetése ugyanis felismerte, hogy a világszerte szolgálatban álló, 4000-nél is több legyártott F-16-os egy része már jócskán rászorul a modernizációra, és elkezdte hirdetni csomagját, amely többek között Northrop Grumman APG-83 SABR típusú, AESA rendszerű radart és olyan fedélzeti rendszereket tartalmaz, amiket az F-35 számára fejlesztettek ki. A számításaik eddig bejöttek, Tajvan ugyanis mind a 144 F-16-osán végre fogja hajtani a modernizációt.

Az első F-16V Viper | Forrás: Lockheed Martin ,

Természetesen a helyi AIDC sem maradhat ki a munkából: a Lockheed Martin hathatós közreműködésével a tajvani cég telephelyén, Taichungban újulnak majd meg a Viperek. Január 16-án, hétfőn meg is érkezett az első négy F-16A/B, amiket további 140 követ 2023-ig, ami a projekt záró dátumaként lett megjelölve. Az AIDC a tervek szerint 25-28 gépen végzi el a modernizációt évente, beleértve azt a 10 Fighting Falcont is, amelyek az Egyesült Államokban települnek állandó jelleggel. Érdekesség, hogy az első F-16V, amely 2015-ben repült először, szintén ezek közé a tajvani gépek közé tartozik.

A modernizáció 3,46 milliárd dollárjába kerül Tajpejnek, de a ráfordítás nem hiábavaló. Bár Donald Trump megválasztott elnök eddig igencsak Tajvan-pártinak bizonyult (kiváltva ezzel Peking haragját), kérdés, hogy regnálása alatt is folytatni fogja-e ezt a retorikát. De ha még így is lenne, akkor sem biztos, hogy belemegy egy esetleges harcigép-eladásba, azzal ugyanis jó időre megpecsételné az egyébként sem rózsás kínai-amerikai kapcsolatokat. Az F-16V-k pedig már csak azért is kellenek a szigetországnak, mert a bekebelezésére készülő kommunista Kínában rohamtempóban fejlesztik az 5. generációs típusokat, amik ellen szükségük lesz a most megszerzett képességekre.

Fórum hozzászólások

  • marton
    Izrael mióta repteti a F-16ost? Azt írtam, ha már valakinek megvan x éve A vagy C széria, akkor megértem a váltást.
    Komoly az F-35 nekik? Az F-16 nem(arra amit leírtál)? F-35 ről akkora szuperlatívuszokban beszélsz, mintha száz év múlva lenne belőle valami. Igenis újabb cucc és egy évtizeden belül tuti a térségben is megjelenik.
    Ez nekem olyan mintha a rendszerváltáskor vettünk volna vadizsír F-4 eseket.
    Izrael kapcsán az F-15-ről írtam. Arra akartam rávilágítani, hogy egy régi konstrukció megfelelő fejlesztésekkel megfelel a legmagasabb elvárásoknak is, márpedig Izrael nem sz.rral gurigázik! Nem szuperlatívuszokban beszélek az F-35-ről, de a képessége messze feleslegesek ide, az F-16 is bőven jó és elegendő egy akkora méretű fajsúlyú országnak, mint Szlovákia. Te milyen feladatokat tudnál még az F-35-nek? Felderítés, hírszerzés? Na esetleg még ott ki tudná használni a "lopakodást" és a komoly elektronikáját, csak az a kérdés, hogy kivel szemben... Gondolom a beszerzés előkészítői kicsit szélesebb spektrumon vizsgálták a várható feladatokat (közte a NATO kötelezettségeket), fenyegetettséget, fenntarthatóságot és lehetőségeiket, mint innen sokan el tudnánk azt képzelni, úgyhogy jó lesz az nekik. A beszerzési ár közötti különbség se kicsi, de az igazán komoly difi az, hogy az F-35 43.000$-ért repül óránként, míg az F-16 12.000-ért... Nem mindegy! Mégis magyarázd már el nekem, hogy az -általad magasztalt- új konstrukción túl milyen előnye származna Szlovákiának az F-35 rendszeresítéséből szemben a legutolsó/legmodernebb elektronikával felszerelt F-16-al? Lopakodva lerohanja Ukrajnát, vagy becserkészi az eltévedt utasszállítókat? Ja, hogy majdnem 4X-es áron reptetheti! Az tényleg nagy lépés lenne a szakadék felé!
  • Ez az f-16 block 70 beszerzés nagyon komoly
    Vegyük már figyelembe az orosz légerő su-35 gépei szembe sem állíthatóak ezekkel :)
    A szu-35 még a block 60 sem közelíti meg nem hogy a Block 70-est! Főleg mikor megláttam hogy APG-80-as radar van benne :eek:
    Ja és a kardjuk is sokkal hosszabb .
  • JonatánJoe
    Izrael kapcsán az F-15-ről írtam. Arra akartam rávilágítani, hogy egy régi konstrukció megfelelő fejlesztésekkel megfelel a legmagasabb elvárásoknak is, márpedig Izrael nem sz.rral gurigázik! Nem szuperlatívuszokban beszélek az F-35-ről, de a képessége messze feleslegesek ide, az F-16 is bőven jó és elegendő egy akkora méretű fajsúlyú országnak, mint Szlovákia. Te milyen feladatokat tudnál még az F-35-nek? Felderítés, hírszerzés? Na esetleg még ott ki tudná használni a "lopakodást" és a komoly elektronikáját, csak az a kérdés, hogy kivel szemben... Gondolom a beszerzés előkészítői kicsit szélesebb spektrumon vizsgálták a várható feladatokat (közte a NATO kötelezettségeket), fenyegetettséget, fenntarthatóságot és lehetőségeiket, mint innen sokan el tudnánk azt képzelni, úgyhogy jó lesz az nekik. A beszerzési ár közötti különbség se kicsi, de az igazán komoly difi az, hogy az F-35 43.000$-ért repül óránként, míg az F-16 12.000-ért... Nem mindegy! Mégis magyarázd már el nekem, hogy az -általad magasztalt- új konstrukción túl milyen előnye származna Szlovákiának az F-35 rendszeresítéséből szemben a legutolsó/legmodernebb elektronikával felszerelt F-16-al? Lopakodva lerohanja Ukrajnát, vagy becserkészi az eltévedt utasszállítókat? Ja, hogy majdnem 4X-es áron reptetheti! Az tényleg nagy lépés lenne a szakadék felé!
    Tudom, hogy Izrael kapcsán a F-15öst írtad, de én meg arra írtam, hogy tök jó egy ilyen hetvenes, csak azoknak akik már régi rendszeresítők mint Izrael, akik meg is veszik az F-35-öst aBlock 70-esek mellé.
    Nem nézem a feladtokat repóra költségét, egyszerüen azzal tudok érvelni, mint minden teknikai dologgal a világban, ha már van újabb akkor nem a feltuningolt régit veszem 20-30 évre , hanem az újat. Lengyelek, törökök, Izrael, olaszok ezek akik itt a térségben elkezdik. Ezzel nem lesz vége, de nekik közel 30 évre meg lesz határozva a típusúk (mondjuk 2022-től számolva).
    Teljesen mindegy, hogy mire kell, mire nem kell, ennyi erőből Gripent sem kellett volna vennünk, mert eddig nem kellet,,, és lehet, hogy öt évig nem is kell még.
    Amúgy ha rosszmájú lennék, akkor vegyék, kötelezzék el magukat 20-30 évre, meg ha V4 ben gondolkodunk akkor nem kis erőnövekedés ez.
  • Atyaeg miket olvasok itt. Aki szerint felesleges az F16 az mit mond a magyar gripenre vagy a Szu-35-re vagy a gripen ng-re??? Ezek feleslegesek? Vagy a Super Hornet is?

    A Block 70 tudtommal keves dolgot kapott az f35 tecnologiabol es tobb teren a bolk 60 butitott változata.

    Szlovák f35? Mikorra? Nem tunik fel, hogy az uzlet surgos jellegu?

    A fejemet fogom komolyan mondom a ketbites suletlensegeken.
  • Roni
    Ez az f-16 block 70 beszerzés nagyon komoly
    Vegyük már figyelembe az orosz légerő su-35 gépei szembe sem állíthatóak ezekkel :)
    A szu-35 még a block 60 sem közelíti meg nem hogy a Block 70-est! Főleg mikor megláttam hogy APG-80-as radar van benne :eek:
    Ja és a kardjuk is sokkal hosszabb .
    Ez a komment ebben a formában több, mint pontatlan. Nincs erom ezredjere msgyarazni a 2x2-őt...
  • molnibalage
    Ez a komment ebben a formában több, mint pontatlan. Nincs erom ezredjere msgyarazni a 2x2-őt..
    Hát elég érdekes lenne ha ezt elmagyaráznád
    Mekkora szakadék van a szu-35 és az f-16 block 60-70 közt :D
  • Roni
    Hát elég érdekes lenne ha ezt elmagyaráznád
    Mekkora szakadék van a szu-35 és az f-16 block 60-70 közt :D
    A kotojel eleve tul tag a 60 es 70 kozt. Azt nem ertem, ha utana sem neztel a muszaki tartalomnak, akkor miert komnentelsz te ruszttel csipobol???
  • rudi
    Kb. így lehet...
    A komplett csomag híján õk is csak légirendészetre tudják majd használni a gépeiket.
    Arra viszont így nagyon drágák..
    Szemezgettem az IHO-s cikkből:

    "Gabriela Matečná (SNS) földművelésügyi minisztert például saját bevallása szerint az győzte meg, hogy míg Gripenje csak négy országnak van, F–16-os gépe huszonötnek. „Tehát én, mint laikus kijelenthetem, hogy ha valamiből valahol sok van, akkor az bizonyára azért van, mert jó a minősége és effektív” – mondta Matečná."

    "Lubomír Galko (SaS) volt védelmi miniszter botrányosnak nevezte, hogy az elemzést, amelyben a védelmi minisztérium az F–16-es gépek vásárlását javasolta, nem egészen egy nappal azelőtt hozták nyilvánosságra, hogy a kabinet megszavazta a javaslatot. „Ráadásul a dokumentum jelentős része titkosított, nem tudjuk pontosan mennyit fogunk fizetni, miért és mikor."

    "Jaroslav Naď biztonságpolitikai elemző: Csúcsminőségű vadászgépeket veszünk, amelyek ugyan jól mutatnak, de képességeiket nem fogjuk tudni kihasználni. Túl nagy luxusnak tartom azt is, hogy a korábban vásárolt Black Hawk helikoptereket erdőtüzek oltására fogjuk használni..."

    "Ondrejcsák Róbert (Híd), a védelmi minisztérium államtitkára: a svéd és amerikai fél ajánlata is minőségi volt, az árkülönbség pedig minimális, ezért meggyőződése (! -de nem biztos benne- saját megj.), hogy a védelmi a tárca az előnyösebb ajánlat mellett döntött."

    Potens és minőségi technika lesz, de majd nézzük meg a 2-éves support lejárta utáni éveket ;)
  • ms07
    Lassan kénytelenek leszünk felerősíteni a Gripeneket? AESA radar+Meteor?
    Nem oda Buda. A légvédelemnek a szárazföldi komponense szinte teljesen hiányzik. Ott (is) kéne villantani már valamit.
  • borisz
    Nem oda Buda. A légvédelemnek a szárazföldi komponense szinte teljesen hiányzik. Ott (is) kéne villantani már valamit.
    De "a légierő a proiritás"... :D
  • ms07
    De "a légierő a proiritás"... :D
    Az, hogy kövessenek el vérfertőzést...
    Apropó épp be akartam rakni, hogy a rományoknál mi van mst ezzel a +5 géppel.


  • A F16 engine is filled with preserving oil for air transport from VlbEindhoven or sometimes after maintenance. After all, transport or storage of an engine full of fuel is dangerous! After installation, the engine is decommissioned: engine on -> oil burns -> white smoke!
  • Roni
    Kína felkötheti a gatyát
    Rettegniük nem kell, de ezek már bőven felveszik a versenyt az újabb kínai gépekkel, kivéve persze a J-20-at).

Ugrás a fórum topichoz