Rutinosabb olvasóink számára valószínűleg nem ismeretlen történet a Japán és India között zajló diskurzus, amelynek középpontjában 12 ShinMaywa US-2 amfíbia áll. A dolog érdekessége Tokió részéről leginkább abban áll, hogy a vonatkozó törvény enyhítésen túl, a valóságban is szakítanak-e eddigi korlátozásaikkal, azaz hajlandóak-e nagy értékű katonai eszközöket külföldre eladni. Az indiai üzlet ennek lehetett volna egy mindenki számára jelzésértékű példája, ám elképzelhető, hogy egy másik ország lesz Japán első nagyobb partnere a nemzetközi fegyver-bizniszben: Új-Zéland.
A Nikkei Asian Review értesülései szerint Japán tárgyalásokat folytat Új-Zéland kormányával katonai repülőgépek eladásáról. A lap úgy tudja, hogy Wellington még szeptemberben kért és kapott minősített információkat két típusról, a Kawasaki Heavy Industries által fejlesztett és gyártott P-1 tengerészeti felderítőről és C-2 teherszállítóról. A tárgyalások azóta előrehaladott állapotba kerültek, olyannyira, hogy a cég és a japán kormány képviselői jelenleg is Új-Zélandon tartózkodnak.
Tokió a tervek szerint 2017 első felében áll elő végső ajánlatával, ami a gépek darabára mellett tartalmazni fogja a gyártási folyamat ütemtervét, valamint a hosszú távú alkatrész-ellátásra, karbantartásra és üzemeltetésre vonatkozó költségbecslést. A japán szakemberek szerint nincs kizárva, hogy a repülőgépek egyes részegységeit Új-Zélandon készítsék el – többek között ennek feltételeit mérik fel jelenleg is a helyszínen. Sőt, a megrendelés elnyerésének érdekében Japán még teljes technológiai transzfert is hajlandó lenne felajánlani, ami nagyban növelné esélyeiket.
Új-Zéland egyébként jövő nyáron szeretné kiválasztani azokat a típusokat, amelyekkel Lockheed Martin C-130H Hercules és P-3K2 Orion repülőgépeit váltja majd le. Előbbiből 5, utóbbiból 6 áll rendelkezésre, a tervek pedig 2020 és 2025 közötti nyugdíjazásról szólnak mindkettő esetében. Ehhez illeszkedik a győztes(ek) 2017 nyári kihirdetése, főleg, ha szeretnének élni a gyártás legalább részbeni Új-Zélandra telepítésével.
A Kawasaki elsősorban a P-1 esetében indul reális esélyekkel, hiszen a típust kifejezetten a P-3 Orion utódjának tervezték, ezért ízig-vérig tengerészeti járőr repülőgép. Legnagyobb ellenfele – s talán az egyetlen is – az amerikai Boeing P-8 Poseidon, amely egy ízben már szembe került a japán típussal: Nagy-Britanniában a 737-es alapján készült repülőgép lett a győztes. Ezúttal azonban minden esély megvan rá, hogy a P-1 kerül ki győztesen a versenyből, már csak azért is, mert számos főbb részegysége megegyezik a C-2-vel, így a Kawasaki egy igen kedvező csomagot kínálhat fel gyártás és üzemeltetés szempontjából az anyagiakra egyébként is érzékeny Új-Zéland számára. A teherszállító ellenfelei várhatóan a Lockheed C-130J Super Hercules és az Airbus A400M lesznek.