A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Kezdjük az e heti hírmorzsázást Európa szívében, Svájcban. A védelmi miniszter, Guy Parmelin november 21-én újságíróknak arról számolt be, hogy 486 millió dollárt kérvényeznek jövőre a parlamenttől az F/A-18-asok élettartam hosszabbítására. A 4. generációs vadászbombázók mellett a régebbi F-5E/F Tiger II-eseket is tovább szeretnék üzemeltetni, egészen a következő évtized feléig, amíg a következő típusuk szolgálatba áll. Ezzel kapcsolatban annyit mondott a miniszterelnök, hogy hamarosan új versenyt indítanak, melynek a győztesét 2020-ban választják ki. A pénzügyi támogatás megérkezése és a szerződéskötés 2022-re tehető, a győztes pedig 2025-ben állhat szolgálatba.
—
További Mi-17-esek helyett UH-60-asokkal bővíti tovább az Afgán Hadsereg helikopterflottáját a Pentagon. Egy sajtóközlemény szerint első lépcsőben az Amerikai Hadsereg állományából kiválasztott 53 darab UH-60A forgószárnyast adnak át Afganisztánnak egy modernizáció után.
—
Az Orosz Szövetségi Szolgálat nyilvánosságra hozott egy képet, amin egy hiperszonikus rakéta szabadalma látható, amely vízi és földi célpontok ellen is bevethető.
Érdekes konstrukcióban vásárolhat Super Horneteket Kuvait. Ahogy arról már a HTKA beszámolt, az arab ország az amerikai vadászbombázó mellett döntött, azonban a korábban bejelentett 40 gép helyett csak 28 példányt vásárolnak, ráadásul a Boeing cserébe visszaveszi a régi Horneteket. Az üzlet értéke szűk 5 milliárd dollár.
—
Alakul a komikum a lengyeleknél, először bejelentették, hogy az Airbus Helicopters H225M nyerte a helikopter tendert, majd visszavonták a döntést, később pedig bejelentették a Sikorsky S-70i győzelmét. Most ismét visszakoztak és közölték, a kormány részéről még nem született hivatalos döntés a beszerzésről. A védelmi miniszterhelyettes azt nyilatkozta, hogy csapatot hoztak létre a procedúra minél előbbi lezárására, akik frissítik a követelményrendszert. Remélhetőleg a beszerzés ezen részét hamarosan lezárják, és még az év vége előtt kiküldhetik az ajánlatkérést a gyártókhoz. A kiválasztást követően pedig jövőre, vagy 2018-ban kezdődhet meg a helikopterek leszállítása. A háttérben minden bizonnyal megy az érdekháború, kíváncsian várjuk, ki kerekedik felül és milyen áron.
—
Kirgizisztán nem látja szívesen az oroszokat, az elnök kifejtette, a Kant támaszpont használati jogát a szerződés lejáratát követően nem kívánják meghosszabbítani. Az oroszok távozására azonban még egy darabig várniuk kell, a 2009-ben megkötött kontraktus ugyanis 2058-ig érvényes (és amennyiben mindkét fél beleegyezik, további 25 évvel meghosszabbítható), ami elég távoli dátum egy ilyen kijelentéshez.
—
Kenya december 2-án 6 darab Bell UH-1 típusú helikoptert vehetett át a Laikipia támaszponton az Egyesült Államoktól, mely segíteni szeretné az afrikai ország szállítási kapacitását. A jövő év folyamán további két forgószárnyast adnak át.
A cseh kormány engedélyt adott arra, hogy az amerikai RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítő repülőgépek átrepüljenek Csehország felett 2017-től kezdődően.
—
Az indonéz védelmi miniszter Moszkvában tárgyal a Szu-35-ösök esetleges megvásárlásáról. Ryamizard Ryacudu nyilatkozata szerint 8 példányt vennének Oroszországból, ezek árán megy most a vita.
—
Kényszerleszállást kellett végrehajtania a VMM-166-os század egyik V-22-es konvertiplánjának december 1-én délután, Kaliforniában. További információk egyelőre nem láttak napvilágot az esettel kapcsolatban.
Hamarosan új „vasmadarakra” vadászhatnak az Amerikai Haditengerészet harci repülői, miután befejeződött a BQM-177A célgép fejlesztésének utolsó szakasza is, és megkapták az engedélyt az alacsony ütemű sorozatgyártás megkezdésére. A légierő által használt BQM-176A átalakításával létrehozott új típus a BQM-74E-t váltja le. Elődjénél nagyobb a hatótávolsága, alacsonyabb magasságban is repülhet, és jobb a manőverezőképessége is. Ezek mellett belső és külső függesztményekkel is felszerelhető, akár elektronikai zavarórendszerrel, infra- és dipólcsapdákkal, füstgenerátorral, vagy barát-ellenség azonosító berendezéssel is segítheti vagy nehezítheti a pilóták dolgát feladatuk végrehajtásában.
—
A Boeing megkezdte az F-15E Strike Eagle radarjainak cseréjét. Az amerikai vállalat szakemberei szeptember óta tüsténkednek a Seymour Johnson támaszponton, ahol az öreg APG-70-esek helyére az APG-82 AESA radart építik be. Gépenként körülbelül 70-75 munkaórát emészt fel a folyamat, melynek során az orrfutót is eltávolítják, hogy megfelelően hozzáférjenek a pácienshez.
—
A napokban Donald Trump az új Air Force One rendelés törlésére szólított fel. A Boeing úgy reagált a kijelentésre, hogy amennyiben az elnökség részéről hajlandóság van a követelményrendszer enyhítésére (így a képességek csökkentésére), úgy olcsóbbá válhat az új elnöki gép, mely a B747-8I változaton alapul majd.
—
Az Airbus Defense and Space és az izraeli Elta Systems átalakítási programot kínálnak a meglévő C-295-üzemeltetők számára, mely szerint légtér-ellenőrző repülőgépet faragnak a már leszállított gépekből, melyek alkalmasak lennének emellett hírszerzésre és megfigyelésre is.
Hogy a típusnál maradjunk: Kanada bejelentette, hogy a C-295-ös váltja majd a 40 éves Buffalokat. Az Airbus típusa az olasz Leonardo által ajánlott C-27J ‘Spartan’-t győzte le, a hírek szerint az ár alapján. A 3 milliárd dolláros szerződés 20 éves logisztikai támogatást is tartalmaz.
—
A Russian Helicopters megkezdte az indonéz Mi-35 helikopterek nagyjavítását. A munkákat a Szvetlijben található 150. Repülőgépjavító Üzem végzi. A 8 darab újjászülető forgószárnyas első példánya várhatóan jövőre érkezik vissza a szigetországba.
—
Indiában repülési tilalmat rendeltek el a Cheetah és Chetak helikopterekre, miután november 30-án 3 katona életét vesztette egy balesetben Nyugat-Bengálban. A Hindustan Aeronautics Limited vállalatnak azonnali ellenőrzést kell végrehajtania a gépeken, ennek végrehajtásáig a típus példányai nem repülhetnek. A korlátozás közel 280 forgószárnyast érint a hadsereg és légierő kötelékében, viszont a haditengerészet 40 gépe mentesül a tilalom alól.
—
Leszállás közben katapultált egy F-16-os pilótája a dél-koreai Osan támaszponton december 3-án. Az USAF 36. Századához tartozó gép hajózóját kórházba szállították megfigyelésre. Az esetről több információ nem került nyilvánosságra.
—
Tajvan továbbra is hadrendben tartja a Dassault Mirage 2000 típusú vadászbombázóit. Mindezen kijelentést egy kritikus hangvételű cikkre tették, mely szerint a franciák elzárkóztak a típus modernizációjától, ráadásul folyamatosan késve szállítják a pótalkatrészeket. A haderő vezetése ezt cáfolta, azt viszont megjegyezte, a gall típus hadrendben tartása messze magasabb költségeket emészt fel, mint az amerikai F-16 Fighting Falcon, vagy a hazai fejlesztésű F-CK-1 Ching-kou típusé.
Az amerikai kormányzat jóvá hagyta a finn F/A-18 Hornetek élettartam-hosszabbítása és részleges korszerűsítéséről szóló igényt, melynek értelmében 90 darab MIDS-JTRS kommunikációs rendszert szállítanak a skandináv ország számára. A program teljes költsége 156 millió dollár.
—
India és Vietnam megegyezett a vietnami pilóták képzéséről, de a költségek rendezése továbbra is kérdéses.
Közreműködött: Eagle