|

T-X tender: Bemutatkozott az első versenyző

Hivatalosan is bemutatták a T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására kiírt T-X tender első versenyzőjét, a Lockheed Martin és a Korea Aerospace Industries (KAI) közös fejlesztése eredményeképp elkészült T-50 T-X jelzésű típust.

December 17-én ünnepélyes keretek között hullt le a lepel a T-50 Golden Eagle amerikanizált változatáról a KAI Sacheonban található üzemegységében. Az új verzió több újdonsággal is rendelkezik az eredeti „Aranysas”-hoz képest, képes a légi üzemanyag-felvételre, így növekszik a levegőben tölthető idő, a műszerfal is módosult, nagyméretű kijelző került beépítésre. A legszembetűnőbb változás a kabin mögött található, a gép gerincét jelentősen megnövelték, hogy pontosan mit rejt, azt eddig nem hozták nyilvánosságra. A gyártó tervei szerint a típus 2016-ban kezdi meg a repülési teszteket a földi ellenőrzéseket követően. A berepülési program második fázisára 2017-től az Amerikai Egyesült Államokban kerül sor.

Forrás: KAI

A T-50A bemutatója 2015 decemberében | Forrás: KAI ,

Bár a Lockheed-KAI páros volt az első, mely hivatalosan is bemutatta a T-X tenderre szánt típusát, a Boeing-Saab szövetség, valamint a Northrop Grumman csapata is szivárogtatott már ezt-azt.

A Northrop december 12-én újságírók egy szűk csoportjának mutatta meg a gép modelljét, de nem engedtek fényképet készíteni róla. Azt elárulták, hogy a Northrop T-38 Talon típushoz eléggé hasonlító, alsószárnyas, oldalsó szívónyílásokkal ellátott koncepció Tom Vice szerint még változhat a jövő év első felére tervezett bemutatóig, de jól mutatja, milyen irányokat jelölt ki a vállalat.

A Boeing szintén szűkkörű információcsepegtetést végzett, de ott még modell sem került bemutatásra.

A Boeing-Saab páros gépéről készült fantáziarajz | Forrás: Boeing

A Boeing-Saab páros gépéről készült korábbi fantáziarajz | Forrás: Boeing ,

A 2015 márciusában elindított T-X tender keretében a szuperszonikus T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására keresnek olyan típust, mely megfelelő módon képes elvégezni a pilóták képzését az elkövetkezendő 40 évben. Az előzetes darabszámok szerint 350 gép megrendelése biztos, de valószínű, hogy ez a szám tovább fog növekedni. Már csak azért is, mert a legfrissebb hírek szerint az F-16C agresszorok váltótípusaként is emlegetik a típust.

Az óriási üzletről egyik gyártó sem akar lemaradni, az új típussal induló Northrop Grumman csapata, a szintén új típussal előrukkoló Boeing/Saab, valamint a Korea Aerospace Industries és Lockheed Martin alkotta páros sem, mely (egyelőre) a T-50 Golden Eagle felpiszkált változatával pályázik, de a Lockheed Martin emellett egy új konstrukción is dolgozik. Emellett bejelentkezett még a megmérettetésre a Raytheonnal társuló Alenia Aermacchi is a T-100-assal (mely az M-346 Master “amerikanizált” változata) és gondolkodik az induláson a Textron AirLand is. Továbbá korábban az is felmerült, hogy a kínaiak is versenybe szállnának a US Aerospace segítségével.

Videók a bemutatóról: