A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Kínai spottereknek sikerült lencsevégre kapniuk egy J-10B-t, amire a Kínai Légierő felségjelzését festették fel, ez pedig azt mutatja, hogy a 4++ generációs, AESA lokátorral ellátott harci gép szolgálatba állt. A típust tavaly novemberben kapta meg a légierő, eddig a saját a berepülési programjukat folytatták.
Az Indiai Kormány 7 századnyi Tejas Mk IA beszerzése mellett döntött. A hazai fejlesztésű típus első verziója messze elmaradt a kitűzött követelményektől, ennek ellenére 40 példányt rendelt belőle a légierő. Közben megkezdődött a jelentősen módosított Mk II fejlesztése, azonban annak elkészültéig kihozták az eredeti variánsból a legtöbbet, ez kapta az Mk IA jelölést. Utóbbi jelentős fogyókúrán esett át, az eredeti 6500 kg-os üres tömeget egy tonnával csökkentették. Ezt úgy érték el, hogy leszedték a gépre rakott ballaszt súlyokat és áttervezték a futóművet. Az Indiai Légierő kérésére a gép orrába a hazai fejlesztésű lokátor helyett egy izraeli eszköz került, ez a gép tömegére szintén kedvező hatással volt. A módosítások ellenére a gép továbbra sem képes a tervezett tömegű fegyverzet hordozására, de a program életben tartása, és a légierő modern gépeinek hiánya miatt a kormány mégis a megrendelése mellett döntött, hogy így pótolják az Mk II-es szolgálatba állításáig meglévő űrt. Utóbbira még közel egy évtizedet kell várniuk, a hírek szerint 2024-25 körül indulhat be a sorozatgyártása.
—
Az Ausztrál Királyi Légierő KC-30A tankere első alkalommal adott át levegőben üzemanyagot egy 5. generációs vadászbombázónak. A tesztekre Kaliforniában került sor az Edwards légibázis körzetében, a KC-30-as 59 alkalommal kapcsolódott össze a bázis egyik F-35A gépével. Ötször került sor üzemanyag átadásra, ezek közben 43 200 font, azaz kb. 19 600 kg-nyi kerozint szivattyúztak át.
A Vulcan nehézbombázó utolsó repülőképes példányát is elérte a vég. Az XH558-as felújítása 2008-ban fejeződött be, azóta pedig szerves részét képezi a szigetország repülős eseményeinek. Az adományi pénzekből újra repülőképes állapotba hozott gép üzemeltetése hatalmas összegekbe kerül, amit a tulajdonosi kör már nem tud finanszírozni, emellett egyre jelentősebb műszaki problémák is a felszínre kerültek. A V bombázó sorsának alakulásáról már korábban döntöttek, azóta országbejáró turnén vett részt, ahol többször repült együtt a légierő gépeivel, valamint egyszer az USAF Lakenheath-i F-15-öse is díszkíséretet nyújtott az „öreg madárnak”. Még néhány repülés van hátra az XH558-as karrierjéből, szeptember 19-én pedig a Red Arrows-al is megvolt a közös búcsúrepülés. Erről készült egy a bombázó pilótafülkéjéből felvett videó, íme:
Indiával nem könnyű üzletet kötni, erről a franciák is megbizonyosodhattak. A 2012 januárjában megnyert MMRCA tendert hosszú évek eredménytelen tárgyalásai követték. A két fél sehogy sem tudott megegyezni a 126 Rafale szállításáról, elsődleges problémának a gépek ára bizonyult. Végül idén áprilisban, kormányközi megállapodás született 36 példány szállításáról, és szó volt arról, hogy a további gépeket is így szerzik be. Azonban az első 3 tucat gépről sem sikerült mind a mai napig aláírni a szerződést. A hírek szerint erre hamarosan, maximum egy hónapon belül sor kerülhet.
—
India jövőre nyugdíjba küldi a még meglévő Sea Harrier vadászgépeit, ezzel a típus utolsó példányai is eltűnnek az aktív szolgálatból. A repülőgépekkel együtt az INS Vikrant repülőgép hordozó is deaktiválásra kerül.
Közösen gyakorolták az autópályáról üzemelést a svéd és finn pilóták. Finnországban került sor az eseményre, melyen a Svéd Légierő 211. századának két Gripenje, valamint a Finn Légierő néhány F/A-18C/D Hornetje vett részt. A vendég pilóták számára nagy kihívást jelentett az ismeretlen környezetben, rossz látási körülmények között az autópályára való le és felszállás. A gyakorlatról készült néhány kép, egy egy rövidebb videó:
Ismét tengerre száll az F-35C két példánya. A tavaly novemberi próbák után október 15-én megkezdik a típus második tengeri tesztjeit, melyekhez most a USS Nimitz (CVN-68) helyett a USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) asszisztál.
14-en vesztették életüket egy balesetben Afganisztánban, szeptember 2-án. Az Amerikai Légierő C-130J szállítógépe, fedélzetén 6 amerikai katonával és 5 civillel nem sokkal a felszállás után visszazuhant a Jalalabad repülőtérre. A repülőgépen tartózkodókon kívül 3 afgán is meghalt a földön. Az eset kivizsgálását megkezdték, a lehetőségek közül ki is vonták az ellenséges aktivitást. Ennek ellenére a tálibok szóvivője egy közösségi portálon úgy nyilatkozott, hogy ők lőtték le a Super Herculest.
—
Nyugdíjba vonult az USAF első AC-130U támadógépe. A típus első példányaként 1995. február 17-én szolgálatba állított, 0163-as oldalszámú, Bad Omen (Rossz Ómen) becenevű gép a Davis Montham légibázisra kerül, a hírhedt repülőgép temetőbe. Bad Omen több mint 2300 bevetésen vett részt, ezek során 10 000 órát töltött a levegőben.
Az Indiai Légierő újjáalakította a 4 éve feloszlatott Surya Kiran műrepülő csapatot. Újbóli bemutatkozó repülésükre az október 8-i Légierő Napján kerül sor, egy másik új csapattal együtt, akik a nemrég beszerzett PC-7-eseket repülik. Surya Kiran Hawk kiképzőgépekkel vesz majd részt a bemutatóin.
—