HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Az Amerikai Hadsereg a Gray Eagle pilóta nélküli típus újabb 19 példányának beszerzéséről határozott. A General Atomics 132 millió dollárért szállítja az UAV-ket, melyek az MQ-1 Predator MQ-1C jelzésű továbbfejlesztése.
India leszállította Suriname számára a 3 megrendelt Cheetah helikoptert. A dél-amerikai állam 2009-ben rendelt 3 forgószárnyast Indiából, de azok átadása pénzügyi és adminisztratív okokból idáig csúszott. A gépeket India Suriname-i nagykövete adta át hivatalosan is.
—
Szintén Indiához tartozik, hogy a Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezet (Defence Research and Development Organisation – DRDO) tesztelési kapacitását szeretné bővíteni. Már a kormány elé tárták azon kérésüket, melyben szuperszonikus repülőpadot kérvényeznek a bővebb kutatási eredmények megszerzéséért. A DRDO jelenleg egy DO-228-assal rendelkezik, de a feladataik jobb elvégzéséhez szükségük lenne egy vadászbombázó típusra is. Legjobban a Szu-30MKI felelne meg az elvárásaiknak, ezzel lehetne a leghatékonyabban tesztelni a különböző hajtóműveket, radarokat, adatátviteli, elektronikai zavaró, miegymás rendszereket. A Szuhoj mellett a MiG-29-es előnyeit is vesézgetik a kormány elé vitt papírokban. Egy ilyen légi próbapaddal a jövőbeni vadászgép fejlesztéseket is segíthetik, elég ha a Tejasra gondolunk, melynek Kaveri hajtóművét hazai körmények között nem is tudták tesztelni a szuperszonikus sebességtartományban.
—
Érdekes malőr történt egy német-Fülöp-szigeteki haditechnikai beszerzés kapcsán. Utóbbi 21 UH-1H Huey helikoptert rendelt a Luftwaffe állományából már kivont példányok közül, de a leszállítás után kiderült, hogy UH-1D verziójú példányokat kaptak. Az 1,2 milliárd fülöp-szigeteki peso (26,8 millió dollár) értékű beszerzést vélhetően a megrendelő ország védelmi államtitkára, Fernando Manalo manipulálta, mégpedig úgy hogy kitörölte a H betűt a szerződésből, így UH-1 Huey-ként könyvelték el a megrendelt tételeket. A legnagyobb probléma, hogy az így átadatott példányok csupán két év üzemidővel rendelkeznek.
Észak-Irakban zuhant le egy iráni UAV. A pilóta nélküli gép Khurmatoo városa mellett csapódott a földbe, 75 km-re délre Kirkuk-tól. Iráni erők nem sokkal később megjelentek a helyszínen és összegyűjtötték a roncsokat.
—
Leszállításra került a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők első MCH-101 helikoptere. A tengeri aknák felderítésére és kiiktatására szolgáló (Airborne Mine Counter Measures – AMCM) típus kifejlesztését a Kawasaky Heavy Industries vezette, az AugustaWestland asszisztálásával. Az átalakítással az MCH-101 a két típus egyike, mely képes az AN/ASQ-24A hordozására, és ez az egyetlen modern platform.
Befejezték az Ausztrál Királyi Légierő F/A-18F gépeinek besugárzásjelző korszerűsítését. A továbbfejlesztést még 2008-ban kezdte meg az ausztrál Védelmi Tudományos és Technológiai Szervezete (Defence Science and Technology Organisation – DSTO) az Amerikai Haditengerészet támogatásával. Az új RWR segítségével hamarabb felderíthetik és azonosíthatják a fenyegetéseket a Super Hornet-en repülők, ezzel javítva képességeiket a komplex elektronikai harctéren.
—
Továbbra is nagyon pozitívan tekint a jövőbe a Saab. A svéd hadiipari vállalat Linköping-i gyárában jól haladnak az első JAS-39E Gripen gyártásával, már el is készültek a 39-8-as számozású tesztpéldány törzsével. A procedúrát az elvártak szerint halad, az első részegységek összeillesztésekor nagy örömmel tapasztalták, hogy minden rendben illeszkedik, ez is a teljes mértékű számítógépes tervezés előnyeit mutatja. A prototípus 2016-ban kerül átadásra, ha pedig minden a tervek szerint halad, a Svéd Királyi Légierő első sorozatgyártású példánya 2019-ben kerülhet a csapatokhoz. A brazil üzlet is háza táján is folynak a dolgok, a Saab légi részlegének üzletvezetője, Ulf Nilsson úgy nyilatkozott, hogy hamarosan befejeződnek a tárgyalások, már csak néhány részlet vár megbeszélésre. Az év végére 100 brazil mérnök érkezik Linköpingbe betanításra, később rájuk alapozzák a 36 példányból 10-15 brazíliai gyártását az Embraer üzemeiben.
A brazil tender behúzása további megrendeléseket hozhat a gyártónak, Nilsson elmondása szerint már több dél-amerikai ország is érdeklődik a típus iránt. Európai megrendelésekre is számítanak a közeljövőben, Szlovákia mellett Bulgária is a típus mellett dönthet, ezzel pedig akár 300 gép eladása is realitássá válhat elmondásuk szerint.
A Sikorsky a helikopterekben tapasztalható vibráció csökkentésének módján dolgozik. Tavaly egy UH-60A-ba építve már bizonyították a rotoragyba épített vibráció csökkentő működőképességét, a vízszintes repülésben haladó helikopteren az utasszállítókon tapasztalható rezgést mértek. Következő lépés a rendszer működőképessé tétele lebegés és függőleges emelkedés/süllyedés során, melyhez további alkatrészeket építenek be. Az új eszköz előnye a korábbi vibráció csökkentő megoldásokkal szemben, hogy nem növeli a rotoragy tömegét, sőt, minimális mértékben, de csökkenti azt.
—
Előbb szóba került a bolgár harcigép váltás, mely egyre sürgetőbb lenne a légierő számára. Mikor a védelmi minisztert, Nikolay Nenchev-et arról kérdezték, mennyire sürgős a típusváltás, elmondta, hogy a most rendszerben álló flotta 2029-ig 1,6 milliárd levába kerülne az országának, ez kb. 892 millió dollár, de a MiG-ek harcképessége megkérdőjelezhető, és ez veszélyezteti Bulgária képességét hogy a NATO missziókban részt vegyen. Váltótípusnak keveset használt vagy akár vadonatúj gépeket szeretne, összesen 16 példányt, melyek teljesítik a NATO követelményeit.
A típusváltás győztesének kiválasztását egyébként már évek óta húzzák, a brazil szappanoperához hasonlító beszerzésben már olyan ajánlatok is előjöttek mint izraeli Kfir-ek, görög F-16-osok vagy új gyártású JF-17-esek Pakisztánból, emellett a Saab is pályázik a Gripennel.
—
Úgy tűnik az izraeli vállalatok bekerülnek a lengyel UAV tenderre. Varsó 12 közepes hatótávolságú taktikai UAS-t és 15 mini-UAST akar beszerezni fegyveres erői számára. Az eredeti terv szerint hazai termék vásárlására törekedtek, de a haderő kipróbált technika beszerzését kéri, így jönnek képbe az izraeli típusok. Az Elbit Systems és az Israel Aerospace Industries lengyelországi export tilalmát tavaly feloldotta az Izraeli Védelmi Minisztérium, így megrendelés esetén biztosítható a szállítás.
—