HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—–
Sajnálatos balesetre került sor a Yuma-i tengerészgyalogos bázison március 11-én. A helyi nemzetközi repülőtéren egy civil T-59 Hawk délelőtt 11:45-kor nekiütközött a bőrnyakúak egyik járművének, megölve ezzel az egyik tengerészgyalogost. A gép pilótája és utasa kisebb sérülésekkel megúszták az esetet, őket a helyi kórházban kivizsgálták majd elengedték.
Az Obama adminisztráció jóváhagyta UH-60M helikopterek szállítását Mexikónak. Az USA déli szomszédja 3 példányt rendelt 110 millió dollárért a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökkel, pótalkatrészekkel és logisztikai támogatással, a csomag részét képezi továbbá 6 T700-GE-701D hajtómű, hat H-764G GPS/inerciális navigációs rendszer, 6 M134 Minigun, 12 AN/AVS-9 éjjellátó, 3 Star Safire III előrenéző infravörös kamerarendszer, stb.
Lezuhant az Ecuadori Légierő egyik T-34 dugattyús motoros kiképzőgépe március 18-án. A gép a FAE-026 oldalszámot viselte, sajnálatos módon a fedélzeten tartózkodó két személy az életét vesztette.
—
Megérkezett a Fülöp-szigetekre az ország légierejének első C-295 szállítógépe. Az Airbusnak 2 további példány leszállítására van szerződése.
Sikertelenül zárult az indiai Astra légiharc rakéta legutóbbi tesztlövészete. A látóhatáron túli célok leküzdésére tervezett fegyver a március 16-i próbán az indítósínen ragadt, ami nem tesz jót az amúgy is lassú ütemben haladó fejlesztésnek. További információk nem láttak napvilágot.
Szintén indiai és nem túl pozitív vonatkozású hír, hogy a Szu-30MKI vadászbombázók hajtóműveivel gyakoriak a gondok. A védelmi miniszter, Manohar Parrikar számolt be egy érdekes adatról, miszerint 2013-ban 35 alkalommal történt kisebb meghibásodás a légierő legpotensebb gépeinek erőforrásaiban, ez havi 2,9-es átlagot jelent. Az elmúlt 4 évben 69 példa volt a hajtóművek nem megfelelő működésére, ebből 33-szor jelentett gondot a nem megfelelő üzemanyag, 11-szer a túlzott vibráció és 8-szor a kenőanyagtartályokban lévő túl kicsi nyomás. A légierő 2009 óta 5 Szu-30MKI-ját veszítette el, amivel ott még így is ez számít a legbiztonságosabb típusnak.
—
A múlt héten megérkezett Afganisztánba annak a 20 MD-530F típusú, felfegyverzett könnyű helikopternek az első 6 példánya, melyek a szintén felfegyverzett Mi-17-esek és majd az év vége felétől érkező Embraer A29 Super Tucano-k mellett kerülnek majd bevetésre a szélsőségesekkel vívott harcokban.
Hogy a szóban forgó 6 gépet hol rakta ki a szállításukat végző B-747F, arról nincsen információ, de vélhetően a Herta tartományban található Shindand légibázisra érkeztek, ahol a korábban, kiképzési célokra leszállított 6 MD-530-ból ma meglévő 5 gép is települt.
First MD-530s armed choppers have arrived in #Afghanistan. Assembly will begin soon. pic.twitter.com/sMZJlmXTTL
— Afghan Lannister (@AfghanLannister) March 18, 2015
A tavalyi év ősze után ismét elhalasztásra került a KC-46A tanker szűzrepülése: mostanáig az volt a menetrend, hogy a Boeing B767-es utasszállító gépéből kialakított KC-X tender győztes gép az idei év áprilisában emelkedik először a magasba, azonban az USAF közlése szerint erre a 2015-ös év második negyedében kerülhet majd sor, sőt az sem kizárt, hogy ezen időtartamból is kicsúszik a Seattle-i vállalat. A Boeing 767-2C jelölésű prototípus a tavalyi év végén emelkedett először a levegőbe.
A Jonhap hírügynökség értesülései szerint Szöul a nyárig halasztja a tankerbeszerzéssel kapcsolatos döntését. Dél-Korea még 2013 őszén döntött úgy, hogy légiereje számára 4 tankert kéne beszerezni. A mindenképpen szóba jövő Airbus A330 MRTT és a Boeing KC-46 mellett 2014 nyarán az izraeliek is ajánlatot tettek a használt B767 utasszállító gépekből létrehozott B767 MMTT tanker/transzport változatukkal.
Március 12-én kényszerleszállást hajtott végre egy angol hadsereg egyik WAH-64D Apache harcihelikoptere a Wales délkeleti régiójába található Monmouth School fiúiskola tornapályáján. A RAF Shawbury felé tartó gép a város környékén jelzett meghibásodást, ami kapcsán a hajózók a gyakorló repülés megszakítása és a leszállás mellett döntöttek. A kísérő gép pilótájának – aki egykoron a szóban forgó iskola növendéke volt – javaslatára választották az idén 401 éves iskola tornapályáját. A problémamentes leszállást követően a gép pilótája felhívta az iskolát, hogy sajnálja, de meghibásodás miatt épp egy harci helikopter pihen a tornapályán. A nebulók minden bizonnyal nem bánták, hogy pont ott szállt le a helikopter, ami ráadásul csak másnap repült tova.
#Apache #AH64 #ArmyAirCorps #Monmouth #HMSB #Longbow #Hellfire @MissChantiiBee @monbeacon #Monmouth @MonmouthSchool pic.twitter.com/Y57LxXP2rT
— Alex (@alexisonf1re) 2015. március 12.
Sajnos az angol helikopteresek holland kollégái nem voltak ennyire szerencsések: a Maliban állomásozó, a március 17-i baleset bekövetkeztekor gyakorló repülésen lévő holland AH-64D személyzete nem élte túl a gépük lezuhanását. A hajózók egyike a helyszínen, míg társa kórházba szállítása után vesztette életét.
—–
Március 25-én Franciaországban átadásra kerül az első két modernizált indiai Mirage 2000. India több évnyi előkészítés után 2011 májusában adta meg a zöld lámpát a teljes Mirage 2000H géppark modernizálása előtt. Az 51 gépes flotta első példányai 2011 decemberében érkeztek meg a Dassault Aviaton-hoz, hogy ott Mirage 2000-5 MK2 változatra hozzák fel őket a franciák.
Eldőlt az Airbus és az AgustaWestland közti verseny Dél-Koreában: a Korea Aerospace Industries, avagy a KAI az Airbus Helicopters-t nevezte meg választottjának, így az EC155 Dauphin szolgáltatja majd az alapot az LCH-LAH (Light Civil Helicopter – Light Armed Helicopter) programban a KAI által szállítandó megoldáshoz. Az Airbus Heléicopters által közzétett sajtóanyag alapján a civil használatú változat 2020, míg a katonai változat 2022-re állhat szolgálatba.
Nemrégiben közzétett bejelentése szerint a Sikorsky közel jár a Battle Hawk fejlesztési program lezáráshoz. Az erősen felfegyverzett Black Hawk 2011-ben keltette fel Abu Dzabi érdeklődését: 23 UH-60M Black Hawk gépüket kívánják Battle Hawk változatra fejleszteni. A szóban forgó variánst leginkább az orosz Mi-24 Hind-hez hasonlítanának, hiszen csapatszállító képesség mellett komoly harci helikopter képességekkel is bír majd a Sikorsky népszerű helikopterének ezen változata.
Szingapúr részéről megszületett a döntés, hogy egy évtizeden belül megtörténjen a kiöregedő Airbus Helicopters AS332/532 Super Puma/Cougar forgószárnyasok cseréje. A 32 európai forgószárnyas elvileg jó állapotú, de a lassan 3 évtizednyi szolgálati idő vélhetően kezdi rányomni a bélyegét a karbantartási vonatkozásokra, ami jelentős szerepet játszhatott abban, hogy az ázsiai városállam új típusban kezdett gondolkodni.
A programmal kapcsolatban egyelőre nem sokat tudni: sem a darabszámok nem ismertek, sem arról nincs információ, hogy egyáltalán már meg lettek-e keresve a nagy gyártók ajánlattétellel kapcsolatban.
Közreműködött: Eagle