|

Megérkeztek az első indiai Mirage-ok Franciaországba

Miután idén nyáron aláírták a megfelelő megállapodásokat, eldőlt az Indiai Légierő (IAF) Dassault Mirage 2000H vadászbombázóinak további sorsa. Mint ismeretes, korábban felmerült, hogy az 51 darab repülőgépet nem modernizálják, hanem pótlásukra kibővítik az MMRCA tender győztesének megrendelésszámát, azonban később mégis a továbbfejlesztés és élettartam-hosszabbítás mellett döntött Új-Delhi. A 2,4 milliárd dollár fejében a Thales és a Dassault vállalatok mérnökei az első két példányt még Franciaországban alakítják át, a többit pedig a Hindustan Aeronautics közreműködésével Bangaloreban.

A szükséges felkészülési időszak után, december 5-én elstartolt a fent említett két Mirage 2000H, hogy társaik közül elsőként átessenek a modernizáción. A Thales részéről Eric Lenseigne körzeti igazgató megerősítette, hogy a két Mirage közül az egyik egy, a másik pedig kétüléses, útjuk során pedig négy esetben szálltak le. Ebből kétszer a Közel-Keleten (Katar, Egyiptom), kétszer pedig Európa földjén (Törökország, Görögország) landoltak rövid időre, majd kedd délután magasságában megérkeztek a dél-franciaországi Istres repülőterére. Itt egyébként a Francia Légierő hasonló típusú repülőgépei is üzemelnek: a BA 125 kódnevű támaszpont ad otthont – C-160G Transall ELINT és C-135RF légi-utántöltők mellett – a nukleáris csapásmérésre alkalmas Mirage 2000N verzió több példányának.

Indiai Mirage 2000H |Forrás: Wikimédia ,

Lenseigne elmondása szerint a munkálatok azonnal megkezdődnek, ezekbe egy 22 fős indiai csapat is bekapcsolódik, akik később átadják majd a most megszerzett tudást bangalorei kollégáiknak. Ezzel egy időben egy kisebb létszámú francia brigád is kilátogat Indiába, hogy megtekintse az üzemet, illetve előkészítse az ottani munkát. A HAL teljes technológiai transzfert kap a szerződés értelmében, ehhez megfelelő előzetes felkészítésre van szükség, hogy az indiai szakemberek elvégezhessék a szokásosnál összetettebb modernizációs, illetve élettartam-hosszabbítási feladatokat. Továbbá az új technológiák terén is bővíteni kell az ismereteiket, erre szintén sor kerül a közeljövőben.

Az indiai Mirage 2000H-k egyébként hasonló átalakuláson mennek át, mint annak idején a hollandok vagy a belgák F-16A/B-i. A Thales és a Dassault részéről is „mid-life upgrade” néven emlegetik a programot, ami komoly változtatásokat foglal magában, mint például a navigációs rendszerek és bevetésvezérlő szoftverek, valamint az elektronikus hadviselési rendszer és a radar teljes cseréjét. A 2000-esek karmai is megélesednek némiképp, mégpedig francia gyártmányú rakétákkal. A projekt Új-Delhi szerint illeszkedik az IAF központi stratégiai tervébe, mely a teljes géppark cseréjével-továbbfejlesztésével meghatározza az Indiai Légierő jövőjét.